V rámci tohoto příspěvku se budeme zabývat inventarizačními rozdíly, které vznikají u zásob a které jsou spojeny s povinností přiznat daň z přidané hodnoty na výstupu. Příspěvek má za cíl řešit danou problematiku z účetního i daňového pohledu se zaměřením na správné vyhodnocení dne uskutečnění zdanitelného plnění a okamžiku uskutečnění účetního případu. V úvodu příspěvku jsou zmíněny obecné principy postihující danou problematiku z pohledu DPH ve vazbě na účetní předpisy. Jednotlivé příklady řeší danou problematiku z účetního i daňového hlediska a obsahují i doporučený postup při zaúčtování zjištěných inventarizačních rozdílů u zásob.
Den uskutečnění zdanitelného plnění u mank na zásobách
Ing.
Dagmar
Fitříková
Ing.
Dagmar
Procházková
VYSVĚTLENÍ OBECNÝCH PRINCIPŮ
Inventarizace majetku z účetního pohledu
Inventarizace majetku a závazků je povinností účetní jednotky, která nejčastěji přichází ke slovu k okamžiku sestavení řádné účetní závěrky. Skládá se ze tří fází. První je fyzická nebo dokladová inventura majetku a závazků, kterou se zjišťuje skutečný stav majetku a závazků. Druhou fází je srovnání takto zjištěného skutečného stavu se stavem evidenčním, tedy stavem zjištěným v účetnictví, a takto zjištěné rozdíly jsou analyzovány a zaúčtovány tak, aby stav evidenční odpovídal stavu skutečnému. Třetí fází inventarizace majetku a závazků je reakce na zjištěné skutečnosti, které představují uplatnění zásady opatrnosti v účetnictví, tedy tvorba opravných položek, rezerv a úprava odpisových plánů dlouhodobého majetku, pokud k tomu v účetní jednotce vzniknou důvody. Završením procesu inventarizace majetku a závazků je účtování o inventarizačních rozdílech.
Celý tento proces musí být v účetní jednotce naplánován tak, aby výsledky inventarizace majetku a závazků byly zaúčtovány do účetního období, za které se inventarizace provádí. Zpravidla je vydána vnitřní účetní směrnice k provedení inventarizace majetku a závazků, která stanoví základní parametry tohoto procesu, tedy:
+--------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Problematika řešená | Konkrétní postup v rámci jednotlivých bodů směrnice | | ve směrnici k inventarizaci | | | majetku a závazků | | +--------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Co budeme inventarizovat | Veškerý majetek a závazky, včetně majetku a závazků na podrozvahových účtech. | +--------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdy budeme inventarizovat | Časový harmonogram s uvedením konkrétních termínů: | | | * ve kterém termínu proběhnou inventury (fyzické a dokladové), | | | * dokdy budou výsledky fyzických inventur porovnány se skutečným stavem, | | | * kdy budou podklady z inventur předány účtárně, | | | * kdy budou zaúčtovány inventarizační rozdíly. | +--------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Kdo se zúčastní inventarizace | Určení konkrétních pracovníků, kteří budou realizovat inventury (fyzické | | | a dokladové) s přidělením konkrétního majetku a závazků. Určení pracovníků, kteří | | | budou výsledky vyhodnocovat. | +--------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------+ | Způsob provedení inventur | * na základě předaného inventurního soupisu, který ob