Bonusy a skonta z hlediska DPH od 1. 4. 2011

Vydáno: 18 minut čtení

V minulém čísle časopisu jsme se zabývali problematikou oprav základu daně a výše podle zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“), který byl od 1. 4. 2011 výrazně novelizován. Na příspěvek nyní navážeme a podrobněji vysvětlíme postup uplatňování DPH u bonusů a skont jak z hlediska dodavatele, tak i odběratele.

Bonusy a skonta z hlediska DPH od 1. 4. 2011
Ing.
Veronika
Sobotková
, daňový poradce
 
Úvodem k dané problematice
Bonusy a skonta patří ke každodenní obchodní praxi, setkává se s nimi snad většina podnikatelských subjektů. Přestože zákonná definice těchto pojmů chybí, což může ztěžovat jejich daňové zacházení, představují poskytnutí slevy z již v minulosti uskutečněného zdanitelného plnění. Pokud bychom se zaměřili na tyto pojmy detailněji, tak pod
obratovům bonusem
lze chápat zvýhodnění, které dodavatelé poskytují svým odběratelům za odběr zboží či služby v hodnotě převyšující stanovenou částku v určitém období.
Skontem
naopak dodavatel svému odběrateli snižuje celkovou úplatu v případě včasné úhrady.
Nicméně i přes absenci oficiálního výkladu bonusů a skont nečinilo užití těchto pojmů v obchodní praxi žádné daňové obtíže. Do konce března 2011 tak mohli podnikatelé žít relativně v poklidu, neboť znění zákona o DPH platného do konce března 2011 nenařizovalo dodavateli, aby opravil základ daně a výši daně při poskytnutí bonusu či skonta. Vystavování daňových dobropisů a vrubopisů nebylo pro plátce daně povinné. Opravy se prováděly zcela výjimečně a bonusy a skonta byly chápány spíše jako finanční plnění nepodléhající dani.
Ovšem se změnou zákona o DPH od 1. 4. 2011 dochází ke změnám v § 42 odst. 1 kde se nyní striktně zavádí povinnost opravit základ daně nebo výši daně ve všech zákonem vymezených případech. Jedním z těchto případů je i snížení základu daně, ke kterému dojde po datu zdanitelného plnění, tedy k jeho dodatečnému snížení. Jsou tímto případem ale i skonta a bonusy? Dalo by se říci, že ano. Jestliže je totiž základem daně vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce daně za uskutečněné plnění, pak se jistě poskytnutím bonusu či skonta úplata mění, a tím i základ daně. Změní-li se základ daně, je nutné provést i jeho opravu.
Pokud budeme postupovat podle zákona o DPH, konkrétně dle § 42, neměl by vyvstat žádný problém. Přesto je uplatňování DPH u bonusů a skont předmětem rozsáhlých diskusí a rozdílných výkladů zejména ze strany Ministerstva financí (dále jen „MF“) a Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“).
 
Postoj MF a GFŘ k dané problematice
Ministerstvo financí v březnu 2011, ještě před účinností novely zákona o DPH k 1. 4. 2011, zveřejnilo informaci, ve které dosavadní praxi uplatňování bonusů a skont (tj. jejich poskytování bez DPH) potvrdilo. V informaci MF uvedlo:
„U tzv. bonusů a skont, vyjadřujících sjednané platební podmínky (např. z důvodu překročení limitu odebraného zboží, platby předem, platby v hotovosti apod.) se dosavadní výklad nemění, tj. nadále se jedná o finanční plnění, u kterých se z hlediska DPH nepostupuje podle § 42, resp. § 43.“
S výše uvedeným stanoviskem MF by se dalo z praktického hlediska souhlasit (výklad vyhovoval dosavadní daňové praxi a nebyl administrativně náročný), nicméně je stěží obhajitelný ve vztahu ke změně dikce § 42 odst. 1 zákona o DPH od 1. 4. 2011, proto má i řadu odpůrců. Vzhledem k mnohým interpretačním nejasnostem při uplatňování DPH u bonusů a skont po 1. 4. 2011 vydalo GFŘ ke konci dubna 2011 další stanovisko k dané problematice, a to
Informaci GFŘ k uplatňování DPH u tzv. skont a bonusů
(dostupná na www.mfcr.cz), v níž se GFŘ vyjádřilo k uplatňování DPH u bonusů a skont po 1. 4. 2011 zcela odlišně od MF1.
Generální finanční ředitelství v informaci konstatovalo, že jsou-li bonusy a skonta poskytovány ve vazbě na již uskutečněné zdanitelné plnění, anebo soubor uskutečněných zdanitelných plnění za určitou část uplynulého období, je plátce vždy
povinen
provést opravu základu daně a výše daně dle § 42 zákona o DPH.
Stanoviska MF a GFŘ k dané problematice jsou tedy diametrálně odlišná. Podle jaké informace mají ale plátci nyní postupovat? Bez ohledu na to, kdo a kdy danou informaci vydal, zda je dostupná či nikoliv, bychom se měli prvotně řídit zákonem o DPH, z něhož také vychází informace vydaná GFŘ. Tzn., že ve všech případech, kdy se současně přiznaná sleva ve formě bonusu či skonta vztahuje k v minulosti uskutečněným zdanitelným plněním, je plátce povinen provést opravu základu daně a výše daně.
 
