Paušální výdaje u zemědělských podnikatelů v roce 2015

Vydáno: 19 minut čtení
Paušální výdaje u zemědělských podnikatelů v roce 2015
Ing.
Ivan
Macháček
Obecně k uplatnění paušálních výdajů
Poplatník s příjmy zdaňované podle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), se může kdykoliv rozhodnout, a namísto výdajů prokazatelně vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatnit výdaje dle § 7 odst. 7 ZDP procentem z příjmů. Jedná se o:
-
příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství;
-
příjmy ze živnostenského podnikání;
-
příjmy z jiného podnikání, ke kterému je potřeba podnikatelské oprávnění;
-
příjmy ze samostatné činnosti vymezené v § 7 odst. 2 ZDP.
Paušální výdaje lze uplatnit
rovněž u příjmů z nájmu
dle § 9 odst. 4 ZDP, a dále u
příjmů ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, která není provozována podnikatelem
a je zdaňována podle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP.
Podle znění § 7 odst. 8 ZDP jsou ve výdajích uplatněných procentem z příjmů zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů ze samostatné činnosti. Poplatník, který uplatňuje paušální výdaje, je povinen vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek, vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti.
Obdobně podle znění § 9 odst. 5 ZDP jsou v částkách uplatněných paušálních výdajů zahrnuty veškeré výdaje vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z nájmu podle § 9 ZDP. Poplatník, který uplatňuje paušální výdaje, je povinen vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek, vzniklých v souvislosti s nájmem.
Pokud
poplatník hodlá uplatnit paušální výdaje procentem z příjmů u jednoho druhu z příjmů
dle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2 ZDP,
musí
podle pokynu GFŘ č. D-6 k § 7 odst. 7 ZDP
uplatnit paušální výdaje ke všem druhům příjmů, které má podle § 7 odst. 1 písm. a) až písm. c) a odst. 2 ZDP,
které tvoří jeden dílčí základ daně, s výjimkou uvedenou v § 12 ZDP, kdy musí uplatnit daňové výdaje ze všech druhů příjmů ve skutečné výši.
Pokud má poplatník příjmy dle § 7 odst. 1 písm. d) ZDP (podíly společníků veřejné obchodní společnosti nebo komplementářů komanditní společnosti na zisku) a kromě těchto příjmů má další příjmy podle § 7 odst. 1 písm. a) až c) a odst. 2 ZDP, může u těchto dalších příjmů uplatnit paušální výdaje, zatímco k podílům na zisku společníků v. o. s. a komplementářů na k. s. paušální výdaje uplatnit nemůže, i když se jedná o jeden dílčí základ daně dle § 7 ZDP.
Limity paušálních výdajů od roku 2013
Od roku 2013 jsme svědky omezování výše paušálních výdajů zaváděním jejich limitní výše dle jednotlivých druhů příjmů. Poprvé to bylo zákonem č. 500/2012 Sb., na základě kterého došlo s účinností od 1.1.2013 ke změně podmínek pro uplatnění paušálních výdajů dle § 7 odst. 7 a § 9 odst. 4 ZDP
zavedením absolutního stropu výše výdajů
pro použití dvou nejnižších procentních skupin paušálních výdajů. Následně
zákonem č. 267/2014 Sb.
je stanoven s účinností od 1.1.2015 absolutní strop výše výdajů při použití zbývajících skupin paušálních výdajů. V § 7 odst. 7 ZDP, ve znění účinném od 1.1.2015, se uvádí:
Neuplatní-li poplatník výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů, může uplatnit paušální výdaje ve výši:
a)
80% z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství
a z příjmů z živnostenského podnikání řemeslného; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 600 000 Kč.
b)
60% z příjmů ze živnostenského podnikání; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 1 200 000 Kč.
c)
30% z příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 600 000 Kč.
d)
40% z jiných příjmů ze samostatné činnosti, s výjimkou příjmů podle § 7 odst. 1 písm. d) a podle § 7 odst. 6 ZDP; nejvýše lze však uplatnit výdaje do částky 800 000 Kč.
Paušální výdaje poplatníků daně z příjmů fyzických osob v procentech k příjmům v letech 2013-2015:
I-----------------------------------------------I-------------I--------------I
I 
Druh příjmů
I
2013, 2014
I
2015
I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze zemědělské výroby, lesního a I 80% I 80% I I vodního hospodářství dle § 7 odst. 1 písm. a) I I maximálně I I ZDP I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z živnostenského podnikání řemeslného I 80% I 80% I I dle § 7 odst. 1 písm. b) ZDP I I maximálně I I I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze živnostenského podnikání ostatního I 60% I 60% I I dle § 7 odst. 1 písm. b) ZDP I I maximálně I I I I 1 200 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z jiného podnikání, ke kterému je I 40% I 40% I I potřeba podnikatelské oprávnění dle § 7 odst. I maximálně I maximálně I I 1 písm. c) ZDP (např.
auditor
, advokát, I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I daňový poradce, lékař, notář, právník) I I I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z užití nebo poskytnutí práv z I 40% I 40% I I průmyslového vlastnictví, autorských práv I maximálně I maximálně I I včetně práv příbuzných právu autorskému, a to I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a I I I I rozšiřování literárních a jiných děl vlastním I I I I nákladem dle § 7 odst. 2 písm. a) ZDP I I I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z nájmu majetku zařazeného v obchodním I 30% I 30% I I majetku dle § 7 odst. 2 písm. b) ZDP I maximálně I maximálně I I I 600 000 Kč I 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z výkonu nezávislého povolání dle § 7 I 40% I 40% I I odst. 2 písm. c) ZDP (např. architekt) I maximálně I maximálně I I I 800 000 Kč I 800 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem z nájmu dle § 9 ZDP I 30% I 30% I I I maximálně I maximálně I I I 600 000 Kč I 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I I Příjem ze zemědělské výroby a lesního a I 80% I 80% I I vodního hospodářství, který není provozován I I maximálně I I podnikatelem dle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP I I 1 600 000 Kč I I-----------------------------------------------I-------------I--------------I
Z výše uvedeného přehledu limitních částek paušálních výdajů pro rok 2015 vyplývá, že pouze při dosažení příjmů maximálně ve výši 2 000 000 Kč, lze jako paušální výdaje uplatnit procentní výši dle jednotlivých druhů příjmů (30% až 80% z dosažených příjmů). Pokud příjem příslušného druhu příjmu přesáhne hranici 2 000 000 Kč, je nutno uplatnit pouze maximální částku paušálních výdajů dle § 7 odst. 7 ZDP (600 000 Kč až 1 600 000 Kč dle druhu příjmů). Toto se vztahuje i na paušální výdaje uplatněné k příjmům dle § 9 ZDP a k příjmům ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství zdaňované dle § 10 odst. 1 písm. a) ZDP a ve vazbě na znění § 10 odst. 4 ZDP.
Nevýhody uplatnění paušálních výdajů
K uplatnění paušálních výdajů se rozhodne poplatník především
v případě, že jeho skutečné výdaje jsou nižší, než by byly výdaje uplatněné procentem z příjmů. I když má uplatnění paušálních výdajů své výhody, nutno připomenout i nevýhody tohoto režimu uplatnění výdajů.
K nevýhodám uplatnění paušálních výdajů zejména patří:
-
Nemožnost uplatnění daňových odpisů hmotného a nehmotného majetku,
nemožnost přerušení daňových odpisů hmotného majetku. Po dobu uplatňování paušálních výdajů probíhá i nadále daňové odpisování hmotného majetku a tyto odpisy jsou vedeny pouze evidenčně a při ukončení uplatnění paušálních výdajů a přechodu na skutečné výdaje je nutno pokračovat v odpisování a neuplatněné odpisy za období, kdy poplatník uplatňoval paušální výdaje, již nelze uplatnit.
-
Nemožnost uplatnění paušálních výdajů na dopravu
podle § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP, protože v paušálních výdajích jsou zahrnuty veškeré výdaje poplatníka.
-
Uplatnění paušálních výdajů má
negativní dopad po ukončení finančního leasingu
hmotného majetku, kdy převedený hmotný majetek za kupní cenu nebo bezúplatně na uživatele věci, nemůže poplatník zařadit do obchodního majetku, a tím není splněna podmínka daňové účinnosti úplaty za dobu trvání finančního leasingu dle § 24 odst. 4 ZDP, ve znění účinném od 1.1.2015 (za dobu, kdy poplatník ještě neuplatňoval paušální výdaje).
-
Uplatní-li poplatník u dílčího základu daně podle § 7 výdaje podle § 7 odst. 7 ZDP nebo u dílčího základu daně podle § 9 výdaje podle § 9 odst. 4 ZDP a součet dílčích základů, u kterých byly výdaje tímto způsobem uplatněny, je vyšší než 50% celkového základu daně,
nemůže poplatník s odvoláním na znění § 35ca ZDP snížit vypočtenou daň o slevu na manželku
podle § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP a rovněž
nemůže uplatnit daňové zvýhodnění na vyživované dítě
žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti podle § 35c a 35d ZDP. Poplatník však může uplatnit slevu na dani za umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle znění § 35bb ZDP.
-
Pokud poplatník s příjmy dle § 7 ZDP zakoupí hmotný majetek
ve zdaňovacím období, ve kterém uplatňuje výdaje procentem z příjmů a nevede účetnictví,
nemůže jej zařadit do obchodního majetku
(tento při vedení paušálních výdajů neexistuje)
a tudíž nemůže zahájit odpisování hmotného majetku ani evidenčně.
V případě, že v následujícím zdaňovacím období bude poplatník uplatňovat výdaje ve skutečné výši a povede daňovou evidenci, bude mít obchodní majetek a zakoupený hmotný majetek v období, kdy uplatňoval paušální výdaje, může vložit do obchodního majetku a zahájit daňové odpisování v prvním roce odpisování.
Mezi
situace, kdy je pro poplatníka s příjmy dle § 7 resp. 9 ZDP, který dosud uplatňuje paušální výdaje, výhodnější uplatnit výdaje ve skutečné (prokazatelné) výši,
tedy přejít z paušálních výdajů na vedení daňové evidence nebo na evidenci příjmů a výdajů, patří např. následující situace:
-
Poplatník dosáhne ve zdaňovacím období vyšší příjmy než 2 mil. Kč a jeho skutečné výdaje jsou vyšší než limitní výše paušálních výdajů stanovená pro jednotlivé druhy příjmů v § 7 odst. 7 ZDP (toto souvisí se zavedením limitu uplatnění paušálních výdajů od roku 2013 na vybrané druhy příjmů a od roku 2015 na všechny druhy příjmů).
-
Poplatník uplatňující paušální výdaje zakoupí v daném zdaňovacím období hmotný majetek a jeho skutečné výdaje spolu s daňovými odpisy by převýšily výši paušálních výdajů.
-
Poplatník hodlá tvořit rezervu na opravu hmotného majetku, kterou při uplatnění paušálních výdajů nelze uplatnit.
-
Poplatník zaměstná další zaměstnance a s výdaji na jejich mzdu a na povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění jsou jeho výdaje ve skutečné výši vyšší, než dosud uplatňované paušální výdaje.
-
Poplatník uplatňující paušální výdaje zakoupí v daném zdaňovacím období několik druhů majetku nesplňující podmínku zařazení jako hmotný majetek, které může při uplatnění výdajů v prokazatelné výši zahrnout do daňově uznatelných výdajů.
-
Pronajímatel ve zdaňovacím období provádí opravu na najaté nemovité věci (oprava střechy, oken, fasády apod.) popř. hodlá tvořit na tyto budoucí opravy rezervy.
-
Poplatník hodlá ve zdaňovacím období uplatnit slevu na manželku a daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti.
