Daňové doklady zasílané elektronickou
poštou
Ing.
Martin
Děrgel
Naše firma má několik dodavatelů, od kterých přijímáme jejich daňové
doklady e-mailem. Požadujeme po nich ovšem, aby v souladu se zákonem o DPH
(§ 26 odst. 4 byly tyto e-maily opatřeny
elektronickým podpisem, nebo aby byl podepsaný elektronickou značkou ten daňový doklad, který je
zasílán v pdf formátu. Když k nám takovéto faktury dorazí, tiskneme si je a ukládáme do šanonu.
Pokud si doklady tiskneme, nemusí být e-maily opatřený elektronickým certifikátem? V souladu s
novelou zákona o DPH (od 1. 4. 2011) bychom případné kontrole z finančního úřadu touto formou
dokazovali (díky úložišti na serveru), kdy k nám tento daňový doklad dorazil (datum). Stačí, že
daňový doklad přijmeme, vytiskneme a souhlasíme s ním? Bude nám takovýto doklad (zaslaný e-mailem a
neopatřený platným kvalifikovaným certifikátem) uznán pro nárok na DPH z něj?
Související předpisy:
*
§ 26 odst. 4 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů,
*
zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů.
Správný je ten přísnější z uváděných názorů, tedy že e-maily nesoucí daňový
doklad v elektronické podobě musejí být opatřeny elektronickým certifikátem, resp. uznávaným
elektronickým podpisem nebo uznávanou elektronickou značkou i v případě vytištění těchto daňových
dokladů. Navíc tyto e-maily samozřejmě nesmějí být po celou dobu archivace předmětných dokladů
smazány, aby si správce daně mohl případně ověřit shodu skutečně přijatého dokladu a jeho vytisknuté
podoby (zda nedošlo u příjemce dokladu před tiskem k pozměnění obsahu přijatého dokladu). Pokud jsou
daňové doklady zasílány elektronicky bez zmíněného uznávaného e-podpisu nebo uznávané e-značky, pak
je v praxi obecně problém s jejich důkazní silou. Pokud dotyčný plátce o tomto riziku ví, má někdy
snahu tvrdit, že mu vytištěný doklad přišel klasicky papírovou poštou. Což může projít, jelikož
vlastnoruční podpis vystavovatele daňového dokladu ani otisk jeho razítka nebo jiná jednoznačně
identifikující značka není podmínkou platnosti daňového dokladu. Nicméně pečlivější finanční úředník
jej snadno usvědčí ze lži již tím, že přece nikdo neposílá doklady v obálkách A4 ale v menších, což
samozřejmě vyžaduje odpovídající přehnutí vytištěného listu daňového dokladu. Rozumní správci daně
ovšem vesměs tolerují a uznávají daňové doklady zasílané elektronicky bez zmíněných uznávaných
e-podpisů a e-značek s tím, že v případě pochybností nebo namátkou porovnají tyto doklady s jejich
originály u vystavovatele. Je totiž nutno brát v potaz obecnou zásadu správy daní (viz.
§ 5 odst. 3 daňového řádu), a to, že správce daně
používá při vyžadování plnění daňových povinností jen takové prostředky, které daňové subjekty co
nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Přičemž dále má správce daně
postupovat hospodárně, bez zbytečných průtahů, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady (viz
§ 7 daňového řádu).