Postup při poskytnutí skonta či bonusu z pohledu DPH
 
Postup u dodavatele - poskytovatel bonusu a skonta
V případě bonusů a skont by měl dodavatel zpozornět a položit si otázku, zda
bonus
či sleva dodatečně sníží základ daně u poskytnutého zdanitelného plnění. Pokud ano, je povinen opravit základ daně a výši daně dle § 42 zákona o DPH.
Je však otázkou, jak snížení úplaty, tj. základu daně, posuzovat.
Bonus
je obvykle vyplácen ve formě sjednaného procenta z ceny za odebrané zboží nebo službu za určité časové období. Vztahuje se tedy k několika zdanitelným plněním souhrnně a nikoliv k jednomu konkrétnímu zdanitelnému plnění. Není zde přímá vazba na jednotlivá zdanitelná plnění a nelze tak přesně určit snížení ceny z konkrétného plnění. Naopak skonta mají jiný režim, ta lze vztáhnout ke konkrétnímu plnění, protože dochází ke snížení ceny plnění při jeho včasné platbě.
Skutečnost, zda se jedná o bonusy nebo skonta a zda se vztahují ke konkrétnímu zdanitelnému plnění či nikoliv, zásadní roli ale nehraje. Dle informace GFŘ se sleduje snížení úplaty jak za konkrétní uskutečněná zdanitelná plnění, tak i za soubor uskutečněných zdanitelných plnění. Stejně tak není důvod striktně odlišovat
bonus
a skonto. Oba pojmy představují slevu z ceny. Tento názor podporuje i GFŘ ve své informaci, která se k danému vyjadřuje následovně:
„Bonusy a skonta se v praxi vyskytují pod různými označeními a definicemi, což však nic nemění na jejich společné věcné podstatě. GFŘ je toho názoru, že není v zásadě rozdíl, zda se jedná o poskytnutí skonta či bonusu.“
Ať již poskytne dodavatel svému odběrateli
bonus
nebo skonto, je zřejmé, že má vždy povinnost opravit základ daně a výši daně, pokud dojde ke snížení úplaty za původní zdanitelné plnění2. Opravu pak provede prostřednictvím opravného daňového dokladu, který vystaví do 15 dnů od zjištění skutečností rozhodných pro provedení opravy, pokud měl povinnost vystavit daňový doklad (pokud neměl povinnost vystavit daňový doklad, provede opravu pouze v daňové evidenci). Což může být problémem zejména u poskytnutých obratových bonusů. Jestliže víme, že opravný daňový doklad má obsahovat zákonem vymezené údaje, jako náležitosti odpovídající původnímu daňovému dokladu, včetně čísla, důvod opravy, rozdíly základů daně a výše daně či rozdíly mezi úplatou, bude v mnohých případech poměrně administrativně náročné tyto údaje správně na opravném daňovém dokladu uvést.
V této souvislosti je proto umožněno vystavit souhrnn opravný daňový doklad dle § 45 odst. 2 zákona o DPH, př čemž GFŘ připouští i jen rámcové odkazy na původní daňové doklady a to tak, aby vazba na původní zdanitelná plnění byla určitelná. Tzn., že je možné uvést např. časové období, za kdy byly faktury pro daného odběratele vystaveny, anebo jen číselnou řadu daňových dokladů v rozmezí od - do atp., nemusejí být uváděna konkrétní čísla faktur. Dále je možné, aby rozdíl mezi opraveným základem daně a základem daně u původních zdanitelných plnění byl uveden souhrnně za všechna opravovaná zdanitelná plnění. Souhrnné údaje je tedy možné uvádět, nicméně vždy za každou sazbu daně jednotlivě, pakliže máme více zdanitelných plnění s rozdílnými sazbami daně.
