Paušální výdaje u zemědělských podnikatelů v roce
2015
Ing.
Ivan
Macháček
Obecně k uplatnění paušálních výdajů
Poplatník s příjmy zdaňované podle § 7
odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„ZDP“), se může kdykoliv rozhodnout, a namísto výdajů
prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatnit výdaje dle
§ 7 odst. 7 ZDP procentem z příjmů. Jedná se
o:
-
příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství;
-
příjmy ze živnostenského podnikání;
-
příjmy z jiného podnikání, ke kterému je potřeba podnikatelské
oprávnění;
-
příjmy ze samostatné činnosti vymezené v §
7 odst. 2 ZDP.
Paušální výdaje lze uplatnit
rovněž u příjmů z nájmu
dle
§ 9 odst. 4 ZDP, a dále u příjmů ze zemědělské
výroby a lesního a vodního hospodářství, která není provozována podnikatelem
a je zdaňována
podle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP.Podle znění § 7 odst. 8 ZDP jsou ve
výdajích uplatněných procentem z příjmů zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti
s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti. Poplatník, který uplatňuje paušální výdaje, je povinen
vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek, vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne
příjem ze samostatné činnosti.
Obdobně podle znění § 9 odst. 5 ZDP jsou
v částkách uplatněných paušálních výdajů zahrnuty veškeré výdaje vynaložené v souvislosti s
dosahováním příjmů z nájmu podle § 9 ZDP. Poplatník,
který uplatňuje paušální výdaje, je povinen vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek, vzniklých
v souvislosti s nájmem.
Pokud
poplatník hodlá uplatnit paušální výdaje procentem z příjmů u jednoho druhu z
příjmů
dle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a
odst. 2 ZDP, musí
podle pokynu GFŘ č. D-6 k
§ 7 odst. 7 ZDP uplatnit paušální výdaje ke
všem druhům příjmů, které má podle § 7 odst. 1 písm.
a) až písm. c) a odst. 2 ZDP,
které
tvoří jeden dílčí základ daně, s výjimkou uvedenou v § 12
ZDP, kdy musí uplatnit daňové výdaje ze všech druhů příjmů ve skutečné výši.Pokud má poplatník příjmy dle § 7 odst. 1
písm. d) ZDP (podíly společníků veřejné obchodní společnosti nebo komplementářů komanditní
společnosti na zisku) a kromě těchto příjmů má další příjmy podle
§ 7 odst. 1 písm. a) až c) a
odst. 2 ZDP, může u těchto dalších příjmů uplatnit
paušální výdaje, zatímco k podílům na zisku společníků v. o. s. a komplementářů na k. s. paušální
výdaje uplatnit nemůže, i když se jedná o jeden dílčí základ daně dle
§ 7 ZDP.
Limity paušálních výdajů od roku 2013
Od roku 2013 jsme svědky omezování výše paušálních výdajů zaváděním jejich limitní výše
dle jednotlivých druhů příjmů. Poprvé to bylo zákonem č.
500/2012 Sb., na základě kterého došlo s účinností od
1.1.2013 ke změně podmínek pro uplatnění paušálních výdajů dle
§ 7 odst. 7 a
§ 9 odst. 4 ZDP
zavedením absolutního stropu
výše výdajů
pro použití dvou nejnižších procentních skupin paušálních výdajů. Následně
zákonem č. 267/2014 Sb.
je stanoven s účinností
od 1.1.2015 absolutní strop výše výdajů při použití zbývajících skupin paušálních výdajů. V
§ 7 odst. 7 ZDP, ve znění účinném od 1.1.2015, se
uvádí:Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
příjmů, může uplatnit paušální výdaje ve výši:
a)
80% z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství
a z příjmů z
živnostenského podnikání řemeslného; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000
Kč.b)
60% z příjmů ze živnostenského podnikání; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky
1 200 000 Kč.
c)
30% z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku; nejvýše lze však
uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč.
d)
40% z jiných příjmů ze samostatné činnosti, s výjimkou příjmů podle
§ 7 odst. 1 písm. d) a podle
§ 7 odst. 6 ZDP; nejvýše lze však uplatnit výdaje
do částky 800 000 Kč.
