Způsoby doručování písemností

Vydáno: 14 minut čtení

Doručování písemností upravuje zákon č. 280/2009, daňový řád , ve znění pozdějších předpisů. V následujícím článku si přiblížíme doručování písemností ve dvou rovinách, a to doručování směrem od správce daně k daňovému subjektu a naopak od daňového subjektu směrem ke správci daně.

Způsoby doručování písemností
Ing.
Miloš
Kořínek
 
Doručování písemností daňovému subjektu
Doručovat lze
písemnost při ústním jednání.
Daňový subjekt obdrží stejnopis protokolu a potvrdí jeho převzetí. Subjektům, které májí zprovozněnou datovou schránku, doručuje správce daně písemnosti do této schránky. Jedná se především o téměř veškeré právnické osoby. Dále se jedná o fyzické osoby podávající přiznání a fyzické osoby, které jsou zástupci daňových subjektů, a to jen v případě, když mají zprovozněnou daňovou schránku.
Subjektům, kterým není možné písemnost doručit při ústním jednání nebo elektronicky, lze písemnost doručit:
1.
prostřednictvím poštovních služeb,
2.
úřední osobou pověřenou doručováním, popř.
3.
jiným orgánem, o němž to stanoví zákon.
Písemnosti lze doručovat
do vlastních rukou.
V případě, že se písemnost doručuje do vlastních rukou, je den doručení rozhodný pro počátek běhu lhůty stanovené právním předpisem nebo rozhodnutím správce daně.
příklad
Poplatník obdrží v rámci zahájené kontroly daně z příjmů dne 1.6.2015 výzvu k předložení dokladů, a to do 15 dnů ode dne obdržení výzvy. Doklady by tedy měl předložit nejpozději 16.6.2015.
Do vlastních rukou se dále doručuje, pokud tak stanoví zákon nebo tak určí správce daně.
Pokud má daňový subjekt
zástupce,
doručuje se písemnost pouze tomuto zástupci, a to v rozsahu jeho oprávnění k zastupování. Pokud by měl daňový subjekt, který má zástupce, něco sám vykonat, doručuje se písemnost jak daňovému subjektu, tak i jeho zástupci.
 
Doručování právnickým osobám
Jak jsme již dříve uvedli, je předpoklad, že většina právnických osob má zřízenou datovou schránku. V tomto případě se přednostně doručuje do této schránky.
Pokud by se právnické osobě doručovalo
jiným způsobem než datovou schránkou,
potom se doručuje na adresu jejího sídla. Zahraniční právnické osobě se doručuje na adresu sídla pobočky nebo jiné organizační složky jejího obchodního závodu zřízené v České republice, týká-li se písemnost činnosti této pobočky nebo jiné organizační složky. Jestliže právnická osoba požádá správce daně o doručování na jinou adresu v České republice, doručuje se písemnost na tuto adresu.
V případě, že je adresátem právnická osoba, je oprávněna písemnost převzít osoba oprávněná jednat jménem této právnické osoby. Písemnost, která není určena do vlastních rukou, se může doručit kterémukoliv zaměstnanci právnické osoby nebo jiné vhodné fyzické osobě, která se v místě doručení nebo jeho blízkém okolí zdržuje, pokud souhlasí s tím, že odevzdá písemnost adresátovi. Může se stát, že na adrese pro doručování písemnosti do vlastních rukou nebo jiné písemnosti, jejíž převzetí má být rovněž potvrzeno, je nezastižena osoba oprávněná převzít písemnost, potom se tato uloží a adresát se vhodným způsobem upozorní, aby si ji ve
lhůtě 10 dnů vyzvedl.
Písemnost, která nebyla vyzvednuta ve stanovené lhůtě, může správce daně doručit na adresu místa pobytu fyzické osoby oprávněné jednat jménem této právnické osoby podle § 24 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“), pokud je mu adresa jejího místa pobytu známa.
 
Doručování fyzickým osobám
Fyzické osobě se doručuje na adresu jejího
místa pobytu,
na adresu evidovanou v informačním systému evidence obyvatel, na kterou jí mají být doručovány písemnosti, nebo na adresu jejího bydliště v cizině. Pro písemnosti doručované v souvislosti s podnikatelskou činností fyzické osoby se obdobně použije ustanovení o doručování právnickým osobám. Není-li fyzická osoba jako podnikatel zapsána ve veřejném rejstříku, doručuje se jí na adresu jejího místa pobytu. Stejně jako u právnické osoby, může fyzická osoba požádat správce daně o
doručování na jinou adresu
v České republice. Potom se písemnost doručuje na tuto adresu. Písemnost určená do vlastních rukou adresáta se doručuje přímo adresátovi. Nebyl-li adresát písemnosti, která má být doručena do vlastních rukou, na adrese pro doručování zastižen, písemnost se uloží a adresát se
vhodným způsobem upozorní, aby si ji ve lhůtě 10 dnů vyzvedl.
Písemnost, která se nedoručuje do vlastních rukou a jejíž převzetí má být potvrzeno, se doručuje přímo adresátovi nebo jiné vhodné fyzické osobě, která se na adrese pro doručování nebo jejím blízkém okolí zdržuje, pokud souhlasí s tím, že odevzdá písemnost adresátovi. Není-li možno takto doručit, písemnost se uloží a adresát se vhodným způsobem upozorní,
aby si ji ve lhůtě 10 dnů vyzvedl.
Písemnost, která se nedoručuje do vlastních rukou nebo jejíž převzetí nemá být potvrzeno adresátem, lze doručit též vložením do domovní nebo jiné adresátem užívané schránky nebo na jiné vhodné místo.
 
Uložení písemnosti, účinky doručení a neúčinnost doručení
Písemnost může být uložena u správce daně, jehož písemnost se doručuje, nebo u provozovatele poštovních služeb, jestliže se písemnost doručuje jeho prostřednictvím.
Daňový subjekt dostane upozornění na uložení písemnosti, které se ukládá do domovní schránky nebo jiné adresátem užívané schránky. V upozornění je daňový subjekt vyzván k převzetí písemnosti a zároveň je adresát poučen o právních důsledcích jejího nepřevzetí.
Písemnost, která se doručuje do vlastních rukou nebo jejíž převzetí má být potvrzeno adresátem, je doručena okamžikem převzetí zásilky, která obsahuje doručovanou písemnost, adresátem nebo jinou osobou oprávněnou k převzetí písemnosti podle zákona.
Pozor, platí, nevyzvedne-li si adresát uloženou písemnost
ve lhůtě 10 dnů
od jejího uložení, považuje se písemnost posledním dnem této lhůty za doručenou, i když se adresát o uložení nedozvěděl.
Pouze v případě, že by daňový subjekt nemohl ze závažných důvodů ve stanovené lhůtě písemnost vyzvednout (např. náhlá nemoc s nutnou hospitalizací), může požádat správce daně, který mu písemnost doručil, o
vyslovení neúčinnosti doručení.
Tuto žádost je potřeba podat do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil, nejpozději do 6 měsíců od doručení. V žádosti uvede důvody, pro které nemohl písemnost vyzvednout a příp. je i doloží.
Pokud správce daně shledá výše uvedenou žádost za důvodnou, vysloví neúčinnost doručení. V opačném případě žádost zamítne. Pozor, písemnost je považována za doručenou dnem oznámení rozhodnutí o vyslovení neúčinnosti rozhodnutí.
 
Doručování veřejnou vyhláškou
Doručovat veřejnou vyhláškou lze daňovému subjektu, pokud není znám jeho pobyt nebo sídlo a tomuto subjektu nebyl ustanoven zástupce, nebo se jedná o osobu, která není známa a v řízeních, ve kterých se doručuje velkému počtu adresátů.
Správce daně veřejnou vyhlášku vyvěsí na své úřední desce a zároveň ji zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to po dobu nejméně
15 dnů.
Veřejná vyhláška musí obsahovat označení písemnosti a místo uložení písemnosti.
Písemnost je doručena dnem vyzvednutí písemnosti adresátem. Pokud si adresát písemnost ve lhůtě 15 dnů ode dne vyvěšení na úřední desce nevyzvedne, považuje se
posledním dnem této lhůty za doručenou.
 
Doručování písemností od daňového subjektu ke správci daně
Písemnosti, které podává daňový subjekt, lze doručit v listinné podobě nebo elektronicky. S postupující elektronizací daňové správy se rozšiřuje i okruh písemností, které by měl daňový subjekt podávat povinně elektronicky.
 
Elektronické podávání písemností
Daňový subjekt, který má datovou schránku anebo další možnosti podání elektronicky, má povinnost činit
podání datovou zprávou
ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. Tato povinnost se vztahuje na všechna období, bez ohledu na to, za která jsou učiněna. Povinnost se vztahuje pouze na podání uvedená v § 72 odst. 1 DŘ a jejich přílohy. Fyzickým nebo právnickým osobám, které nemají možnost elektronického podání,
povinnost elektronického podání nevzniká.
Může vzniknout otázka, co se rozumí elektronickým podáním. Je to podání učiněné datovou zprávou podepsanou uznávaným elektronickým podpisem, datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky, nebo datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky [§ 71 odst. 1 písm. a) až c) DŘ].
V roce 2015 bude Finanční správa ČR akceptovat rovněž podání způsobem dle § 71 odst. 3 DŘ tzv.
e-tiskopisem,
viz http://www.financnisprava.cz/cs/ financni-sprava/pro-media/tiskove-zpravy/2015/prechodneobdobi-pro-povinne-elektronicke-podani-i-stzve-tiskopisem-5782.
Jestliže u osob, které mají možnost elektronického podání, má podání
jedinou vadu, a tou je jiná forma podání než podání elektronické,
lze je považovat za podání bezvadné. Správce daně je zpracuje, ale za nedodržení povinné elektronické formy uloží pokutu ve výši 2 000 Kč dle ustanovení § 247a DŘ.
Mimo výše uvedenou pokutu 2 000 Kč, může správce daně uložit pokutu do 50 000 Kč, pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně
ztěžuje správu daní.
Bude-li elektronické podání vykazovat
vadu formátu a struktury,
např. tím, že příloha, jejíž formát a struktura je zveřejněna (např. účetní závěrka), bude nahrazena přílohou např. ve formátu PDF, bude takové přiznání považováno za přiznání s vadou a daňový subjekt bude vyzván k odstranění vad podání podle § 74 DŘ.
Povinnost činit podání elektronicky dle § 72 odst. 4 DŘ se
nevztahuje na podání,
která nemají zveřejněný formát a strukturu, tzn. na podání, která nejsou k dispozici na daňovém portálu v sekci Elektronická podání pro finanční správu.
Seznam podání
se zveřejněným formátem a strukturou pro Finanční správu ČR je následující:
-
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období od roku 2009 včetně.
-
Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za zdaňovací období a za části zdaňovacích období od roku 2010 včetně, s výjimkou Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dle § 38j odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně z příjmů fyzických nebo právnických osob za zdaňovací období a za části zdaňovacích období od roku 2010 včetně.
-
Přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období od roku 2009 včetně.
-
Přiznání k dani silniční za zdaňovací období od roku 2009 včetně.
-
Přiznání k dani z nemovitých věcí / přiznání k dani z nemovitostí za zdaňovací období od roku 2011 včetně.
-
Hlášení k záloze na odvod z loterií a jiných podobných her podle § 41g zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, za zdaňovací období a části zdaňovacích období od roku 2013 včetně.
-
Přiznání k odvodu z loterií a jiných podobných her podle § 41f zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, za odvodové období a části odvodových období od roku 2013 včetně.
-
Přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací období od roku 2009 včetně.
-
Přihláška k registraci pro fyzické osoby.
-
Přihláška k registraci pro právnické osoby.
-
Přihláška k registraci pro plátcovy pokladny.
-
Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty.
-
Oznámení o změně registračních údajů.
-
Žádost o zrušení registrace.
Závěrem si ukážeme několik častých dotazů, které se týkají výše uvedené problematiky:
Dotaz:
Jak je to s fikcí doručení u fyzických osob? Jak mám postupovat v případě nepřevzetí písemnosti z důvodu mé hospitalizace?
Odpověď:
V případě, že si adresát písemnosti, kterému byla písemnost zaslána do vlastních rukou a který byl upozorněn, aby si ji ve lhůtě deseti dnů vyzvedl, ji ve stanovené lhůtě nevyzvedne, může ji správce daně doručit na adresu místa pobytu fyzické osoby, pokud je adresa místa pobytu známa. Tímto dnem je také písemnost považována za doručenou. Osobě neznámého pobytu bude zásilka doručována veřejnou vyhláškou. Pokud si ji adresát nevyzvedne do 15 dnů od jejího vyvěšení na úřední desce, považuje se písemnost posledním dnem této lhůty za doručenou. Pokud adresát ze závažného a předem nepředvídatelného důvodu uloženou písemnost nemohl ve lhůtě vyzvednout, tak může požádat správce daně o vyslovení neúčinnosti doručení. Od chvíle, kdy se adresát s písemností seznámil, má, jak již bylo výše uvedeno, 15 dní na podání žádosti, nejpozději však do 6 měsíců od doručení.
Dotaz:
Jsem fyzická osoba, podnikatel a mám zástupce pro jednání s finančním úřadem. Ani já a ani zástupce nemáme zavedenou datovou schránku. Máme já nebo můj zástupce povinnost zasílat písemnosti správci daně elektronicky?
Odpověď:
Z Vašeho dotazu vyplývá, že Váš zástupce nemá ke dni podání zpřístupněnou datovou schránku a předpokládáme, že zároveň nemáte povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Z toho vyplývá, že můžete podat podání v klasické, papírové, podobě.
Dotaz:
V roce 2015 je povinnost daňová přiznání k dani z příjmů právnických osob podávat elektronicky, a to včetně přílohy účetní závěrky. Formát a struktura podání daňového přiznání je zveřejněna na daňovém portálu. Formát a struktura elektronických příloh zveřejněna není. Jak máme v tomto případě postupovat?
Odpověď:
Přílohy daňového přiznání jsou součástí podání, platí pro ně tedy stejná pravidla, jako pro přiznání samotné. Je-li tedy pro přiznání stanoven určitý formát a struktura, vztahuje se toto i na přílohu. V případě, že pro některé přílohy by nebyl formát a struktura stanovena (zveřejněna), platí, že příloha může být podána v jiném obecně čitelném formátu (DOC, RTF, XLS, PDF, JPG nebo TXT).
Pokud by podání daňového přiznání bylo učiněno elektronicky v souladu s § 72 odst. 4 DŘ, avšak by nebylo učiněno celé nebo jeho část ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, bude postupováno v souladu s § 74 odst. 1 DŘ (postup k odstranění vad podání).