Zdaňování příjmů zahraničních zaměstnanců v České republice

Vydáno: 23 minut čtení

Zatímco se pro české občany od 1. 5. 2011 zcela otevřel pracovní trh v sousedních státech - Rakousku a Německu, z druhé strany na území samotné České republiky tvoří cizinci nemalou množinu zaměstnanců, kteří vykonávají zaměstnání na území České republiky (například rezidenti Slovenska, Ukrajiny či dalších států). V následujícím textu si uvedeme vybrané aspekty zdaňování příjmů nerezidentů ze zdrojů na území České republiky z titulu pracovněprávního poměru včetně příkladů v návaznosti zejména na smlouvy se Slovenskem a Ukrajinou, a to z pohledu zdaňovacího období roku 2011. Základním legislativním východiskem je tuzemský zákon o daních z příjmů a dále příslušná smlouva o zamezení dvojího zdanění, jde-li o rezidenta z tzv. smluvního státu. V současné době (k datu 1. 9. 2011) má Česká republika uzavřených celkem 77 smluv o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku. Přehled platných smluv k 1. 1. 2011 obsahuje Finanční zpravodaj čj. 1/2011 pod čj. 15/15 342/2011.

Zdaňování příjmů zahraničních zaměstnanců v České republice
Ing.
Pavel
Kyselák
 
Tuzemský zákon
Hlavním pramenem pro zdaňování příjmů nerezidentů ze zdrojů na území České republiky (dále také „ČR“) je ustanovení § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“). Dle tohoto ustanovení jde o příjmy ze závislé činnosti (zaměstnání) nerezidentů, která je vykonávána na území České republiky nebo na palubách lodí či letadel, které jsou provozovány rezidenty České republiky. Citované ustanovení se nevztahuje na nerezidenty-zaměstnance tzv. umělce a sportovce, kteří jsou samostatně uvedeni v ustanovení § 22 odst. 1 písm. f) bod 2 zákona o daních z příjmů - viz dále.
K příjmům nerezidentů dle ustanovení § 22 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů je nutno ještě doplnit, že příjmy ze závislé činnosti představují příjmy za vykonanou práci na území ČR, a to bez ohledu na to, kdy je daný příjem vyplácen, připisován či jinak zúčtován zaměstnanci. Tzn. i v době, kdy zaměstnanec již například na území ČR závislou činnost nevykonává a realizuje zdanitelné příjmy související s již ukončeným výkonem závislé činnosti na území ČR (např. příjem související s realizací zaměstnanecké
opce
představující odměnu zaměstnance za vykonanou práci v ČR, nebo různé bonusy apod.).
Samotný okruh příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků uvádí zejména ustanovení § 6 zákona o daních z příjmů včetně definování základu daně (dílčího základu daně) u těchto příjmů. Ustanovení § 6 odst. 13 definuje tento základ daně - tzv. „superhrubou mzdu“ jako příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky, s výjimkou uvedenou v § 6 odst. 4 a 5, zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních právních předpisů (tuzemských) povinen platit zaměstnavatel (tzv. „povinné pojistné“). Částka odpovídající povinnému pojistnému se při výpočtu základu daně připočte k příjmu ze závislé činnosti nebo funkčnímu požitku i u zaměstnance, u kterého povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá.
Dle ustanovení § 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů při výpočtu základu daně u zaměstnance, na kterého se nevztahují tuzemské právní předpisy o veřejnoprávním pojištění, se postupuje při stanovení základu daně tak, jako kdyby se na takového zaměstnance tyto tuzemské právní předpisy o veřejnoprávním pojištění vztahovaly. Jinými slovy se zavádí tzv. daňová
fikce
. Znamená to, že příjmy takového poplatníka se budou navyšovat při stanovení základu daně vždy o částku, která bude odpovídat tuzemskému „povinnému pojistnému“ placenému zaměstnavatelem. Tato úprava odstranila předchozí problémy a zajistila praktickou aplikaci výpočtu dílčího základu daně u příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků, nejen ze zdrojů v zahraničí. Vzhledem ale k dotazům veřejnosti k aplikaci tohoto ustanovení (zejména k dohodám o provedení práce) vydalo Ministerstvo financí dne 20. 1. 2009 Sdělení k praktické aplikaci ustanovení § 6 odst. 13 a 15 zákona o daních z příjmů, ve znění platném od 1. 1. 2009.
