Ukončení činnosti ve sdružení

Vydáno: 6 minut čtení
Ukončení činnosti ve sdružení
Ing.
Zdeněk
Morávek
Na základě domluvy ukončily tři fyzické osoby činnost ve sdružení (vedoucí účetnictví). Na základě smlouvy o sdružení si rozdělily majetek, pohledávky, závazky na třetiny. Dva z účastníků sdružení dále podnikají, třetí ukončil podnikatelskou činnost. Ten, který ukončil činnost, je povinen vypořádat svůj podíl materiálu a majetku daní z přidané hodnoty? Ti, kteří podnikají, používají materiál a majetek, takže vypořádají DPH postupně během své další činnosti? Je možné doklady, které ještě budou přicházet na adresu sdružení po datu, k němuž byla činnost ukončena, zaúčtovat do nákladů sdružení a obratem je přeúčtovat bývalým členům sdružení? Tím by se už neměnil hospodářský výsledek, který si při ukončení sdružení přenesli do svých účetnictví. Nebo mají raději použít účet výdaje příštích období a dobíhající náklady (voda, plyn, elektrická energie) zahrnout do nákladů ještě před ukončením sdružení? A mohou uplatňovat odpočet DPH z těchto faktur i po ukončení činnosti sdružení?
Související předpisy:
*
zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“),
*
zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Jak vyplývá z § 74 odst. 6 ZDPH, při zrušení registrace je plátce povinen snížit uplatněný nárok na odpočet daně u majetku, který je k datu zrušení registrace jeho obchodním majetkem a u kterého uplatnil nárok na odpočet daně nebo jeho část. Pokud tedy jeden z účastníků sdružení ukončuje činnost, potom v jeho případě dochází ke zrušení registrace plátce, a je tedy povinen postupovat podle této úpravy. Snížení odpočtu daně se vztahuje na majetek uvedený v § 78 odst. 2 ZDPH, tedy hmotný majetek, odpisovaný nehmotný majetek nebo pozemky, které jsou dlouhodobým hmotným majetkem, po účely této úpravy se technické zhodnocení považuje za samostatný majetek. Postupuje se způsobem stanoveným v § 78 odst. 5 ZDPH. Snížení odpočtu daně se dále vztahuje na nedokončený majetek vytvořený vlastní činností, na úplaty za zdanitelná plnění, která se do dne předcházejícího dni zrušení registrace neuskutečnila, a na zásoby. V případě tohoto majetku se částka, o kterou je plátce povinen snížit nárok na odpočet daně, určí ve výši uplatněného odpočtu daně.
Plátce je povinen provést snížení odpočtu daně za poslední zdaňovací období.
Další důležitá úprava v souvislosti s rozpuštěním sdružení je obsažena v § 13 odst. 4 písm. d) ZDPH, za dodání zboží nebo převod nemovitostí za úplatu se považuje také při rozpuštění sdružení bezúplatné přenechání věcí vnesených nebo bezúplatné přenechání získaného podílu majetku v nepeněžité podobě ve hmotném majetku vytvořeném společnou činností ostatním účastníkům sdružení do jejich vlastnictví. Obdobně potom v souladu s § 14 odst. 3 písm. d) ZDPH se za poskytnutí služeb za úplatu považuje také při rozpuštění sdružení bezúplatné přenechání vneseného nehmotného majetku nebo bezúplatné přenechání získaného podílu majetku v nepeněžité podobě v nehmotném majetku vytvořeném společnou činností ostatním účastníkům sdružení do jejich vlastnictví. Pokud by tedy při rozpuštění sdružení taková situace nastala, je nutné počítat s tím, že i v tomto případě vzniká povinnost odvést daň na výstupu.
Zdanitelným plněním naopak není zpětný převod příslušné části vneseného majetku každého člena sdružení, který majetek do sdružení vložil.
Tímto způsobem bude tedy i z pohledu DPH vypořádán majetek sdružení a pokud někteří účastníci sdružení dále vykonávají podnikatelskou činnost a zůstávají plátci DPH, postupují standardně jako při své běžné podnikatelské činnosti.
Domnívám se, že při rozpuštění sdružení by bylo vhodné dohodnout i další postup, který je předmětem dotazu, tj. jak řešit závazky a daňové doklady, které budou přicházet až po rozpuštění sdružení. Je nutné si uvědomit, že sdružení nemá právní subjektivitu, rozpuštění sdružení je tedy otázkou zejména dohody účastníků bez nějakého zásadního dopadu na okolí. I nadále bude platit ustanovení § 835 občanského zákoníku, že ze závazků vůči třetím osobám jsou účastníci zavázáni společně a nerozdílně. Bylo by proto vhodné, aby doklady, které přijdou až po rozpuštění sdružení, byly i nadále shromažďovány u určeného účastníka sdružení v souladu s § 100 odst. 3 ZDPH, který následně bude podle dohodnutého podílu tyto náklady rozdělovat mezi jednotlivé účastníky sdružení. Už ale nebude plnit povinnosti a uplatňovat práva za všechny účastníky sdružení ve smyslu § 100 odst. 3 ZDPH, protože sdružení již bylo rozpuštěno, tato práva a povinnosti, zejména tedy nárok na odpočet daně, již bude uplatňovat každý účastník sdružení pouze sám za sebe.
Stejně tak je podle mého názoru možné, aby se účastníci při rozpuštění sdružení dohodli, že povinnosti vyplývající z těchto závazků bude plnit jeden z účastníků, který na konci účetního a zdaňovacího období tyto náklady převede a přefakturuje na ostatní účastníky sdružení a bude provedeno finanční vyrovnání.
Ať již bude zvolen jakýkoliv postup, vždy je ale určitě vhodné jej konkrétně dohodnout v rámci rozpuštění sdružení písemnou formou.
Pro úplnost jenom doplním, že v souladu s § 106 odst. 2 ZDPH mohou při rozpuštění sdružení požádat všichni účastníci sdružení o zrušení registrace až po vypořádání majetku ve sdružení.