Změny pravidel pro uplatnění nároku na odpočet daně od 1. 4. 2011 u manažerských vozidel ve vazbě na účetní postup, 3. část

Vydáno: 26 minut čtení

S účinností od 1. 4. 2011 na základě již schválené novely zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů pod č. 47/2011 Sb. (dále jen „ZDPH“), jsou účinné změny v oblasti DPH, které se týkají mimo jiné i dlouhodobého majetku. V tomto příspěvku se zaměříme na postup při uplatnění nároku na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění týkajících se dlouhodobého majetku, který plátce využívá nejen ke svým ekonomickým činnostem, ale současně k jiným účelům, tj. k účelům nesouvisejícím s ekonomickou činností plátce.

Změny pravidel pro uplatnění nároku na odpočet daně od 1. 4. 2011 u manažerských vozidel ve vazbě na účetní postup
Ing.
Dagmar
Fitříková
Ing.
Dagmar
Procházková
 
DLOUHODOBÝ MAJETEK Z POHLEDU DPH
Dlouhodobý majetek je pro účely DPH definován v § 4 odst. 3 písm. d) ZDPH jako obchodní majetek, který je:
*
hmotným majetkem podle § 26 až 32a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP),
*
odpisovaným nehmotným majetkem podle § 26 až 32a ZDP,
*
pozemkem, který je dlouhodobým hmotným majetkem podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“).
Většina plátců daně eviduje ve svém obchodním majetku vozidlo nebo vozidla, která jsou využívána nejen k jejich ekonomickým činnostem, ale také pro účely s nimi nesouvisejícími, např. pro soukromé jízdy zaměstnanců plátce nebo v případě plátce - fyzické osoby pro soukromé jízdy tohoto podnikatele. Pokud plátce používá k výše uvedeným účelům vozidlo, které patří do kategorie dlouhodobého majetku [§ 4 odst. 1 písm. d) ZDPH], je s účinností od 1. 4. 2011 povinen při pořízení takového vozidla (včetně jeho technického zhodnocení) respektovat nová pravidla platná od 1. 4. 2011 (§ 75 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011). Při použití vozidla pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce (dále jen „manažerské vozidlo“), pokud k pořízení takového vozidla dojde v období do 31. 3. 2011, je plátce povinen postupovat podle příslušných ustanovení ZDPH ve znění platném do 31. 3. 2011 [§ 14 odst. 3 písm. a) ZDPH, ve znění platném do 31. 3. 2011].
 
POSTUP PŘI UPLATNĚNÍ NÁROKU NA ODPOČET U VOZIDEL POŘÍZENÝCH DO 31. 3. 2011
Při pořízení manažerských vozidel, pokud k jejich pořízení dojde do 31. 3. 2011 a jedná se o vozidla, která jsou využívána i k jiným účelům než k ekonomickým činnostem plátce (např. soukromé jízdy zaměstnanců plátce nebo soukromé jízdy plátce - fyzické osoby), postupuje plátce při uplatnění nároku na odpočet při pořízení takového majetku podle § 72 odst. 5 ZDPH, ve znění platném do 31. 3. 2011. Z citovaného ustanovení vyplývá, že plátce daně je oprávněn u všech přijatých zdanitelných plnění, tj. nejen přijatých zdanitelných plnění souvisejících s provozem manažerského vozidla, ale i u přijatých zdanitelných plnění týkajících se pořízení takového vozidla, volit mezi dvěma postupy. Pokud plátce u přijatých zdanitelných plnění týkajících se manažerského vozidla uplatní nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití vozidla pro ekonomickou činnost plátce, nevzniká mu v souvislosti s následným použitím vozidla pro účely nesouvisející s ekonomickou činností plátce povinnost přiznat daň na výstupu. Další varianta postupu, kterou plátci umožňuje využít úprava obsažená v § 72 odst. 5 ZDPH, ve znění platném do 31. 3. 2011, je uplatnění nároku na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění vztahujících se k manažerskému vozidlu v plné výši. V tom případě se část přijatých zdanitelných plnění, u kterých byl plátcem uplatněn nárok na odpočet daně v plné výši a která byla použita pro účely nesouvisející s ekonomickou činností plátce, považuje za dodání zboží podle § 13 odst. 4 písm. a) nebo za poskytnutí služby podle § 14 odst. 3 písm. a) ZDPH, ve znění platném do 31. 3. 