Další upřesnění přímo v zákoně uvedla i větší nedávná novela zákona o daních z příjmů (č. 346/2010 Sb.), účinná od 1. 1. 2011, která za první větu v ustanovení § 6 odst. 13 vložila větu:
"Zaměstnancem, u kterého povinnost platit povinné pojistné zaměstnavatel nemá, se rozumí zaměstnanec, u něhož se odvod povinného pojistného neřídí právními předpisy České republiky, nebo zaměstnanec, na kterého se zcela nebo částečně vztahuje povinné zahraniční pojištění stejného druhu."
Toto upřesnění reaguje na problémy, které vznikaly u výpočtu tzv. superhrubé mzdy. Tento dovětek ke slovu „nemá“ na konci první věty § 6 odst. 13 zdůrazňuje, že jde pouze o zaměstnance, u něhož se odvod povinného pojistného neřídí tuzemskými zvláštními předpisy, anebo o zaměstnance, na kterého se vztahuje zahraniční zákonné pojištění (zcela nebo jen zčásti), tedy nikoliv o zaměstnance spadajícího do systému tuzemského povinného pojištění (například s příjmy na základě dohody o provedení práce, ze kterých se v systému tuzemského sociální a zdravotního pojištění žádné pojistné dosud neplatí).
Obdobný postup bude uplatňovat i zaměstnavatel dle ustanovení § 6 odst. 2 zákona o daních z příjmů při tzv. mezinárodním pronájmu pracovní síly, kdy formálně právním zaměstnavatelem je nerezident, ale zaměstnavatelem z hlediska povinnosti plátce daně je tuzemská osoba dle ustanovení § 6 odst. 2 zákona o daních z příjmů, tzn. tuzemský ekonomický zaměstnavatel (rezident ČR), který je uživatelem pracovní síly. Při stanovení základu daně bude český zaměstnavatel vycházet z tuzemských pojistných předpisů, i když zahraniční povinné pojistné je placeno zahraničním formálně právním zaměstnavatelem.
Pro doplnění je nutné ještě uvést, že aplikaci tzv. „superhrubé mzdy“ obsahuje současné znění zákona o daních z příjmů, a to u příjmů poplatníků ze závislé činnosti, tedy i nerezidentů, kteří jako zaměstnanci nepodepsali prohlášení k dani a zároveň jde o příjem, jehož úhrnná částka před zvýšením nepřesáhne u téhož zaměstnavatele za kalendářní měsíc částku 5 000 Kč, jak dále uvádí současné znění § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů v návaznosti na ustanovení § 36 odst. 2 písm. p) citovaného zákona. Zde uvedené příjmy jsou po event. zvýšení podle § 6 odst. 13 samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou sazbou daně podle § 36 zákona o daních z příjmů, jde-li o příjmy podle § 6 odst. 1 písm. a) a d) a odst. 10 citovaného zákona.
 
Zaměstnaní umělci a sportovci
Mezi zaměstnance-nerezidenty patří i úzká skupina tzv. umělců a sportovců, kteří svoji činnost vykonávají na území ČR v zaměstnaneckém vztahu a z hlediska zdanění spadají do „režimu srážkové daně“. Jde o příjmy z osobně vykonávané činnosti na území ČR nebo zde zhodnocované veřejně vystupujícího umělce, sportovce, artisty a spoluúčinkujících osob, bez ohledu na to, komu tyto příjmy plynou a z jakého právního vztahu, jak uvádí ustanovení § 22 odst. 1 písm. f) bod 2 zákona o daních z příjmů.