Paušální výdaje poplatníků daně z příjmů fyzických osob v procentech k příjmům v letech
2013-2015:
I-----------------------------------------------I-------------I--------------I IDruh příjmůI2013, 2014I2015I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze zemědělské výroby, lesního a I 80% I 80% I I vodního hospodářství dle § 7 odst. 1 písm. a) I I maximálně I I ZDP I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z živnostenského podnikání řemeslného I 80% I 80% I I dle § 7 odst. 1 písm. b) ZDP I I maximálně I I I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze živnostenského podnikání ostatního I 60% I 60% I I dle § 7 odst. 1 písm. b) ZDP I I maximálně I I I I 1 200 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z jiného podnikání, ke kterému je I 40% I 40% I I potřeba podnikatelské oprávnění dle § 7 odst. I maximálně I maximálně I I 1 písm. c) ZDP (např.auditor, advokát, I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I daňový poradce, lékař, notář, právník) I I I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z užití nebo poskytnutí práv z I 40% I 40% I I průmyslového vlastnictví, autorských práv I maximálně I maximálně I I včetně práv příbuzných právu autorskému, a to I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a I I I I rozšiřování literárních a jiných děl vlastním I I I I nákladem dle § 7 odst. 2 písm. a) ZDP I I I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z nájmu majetku zařazeného v obchodním I 30% I 30% I I majetku dle § 7 odst. 2 písm. b) ZDP I maximálně I maximálně I I I 600 000 Kč I 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z výkonu nezávislého povolání dle § 7 I 40% I 40% I I odst. 2 písm. c) ZDP (např. architekt) I maximálně I maximálně I I I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z nájmu dle § 9 ZDP I 30% I 30% I I I maximálně I maximálně I I I 600 000 Kč I 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze zemědělské výroby a lesního a I 80% I 80% I I vodního hospodářství, který není provozován I I maximálně I I podnikatelem dle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I
Z výše uvedeného přehledu limitních částek paušálních výdajů pro rok 2015 vyplývá, že
pouze při dosažení příjmů maximálně ve výši 2 000 000 Kč, lze jako paušální výdaje uplatnit
procentní výši dle jednotlivých druhů příjmů (30% až 80% z dosažených příjmů). Pokud příjem
příslušného druhu příjmu přesáhne hranici 2 000 000 Kč, je nutno uplatnit pouze maximální částku
paušálních výdajů dle § 7 odst. 7 ZDP (600 000 Kč
až 1 600 000 Kč dle druhu příjmů). Toto se vztahuje i na paušální výdaje uplatněné k příjmům dle
§ 9 ZDP a k příjmům ze zemědělské výroby, lesního a
vodního hospodářství zdaňované dle § 10 odst. 1 písm.
a) ZDP a ve vazbě na znění § 10 odst. 4
ZDP.
Nevýhody uplatnění paušálních výdajů
K uplatnění paušálních výdajů se rozhodne poplatník především
v případě, že jeho
skutečné výdaje jsou nižší, než by byly výdaje uplatněné procentem z příjmů. I když má uplatnění
paušálních výdajů své výhody, nutno připomenout i nevýhody tohoto režimu uplatnění výdajů. K
nevýhodám uplatnění paušálních výdajů zejména patří:
-
Nemožnost uplatnění daňových odpisů hmotného a nehmotného majetku,
nemožnost
přerušení daňových odpisů hmotného majetku. Po dobu uplatňování paušálních výdajů probíhá i nadále
daňové odpisování hmotného majetku a tyto odpisy jsou vedeny pouze evidenčně a při ukončení
uplatnění paušálních výdajů a přechodu na skutečné výdaje je nutno pokračovat v odpisování a
neuplatněné odpisy za období, kdy poplatník uplatňoval paušální výdaje, již nelze
uplatnit.-
Nemožnost uplatnění paušálních výdajů na dopravu
podle
§ 24 odst. 2 písm. zt) ZDP, protože v
paušálních výdajích jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka.-
Uplatnění paušálních výdajů má
negativní dopad po ukončení finančního leasingu
hmotného majetku, kdy převedený hmotný majetek za kupní cenu nebo bezúplatně na uživatele věci,
nemůže poplatník zařadit do obchodního majetku, a tím není splněna podmínka daňové účinnosti úplaty
za dobu trvání finančního leasingu dle § 24 odst. 4
ZDP, ve znění účinném od 1.1.2015 (za dobu, kdy poplatník ještě neuplatňoval paušální
výdaje).-
Uplatní-li poplatník u dílčího základu daně podle
§ 7 výdaje podle
§ 7 odst. 7 ZDP nebo u dílčího základu daně podle
§ 9 výdaje podle
§ 9 odst. 4 ZDP a součet dílčích základů, u
kterých byly výdaje tímto způsobem uplatněny, je vyšší než 50% celkového základu daně,
nemůže
poplatník s odvoláním na znění § 35ca ZDP snížit
vypočtenou daň o slevu na manželku
podle § 35ba
odst. 1 písm. b) ZDP a rovněž nemůže uplatnit daňové zvýhodnění na vyživované dítě
žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti podle §
35c a 35d ZDP. Poplatník však může uplatnit
slevu na dani za umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy
podle znění § 35bb ZDP.-
Pokud poplatník s příjmy dle § 7
ZDP zakoupí hmotný majetek
ve zdaňovacím období, ve kterém uplatňuje výdaje procentem z
příjmů a nevede účetnictví, nemůže jej zařadit do obchodního majetku
(tento při vedení
paušálních výdajů neexistuje) a tudíž nemůže zahájit odpisování hmotného majetku ani
evidenčně.
