Reklamní rádiový spot

Vydáno: 3 minuty čtení

Společnost s. r. o., plátce DPH, si nechala vyrobit reklamní rádiový spot, který bude mít možnost opakovaně použít. Jak tento reklamní spot zaúčtovat? V případě nehmotného majetku se mluví o dílech audiovizuálních. Dle výkladu Wikipedie je audiovizuálním dílem to, co má obraz a pohybuje se. Reklamní spot nebude tedy nehmotný majetek, ale bude jej společnost účtovat na účet 518 (reklama)? V jakém okamžiku částka za tuto reklamu ovlivní náklady? V okamžiku výroby (fakturace) nebo v okamžiku jeho vysílání? Možnost jeho případného opakovaného použití se asi v nákladech nijak nezohledňuje, že? Společnost není schopna říci ani to, zda, kdy, případně zda vůbec někdy bude spot opakovaně použit.

REKLAMNÍ RÁDIOVÝ SPOT
Ing.
Zuzana
Pšeničková
 
ODPOVĚĎ:
V tomto případě je zásadní, zda pořízený reklamní spot splňuje definici dlouhodobého nehmotného majetku dle § 6 vyhlášky č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "VPU").
Dlouhodobým nehmotným majetkem je takový nehmotný majetek, jehož doba použitelnosti je delší než jeden rok a jeho vstupní ocenění (pořizovací cena) překročí částku určenou účetní jednotkou ve své vnitřní účetní směrnici. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZDP"), ve svém § 32a odst. 1 mimo jiné definuje dlouhodobý nehmotný majetek jako majetek, který je veden v účetnictví jako nehmotný majetek v souladu s účetními předpisy a který byl nabyt úplatně, vkladem, darováním, zděděním nebo byl vytvořen vlastní činností za účelem obchodování s ním, jehož vstupní cena je vyšší než 60 000 Kč a doba použitelnosti je delší než jeden rok.
Podmínky nabytí v tomto případě jsou v souladu se ZDP, s pořizovací cenou by také neměl být žádný problém, protože ta bývá u reklamních spotů vysoká. Ovšem s dobou použitelnosti to už je horší. Jak píšete, nevíte, zda bude tento spot ještě někdy použit. Stojí tedy před námi zásadní otázka, zda tento majetek naplňuje definici dlouhodobého nehmotného majetku či nikoliv.
Dle mého názoru je nejvhodnější získat písemné rozhodnutí marketingového manažera, který v něm uvede, zda předpokládá reklamní spot v budoucnu ještě použít, kdy a případně kolikrát, nebo uvede, že z nějakého důvodu není pravděpodobné, že reklamní spot bude použit i v budoucnu. Toto rozhodnutí je vhodné archivovat současně s fakturou a případným evidenčním listem dlouhodobého nehmotného majetku.
Na základě tohoto písemného rozhodnutí budete účtovat buď o dlouhodobém nehmotném majetku nebo o nakoupené službě tak, jak uvádíte, na účtu 518. Na nákladovém účtu by se tento reklamní spot měl objevit v době, kdy bude vysílán. Pokud by bylo vysílání na přelomu účetních období, pak bych navrhovala časové rozlišení v návaznosti na počty vysílání.
Pokud toto rozhodnutí nezískáte, pak bych Vám s ohledem na zásadu opatrnosti navrhovala reklamní spot zařadit jako dlouhodobý nehmotný majetek a daňově ho odepisovat po dobu 72 měsíců, protože se v tomto případě nejedná o audiovizuální dílo, ale o ostatní nehmotný majetek, který se odepisuje po dobu 72 měsíců (§ 32 a odst. 4 ZDP). Účetně ho můžete odepisovat po dobu kratší, a to v souladu s jeho skutečnou předpokládanou dobou použitelnosti.