Příklad
Slovenský herec (rezident Slovenska) je zaměstnán v ČR u českého divadla. Tuzemský plátce daně potom bude uplatňovat v daném případě zvláštní sazbu daně ve výši 15 % v návaznosti na ustanovení § 36 odst. 1 písm. a) bod 1 zákona o daních z příjmů a dle ustanovení § 38d zákona o daních z příjmů a dále podle ustanovení článku 16 - Umělci a sportovci smlouvy se Slovenskem. I když slovenský umělec nebo sportovec vykonává na území ČR svoji činnost v rámci svého pracovněprávního vztahu, potom jeho příjmy ze závislé činnosti nespadají pod režim článku 14 - Příjmy ze závislé činnosti, ale pod režim článku 16 - Umělci a sportovci, který je předchozímu článku „nadřazen“. Při stanovení samostatného základu daně se postupuje v návaznosti na ustanovení § 6 odst. 15 zákona o daních z příjmů. Tento základ daně se tedy navyšuje o tzv. povinné pojistné podle § 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů. (Například hrubá mzda činí 40 000 Kč, navýšení o fiktivní částku 34 % je 13 600 Kč, a tudíž samostatný základ daně vyjde 53 600 Kč, ze kterého je srážková daň 15 % tj. 8 040 Kč.)
Poznámka k zaokrouhlování "srážkové daně": Zákon č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (viz Sbírka předpisů, rozeslána dne 15. 7. 2011), s konečnou platností vyřešil problém zaokrouhlování tzv. srážkové daně. A to v desáté části citovaného zákona v rámci šestadvaceti pozměňovacích bodů zákona o daních z příjmů.
Do třetího odstavce § 36 pod názvem "Zvláštní sazba daně" zákona o daních z příjmů se doplňuje věta:
„Daň z příjmů vybíraná zvláštní sazbou se zaokrouhluje na celé koruny dolů.“
Byl tak uzavřen problém, který koncem roku 2010 způsobil nemalý rozruch, zejména ze strany větších plátců daně (například bankovních institucí), u kterých zcela běžně nastává povinnost provést srážku daně u příslušně vyplácených příjmů v návaznosti na ustanovení § 38d zákona o daních z příjmů.
S blížícím se prvním lednem 2011 se totiž velmi rychle přibližoval zásadní přelom, a to z hlediska daňového procesu. "Procesní" zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, totiž k 31. 12. 2010 "dosloužil" a "vládu" poté převzal zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád.
Zatímco předchozí zákon v ustanovení prvního odstavce § 46a výslovně uváděl: "Daň z příjmů vybíraná zvláštní sazbou se zaokrouhluje na celé koruny dolů", citovaný daňový řád toto pravidlo nepřevzal, a to ani v "nástupnickém" ustanovení § 146. Ani větší novela zákona o daních z příjmů k 1. 1. 2011 pod č. 346/2010 Sb. tuto problematiku neobsahovala. Z hlediska zejména větších plátců daně tedy nastal problém, jak od 1. 1. 2011 "nastavit výpočtové software". Padaly různé názory, jak obecně zaokrouhlovat daň z příjmů vybíranou srážkou, od zaokrouhlování na dvě platná desetinná místa.
Nakonec však zvítězil zdravý a hlavně pragmatický rozum a Ministerstvo financí vydalo k tomuto problému z důvodu nesrovnalosti uplatňování daňových zákonů Pokyn č. D-346 k prominutí daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně pod čj. 39/123 855/2010-392 ze dne 8. 12. 2010, publikovaný ve Finančním zpravodaji č. 6/2010. Dle tohoto pokynu Ministerstvo financí promíjelo daňovým subjektům rozdíl mezi vypočtenou daní vybíranou srážkou zaokrouhlenou na dvě platná desetinná místa a touto daní zaokrouhlenou na celé koruny dolů. Tento dnes již neaktuální a odeznělý pokyn tak s účinností od 1. 1. 2011 vlastně "legalizoval" v daném případě tradiční zaokrouhlování na celé koruny dolů.
