Cílem tohoto příspěvku je vysvětlit požadavky IAS 21 Dopady změn směnných kursů cizích měn, který se zabývá dvěma okruhy problémů. První část standardu se zaměřuje na účtování kursových rozdílů v průběhu účetního období a na účtování kursových rozdílů při účetní uzávěrce. Vykazování tohoto typu kursových rozdílů (za předpokladu, že společnost vede účetnictví v českých korunách a její funkční měnou je také česká koruna) je vlastně shodné s českou účetní legislativou; rozdíly jsou pouze v oblastech, které česká účetní legislativa vůbec neobsahuje (například kursové přepočty aktiv, která byla koupena za cizí měnu a která se podle IFRS následně oceňují ve fair value). Druhá část IAS 21 se zabývá převodem účetní závěrky z jedné (funkční) měny do jiné měny (měny vykazování). Postupy uvedené v IAS 21 se využívají zejména při sestavování konsolidované účetní závěrky, kdy je měnou vykazování mateřské společnosti jedna měna (například euro) a funkční měnou dceřiné společnosti je jiná měna (například česká koruna).
I----------------------------------------I I-----------------------------------------I I Rozvaha v mil. euro I I Výsledovka v mil. euro I I------------I--------I----------I-------I I-----------------I-------I-------I-------I I Budova I 0,500 I Vklad I 1,000 I I Odpisy I 0,025 I Tržby I 0,100 I I------------I--------I----------I-------I I I I I I I Oprávky I -0,025 I Výsledek I 0,075 I I I I I I I------------I--------I----------I-------I I I I I I I Peníze I 0,500 I I I I I I I I I------------I--------I----------I-------I I I I I I I Pohledávka I 0,100 I I I I I I I I I------------I--------I----------I-------I I-----------------I-------I-------I-------I
I-----------------------------------------I I----------------------------------------I I Rozvaha v mil. CZK I I Výsledovka v mil. CZK I I------------I--------I----------I--------I I----------------I-------I-------I-------I I Budova I 12,500 I Vklad I 26,000 I I Odpisy I 0,625 I Tržby I 2,400 I I------------I--------I----------I--------I I----------------I-------I-------I-----