2011. V těchto případech vzniká plátci povinnost uplatnit daň na výstupu, a to při každém použití manažerského vozidla pro jiné účely než související s jeho ekonomickou činností. ZDPH nestanoví pro tyto případy žádné časové omezení. Pokud plátce umožní zaměstnanci používat pro jeho soukromé jízdy bezplatně vozidlo, u kterého byl plátcem uplatněn nárok na odpočet daně v plné výši např. po dobu sedmi let, je povinen po celou dobu, kdy bude vozidlo takto využíváno, uplatňovat daň na výstupu, a to při každém použití vozidla pro jiné soukromé jízdy zaměstnance. Základ daně se v těchto případech stanoví podle § 36 odst. 6 písm. b) ZDPH. Při úpravě, popř. vyrovnání odpočtu daně, u vozidel pořízených do 31. 3. 2011 postupuje plátce podle § 78 a 79 ZDPH, ve znění platném od 31. 12. 2011. Uvedený postup vyplývá z čl. II Přechodná ustanovení novely ZDPH provedené zákonem č. 47/2011 Sb., platné od 1. 4. 2011.
 
NÁROK NA ODPOČET DANĚ V POMĚRNÉ VÝŠI U VOZIDEL POŘÍZENÝCH OD 1. 4. 2011
V případě, že je již při pořízení vozidla, které je dlouhodobým majetkem plátce, zřejmé, že toto vozidlo bude využíváno nejen k ekonomickým činnostem plátce, ale bude poskytnuto i bezúplatně zaměstnanci pro jeho soukromé jízdy, tzn. že předmětné vozidlo bude přiděleno jako tzv. manažerské vozidlo, je plátce povinen podle § 75 odst. 2 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, uplatnit při pořízení takového vozidla nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro jeho ekonomické činnosti. Poměrný nárok na odpočet podléhá dále režimu krácení podle § 76 ZDPH, pokud plátce používá vozidlo v rámci svých ekonomických činností, které zakládají krácený odpočet daně podle § 76 ZDPH. Ve srovnání s právní úpravou platnou do 31. 3. 2011
není plátce oprávněn
při pořízení manažerského vozidla po uvedeném datu, pokud se jedná o vozidlo evidované v obchodním majetku plátce jako dlouhodobý majetek,
uplatnit nárok na odpočet daně v plné výši
a v souvislosti s využitím vozidla pro soukromé jízdy zaměstnance plátce uplatňovat daň na výstupu. Shodný postup se uplatní u i u technického zhodnocení takového vozidla, pokud se jedná z pohledu daně z příjmů o dlouhodobý majetek (§ 33 ZDP). Podle § 75 odst. 2 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, má plátce u dlouhodobého majetku (včetně jeho technického zhodnocení),
nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši,
pokud takový majetek používá nejen ke svým ekonomickým činnostem, ale i pro účely s těmito činnostmi nesouvisejícími. V případě pořízení manažerského vozidla, evidovaného plátcem jako dlouhodobý majetek, u kterého je předpoklad, že bude využíváno takto několik let, je plátce v situaci, kdy není schopen v okamžiku uplatnění odpočtu daně stanovit rozsah skutečného využití vozidla pro účely související s jeho ekonomickou činností, tzn. není schopen určit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu využití vozidla. V tom případě plátce postupuje podle § 75 odst. 4 ZDPH, tzn. že stanoví hodnotu poměrného koeficientu kvalifikovaným odhadem. Po skončení kalendářního roku, ve kterém došlo k uskutečnění přijatého zdanitelného plnění (pořízení manažerského vozidla), u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, plátce do hodnoty poměrného koeficientu zohlední skutečný podíl použití tohoto vozidla pro své ekonomické činnosti. Pokud se poměrný koeficient vypočtený podle skutečného použití manažerského vozidla pro účely uskutečňování ekonomických činností plátce odlišuje od hodnoty poměrného koeficientu stanoveného při pořízení vozidla odhadem o více než 10 procentních bodů, výše původně uplatněného odpočtu daně se opraví. Případná oprava odpočtu daně se uvádí v ř. 45 daňového přiznání k DPH (dále jen „DAP k DPH“) za poslední zdaňovací období roku, ve kterém bylo manažerské vozidlo pořízeno. V následujících čtyřech letech je plátce povinen u takto pořízeného manažerského vozidla vždy v souvislosti se sestavením daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku ověřovat, zda mu nevznikne povinnost nebo právo provést úpravu podle § 78 způsobem stanoveným v § 78a ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011.