 
Možnost podání přiznání dle ustanovení § 36 odst. 7
V návaznosti na ustanovení
§ 36 odst. 7 zákona o daních z příjmů
si slovenský herec uvedený v předchozím příkladě může podat daňové přiznání za příslušný kalendářní rok, a uplatnit si tak slevy na dani v návaznosti na ustanovení § 35ba zákona o daních z příjmů či daňové zvýhodnění dle ustanovení § 35c zákona o daních z příjmů.
Tato možnost se vztahuje na rezidenty členských států
Evropské unie
a států, které tvoří
Evropský hospodářský prostor
(Island, Lichtenštejnsko a Norsko). Eventuální sražená daň ze strany plátce daně se potom započte na jejich celkovou daňovou povinnost. Pokud není možné sraženou daň nebo její část započítat na celkovou daňovou povinnost proto, že poplatníkovi vznikla daňová povinnost ve výši nula nebo jeho celková daňová povinnost je nižší než sražená daň, vznikne ve výši daňové povinnosti, kterou nelze započíst, přeplatek. V případě, že obdobný příjem pobírá v ČR například rezident Ruska či Ukrajiny (baletní umělec, zaměstnaný v českém divadle), bude vybrání srážkové daně v tomto případě
konečné
a nepřichází v úvahu uplatnění slev na dani či daňového zvýhodnění.
 
Příklad smlouvy s Ukrajinou
Otázku, kterému smluvnímu státu náleží právo na zdanění příjmů ze závislé činnosti, si objasníme na příkladu smlouvy mezi Českou republikou a vládou Ukrajiny o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (dále jen „smlouva“), která byla publikována pod č. 103/1999 Sb. v částce 38 (rozeslána dne 3. 6. 1999) ve Sbírce zákonů České republiky. Stěžejním článkem z hlediska příjmů ze zaměstnání je v uvedené smlouvě ustanovení článku 15 - Zaměstnání.
Pro aplikaci citovaného článku smlouvy budeme tentokráte vycházet z jedné strany pohledu, a to ze situace, kdy rezident Ukrajiny vykonává své zaměstnání na území České republiky, což je základní podmínka pro možné zdanění těchto příjmů v České republice.
Ve smlouvě s Ukrajinou právo na zdanění příjmů ze závislé činnosti uvádí
článek 15 – Zaměstnání
. Praktickou aplikaci ustanovení prvních dvou odstavců tohoto článku si uvedeme na základních příkladech, které přicházejí v úvahu, kdy fyzické osoby - rezidenti Ukrajiny pracují v České republice.
1.
Rezident Ukrajiny je přímo zaměstnán u české firmy v rámci pracovně právního vztahu. V tomto případě jeho příjmy ze závislé činnosti vykonávané na území ČR podléhají v ČR zdanění od počátku jeho činnosti. Českému zaměstnavateli-plátci daně potom vznikají „klasické“ povinnosti podle ustanovení § 38 zákona o daních z příjmů (výpočet zálohy) a dalších souvisejících ustanovení citovaného zákona.
2.
Rezident Ukrajiny pracuje ve stálé provozovně (či ve stálé základně), kterou má ukrajinský rezident (ukrajinská právnická či fyzická osoba) umístěnou na území ČR. Také v tomto případě jeho příjmy ze závislé činnosti podléhají v ČR zdanění od počátku činnosti. Plátcem daně podle ustanovení druhého odstavce § 38c zákona o daních z příjmů se stává ukrajinská stálá provozovna až na výjimky jako je například tzv. „službová stálá provozovna“. V posledně jmenovaném případě je ukrajinský rezident po skončení zdaňovacího období povinen v ČR podat daňové přiznání ze svých příjmů ze zdrojů na území České republiky. V dané situaci tedy z příjmů ze závislé činnosti.
3.
Pokud jsou splněny podmínky uvedené ve druhém odstavci
článku 15 – Zaměstnání
(rezident Ukrajiny vykonává na území České republiky zaměstnání do 183 dnů v jakémkoliv dvanáctiměsíčním období, jeho zaměstnavatelem je ukrajinská rezidentní osoba a zároveň nemá v ČR stálou provozovnu či stálou základnu), potom nepodléhá v ČR zdanění z příjmů ze závislé činnosti. Je tedy v České republice osvobozen od zdanění. Toto ustanovení je obdoba textu § 6 odst. 9 písm. f) tuzemského zákona o daních z příjmů [bližší informace k této problematice uvádí pokyn MF ČR č. D-300 k § 6 odst. 9 písm. h)]. Ve třetím odstavci tohoto článku obsahuje smlouva s Ukrajinou konkrétní způsob počítání uvedeného období 183 dnů. Do tohoto období patří dny jeho fyzické přítomnosti v ČR včetně dní příjezdu a odjezdů a dnů tzv. souvisejících, které jsou stráveny mimo stát činnosti, jako jsou soboty a neděle, národní svátky, dovolené a služební cesty přímo spojené se zaměstnáním za předpokladu, že se opět v rámci svého zaměstnání vrátí zpět do ČR a bude v zaměstnání pokračovat.
K variantě uvedené v prvním bodě, kdy rezident Ukrajiny je přímo zaměstnán u české společnosti, si uveďme v praxi se také nezřídka vyskytující situaci: Pokud daňový rezident Ukrajiny vykonává zaměstnání v ČR jako zaměstnanec českého daňového rezidenta a pobírá příjmy z titulu výkonu závislé činnosti a například měsíc pracuje v rámci daného pracovněprávního poměru pro českého zaměstnavatele na území jiného (třetího) státu, za což také pobírá od českého zaměstnavatele příjem (mzdu, plat), nepodléhá předmětný měsíční příjem ukrajinského daňového rezidenta zdanění v ČR, neboť zdroj takovéhoto příjmu není na území České republiky. Dle ustanovení § 22 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů, se totiž za příjmy ze zdrojů na území ČR u nerezidentů považují příjmy ze závislé činnosti, která je
vykonávána
na území ČR. Přičemž délka výkonu závislé činnosti v zahraničí (mimo území ČR) nemá na uvedený závěr žádný vliv.
 
Mezinárodní doprava a závislá činnost
Obdobně jako zdanění příjmů ze samotné mezinárodní dopravy obsahuje určité specifikum i zdanění příjmů z důvodů zaměstnání vykonávaného v mezinárodní dopravě (na palubě lodi, letadla apod.). Dle ustanovení tuzemského zákona o daních z příjmů se za příjmy ze zdrojů na území ČR považují i příjmy ze závislé činnosti, která je vykonávána na palubách lodí či letadel, které jsou provozovány rezidenty ČR [§ 22 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů].
V mezinárodních smlouvách o zamezení dvojího zdanění je většinou zakotvena zásada, že takovéto příjmy ze zaměstnání v rámci mezinárodní dopravy mohou být zdaněny ve smluvním státě, v němž se nachází místo skutečného (hlavního) vedení podniku. Dle smlouvy s Ukrajinou se odměny pobírané z důvodu zaměstnání, které je vykonáváno na palubě lodi, člunu, letadla, v silničním nebo železničním vozidle provozovaném v mezinárodní dopravě zdaňují ve smluvním státě, jehož je podnik provozující uvedené dopravní prostředky rezidentem.
Příklad
Příjmy ze závislé činnosti letušky (rezidentky Ukrajiny), která létá na lince Kyjev-Praha, kterou provozuje ukrajinská letecká společnost, budou tedy zdaněny jen na Ukrajině, i když část své práce vykonává na území České republiky.
 
Slevy na dani a daňové zvýhodnění u nerezidentů
Uplatnění tzv. základní slevy na dani podle ustanovení § 35ba odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů se vztahuje jak na daňové rezidenty, tak i na nerezidenty. Na tento druh slevy se nevztahuje omezení, které platí pro nerezidenty dle ustanovení § 35ba odst. 2 zákona o daních z příjmů.