V případě, že v následujícím zdaňovacím období bude poplatník uplatňovat výdaje ve
skutečné výši a povede daňovou evidenci, bude mít obchodní majetek a zakoupený hmotný majetek v
období, kdy uplatňoval paušální výdaje, může vložit do obchodního majetku a zahájit daňové
odpisování v prvním roce odpisování.Mezi tedy přejít z paušálních výdajů na vedení daňové evidence nebo na evidenci
příjmů a výdajů, patří např. následující situace:
-
Poplatník dosáhne ve zdaňovacím období vyšší příjmy než 2 mil. Kč a jeho skutečné
výdaje jsou vyšší než limitní výše paušálních výdajů stanovená pro jednotlivé druhy příjmů v
§ 7 odst. 7 ZDP (toto souvisí se zavedením limitu
uplatnění paušálních výdajů od roku 2013 na vybrané druhy příjmů a od roku 2015 na všechny druhy
příjmů).
-
Poplatník uplatňující paušální výdaje zakoupí v daném zdaňovacím období hmotný
majetek a jeho skutečné výdaje spolu s daňovými odpisy by převýšily výši paušálních
výdajů.
-
Poplatník hodlá tvořit rezervu na opravu hmotného majetku, kterou při uplatnění
paušálních výdajů nelze uplatnit.
-
Poplatník zaměstná další zaměstnance a s výdaji na jejich mzdu a na povinné pojistné
na sociální a zdravotní pojištění jsou jeho výdaje ve skutečné výši vyšší, než dosud uplatňované
paušální výdaje.
-
Poplatník uplatňující paušální výdaje zakoupí v daném zdaňovacím období několik druhů
majetku nesplňující podmínku zařazení jako hmotný majetek, které může při uplatnění výdajů v
prokazatelné výši zahrnout do daňově uznatelných výdajů.
-
Pronajímatel ve zdaňovacím období provádí opravu na najaté nemovité věci (oprava
střechy, oken, fasády apod.) popř. hodlá tvořit na tyto budoucí opravy rezervy.
-
Poplatník hodlá ve zdaňovacím období uplatnit slevu na manželku a daňové zvýhodnění
na vyživované dítě žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti.
Poplatník při přechodu ze skutečných výdajů na paušální výdaje a z paušálních výdajů na
skutečné výdaje nesmí zapomenout dle znění § 23 odst.
8 písm. b) ZDP na
úpravu základu daně za zdaňovací období předcházející
zdaňovacímu
období, ve kterém ke změně způsobu uplatňování výdajů došlo.Důsledky limitování paušálních výdajů od
2015
Zavedení limitu paušálních výdajů u příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního
hospodářství ve výši
1 600 000 Kč
má pro zemědělské podnikatele s dosaženými vyššími
zdanitelnými příjmy než 2 mil. Kč v roce 2015 následující negativní přímé a nepřímé
důsledky:
1)
Zemědělský podnikatel, který uplatňuje paušální výdaje, si může uplatnit v daňovém
přiznání za rok 2015 při dosažení příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství
vyšších než 2 mil. Kč,
pouze částku 1 600 000 Kč daňových výdajů.
2)
U příjmů přesahujících částku 2 877 328 Kč musí poplatník v důsledku zavedení limitu
paušálních výdajů ve výši 1 600 000 Kč uplatnit
solidární zvýšení daně
dle
§ 16a ZDP.3)
U vyšších příjmů ze zemědělské výroby přesahujících hranici 2 mil. Kč, se v důsledku
zavedení limitu paušálních výdajů 1 600 000 Kč u poplatníka
zvyšuje základ daně oproti roku
2014,
kdy mohl poplatník uplatnit jako paušální výdaj 80% dosažených příjmů bez jakéhokoliv
omezení, a tím dochází v roce 2015 ke zvýšení vyměřovacího základu pro odvod pojistného na
sociální a zdravotní pojištění.
Zavedením limitu paušálních výdajů tak nejen dochází k omezení daňových výdajů a tím ke
zvýšení základu daně a daně poplatníka (přímý účinek), ale současně i ke zvýšení odvodové povinnosti
na obě pojištění a u vyšších příjmů než 2 877 328 Kč k povinnosti uplatnit solidární zvýšení daně
(nepřímý účinek).
Výše uvedené negativní vlivy si ukážeme na několika příkladech, které dokladují až
drastický účinek zavedení limitu paušálních výdajů 1 600 000 Kč počínaje zdaňovacím obdobím roku
2015 na zemědělské podnikatele s výrazně vyššími příjmy ze zemědělské výroby.
příklad 1
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů.
Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje zdanitelných příjmů 2 500 000 Kč. S ohledem na nízkou
výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje
(skutečné výdaje jsou nižší než 1 600 000 Kč). Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu
daně a slev na dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 2 000
000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činí 500 000 Kč.
Vypočtená daň za rok 2014 činí: 500 000 Kč x 0,15 Z 75 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u
poplatníka částka 250 000 Kč, ze které činí výše pojistného 250 000 Kč x x 0,427 Z 106 750
Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní
výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 900 000 Kč. Vypočtená daň za rok 2015 činí: 900 000
Kč x 0,15 Z Z 135 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u
poplatníka částka 450 000 Kč, ze které činí výše pojistného 450 000 Kč x x 0,427 Z 192 150
Kč.
V našem zvoleném případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných
příjmů 2 500 000 Kč má zákon č. 267/2014 Sb. na
poplatníka následující dopad. Jednak zaplatí na dani v roce 2015 o 60 000 Kč více, ale rovněž
zaplatí více na pojistném o částku 85 400 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 145 400
Kč než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015 oproti
roku 2014 v daném případě 1,8x.
příklad 2
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů.
Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje zdanitelných příjmů 5 500 000 Kč. S ohledem na nízkou
výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje.
Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu daně a slev na dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 4 400
000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činí 1 100 000 Kč.
Vypočtená daň za rok 2014 činí: 1 100 000 Kč x 0,15 Z 165 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u
poplatníka částka 550 000 Kč, ze které činí výše pojistného 550 000 Kč x x 0,427 Z 234 850
Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní
výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 3 900 000 Kč. Na poplatníka se již v roce 2015
vztahuje uplatnění solidárního zvýšení daně dle § 16a
ZDP. Toto solidární zvýšení daně činí: (3 900 000 Kč - 1 277 328 Kč) x x 0,07 Z 183 587,04
Kč. Vypočtená daň za rok 2015 činí: 3 900 000 Kč x 0,15 + 183 587,04 Kč Z 768 587,04 Kč, po
zaokrouhlení směrem nahoru 768 588 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění je u poplatníka maximální
vyměřovací základ 1 277 328 Kč, ze kterého činí výše pojistného 1 277 328 Kč x 0,292 Z 372 980
Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na zdravotní pojištění je u poplatníka částka 1
950 000 Kč, ze které činí výše pojistného 1 950 000 Kč x 0,135 Z 263 250 Kč. V našem zvoleném
případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných příjmů 5 500 000 Kč má zákon č.
267/2014 Sb. na poplatníka zcela drastický dopad. V
důsledku limitování paušálních výdajů se totiž jeho základ daně přehoupne přes hranici pro uplatnění
solidárního zvýšení daně, takže zaplatí na dani v roce 2015 o 603 588 Kč více, ale rovněž zaplatí
více na pojistném o částku 401 380 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 1 004 968 Kč,
než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015 oproti roku
2014 v daném případě 3,51x.
příklad 3
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů.
Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje extrémně vysokých zdanitelných příjmů 7 500 000 Kč. S
ohledem na nízkou výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na
skutečné výdaje. Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu daně a slev na
dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 6 000
000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činil 1 500 000 Kč.
Vzhledem k tomu, že tento základ daně přesáhl hranici pro uplatnění solidárního zvýšení daně, musí
zvýšit vypočtenou daň o částku: (1 500 000 Kč - 1 245 216 Kč) x 0,07 Z 17 834,88 Kč. Vypočtená daň
za rok 2014 činí: 1 500 000 Kč x 0,15 + 17 834,88 Kč Z 242 834,88 Kč, po zaokrouhlení směrem nahoru
242 835 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u
poplatníka částka 750 000 Kč, ze které činí výše pojistného 750 000 Kč x x 0,427 Z 320 250
Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní
výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 5 900 000 Kč. Solidární zvýšení daně činí: (5 900 000
Kč -- 1 277 328 Kč) x 0,07 Z 323 587,04 Kč.
Vypočtená daň za rok 2015 činí: 5 900 000 Kč x 0,15 + + 323 587,04 Kč Z 1 208 587,04 Kč,
po zaokrouhlení směrem nahoru 1 208 588 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění je u poplatníka maximální
vyměřovací základ 1 277 328 Kč, ze kterého činí výše pojistného 1 277 328 Kč x 0,292 Z 372 980
Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na zdravotní pojištění je u poplatníka částka 2
950 000 Kč, ze které činí výše pojistného 2 950 000 Kč x 0,135 Z Z 398 250 Kč.
V našem zvoleném případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných
příjmů 7 500 000 Kč má zákon č. 267/2014 Sb. na
poplatníka zcela drastický dopad. Poplatník zaplatí na dani v roce 2015 o 965 753 Kč více, ale
rovněž zaplatí více na pojistném o částku 450 980 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 1
416 733 Kč než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015
oproti roku 2014 v daném případě 3,52x.