Poskytnutím bonusu nebo skonta a vystavením opravného daňového dokladu ještě dodavateli plně neumožňuje promítnout snížení základu daně v daňovém přiznání. Musí počkat, až bude opravný daňový doklad doručen odběrateli. Oprava základu daně a výše daně mající za následek snížení daňové povinnosti je totiž vázaná na doručení opravného daňového dokladu našemu odběrateli, osobě povinné k dani. Jakmile bude opravný daňový doklad doručen (musíme být schopni jeho doručení před správcem daně prokázat), lze pak opravu provést v běžném daňovém přiznání, ve kterém náš odběratel opravný daňový doklad obdržel.
Ve stručnosti nyní shrňme postup na straně poskytovatele bonusu či skonta:
*
v prvé řadě dojde k rozhodnutí o poskytnutí bonusu či skonta (vyhodnocení podmínek jejich poskytnutí),
*
do 15 dnů od rozhodnutí o poskytnutí bonusu či skonta bude vystaven opravný daňový doklad na snížení základu daně a výše daně, který bude doručen odběrateli,
*
ve zdaňovacím období, ve kterém bude opravný daňov doklad doručen odběrateli, se sníží daňová povinnost na výstupu v daňovém přiznání k dani z přidané hodnoty.
Příklad 1
Poskytnutí skonta
Dodavatel, měsíční plátce daně, prodal dne 25. 7. 2011 svému odběrateli, měsíčnímu plátci daně, zboží za cenu 10 000 Kč + 2 000 Kč DPH. Na daňovém dokladu dále dodavatel uvedl následující platební podmínku: v případě platby do 7 dnů od uskutečnění zdanitelného plnění činí sleva z ceny 3 %. Odběratel tuto podmínku splnil, dodavatel obdržel částku 11 640 Kč na účet dne 4. 8. 2011. Jaký postup má odběratel nyní zvolit, jestliže z uskutečněného plnění přiznal daň na výstupu ve zdaňovacím období za měsíc červenec 2011?
Řešení
Podle aktuálního výkladu k platnému znění zákona o DPH je dodavatel povinen opravit základ daně a snížit dříve uplatněnou daň na výstupu o příslušnou část skonta. Do 15 dnů od obdržení platby na účet, tj. do 18. 8. 2011, vystaví opravný daňový doklad, na němž uvede základ daně -300 Kč a daň ve výši -60 Kč. Uvede též číselný odkaz na původní daňový doklad a důvod pro opravu základu daně a výše daně, tj. skonto za včasnou platbu ve výši 3 %. Opravný daňový doklad poté doručí svému odběrateli, např. v srpnu 2011. Jakmile doručí doklad, promítne opravu základu daně a výši daně v daňovém přiznání, tj. za měsíc srpen 2011.
Příklad 2
Poskytnutí bonusu
Dodavatel, měsíční plátce daně, si sjednal v kupní smlouvě s odběratelem, měsíčním plátcem daně, jemuž průběžně dodává zboží, následující podmínku: odebere-li odběratel v průběhu každého kalendářního čtvrtletí roku 2011 zboží za více než 100 000 Kč bez daně, obdrží po skončení každého kalendářního čtvrtletí
bonus
ve výši 5 % z ceny bez daně za odebrané zboží v daném čtvrtletí. Odběratel tuto podmínku za II. čtvrtletí roku 2011 opravdu splnil a odebral postupně zboží za 250 000 Kč + 50 000 Kč DPH. Tuto skutečnost dodavatel zjistil dne 10. 7. 2011 (kontroloval splnění podmínek pro poskytnutí bonusu). Jak by měl dle zákona o DPH postupovat?
Řešení
Dodavatel je opět povinen opravit základ daně a snížit dříve uplatněnou daň na výstupu o příslušnou část poskytnutého obratového bonusu. Do 15 dnů od zjištění skutečnosti, že má
bonus
odběrateli poskytnout, tj. do 25. 7. 2011, vystaví opravný daňový doklad, na němž uvede souhrnně rozdíl základů daně -12 500 Kč a daně ve výši -2 500 Kč. Uvede též odkazy na původní daňové doklady (uvede např. text: doklady vystavené pro daného odběratele v období od 1. 4. do 30. 6. 2011), a důvod pro opravu základu daně a výše daně (např. text: poskytnut obratový
bonus
). Opravný daňový doklad poté doručí svému odběrateli, např. v červenci 2011. Jakmile doručí doklad, promítne opravu základu daně a výši daně v daňovém přiznání za měsíc červenec 2011.
 