Podepíše-li tedy zahraniční zaměstnanec (nerezident) prohlášení k dani podle ustanovení § 38k odst. 4 zákona o daních z příjmů, bude mu potom plátce daně uplatňovat měsíčně základní slevu na poplatníka v částce 1 970 Kč (v roce 2011) a event. slevu na dani pro studenta ve výši 4 020 Kč ročně. K základní slevě přihlédne plátce daně i při stanovení měsíčních záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků, jak uvádí ustanovení § 38h zákona o daních z příjmů. Tento poplatník může podle § 38ch zákona o daních z příjmů požádat zaměstnavatele v ČR o provedení ročního zúčtování záloh, a to nejpozději do 15. 2. po uplynutí zdaňovacího období.
Pokud ovšem chce nerezident v ČR uplatnit další slevy na dani podle ustanovení § 35ba odst. 1 písm. b) až e) (například slevu na manželku) nebo daňové zvýhodnění na vyživované dítě podle ustanovení § 35c zákona o daních z příjmů či nezdanitelnou část základu daně dle ustanovení § 15, je povinen podat sám o sobě
daňové přiznání
za příslušné zdaňovací období, jak vyplývá z ustanovení druhého odstavce § 38g zákona o daních z příjmů.
Uplatňování výše uvedených slev v rámci daňového přiznání v ČR je možné, ale musí být také splněna podmínka dle ustanovení druhého odstavce § 35ba zákona o daních z příjmů. Dle tohoto ustanovení u fyzických osob-nerezidentů (poplatníci dle ustanovení § 2 odst. 3 zákona o daních z příjmů) lze daň snížit za zdaňovací období o slevy na dani uvedené v § 35ba odst. 1 písm. b) až e) zákona o daních z příjmů pouze v případě, že úhrn příjmů těchto poplatníků ze zdrojů na území České republiky podle § 22 zákona o daních z příjmů činí nejméně 90 % všech příjmů s výjimkou příjmů, které jsou osvobozeny od daně, nejsou předmětem daně a nebo jde o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Samotné ustanovení § 38h zákona o daních z příjmů v odst. 13 dále deklaruje, že u nerezidenta při stanovení záloh na daň nepřihlédne plátce daně ke slevě na dani podle ustanovení § 35ba odst. 1 písm. b) až e) ani k daňovému zvýhodnění. Pro posouzení splnění „devadesátiprocentní“ hranice slouží řádek 29a „Výše celosvětových příjmů“, který v daném případě vyplňuje poplatník-nerezident na první straně Přiznání k dani z příjmů fyzických osob (za zdaňovací období roku 2010 jde o tiskopis MFin 5405 - vzor č. 17). Vyplnění tohoto řádku je vlastně jakousi formou čestného prohlášení nerezidentního poplatníka.
Obdobně lze u nerezidenta v ČR uplatnit daňové zvýhodnění na vyživované děti, žijící s ním ve společné domácnosti, a to dle ustanovení § 35c zákona o daních z příjmů. Stejnou „devadesátiprocentní“ podmínku minimální hranice jeho příjmů ze zdrojů na území ČR jako u daňových slev potom uvádí ustanovení pátého odstavce § 35c zákona o daních z příjmů, které se týká uplatňování tzv. daňového zvýhodnění u nerezidentů. Pro uplatnění daňového zvýhodnění u nerezidenta opět platí, že je povinen v ČR podat za příslušné zdaňovací období daňové přiznání. Splnění zmíněné podmínky, že úhrn všech jeho příjmů ze zdrojů na území České republiky dle ustanovení § 22 zákona o daních z příjmů činí nejméně 90 % všech jeho celosvětových příjmů, potom deklaruje v úvodní části daňového přiznání, jak jest uvedeno výše.