 
POSTUP PŘI UPLATNĚNÍ NÁROKU U MANAŽERSKÝCH VOZIDEL POŘÍZENÝCH OD 1. 4. 2011
Ve zdaňovacím období, za které plátce uplatňuje nárok na odpočet daně při pořízení manažerského vozidla, není zpravidla možné stanovit výši poměrného koeficientu, protože v této době není zřejmé, v jakém konkrétním rozsahu bude předmětné vozidlo využíváno pro ekonomickou činnost plátce. Nárok na odpočet daně při pořízení manažerského vozidla v poměrné výši proto plátce stanoví ve shodě s § 75 ost. 4 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, tzv. kvalifikovaným odhadem, a to v předpokládaném rozsahu využití vozidla pro ekonomickou činnost plátce. Po skončení kalendářního roku, ve kterém došlo k uskutečnění zdanitelného plnění (pořízení manažerského vozidla), u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, vypočte plátce daně
poměrný koeficient,
a to na základě údajů o skutečném rozsahu využití manažerského vozidla pro svoji ekonomickou činnost. Takto zjištěný poměrný koeficient porovná plátce s hodnotou poměrného koeficientu, který stanovil v souvislosti s uplatněním nároku na odpočet daně při pořízení manažerského vozidla tzv. kvalifikovaným odhadem.
Plátce je povinen opravit výši původně uplatněného odpočtu daně,
pokud se hodnota poměrného koeficientu vypočtená na základě skutečného využití vozidla v rámci ekonomických činností plátce odchyluje od hodnoty poměrného koeficientu stanoveného odhadem o více než 10 procentních bodů, a takto zjištěný rozdíl je záporný. Částku opravy odpočtu je v tomto případě plátce povinen uvést v ř. 45 DAP k DPH za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém došlo k uskutečnění zdanitelného plnění, tj. k pořízení vozidla, které je využíváno jako tzv. „manažerské vozidlo“. Plátce je oprávněn opravit výši původně uplatněného odpočtu daně, pokud je skutečný poměrný koeficient vyšší o více než 10 procentních bodů ve srovnání s hodnotou poměrného koeficientu stanoveného na základě odhadu, a takto zjištěný rozdíl je kladný. V tomto případě je plátce oprávněn částku opravy odpočtu uvést v ř. 45 DAP k DPH za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém došlo k uskutečnění zdanitelného plnění, tj. k pořízení vozidla, které je využíváno jako tzv. „manažerské vozidlo“.
PŘÍKLAD
Obchodní společnost, plátce daně s měsíčním zdaňovacím obdobím, pořídila v měsíci dubnu 2011 nový osobní automobil v celkové ceně 480 000 Kč (z toho základ daně činí 400 000 Kč a DPH ve výši 20 % je na daňovém dokladu uvedena ve výši 80 000 Kč). Plátce, účetní jednotka, zařadil předmětný automobil do užívání v měsíci dubnu 2011 a eviduje ho v obchodním majetku ( jedná se o dlouhodobý hmotný majetek ve smyslu ZDP). Takto pořízené vozidlo bude použito plátcem nejen v rámci jeho obchodní činnosti, ale je poskytnuto jako tzv. „manažerské vozidlo“ zaměstnanci plátce k využití pro jeho soukromé jízdy. Přepokládaný rozsah využití vozidla pro ekonomickou činnost plátce je v měsíci dubnu 2011 stanoven kvalifikovaným odhadem v rozsahu 70 %. Při pořízení vozidla uplatní plátce nárok na odpočet daně za použití odhadem stanoveného poměrného koeficientu, tj. ve výši 56 000 Kč (80 000 x x 0,70 = 56 000 Kč). Nárok na odpočet daně v poměrné výši uplatní v DAP k DPH za měsíc duben 2011. K 31. 12. 2011 plátce zjistí skutečný stav ujetých kilometrů za rok 2011 v rámci svých ekonomických činností. Dále plátce uplatnil v DAP k DPH za měsíc duben 2011 mimo jiné i nárok na odpočet daně za nákup pohonných hmot v celkové výši 6 000 Kč ((z toho základ daně činí 5 000 Kč a DPH ve výši 20 % je na zjednodušených daňových dokladech uvedena v celkové výši 1 000 Kč). Zaměstnanec uhradil zaměstnavateli, plátci daně, za pohonné hmoty spotřebované v rámci soukromých jízd v měsíci dubnu částku 1 800 Kč. Z této částky, resp. ze základu daně ve výši 1 500 Kč, uplatnil plátce v DAP k DPH za měsíc duben 2011 daň na výstupu ve výši 300 Kč.
Pro účely tohoto příkladu předpokládejme, že skutečný poměrný koeficient za rok 2011 (tj. za období od dubna do prosince 2011) činí 60 %. Rozdíl oproti hodnotě poměrného koeficientu stanoveného na základě kvalifikovaného odhadu v měsíci dubnu 2011 činí v tomto případě 10 procentních bodů. Předmětný rozdíl nepřesahuje zákonem stanovený rozdíl 10 procentních bodů, a proto plátce není povinen provést opravu odpočtu daně podle § 75 odst. 4 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, i když skutečný rozsah použití manažerského vozidla pro účely nesouvisející s ekonomickou činností byl vyšší než původně stanovený odhad.
Postup při zaúčtování:
 +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+ |   Doklad   |           Obsah účetního případu            | Částka v Kč | MD  |  D  | +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+ | PF         | Pořízení osobního automobilu, které je      | 424 000     | 022 | 321 | | duben 2011 | přiděleno jako manažerské vozidlo           |  56 000     | 343 | 321 | |            | (celková pořizovací cena včetně DPH činí    |             |     |     | |            | 480 000 Kč, z toho DPH činí 80 000 Kč)      |             |     |     | +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+
Na základě kvalifikovaného odhadu byl stanoven rozsah využití manažerského vozidla pro služební jízdy (pro ekonomické činnosti plátce), a to ve výši 70 %, v rozsahu zbývajících 30 % je předpoklad, že bude vozidlo využíváno k soukromým účelům zaměstnance plátce. Na základě tohoto odhadu byl uplatněn nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši, tj. v částce 56 000 Kč (70 % z 80 000 Kč celkového nároku na odpočet DPH). Zbývající část neuplatněné DPH ve výši 24 000 Kč (80 000 - 56 000) zvyšuje pořizovací cenu manažerského vozidla zařazeného do obchodního majetku plátce.
 +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+ | PV         | V měsíci dubnu jsou evidovány doklady       |   5 000     | 501 | 211 | | duben 2011 | o nákupu pohonných hmot spotřebovaných      |   1 000     | 343 | 211 | |            | při použití manažerského vozidla v celkové  |             |     |     | |            | výši 6 000 Kč (z toho 1 000 Kč činí DPH).   |             |     |     | +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+
Na základě skutečně vykázaných jízd (z vedené „knihy jízd manažerského vozidla“), bylo zjištěno, že soukromé jízdy zaměstnance činily 30 % z celkových uskutečněných jízd za měsíc duben 2011. Zaměstnanec zaplatí zaměstnavateli za takto spotřebované pohonné hmoty celkem 1 800 Kč (základ daně 1 500 a DPH ve výši 20 % činí 300 Kč). Tuto skutečnost plátce, účetní jednotka, po uzavření měsíce dubna zaúčtuje.