Poplatník při přechodu ze skutečných výdajů na paušální výdaje a z paušálních výdajů na skutečné výdaje nesmí zapomenout dle znění § 23 odst. 8 písm. b) ZDP na
úpravu základu daně za zdaňovací období předcházející
zdaňovacímu období, ve kterém ke změně způsobu uplatňování výdajů došlo.
Důsledky limitování paušálních výdajů od 2015
Zavedení limitu paušálních výdajů u příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství ve výši
1 600 000 Kč
má pro zemědělské podnikatele s dosaženými vyššími zdanitelnými příjmy než 2 mil. Kč v roce 2015 následující
negativní přímé a nepřímé důsledky:
1)
Zemědělský podnikatel, který uplatňuje paušální výdaje, si může uplatnit v daňovém přiznání za rok 2015 při dosažení příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství vyšších než 2 mil. Kč,
pouze částku 1 600 000 Kč daňových výdajů.
2)
U příjmů přesahujících částku 2 877 328 Kč musí poplatník v důsledku zavedení limitu paušálních výdajů ve výši 1 600 000 Kč uplatnit
solidární zvýšení daně
dle § 16a ZDP.
3)
U vyšších příjmů ze zemědělské výroby přesahujících hranici 2 mil. Kč, se v důsledku zavedení limitu paušálních výdajů 1 600 000 Kč u poplatníka
zvyšuje základ daně oproti roku 2014,
kdy mohl poplatník uplatnit jako paušální výdaj 80% dosažených příjmů bez jakéhokoliv omezení,
a tím dochází v roce 2015 ke zvýšení vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
Zavedením limitu paušálních výdajů tak nejen dochází k omezení daňových výdajů a tím ke zvýšení základu daně a daně poplatníka (přímý účinek), ale současně i ke zvýšení odvodové povinnosti na obě pojištění a u vyšších příjmů než 2 877 328 Kč k povinnosti uplatnit solidární zvýšení daně (nepřímý účinek).
Výše uvedené negativní vlivy si ukážeme na několika příkladech, které dokladují až drastický účinek zavedení limitu paušálních výdajů 1 600 000 Kč počínaje zdaňovacím obdobím roku 2015 na zemědělské podnikatele s výrazně vyššími příjmy ze zemědělské výroby.
příklad 1
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů. Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje zdanitelných příjmů 2 500 000 Kč. S ohledem na nízkou výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje (skutečné výdaje jsou nižší než 1 600 000 Kč). Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu daně a slev na dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 2 000 000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činí 500 000 Kč. Vypočtená daň za rok 2014 činí: 500 000 Kč x 0,15 Z 75 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u poplatníka částka 250 000 Kč, ze které činí výše pojistného 250 000 Kč x x 0,427 Z 106 750 Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 900 000 Kč. Vypočtená daň za rok 2015 činí: 900 000 Kč x 0,15 Z Z 135 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u poplatníka částka 450 000 Kč, ze které činí výše pojistného 450 000 Kč x x 0,427 Z 192 150 Kč.
V našem zvoleném případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných příjmů 2 500 000 Kč má zákon č. 267/2014 Sb. na poplatníka následující dopad. Jednak zaplatí na dani v roce 2015 o 60 000 Kč více, ale rovněž zaplatí více na pojistném o částku 85 400 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 145 400 Kč než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015 oproti roku 2014 v daném případě 1,8x.
příklad 2
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů. Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje zdanitelných příjmů 5 500 000 Kč. S ohledem na nízkou výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje. Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu daně a slev na dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 4 400 000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činí 1 100 000 Kč. Vypočtená daň za rok 2014 činí: 1 100 000 Kč x 0,15 Z 165 000 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u poplatníka částka 550 000 Kč, ze které činí výše pojistného 550 000 Kč x x 0,427 Z 234 850 Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 3 900 000 Kč. Na poplatníka se již v roce 2015 vztahuje uplatnění solidárního zvýšení daně dle § 16a ZDP. Toto solidární zvýšení daně činí: (3 900 000 Kč - 1 277 328 Kč) x x 0,07 Z 183 587,04 Kč. Vypočtená daň za rok 2015 činí: 3 900 000 Kč x 0,15 + 183 587,04 Kč Z 768 587,04 Kč, po zaokrouhlení směrem nahoru 768 588 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění je u poplatníka maximální vyměřovací základ 1 277 328 Kč, ze kterého činí výše pojistného 1 277 328 Kč x 0,292 Z 372 980 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na zdravotní pojištění je u poplatníka částka 1 950 000 Kč, ze které činí výše pojistného 1 950 000 Kč x 0,135 Z 263 250 Kč. V našem zvoleném případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných příjmů 5 500 000 Kč má zákon č. 267/2014 Sb. na poplatníka zcela drastický dopad. V důsledku limitování paušálních výdajů se totiž jeho základ daně přehoupne přes hranici pro uplatnění solidárního zvýšení daně, takže zaplatí na dani v roce 2015 o 603 588 Kč více, ale rovněž zaplatí více na pojistném o částku 401 380 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 1 004 968 Kč, než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015 oproti roku 2014 v daném případě 3,51x.
příklad 3
Zemědělský podnikatel uplatňuje paušální výdaje ve výši 80% zdanitelných příjmů. Předpokládejme, že v roce 2014 i 2015 dosahuje extrémně vysokých zdanitelných příjmů 7 500 000 Kč. S ohledem na nízkou výši skutečných výdajů u něho nepřichází v úvahu přechod z paušálních výdajů na skutečné výdaje. Výpočet provedeme bez uvažování odpočtů od základu daně a slev na dani.
Za zdaňovací období roku 2014 si poplatník mohl uplatnit jako daňové výdaje částku 6 000 000 Kč (80% zdanitelných příjmů bez jakéhokoliv omezení), takže jeho základ daně činil 1 500 000 Kč. Vzhledem k tomu, že tento základ daně přesáhl hranici pro uplatnění solidárního zvýšení daně, musí zvýšit vypočtenou daň o částku: (1 500 000 Kč - 1 245 216 Kč) x 0,07 Z 17 834,88 Kč. Vypočtená daň za rok 2014 činí: 1 500 000 Kč x 0,15 + 17 834,88 Kč Z 242 834,88 Kč, po zaokrouhlení směrem nahoru 242 835 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění je u poplatníka částka 750 000 Kč, ze které činí výše pojistného 750 000 Kč x x 0,427 Z 320 250 Kč.
Za zdaňovací období roku 2015 si poplatník může uplatnit jako daňové výdaje pouze limitní výši 1 600 000 Kč, takže jeho základ daně činí 5 900 000 Kč. Solidární zvýšení daně činí: (5 900 000 Kč -- 1 277 328 Kč) x 0,07 Z 323 587,04 Kč.
Vypočtená daň za rok 2015 činí: 5 900 000 Kč x 0,15 + + 323 587,04 Kč Z 1 208 587,04 Kč, po zaokrouhlení směrem nahoru 1 208 588 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na sociální pojištění je u poplatníka maximální vyměřovací základ 1 277 328 Kč, ze kterého činí výše pojistného 1 277 328 Kč x 0,292 Z 372 980 Kč.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na zdravotní pojištění je u poplatníka částka 2 950 000 Kč, ze které činí výše pojistného 2 950 000 Kč x 0,135 Z Z 398 250 Kč.
V našem zvoleném případě při uplatnění paušálních výdajů 80% a dosažení zdanitelných příjmů 7 500 000 Kč má zákon č. 267/2014 Sb. na poplatníka zcela drastický dopad. Poplatník zaplatí na dani v roce 2015 o 965 753 Kč více, ale rovněž zaplatí více na pojistném o částku 450 980 Kč, tedy jeho daňová a pojistná zátěž je vyšší o 1 416 733 Kč než v roce 2014 ze stejných příjmů. Odvodová povinnost poplatníka se zvýší v roce 2015 oproti roku 2014 v daném případě 3,52x.