Samotná smlouva například se Slovenskem ve svém článku 23 - Zásada rovného nakládání přímo nedává právo na uplatnění obdobných slev rezidentům prvního smluvního státu na území druhého smluvního státu. Ve třetím odstavci citovaného článku totiž uvádí, že zásada rovného nakládání nebude vykládána jako závazek jednoho smluvního státu, aby přiznal rezidentům druhého smluvního státu jakékoliv osobní úlevy, slevy a snížení daně z důvodu osobního stavu nebo rodinných závazků, které přiznává svým vlastním rezidentům. Z toho tedy vyplývá, že u nerezidentů při event. poskytování slev na dani či daňového zvýhodnění v rámci výpočtu daňové povinnosti v ČR se vychází toliko z domácího zákona o daních z příjmů. Na druhé straně však splnění tuzemských zákonných podmínek pro uplatňování vymezených slev či daňového zvýhodnění u poplatníka - nerezidenta si může český správce daně ověřovat prostřednictvím institutu tzv. výměny informací, který ve smlouvě se Slovenskem je upraven v článku 25 - Výměna informací.
Poznámka: Dle projednávané novely zákona o daních z příjmů (v návaznosti na změnu zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa) by mělo dojít k omezení aplikace slev na dani a daňového zvýhodnění u nerezidentů z nečlenských států Evropské unie (kromě Norska a Islandu).
 
Otázka daňového rezidentství
Odlišný daňový postup (z hlediska slev na dani či daňového zvýhodnění) může uplatňovat plátce daně - tedy zaměstnavatel, u tzv. rezidenta ČR. V tomto případě je nutné upozornit, že jediným relevantním dokladem o rezidentství je potvrzení příslušného finančního úřadu o daňovém domicilu, který správce daně vystavuje tzv.
k datu
nebo
za zdaňovací období
, které již uplynulo.
V souvislosti s výše uvedenou problematikou z hlediska získání českého rezidentství fyzické osoby ze Slovenska, si uvedeme
příklad
, kdy je příslušná zahraniční osoba zaměstnána na území ČR i několik let, což na druhé straně automaticky nemusí znamenat, že by splňovala veškeré podmínky pro stanovení rezidentství v ČR. Například jde o případ osoby, která bydlí na ubytovně, rodinu má však stále na Slovensku, kam se pravidelně vrací.
Z hlediska tuzemských zákonů bude tato osoba patrně rezidentem Slovenska i České republiky. Pro účely stanovení jeho rezidentství pouze na území jednoho státu bude tedy nutné vyjít z ustanovení článku 4 - Rezident smlouvy se Slovenskem. Dle druhého odstavce tohoto článku v případě
kolize
rezidentství dle tuzemských zákonů je tato osoba rezidentem toho státu, ve kterém má k dispozici stálý byt. V daném případě, lze dovodit, že tato osoba má stálý byt na Slovensku, ale i v ČR - za což by mohla být považována i ubytovna, kde dlouhodobě přebývá, i když se nejedná v právem slova smyslu o byt „na všechny časy“. Dalším „rozkličovacím“ kritériem je tzv. středisko životních zájmů. Na jedné straně sice jeho pracovně-ekonomické aktivity jsou sice v České republice, ale v daném případě se dá říci, že na Slovensku si tzv.
podržel středisko životních zájmů
. Na Slovensku má stále bydliště, kde žije jeho rodina s dětmi a dalšími příbuznými, má zde svůj majetek, udržuje si zde užší osobní vztahy tj. společenské, politické, kulturní apod. Navíc v tomto prostředí tato osoba vždycky žila i pracovala. K této situaci je tedy možno udělat závěr, že tato osoba je stále rezidentem Slovenska, neboť většina forem přirozeného osobního vztahu směřuje k tomuto státu.
Uvedenou situaci je tedy možno přiřadit do „rubriky“ tzv. pendlerů, tedy zahraničních pracovníků, kteří do ČR pravidelně dojíždějí za účelem zaměstnání. Souhrnně lze říci, že při posuzování otázky daňového rezidentství příslušné fyzické osoby je nutné postupovat dle konkrétní situace a skutečného osobního postavení této fyzické osoby.