Postup u odběratele - příjemce bonusu a skonta
Příjemcům bonusů a skont, kterými se dodatečně snižuje základ daně u již přijatého zboží nebo služby, nastává od 1. 4. 2011 nemilá povinnost, a to opravit v této souvislosti nárok na odpočet daně dle § 74 zákona o DPH. Opravu provede plátce daně ve zdaňovacím období, ve kterém se dozvěděl o okolnostech rozhodných pro vznik povinnosti opravu provést, tj. v zásadě bez ohledu na doručení opravného daňového dokladu. Opravu pak před správcem daně prokazuje samozřejmě prvotně daňovým dokladem, případně jiným dokladem souvisejícím s opravou nebo jiným způsobem (např. smlouvami atp.).
Při uplatňování DPH u bonusů a skont by měli být plátci daně, tj. odběratelé, obzvláště obezřetní, jelikož se dají očekávat chybně vystavené opravné daňové doklady dodavatelem (např. bez daně) v důsledku „výkladových nejasností“, anebo dokonce nebude docházet k žádným vystavováním opravných daňových dokladů ze strany dodavatele.
Odběratel by proto neměl čekat na „postup“ svého dodavatele, ale měl by být spíše iniciativnější a postupovat vždy dle smluvených obchodních podmínek, pokud poskytovatel bonusu či skonta nečiní v dané věci žádné kroky. Nesnížením nároku na odpočet daně se příjemce bonusu a skonta vystavuje riziku vůči správci daně. Při daňové kontrole by správce daně s největší pravděpodobností (pakliže by se dozvěděl, že měl být
bonus
či skonto poskytnuto) uplatnil sankci v podobě doměření daně a úroků z prodlení.
Ve stručnosti nyní shrňme postup na straně příjemce bonusu či skonta:
*
v prvé řadě vyhodnotí podmínky nároku na přijetí bonusu či skonta,
*
poté provede opravu odpočtu daně na vstupu ve zdaňovacím období, ve kterém zjistí, že má nárok na
bonus
či skonto (tedy možno i bez opravného daňového dokladu).
Příklad 3
Přijetí skonta
Vyjděme ze zadání příkladu č. 1, kdy odběratel splní podmínku pro přijetí skonta, tj. včas zaplatí fakturu, kterou obdržel dne 29. 7. 2011 (informace o skontu se dozvěděl z faktury).
Řešení
Odběratel se dozvěděl o platebních podmínkách, tj. možném uplatnění skonta, dnem obdržení daňového dokladu dne 29. 7. 2011. Jelikož platil včas, uplatnil si slevu z ceny v podobě 3% skonta, a je tak povinen opravit nárok na odpočet daně již ve zdaňovacím období měsíce července 2011, tj. kdy se dozvěděl o skutečnostech vedoucích k opravě odpočtu daně. V podstatě uplatní nárok na odpočet daně jen ve výši 1 940 Kč. Kdy bude doručen opravný daňový doklad, nebude hrát pro faktickou opravu odpočtu daně roli.
Příklad 4
Přijetí bonusu
Vyjděme z příkladu č. 2, kdy odběratel splnil podmínky odebraného množství zboží za II. kvartál roku 2011, za což mu náleží
bonus
ve výši 5 %.
Řešení
Je zřejmé, že odběratel splnil podmínky pro poskytnutí slevy ve formě bonusu, a měl by proto opravit nárok na odpočet daně. Otázka ovšem je, v jakém zdaňovacím období. Odběratel, měsíční plátce daně, stojí před rozhodnutím, zda opravu odpočtu daně provést ve zdaňovacím období za měsíc červen nebo červenec 2011. Již k 30. 6. 2011 totiž stanovený limit pro odebrání zboží překročil, o čemž mohl vědět a jistě věděl. Na základě smluvních podmínek a předpokládaného záměru odběratele překročit stanovený obrat a dosáhnout na
bonus
, by měla být oprava daně provedena již za zdaňovací období červen 2011 (z důvodu výkladové „opatrnosti“).
 