 +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+ | VZ         | Pohledávka za zaměstnancem z titulu         |   1 500     | 335 | 648 | | duben 2011 | použitých pohonných hmot pro soukromé       |     300     | 335 | 343 | |            | účely v měsíci dubnu 2011                   |             |     |     | +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+ | VZ         | Účetní odpisy za měsíc duben 2011           |  10 600     | 551 | 082 | | duben 2011 | z pořizovací ceny 424 000 Kč činí 10600 Kč. |             |     |     | |            | Doba odpisování stanovena účetní jednotkou  |             |     |     | |            | na 40 měsíců (424 000 : 40 = 10 600).       |             |     |     | +------------+---------------------------------------------+-------------+-----+-----+
Po uzavření roku 2011 bylo zjištěno, že skutečný poměr služebních a soukromých jízd odpovídá původnímu odhadu. Plátce, účetní jednotka, nepřekročila v tomto případě ZDPH stanovený limit 10 procentních bodů, a proto jí nevzniká povinnost provést opravu odpočtu.
PŘÍKLAD
Předpokládejme obdobné zadání jako v předchozím příkladu s tím rozdílem, že skutečný poměrný koeficient za rok 2011 (tj. za období od dubna do prosince 2011) činí v tomto případě 50 %. Rozdíl oproti hodnotě poměrného koeficientu stanoveného na základě kvalifikovaného odhadu v měsíci dubnu 2011 činí -20 procentních bodů (50 % - 70 % = -20 %), a proto je plátce v tomto případě povinen provést opravu odpočtu daně podle § 75 odst. 4 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011. Výše opravy odpočtu daně činí 16 000 Kč, tj. 20 % z částky 80 000 Kč. Takto vypočtenou částku se záporným znamínkem uvede plátce v řádku 45 DAP k DPH za zdaňovací období prosinec 2011.
 
POSTUP PŘI ÚPRAVĚ ODPOČTU DANĚ U MANAŽERSKÝCH VOZIDEL POŘÍZENÝCH OD 1. 4. 2011
Pokud plátce při pořízení manažerského vozidla, které je dlouhodobým majetkem ve smyslu § 4 odst. 3 písm. d) ZDPH, uplatní nárok na odpočet daně podle § 75 odst. 2 a 4 ZDPH v poměrné výši, je povinen u tohoto vozidla
v následujících čtyřech letech
po roce, kdy došlo k pořízení vozidla, sledovat, zda nedošlo ke změně rozsahu použití tohoto vozidla, tzn. zda původní odpočet daně uplatněný při pořízení manažerského vozidla nepodléhá úpravě odpočtu daně podle § 78 odst. 4 ZDPH. Pokud je předmětné vozidlo i v následujících čtyřech letech po roce, kdy bylo pořízeno, používáno plátcem nejen k uskutečňování jeho ekonomických činností a současně pro soukromé jízdy jeho zaměstnance, je plátce povinen ve shodě s § 78 odst. 4 písm. d) ZDPH sledovat v následujících čtyřech letech po pořízení vozidla hodnotu poměrného koeficientu za příslušný kalendářní rok. Vznikne-li mezi poměrnými koeficienty rozdíl o více než 10 procentních bodů, je plátce povinen, popř. oprávněn, provést úpravu odpočtu daně ve smyslu § 78 a 78a ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011. Pokud při úpravě odpočtu daně nastaly skutečnosti zakládající povinnost nebo právo úpravu odpočtu provést, postupuje plátce podle pravidel stanovených v § 78a ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011. Vypočtenou částku úpravy odpočtu daně v kladné nebo záporné výši uvádí plátce v ř. 60 DAP k DPH za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku. Podrobněji se budeme úpravě odpočtu daně věnovat v dalším příspěvku.
 
NÁROK NA ODPOČET DANĚ U PŘIJATÝCH ZDANITELNÝCH PLNĚNÍ SOUVISEJÍCÍCH S PROVOZEM MANAŽERSKÉHO VOZIDLA
U výdajů týkajících se provozu a údržby vozidla, popř. při tzv. „dovybavení“ manažerského vozidla, které není technickým zhodnocením ve smyslu § 33 ZDP, pokud se jedná o vozidlo využívané jako „manažerské“, může plátce použít rovněž poměrný koeficient nebo má možnost uplatnit nárok na odpočet daně ve výši 100 %, popř. ve zkrácené výši podle § 76 ZDPH podle účelu využití vozidla v rámci ekonomických činností plátce. V tom případě se použití takového vozidla pro soukromé účely zaměstnance (nebo soukromé jízdy plátce - fyzické osoby) považuje za poskytnutí služby za úplatu podle § 14 odst. 4 písm. b) ZDPH, které podléhá povinnosti přiznat daň na výstupu. Možnost volby mezi oběma výše uvedenými variantami vyplývá z § 75 odst. 1 a 2 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011 (popř. z § 75 odst. 2 ZDPH, ve znění platném do 31. 3. 2011).
Pokud se plátce v okamžiku přijetí zdanitelného plnění rozhodne pro uplatnění nároku na odpočet daně v poměrné výši, vypočte výši odpočtu v poměrné výši odpovídající míře použití pro ekonomickou činnost za použití tzv. „poměrného koeficientu“ (§ 75 odst. 3 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011). Není-li možné v okamžiku uplatnění odpočtu daně stanovit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu použití, stanoví ji plátce tzv. kvalifikovaným odhadem. Po skončení kalendářního roku, ve kterém došlo k uskutečnění zdanitelného plnění (výdaje související s provozem vozidla), u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, je nutné vypočítat poměrný koeficient podle skutečného použití (nejčastěji podle poměru ujetých kilometrů pro služební účely ke kilometrům ujetých vozidlem celkem). V případě, že se skutečný poměrný koeficient odchyluje od hodnoty poměrného koeficientu stanoveného kvalifikovaným odhadem o více než 10 procentních bodů, vznikne plátci povinnost, popř. právo, opravit původně uplatněný odpočet daně. Opravu odpočtu daně uvede plátce v ř. 45 DAP k DPH za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku. V dalším roce, následujícím po roce, kdy došlo k uskutečnění předmětného přijatého zdanitelného plnění souvisejícího s provozem manažerského vozidla, není plátce povinen provádět úpravu odpočtu daně, protože se nejedná o dlouhodobý majetek. Skutečnost, že v případě některých přijatých zdanitelných plnění (zimní a letní pneumatiky s dobou použitelnosti dva roky, generální oprava atd.) je jejich doba „využitelnosti“ delší než rok, není z pohledu DPH důležitá.
 
MANAŽERSKÁ VOZIDLA - SHRNUTÍ VÝŠE UVEDENÝCH PRAVIDEL
U manažerského vozidla
(tj. vozidla, které je plátcem používáno současně k uskutečňování jeho ekonomických činností a současně pro soukromé jízdy jeho zaměstnance), které patří do kategorie obchodního majetku ve smyslu § 4 odst. 3 písm. d) ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, pořízeného v období od 1. 4. 2011, postupuje plátce při uplatnění odpočtu daně při jeho pořízení a při úpravě odpočtu daně v následujících čtyřech letech po pořízení vozidla, pokud je v těchto letech předmětné vozidlo nadále využíváno nejen k uskutečňování ekonomických činností plátce, ale současně i pro soukromé jízdy jeho zaměstnance, takto:
*
Ve zdaňovacím období, kdy dojde k pořízení manažerského vozidla (dlouhodobého hmotného majetku), stanoví plátce výši poměrného koeficientu tzv. kvalifikovaným odhadem, tzn. že stanoví předpokládaný rozsah využití manažerského vozidla pro ekonomickou činnost v procentním vyjádření. Nárok na odpočet při pořízení manažerského vozidla uplatní plátce v poměrné výši odpovídající předpokládanému rozsahu použití manažerského vozidla pro ekonomickou činnost, tzn. že celkový nárok na odpočet daně vynásobí poměrným koeficientem, který byl stanoven na základě tzv. kvalifikovaného odhadu.
*
Na konci kalendářního roku, ve kterém bylo manažerské vozidlo pořízeno, plátce vyhodnotí skutečný poměr využití vozidla pro svoji ekonomickou činnost a porovná jej předpokládaným rozsahem použití vozidla stanoveným na základě kvalifikovaného odhadu.
*
Pokud je skutečný poměr využití manažerského vozidla pro ekonomickou činnost plátce nižší než odhad stanovený při pořízení vozidla a takto zjištěný rozdíl činí více než 10 procentních bodů, vznikne plátce povinnost upravit původně uplatněný odpočet daně (povinnost opravit, tj. snížit, původně uplatněný odpočet). Jedná se o situaci, kdy je skutečný poměrný koeficient nižší o více než 10 procentních bodů ve srovnání s poměrným koeficientem stanoveným na základě odhadu.
*
V případě, že je skutečný poměrný koeficient vyšší o více než 10 procentních bodů ve srovnání s poměrným koeficientem stanoveným na základě kvalifikovaného odhadu, má plátce právo provést opravu odpočtu daně (zvýšení odpočtu).
*
Postup při tzv. opravě odpočtu vyplývá z úpravy obsažené v § 75 odst. 4 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011. Opravu odpočtu daně podle cit. ustanovení provede plátce v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období roku, a to promítnutím příslušné částky do řádku 45 DAP k DPH za poslední zdaňovací období roku (tiskopis vzor č. 17).
*
Plátce daně je povinen u manažerského vozidla, které patří do kategorie dlouhodobého hmotného majetku, pokud bylo pořízeno v době od 1. 4. 2011 a u kterého byl při jeho pořízení uplatněn odpočet daně v poměrné výši a předmětné vozidlo v následujících čtyřech letech používáno jak v rámci ekonomických činností plátce, tak pro účely s touto činností nesouvisející (soukromé jízdy zaměstnance plátce), sledovat u tohoto vozidla hodnotu poměrného koeficientu následující čtyři roky (vždy za daný kalendářní rok). Takto zjištěný „roční“ skutečný poměrný koeficient zjištěný k 31. 12. příslušného kalendářního roku bude porovnávat s poměrným koeficientem uplatněným v roce pořízení vozidla. Jestliže rozdíl mezi hodnotou skutečného poměrného koeficientu za sledovaný kalendářní rok a hodnotou poměrného koeficientu uplatněného při pořízení vozidla bude činit více než 10 procentních bodů, vznikne plátci povinnost (v případě poklesu hodnoty koeficientu), resp. právo (v případě zvýšení hodnoty koeficientu) provést tzv. úpravu odpočtu daně. Úpravu odpočtu daně uvede plátce v řádku 60 DAP k DPH za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku. Pokud bude předmětný rozdíl činit méně než 10 procentních bodů, úprava odpočtu daně se neprovádí.
U přijatých zdanitelných plnění souvisejících s provozem manažerského vozidla postupuje plátce s účinností od 1. 4. 2011 při uplatnění odpočtu daně takto:
*
U výdajů týkajících se provozu a údržby vozidla, popř. při pořízení, resp. „dovybavení“ vozidla, které není technickým zhodnocením ve smyslu § 33 ZDP, může plátce použít rovněž poměrný koeficient nebo má možnost uplatnit nárok na odpočet daně ve výši 100 %, a v tom případě se použití takovéže části přijatého zdanitelného plnění, která je použita pro soukromé jízdy zaměstnance, považuje za dodání zboží podle § 13 odst. 4 písm. a) ZDPH nebo za poskytnutí služby za úplatu podle § 14 odst. 3 písm. a) ZDPH. Možnost volby mezi oběma výše uvedenými variantami vyplývá z § 75 odst. 1 a 2 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011. Obdobný postup se uplatní i v případě pohonných hmot spotřebovaných v rámci soukromých jízd zaměstnance, pokud jsou poskytnuty zaměstnanci bez úplaty.
*
V okamžiku přijetí zdanitelného plnění plátce daně uplatní nárok na odpočet v poměrné výši odpovídající míře použití pro ekonomickou činnost. Koeficient je možno v průběhu roku stanovit kvalifikovaným odhadem. V tom případě po skončení kalendářního konci postupuje plátce podle § 75 odst. 4 ZDPH, ve znění platném od 1. 4. 2011, tzn. že stanoví poměrný koeficient podle skutečného použití. Vhodným poměrovým kritériem je poměr ujetých kilometrů pro služební účely vůči celkovým ujetým kilometrům za daný kalendářní rok), pokud byl nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění uplatněn na základě odhadu. Pokud rozdíl mezi hodnotou skutečného poměrného koeficientu za sledovaný kalendářní rok a hodnotou poměrného koeficientu uplatněného u konkrétního přijatého zdanitelného plnění stanoveného odhadem činí více než 10 procentních bodů, vznikne plátci povinnost, popř. právo provést opravu odpočtu, a to s využitím řádku 45 DAP k DPH za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku. Pokud bude předmětný rozdíl činit méně než 10 procentních bodů, oprava odpočtu daně se neprovádí.
 
TESTOVÉ OTÁZKY
1)
Obchodní společnost, plátce daně, pořídí v měsíci březnu 2011 jako dlouhodobý majetek osobní automobil. Toto vozidlo je v měsíci dubnu přiděleno zaměstnanci jako manažerské vozidlo, tzn. že zaměstnanec je oprávněn vozidlo používat bezplatně pro své soukromé jízdy. Může zaměstnavatel, plátce daně, uplatnit při pořízení tohoto vozidla nárok na odpočet daně v plné výši?
a)
Ano, ale pouze v případě, že vozidlo bude ve větším rozsahu využíváno v rámci ekonomické činnosti plátce.
b)
Ne, plátce je povinen uplatnit nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu využití vozidla pro jeho ekonomické činnosti.
c)
Ano, plátce může uplatnit při pořízení vozidla nárok na odpočet daně v plné výši, a v tom případě mu vzniká povinnost při použití tohoto vozidla pro soukromé jízdy zaměstnance uplatnit daň na výstupu.
2)
Obchodní společnost, plátce daně, pořídí v měsíci dubnu 2011 jako dlouhodobý majetek osobní automobil. Toto vozidlo je v měsíci dubnu přiděleno zaměstnanci jako manažerské vozidlo, tzn. že zaměstnanec je oprávněn vozidlo používat bezplatně pro své soukromé jízdy. Může zaměstnavatel, plátce daně, uplatnit při pořízení tohoto vozidla nárok na odpočet daně v plné výši, pokud je předpoklad, že vozidlo bude zaměstnanec využívat v rozsahu 55 % pro soukromé jízdy?
a)
Ano, pokud bude následně při použití tohoto vozidla pro soukromé jízdy zaměstnance uplatňovat daň na výstupu.
b)
Ne, plátce má nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu využití vozidla pro jeho ekonomické činnosti.
c)
Ne, plátce nemá nárok na odpočet daně, protože vozidlo bude ve větším rozsahu využíváno pro soukromé jízdy zaměstnance.
3)
Plátce, účetní jednotka, pořídil v měsíci dubnu 2011 osobní automobil pro účely uskutečňování svých ekonomických činností a současně umožnil zaměstnanci využívat toto vozidlo ke svým soukromým jízdám. Předpokládaný rozsah využití vozidla pro ekonomické činnosti plátce, účetní jednotky, byl stanoven v rozsahu 60 %. V tomto rozsahu si plátce uplatnil nárok na odpočet daně. Neuplatněná část odpočtu daně ve výši 40 % bude zaúčtována:
a)
do nákladů - daňově uznatelných,
b)
do nákladů - daňově neuznatelných,
c)
do pořizovací ceny vozidla.
Řešení:
1 c), 2 b), 3 c).