Nejvyšší správní soud judikuje prekluzi "3 + 0"

Vydáno: 21 minut čtení

Dne 12. ledna 2011 rozšířený senát Nejvyššího správního soudu vydal dlouho očekávaná rozhodnutí ve dvou případech týkajících se sporu o počátek běhu lhůty pro vyměření či doměření daně podle § 47 zákona č. 337/1992 Sb. , o správě daní a poplatků (dále jen „ZSDP“).

Nejvyšší správní soud judikuje prekluzi „3 + 0“
Mgr. Ing.
Hana
Skalická
Ph. D., BA
advokátka*, advokátní kancelář PETERKA & PARTNERS, vyučující Škoda Auto Vysoké školy
Nejvyšší správní soud se v obou usneseních čj. 5 Afs 15/2009-122 a 1 Afs 27/2009-98, www.nssoud.cz, nakonec přiklonil k teorii „3 + 0“, neboť výrok rozhodnutí v obou případech zněl: „Výklad § 47 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění účinném do 31. 12. 2009, učiněný v nálezu Ústavního soudu ze dne 2. 12. 2008, sp. zn. I. ÚS 1611/07, se uplatní ve všech případech daní, u nichž je dána povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení a kde je toto ustanovení používáno.“
V usnesení ve věci sp. zn. 1 Afs 27/2009 rozšířený senát NSS uvedl ještě další výrok, a to:
„Chce-li se tříčlenný senát odchýlit od názoru vysloveného v obdobné právní věci Ústavním soudem, musí tak učinit výslovně, jednoznačně a předestřením konkurujících právních úvah. Pokud již existuje předchozí a s názorem Ústavního soudu souladná
judikatura
Nejvyššího správního soudu, musí věc podle § 17 odst. 1 s.ř.s. předložit rozšířenému senátu.“
Nad některými dopady výše uvedených výroků se zamyslíme v tomto článku.
Vývoj sporu „3 + 1“
versus
„3 + 0“
Ačkoli spor o běh lhůty pro vyměření či doměření daně ve smyslu 3 + 0
versus
3 + 1 je medializován, zrekapitulujme si jeho vývoj2.
Správní soudy včetně Nejvyššího správního soudu mnoho let judikovaly, že počátkem běhu této lhůty je konec zdaňovacího období, v němž je daňový subjekt povinen podat daňové přiznání. Tento přístup lze nazvat teorií „3 + 1“, neboť lhůta začne běžet až koncem zdaňovacího období následujícího po období, za něž se daňové přiznání podává, tudíž je ve skutečnosti čtyřletá.
Dne 2. 12. 2008 Ústavní soud ČR (dále jen „ÚS“) vydal nález č. I. ÚS 1611/07 (dále jen „nález“), v němž uvedl, že
prekluzivní lhůta
pro vyměření daně se počítá podle tzv. pravidla 3 + 0 a nikoli 3 + 1, jak se až doposud judikovalo. Neboli Ústavní soud váže počátek běhu prekluzivní lhůty již na konec zdaňovacího období, za něž se daňové přiznání podává. Tuto teorii lze nazvat 3 + 0. Cit.:
„Měl-li by zákonodárce úmysl zákon aplikovat tak, jak to učinil Nejvyšší správní soud, obsahoval by zákon formulaci: ,od konce lhůty pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, v němž vznikla daňová povinnost‘ a nikoli formulaci ,od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost.3. Lhůtu pro vyměření daně nelze prodlužovat bez racionálního vysvětlení důvodů, proč nebyla věc vyřízena v základní tříleté lhůtě. ...
Při ukládání a vymáhání daní dle zákona (čl. 11 odst. 5 Listiny), tedy při
de facto
odnětí části nabytého vlastnictví, jsou orgány veřejné moci povinny ve smyslu čl. 4 odst. 4 Listiny šetřit podstatu a smysl základních práv a svobod - tedy v případě pochybností postupovat mírněji. Nelze připustit, aby se vlivem
interpretace
zákona stalo předmětem zdanění něco, co zákon za předmět daně s žádoucí mírou určitosti nepředpokládá. Účelem zavedení prekluzívních lhůt pro vyměření bylo stimulovat správce daně k včasnému výkonu jeho práv a povinností a z hlediska právní jistoty daňových subjektů pak nastolit situaci, kdy po jejich uplynutí zanikají i jejich povinnosti, které zejména pokud jde o povinnost prokazovat, jsou po uplynutí delší doby vždy spjaty s určitými problémy.
... Avšak již tato lhůta je vyložena extenzivně, neboť zákonný pojem ,konec zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání‘se v rozporu s racionálním výkladem neodvíjí ode dne 31. 12. 1998, nýbrž až ode dne 31. 12. 1999, kdy prostředkem k extenzivnímu výkladu je lhůta k podání daňového přiznání, tj. den 31. 3. 1999. Tímto výkladem je výslovná tříletá lhůta prodloužena na lhůtu čtyřletou. Názor Nejvyššího správního soudu, podle něhož by mohlo dojít k absurdním situacím, pokud by byla lhůta počítána jinak než od 31. 3., neboť do té doby nemůže správce daně činit kroky k jejímu vyměření, dává vzniknout absurditě jiné: složitým výkladem prodlužuje jasně stanovenou tříletou lhůtu na lhůtu čtyřletou. Výsledkem je prodloužení nejistoty daňového subjektu, ačkoli soud tvrdí opak.“
Právní názor vyslovený v nálezu Ústavního soudu ze dne 2. 12. 2008, sp. zn. I. ÚS 1611/07, byl poté potvrzen i v jeho dalším nálezu ze dne 15. 3. 2010, sp. zn. I. ÚS 2082/09, ve věci daně z příjmů právnických osob.
Ministerstvo financí vydalo dne 2. 2. 2009 ve vztahu k nálezu Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 1611/07 stanovisko k postupu daňové správy (čj.: 43/1 4314/2009-431), v němž vyložilo pravidlo „3 + 0“ pro případy ještě nezahájených řízení, pro případy probíhajících daňových kontrol či odvolacích řízení, při podání dodatečného daňového přiznání a pro případy pravomocně uzavřených řízení a pravomocně skončených řízení. Dne 18. 9. 2009 vydalo Ministerstvo financí další stanovisko k ustanovení § 47 ZSDP (čj.: 43/57429/2009-431).
Na základě těchto stanovisek daňová správa začala závěry „3 + 0“ aplikovat, avšak nikoli v případech již ukončených řízení, tj. daňovým subjektům nebylo umožněno domáhat se zrušení pravomocných rozhodnutí cestou mimořádných opravných prostředků. Ministerstvo financí ve výše uvedených stanoviscích argumentovalo tzv. temporálními účinky. Na podporu své argumentace si vybralo ta soudní rozhodnutí, která temporální účinky vykládají pouze ve smyslu „dopředu“, nikoli zpět. Např. usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 21. 10. 2008, čj. 8 As 47/2005-86, v němž je uvedeno, že:
„ustálená
judikatura
vrcholných soudů představuje ve svém materiálním rozměru právní normu. Změnu či zpřesnění této judikatury pak lze ve funkčním smyslu považovat za novelu právního předpisu s temporálními účinky, které změna právního předpisu tradičně má. ...“.
Nález ÚS ve výsledku vedl i ke změně § 47 ZSDP s účinností od 1. 1. 2010. Ustanovení § 47 ve znění účinném v roce 2010 znělo:
„... nelze daň vyměřit ani doměřit, či přiznat nárok na daňový odpočet ... do tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost, nebo do tří let od vzniku daňové povinnosti u těch daní, které nemají zdaňovací období“
. Po pozorném přečtení tohoto ustanovení si jistě povšimneme, že zákonodárce nebyl příliš pečlivý, neboť gramatickým výkladem lze dojít k závěru, že u daní, které nemají zdaňovací období, je daň možné vyměřit nejdříve počínaje čtvrtým rokem od vzniku daňové povinnosti, a nikoli dříve. Tento výklad by odporoval principu prekluzivní lhůty, tedy výše podtržené sousloví „do tří let“ je nutno vykládat jako „po uplynutí tří let“.
Jak se však k nálezu Ústavního soudu postavil Nejvyšší správní soud ČR? Během února až července 2009 a následně i po postoupení věci rozšířenému senátu vydal řadu rozhodnutí, v nichž nález plně akceptoval. V rozsudku čj. 9 Afs 42/2008-84 ze dne 22. 1. 2009 (tj. dříve než byla vydána veškerá další rozhodnutí, v nichž byla teorie „3 + 0“ akceptována), však devátý senát NSS aplikoval starou teorii „3 + 1“. Devátý senát v tomto rozsudku nález ÚS nejenže nerespektoval, ale ani nereflektoval, tedy vůbec se o jeho existenci nezmínil, a tudíž se ani nevyjádřil k tomu, proč se od něj odchyluje. Cit.:
„Rozdílný počátek i konec běhu prekluzivní lhůty v závislosti na tom, zda zákon spojuje s určitou daňovou povinností povinnost předložit daňové přiznání či nikoliv, není nikterak nahodilý. Tam, kde jsou příjmy podrobeny např. srážkové dani, je vznik daňové povinnosti stanoven ve vazbě na povinnost plátce provést řádnou a včasnou srážku, tj. při výplatě, poukázání nebo připsání úhrady ve prospěch oprávněného příjemce určitého příjmu, nikoli ve vazbě na daňové přiznání. Včasným a správným provedením srážky je daňová povinnost vypořádána. Je tedy logické, že
prekluzivní lhůta
pro vyměření této daňové povinnosti se odvíjí od konce roku, ve kterém povinnost srazit daň vznikla. Pokud jde však o daně, se kterými zákon spojuje povinnost předložit daňové přiznání, je nanejvýš logické odvodit počátek běhu prekluzivní lhůty od konce zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost předložit přiznání k dani, neboť před uplynutím lhůty pro podání daňového přiznání není daň splatná, daňový subjekt nemá povinnost ani daň přiznat ani ji uhradit, a správce daně ani není před uplynutím lhůty pro podání přiznání oprávněn splnění předmětné povinnosti prověřovat.“
Nejednalo se však o jediný senát, který se nechtěl smířit s teorií „3 + 0“. Dne 16. 6. 2009 pátý senát usnesením postoupil věc rozšířenému senátu (sp. zn. 5 Afs 15/2009, RS 18/2009), neboť sdílel výše uvedený názor devátého senátu. Pátý senát se však na rozdíl od senátu devátého s existencí nálezu vypořádal a odůvodnil, proč se od něho chce odchýlit. Argumentaci ÚS v nálezu neshledal:
„jasnou a vyčerpávající a umožňující dovodit jednoznačné závěry ve vztahu ke sporné otázce, které by bylo možné v obecnější rovině aplikovat ve skutkově a právně obdobných případech ...“
a přehledně uvedl argumenty, proč by se lhůta měla počítat podle pravidla „3 + 1“. Jelikož první a osmý senát přejal argumentaci ÚS uvedenou v nálezu, byla otázka počátku běhu lhůty podle § 47 ZSDP rozhodována ze strany NSS nejednotně, proto pátý senát podle § 17 SŘS předložil věc rozšířenému senátu.
Přesto ještě celý měsíc poté jiné senáty stále judikovaly „3 + 0“. Vyvrcholením tohoto souboje o „3 + 0“ u NSS se stalo další postoupení věci rozšířenému senátu (ve věci sp. zn. 1 Afs 27/2009, RS 4/2010), ke kterému došlo 22. 7. 2009 a kde postupující první senát naopak chtěl aplikovat „3 + 0“, ale vzhledem k výše uvedenému rozhodnutí devátého senátu, který aplikoval „3 + 1“, nemohl, a tedy věc předložil právě rozšířenému senátu, aby se názor NSS na tuto problematiku sjednotil.
Až dne 12. 1. 2011 byla obě tato řízení před rozšířeným senátem NSS ukončena, a to ve prospěch „3 + 0“:
„... ve všech případech daní, u nichž je dána povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení a kde je toto ustanovení používáno“
.
 
Odůvodnění rozšířeného senátu NSS k závěru „3 + 0“
Jak je uvedeno zejména v části VI. usnesení sp. zn. 5 Afs 15/2009, rozšířený senát neshledal, že by nález ÚS nebyl vůbec odůvodněn nebo byl odůvodněn argumenty, které lze považovat objektivně za naprosto nedostatečné nebo nepochopitelné. Rozšířený senát vycházel rovněž z principu vysloveného v nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 4. 2007, sp. zn. IV. ÚS 613/06, podle něhož
„judikatura nemůže být bez vývoje a není vyloučeno (a to i při nezměněné právní úpravě), aby byla nejen doplňována o nové interpretační závěry, ale i měněna. Změna rozhodovací soudní praxe, zvláště jde-li o praxi nejvyšší soudní instance povolané i k sjednocování judikatury nižších soudů, je ovšem jevem ve své podstatě nežádoucím, neboť takovouto změnou zjevně je narušen jeden z principů demokratického právního státu, a to princip předvídatelnosti soudního rozhodování“
.
Soudci byli při rozhodování ovlivněni i tím, že některé senáty NSS již teorii „3 + 0“ v řadě svých rozhodnutí uplatnily, a to v rozsudcích ze dne 4. 2. 2009, čj. 1 Afs 139/2006-75; ze dne 25. 2. 2009, čj. 8 Afs 3/2009-101; ze dne 14. 5. 2009, čj. 9 Afs 75/2008-46; ze dne 22. 5. 2009, čj. 2 Afs 35/2009-91 a čj. 2 Afs 41/2009-99; ze dne 25. 5. 2009, čj. 2 Afs 60/2008-76; ze dne 18. 6. 2009, čj. 5 Afs 15/2009-132, čj. 8 Afs 62/2007-90, čj. 8 Afs 52/2007-62, a čj. 1 Afs 16/2009-74; ze dne 11. 6. 2009, čj. 1 Afs 8/2009-46; ze dne 24. 6. 2009, čj. 1 Afs 55/2009-70, či v rozsudku ze dne 16. 7. 2009, čj. 8 Afs 6/2008-129. Kromě těchto rozsudků, v nichž se NSS zabýval během prekluzivní lhůty podle § 47 ZSDP ve vztahu k vyměření daně z příjmů, a to jak fyzických, tak právnických osob, uplatnil NSS závěry plynoucí z citovaného nálezu analogicky také při počítání běhu lhůty pro vyměření celního dluhu (rozsudek ze dne 10. 6. 2009, čj. 2 Afs 69/2008-73, a rozsudek ze dne 11. 6. 2009, čj. 2 Afs 77/2008-65). V době projednávání této věci rozšířeným senátem nejméně patnáct dalších rozsudků ve věcech daní z příjmů poukazovalo na nález sp. zn. I. ÚS 1611/07 a lhůty byly počítány podle tam stanoveného pravidla. Ve věcech daní z příjmů následovaly nález Ústavního soudu první, druhý a osmý senát Nejvyššího správního soudu a ve věcech daně z přidané hodnoty akceptovaly nález Ústavního soudu rozsudky ze dne 26. 7. 2010, čj. 2 Afs 136/2009-149; ze dne 19. 10. 2010, čj. 2 Afs 110/07-104 a čj. 2 Afs 41/2010-216.
Rozhodnutí rozšířeného senátu NSS ovlivnila i výše zmíněná stanoviska Ministerstva financí o postupu daňové správy podle teorie „3 + 0“ a rovněž skutečnost, že od roku 2010 se změnila
legislativa
právě ve smyslu „3 + 0“. Změna výkladu ve prospěch „3 + 1“ by tak byla nežádoucí a narušující princip předvídatelnosti a princip právní jistoty.
Cit.:
„Rozšířený senát vzal v úvahu zájem na stabilitě soudního rozhodování vyjádřený v nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 4. 2007, sp. zn. IV. ÚS 613/06, a vycházel rovněž z toho, že výklad zaujatý v nálezu Ústavního soudu ze dne 2. 12. 2008 sp. zn. I. ÚS 1611/07, potvrzené v nálezu Ústavního soudu ze dne 15. 3. 2010, sp. zn. I. ÚS 2082/09, se stalo součástí soudní a správní praxe a projevilo se i v legislativě. Změnu výkladu opětovně ve prospěch právního názoru ,3 + 1považoval za této situace za nežádoucí a narušující princip předvídatelnosti rozhodování a princip právní jistoty. Za tohoto stavu neshledal rozšířený senát mimořádné okolnosti, které by odůvodňovaly přednesení úvah konkurujících právním závěrům, jež vyslovil Ústavní soud.“
 
Temporální účinky rozhodnutí
Během posledních měsíců se hojně diskutovalo o tom, jaké pravidlo pro počítání lhůty pro vyměření daně se uplatní za zdaňovací období roku 2007. Zdali „3 + 1“, a tedy
prekluzivní lhůta
skončí až 31. 12. 2011, anebo „3 + 0“, v důsledku čehož by tedy
prekluzivní lhůta
uplynula již 31. 12. 2010.
Jinými slovy, předmětem odborné diskuse bylo, zdali teorii 3 + 0 můžeme aplikovat až na řízení za období, která nastala po vydání výše uvedeného zlomového nálezu Ústavního soudu - tj. od 2. 12. 2008 dále či zdali takto přijatý výklad můžeme aplikovat i zpětně - tj. na období předcházející datu 2. 12. 2008 či dokonce na řízení pravomocně ukončená před tímto datem, u nichž ovšem doposud neuplynula
prekluzivní lhůta
pro vyměření daně.
I Ministerstvo financí ve svých stanoviscích vydaných na začátku roku 2009 argumentovalo judikaturou, která temporální účinky vykládala pouze ve smyslu „dopředu“, nikoli zpět. Jednalo se o rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj. 8 As 47/2005-86 ze dne 21. 10. 2008 a čj. 6 As 7/2005-97 ze dne 21. 10. 2008, a to konkrétně část VIII. nazvanou „K temporálním účinkům rozhodnutí rozšířeného senátu“. Zde je stanoveno:
„Ustálená
judikatura
vrcholných soudů představuje ve svém materiálním rozměru právní normu. Změnu či zpřesnění této judikatury pak lze ve funkčním smyslu považovat za novelu právního předpisu s temporálními účinky, které změna právního předpisu tradičně má. Změna či zpřesnění judikatury není dostatečným důvodem pro využití mimořádných opravných prostředků.“
Podle názoru Nejvyššího správního soudu tedy uplatnění těchto temporálních účinků stručně řečeno znamená nemožnost revidovat cestou mimořádných opravných prostředků pravomocně stanovenou daňovou povinnost, byť i tato byla stanovena v původně i soudně zastávané teorii „3 + 1“.
Na sklonku loňského roku se Plénum Ústavního soudu vyslovilo k intemporálním účinkům derogačního nálezu ohledně prohlídky jiných prostor a pozemků dle § 83a odst. 1 trestního řádu. Jedná se o rozhodnutí
Pl. ÚS-st 31/10 ze dne 14. 12. 2010
, které bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů pod č. 426/2010. Ústavní soud zde došel k závěru, že
intemporální účinky nálezu se odvíjejí
ex nunc
, tj. teprve ode dne, v němž byl nález vyhlášen ve Sbírce zákonů a že důvody tohoto nálezu lze uplatnit pouze
pro futuro
(do budoucna)
. K tomuto stanovisku pléna Ústavního soudu tři soudci Ústavního soudu vyslovili odlišná stanoviska. Soudkyně Eliška Wagnerová uvádí, že tyto závěry považuje za nepřiměřeně
restriktivní
. Domnívá se, že stanovisko pléna je nutno považovat za ústavněprávně vadné:
„a to z důvodu porušení principu integrity ústavněsoudního rozhodování, z něhož plyne požadavek, aby podobné věci byly rozhodovány podobně, tj. podle dříve v jiné věci soudem zformulovaného pravidla. ... Neaplikování nového pravidla na případy, které ještě soudy projednávají, znamená skutečnou nespravedlnost, která vyplývá z toho, že soud se cítí oprávněn vybrat z mnoha v podobné situaci se nacházejících osob jen jednu, které poskytne příležitost benefitovat z toho, že soud se rozhodl modifikovat (tvořit) pravidlo. ... Je těžko slučitelné s ideálem nestranného výkonu spravedlnosti, aby jedna šťastná osoba, jejíž případ byl vybrán, aby posloužil k formulaci nového principu, těžila z jeho retroaktivní aplikace, zatímco ostatní v podobné situaci byli při posouzení svých nároků odkázáni na aplikaci staré doktríny.“ Soudkyně Wagnerová zmiňuje i případ U. S. Supreme Court Griffith v Kentucky, v němž tento soud rozhodl, že: „nové pravidlo trestního řízení musí být aplikováno retroaktivně na všechny případy, které dosud nebyly s konečnou platností rozhodnuty, a to bez výjimky.“
I na základě závěrů uvedených v tomto rozhodnutí pléna Ústavního soudu se rozšířily názory, že počátek běhu lhůty podle § 47 ZSDP pro zdaňovací období roku 2007 bychom měli počítat dle starého pravidla „3 + 1“, tedy daň by bylo možno doměřit až do konce roku 2011.
Z výroku rozhodnutí v tomto článku komentovaných usnesení rozšířeného senátu NSS by bylo možno usoudit, že se výklad „3 + 0“ uplatní i na období před 2. 12. 2008, jelikož NSS použil terminologii:
„... ve všech případech daní, ... kde je toto ustanovení používáno“
. A ohledně počátku běhu lhůty pro vyměření daně za období před 1. 1. 2011 se bezpochyby postupuje podle § 47 ZSDP (od 1. 1. 2010 navíc ve znění, které výslovně stanoví prekluzi „3 + 0“). Na druhou stranu je ovšem nutné nepřehlédnou fakt, že rozšířený senát v těchto usneseních temporální účinky svých rozhodnutí vůbec nezmínil, tj. je otázkou, zdali NSS takovýto výklad temporálních účinků vůbec zamýšlel.
Napadne-li vás, že názor NSS na temporální účinky judikátů v tomto případě nemá význam, protože ZSDP od 1. 1. 2010 obsahuje úpravu 3 + 0, není tomu tak, názor NSS význam má.
Prekluze
„3 + 0“ byla sice zavedena zákonem č. 304/2009 Sb. s účinností od 1. 1. 2010, avšak tento zákon neobsahuje k novému znění § 47 přechodná ustanovení. V takovém případě dojde k aplikaci obecných pravidel při změně zákonů, tj. ohledně procesních pravidel by se uplatnilo obecné pravidlo, podle něhož nové procesní předpisy mohou být použity i na stará řízení. Úprava lhůty pro vyměření daně je však úpravou hmotněprávní (ač v procesním předpisu), tedy výše zmíněné obecné pravidlo při změně procesních předpisů by se nemělo aplikovat. Jelikož ZSDP zavedl prekluzi „3 + 0“ s účinností od 1. 1. 2010, počátek běhu prekluzivní lhůty dle pravidla „3 + 0“ se jednoznačně uplatní pro zdaňovací období 2010, ale nikoli období roku 2010 předcházející.
 
Na které daně prekluzi 3 + 0 uplatníme
Sousloví
„... ve všech případech daní, ... kde je toto ustanovení používáno“
je možno vyložit nejen časově, ale i ve smyslu, na které daně lze závěry z nálezu Ústavního soudu dle teorie „3 + 0“ vztáhnout. Odborná veřejnost se nebyla schopna shodnout ani na tomto závěru. Někteří tvrdili, že teorii „3 + 0“ lze aplikovat toliko na daň z příjmů fyzických osob, a nikoli na jiné daně (viz např. ve výše zmíněném rozhodnutí devátého senátu se tento senát, který rozhodoval o DPH, k prekluzi „3 + 0“ vůbec nevyjádřil a bez dalšího aplikoval teorii „3 + 1“, neboť se patrně necítil být vázán argumentací Ústavního soudu, která se opírala výhradně o úpravu daně z příjmů fyzických osob). Tedy v tomto případě komentovaná usnesení rozšířeného senátu NSS ukončují dohady ohledně této tematiky. Rozšířený senát NSS zcela logicky uzavírá, že § 47 odst. 1 ZSDP není možné vykládat pro každou daň, na kterou dopadá, jinak a že
prekluzivní lhůta
ve všech těchto případech běží stejně.
 
Daňový řád
S účinností od 1. 1. 2011 nahradil ZSDP zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád. Termín „lhůta pro vyměření či doměření daně“ je nahrazen termínem „lhůta pro stanovení daně“, jak je uvedeno v § 148 odst. 1 daňového řádu:
„Daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.“
Daňový řád v § 148 dále na rozdíl od ZSDP výslovně stanoví i důvody pro prodloužení běhu lhůty (odst. 2 a 3) či případy stavení lhůty neboli okamžiky, kdy lhůta neběží (odst. 4) či speciální lhůtu pro případy, kdy soud pravomocně rozhodne o spáchání daňového trestného činu a rovněž vazbu na tzv. účinnou lítost, na jejímž základě může dojít k zániku trestnosti daňového trestného činu (odst. 6-7). V tomto ohledu je úprava mnohem detailnější než současná úprava v ZSDP, neboť zapracovává jak judikaturu správních soudů, tak reaguje i na některé aplikační problémy ZSDP.
Od kdy se tato nová úprava uplatní? Odpověď nám poskytne přechodné ustanovení v § 264 odst. 4 daňového řádu, na jehož základě úpravu lhůt pro vyměření v daňovém řádu použijeme i na běh a délku lhůt pro vyměření, které započaly běžet podle ZSDP, avšak neskončily do nabytí účinnosti daňového řádu, tj. do 1. 1. 2011.
S ohledem na závěry soudu ohledně „3 + 0“ nás však bude zajímat zejména následující věta:
„Okamžik počátku běhu těchto lhůt určený podle dosavadních právních předpisů zůstává zachován.“
Tedy § 47 odst. 1 ZSDP budeme i nadále používat u všech období, u nichž počátek běhu lhůty pro vyměření daně (v terminologii daňového řádu lhůty pro stanovení daně) nastal před 1. 1. 2011.
2 Více viz SKALICKÁ, H. Bude již konečně platit, že 3 + 0 = 3? Komentář k článku a ke Komentáři k článku Ústavní limity správy daní. Bulletin advokacie. 2010, č. 1-2.
3 Považuji za nutné podotknout, že formulace, která je uvedena na konci této věty, jež je ocitována z nálezu ÚS („od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost“) neodpovídá formulaci § 47 odst. 1 ZSDP. Nicméně ze strany stěžovatelky se nepochybně jednalo o velmi zásadní myšlenku, která pravděpodobně přispěla k jejímu vítězství ve sporu.