Význam obchodních smluv
Význam obchodních smluv při poskytování bonusů a skont stoupl nyní na významu. Odběratelé a dodavatelé by mezi sebou měli uzavírat takové obchodní podmínky a smlouvy, ve kterých bude přesně definována věcná povaha poskytování bonusů, skont a jiných motivačních příspěvků. Tím se mohou vyhnout případným problémům ze strany správce daně, zejména pak odběratelé, kteří mají v případě snížení úplaty povinnost opravit nárok na odpočet daně. Dodavatel, který by nesnížil daň na výstupu, by daň nedlužil, ale odběratel neupravením odpočtu daně ano. Revize platebních podmínek je tedy na místě.
 
Stručně o bonusech a skontech v účetnictví a daních z příjmů
V účetnictví
nesmíme zapomínat, že bonusy a skonta jsou poskytovány s určitým časovým zpožděním, proto je důležité účtovat o nich vždy v období, se kterým věcně a časově souvisejí. Mnohdy se proto časovému rozlišování nevyhneme. Toto se ovšem netýká DPH, které je účtováno na základě pravidel o přiznávání daňové povinnosti na výstupu a uplatňování daně na vstupu. Bonusy se potom účtují do provozních nákladů na straně poskytovatele (účet MD 548), na straně příjemce do provozních výnosů (účet DAL 602 nebo DAL 604). Skonta se zase účtují na straně poskytovatele do finančních nákladů (účet MD 568) a na straně příjemce do finančních výnosů (účet MD 648).
Z hlediska daně z příjmů
obvykle skonta a bonusy kopírují účetnictví, jsou daňovým výdajem (nákladem) na straně poskytovatele a na straně příjemce jsou daňovým příjmem (výnosem). Stejně tak jako v účetnictví, je třeba dodržet zásadu časového rozlišení. Pokud by nebyla v účetnictví dodržena zásada časového rozlišení, je nezbytné pro účely daně z příjmů, bonusy a skonta uvést do období, se kterým věcně a časově souvisí. Kritériem pro časové rozlišování bonusu či skonta je rozhodný den, kterým je právní nárok na poskytnutí daných slev. Pokud bychom neznali přesnou částku slevy, pak je možné kalkulovat s dohadnou položkou.
 
Závěr
Výklad při uplatňování DPH u bonusů a skont se od 1. 4. 2011 významně změnil. Jestliže dodavatel poskytnutím bonusu či skonta deklaruje snížení úplaty, tj. základu daně, za původní uskutečněné zdanitelné plnění, je tak nyní povinen provést opravu základu daně a výše daně dle dikce § 42 zákona o DPH. Pro dodavatele je v podstatě podmínka povinnosti opravy základu daně v daném případě novinkou, nicméně jistým způsobem výhodnou, snižuje si tak povinně zákonně daň na výstupu. Pro odběratele bude poskytnutí skonta nebo bonusu naopak daňově nevýhodné, neboť musí provést opravu odpočtu daně (jeho snížení) a to již za zdaňovací období, ve kterém se dozví o okolnostech pro poskytnutí skonta nebo bonusu (bez přímé vazby na opravný daňový doklad). Proto by neměla být problematika skont a bonusů zejména na straně odběratele podceňována.
1 Názory MF v jeho informaci byly nahrazeny odkazem na informaci týkající se bonusů a skont vydanou GFŘ, tzn., že uvedený postoj MF k dané problematice již není v jeho informaci dostupný.
2 Pokud by dodavatel poskytoval finanční
bonus
, který by se nevztahoval k žádným uskutečněným zdanitelným plněním (což bude v praxi ojedinělé a jen stěží prokazatelné), nemuselo by k opravě základu daně a výše daně vůbec dojít. Tímto případem mohou být bonusy ve formě finančního zvýhodnění (motivace), která nemění cenu ani základ daně již odebraného zboží nebo služby, jako například tento případ: pro rok 2011 bude mít dodavatel s odběratelem dohodnuty dodávky zboží, aby odběratel odebíral zboží i v dalším roce 2012, poskytne mu dodavatel v určité výši nezávisle na velikosti odběru zboží v předchozím a následujícím roce finanční podporu.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty