Daňové a účetní chyby a jejich opravy v podmínkách roku
2011
Ing.
Ivana
Pilařová
1. Úvod
„Chybovat je lidské“ je jednou ze známých okřídlených frází. Minimálně v
účetnictví a daních je ale pravdivá. Chyb se dopouštíme všichni a všichni se také obvykle snažíme o
jejich opravu. A právě chyby a jejich opravy jsou předmětem tohoto článku. Téma je to velmi rozsáhlé
a různorodé - podle hesla „co se pokazit může, to se také pokazí“, proto se pokusím o dodržení
určité struktury, abychom se ve vlastních chybách v prvé řadě orientovali. Teprve poté je možné
hledat řešení.
Tématem se budeme zabývat v tomto pořadí:
*
druhy chyb,
*
rozbor
jednotlivých druhů chyb a jejich opravy,
*
podávání dodatečných daňových přiznání k dani z příjmů.
2. Druhy účetních a daňových chyb
Pokud se soustředíme především na chyby související s daní z příjmů, lze
naše možná pochybení rozdělit na:
*
chyby účetního charakteru, které však nemají dopad do základu daně z
příjmů,
*
chyby účetního charakteru, které způsobily chybné vykázání základu daně
z příjmů,
*
chyby daňové, které nepramení z chybně vedeného účetnictví, ale chybně
sestaveného daňového přiznání.
Pro účely tohoto článku se shodněme na tom, že chyby opravdu chceme opravit.
Nebudeme spekulovat na „štěstí“, že se na chybu nepřijde. Pravděpodobně by se nám neopravená chyba
stejně projevila v budoucnosti a dál by působila další chyby, které by normálně nevznikly. Touto
cestou rozhodně nepůjdeme.
V první chvíli po zjištění chyby je
nutné přesně identifikovat,
co je špatně a jaké mělo být správné řešení.
Od toho se pak
odvíjí způsob opravy - může probíhat jen v účetnictví, nebo jen v dani z příjmů, nebo jak v
účetnictví, tak i v dani z příjmů. Výsledkem musí být stav, který by nastal, kdyby chyba
nevznikla.2.1 Chyby účetního charakteru, které nezpůsobily zkreslení základu
daně
Do této skupiny patří například:
*
chybné stanovení účetních odpisů,
*
nevytvoření
rezervy, která je daňově neúčinná,
*
nevytvoření účetní opravné položky k majetku či
pohledávce,
*
chybný výpočet odložené daně,
*
záměna jednotlivých účtů nákladů či výnosů se stejnou daňovou
charakteristikou.
Tyto chyby není radno nijak podceňovat, například při výpočtu vypořádacího
podílu, který se stanoví na základě vlastního kapitálu účetní jednotky, se opomenutí či chybné
zaúčtování uvedených operací může projevit velmi negativně na výši vypořádacího podílu, nicméně,
základ daně a daňová povinnost účetní jednotky, je těmito chybami
nedotčena.
Při opravě účetnictví si třeba si uvědomit, že do
již uzavřeného účetního období není možné zpětně zasahovat a chybu je třeba opravit v současném
účetním období.
Hodnotu chybně vykázaného rozvahového účtu opravíme tak, aby opravená hodnota
vázala na aktuální skutečnost. Pro tyto opravy je možné volit buď účty mimořádných nákladů a výnosů,
které je třeba dále vyloučit ze základu daně, nebo účty vlastního kapitálu (428 nebo 429). Použití
účtů vlastního kapitálu má tu výhodu, že je není třeba z hlediska základu daně dále
vylučovat.Pokud se jedná o chybu charakteru záměny dvou
nákladových účtů (například namísto účtu 548 účtujeme na účet 518), kde jsou však shodné daňové
dopady, nemáme co v následujícím roce opravovat a tato chyba zůstane neopravená.
Ve všech uvedených situacích uvedených v této kapitole není důvod
k podání dodatečného daňového přiznání, neboť výše daňové povinnosti či vykázané daňové ztráty se
nemění.
2.2 Chyby účetního charakteru, které způsobily zkreslení základu
daně
Jedná se například o:
*
záměnu opravy a technického zhodnocení - zde se jedná o komplexní chybu
spočívající v chybně vykázaných nákladech, chybném ocenění majetku a ještě chybně vypočtených
účetnicích i daňových odpisech,
*
chybné ocenění majetku - například z důvodu nezahrnutí ostatních
pořizovacích nákladů do ceny majetku, ale chybně do
nákladů,
*
chybné stanovení a zaúčtování zákonných opravných položek (či naopak
jejich
nerozpuštění),
*
chybné stanovení a zaúčtování zákonných rezerv (či naopak jejich
nerozpuštění),
*
chyby v časovém rozlišení nákladů a výnosů,
*
nezaúčtování stavu nedokončené výroby (případně změny stavu nedokončené
výroby),
*
chybná práce s dohadnými položkami (nevytvoření v případě potřeby, či
naopak jejich neopodstatněná tvorba).
I v tomto případě je nutné účetnictví opravit v případě, kdy jsou zkresleny
aktuální stavy rozvahových účtů. Opět volíme mezi postupem Českého účetního standardu č.
019 a mezi účtováním na účty vlastního kapitálu
podle
Interpretace
Národní účetní rady č. 11. Mějme na paměti, že chybějící závazek je také chyba na
rozvahových účtech - viz následující příklad.příklad
Oprava chyb v účetnictví a vztah k základu daně podle
Interpretace
I–11V roce 2010 nebyla omylem zaúčtována faktura za poradenství ve výši 500
tis. Kč, na tuto skutečnost nebyla vytvořena ani dohadná položka. Na chybu se přišlo v roce 2011 po
schválení účetní závěrky roku 2010 valnou hromadou, nebylo tedy možno ani uvažovat o znovuotevření
účetních knih. Chyba musí být opravena v roce 2011, neboť v účetnictví 2011 není vykázán existující
závazek.
Řešení podle Českého účetního standardu
Oprava bude provedena v roce 2011
+-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+ | Č. | Text | tis. Kč | MD | D | +-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+ | 1. | Poradenství roku 2010 | 500 | 518 (588) | 321 | | | Pokud bude podáno dodatečné DP na nižší daň, pak: | | | | | 2. | Snížení daňové povinnosti 2010 | 120 | 341 | 595 | +-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+
Řešení podle
Interpretace
I-11:Účtování v roce 2011
+-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+ | Č. | Text | tis. Kč | MD | D | +-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+ | 1. | Poradenství roku 2010 | 500 | 428 | 321 | | 2. | Snížení daňové povinnosti 2010 | 120 | 341 | 428 | +-----+----------------------------------------------------+---------+-----------+-----+
V obou případech opravy účetních chyb shodně podáváme dodatečné daňové
přiznání na dani z příjmů na rok 2010, co se však mění je přístup k základu daně roku 2011. Zatímco
při účtování na účet 518 či 588, je třeba jeho hodnotu vyloučit ze základu daně roku 2011, v případě
použití účtování proti vlastnímu kapitálu se toto dělat nemusí.
Do
rodiny účetně daňových chyb bohužel patří i chyby, které v podstatě opravit nejdou, neboť
rekonstrukce jednotlivého správného postupu je v zásadě nemožná. Z toho důvodu není možné dospět ani
k částkám pro opravu základu daně.
Jedná se například
o:
*
celoroční opakované chybné používání kursů pro přepočet cizích měn,
*
opomenutí přepočtu cizoměnných pohledávek a závazků k rozvahovému dni v
minulých letech,
*
chybné ocenění zásob na skladě, které jsou vyskladňovány v průměrných
cenách,
*
chyby spočívající v nerespektování data vzniku účetního případu
(například účtování příjemky materiálu na základě došlé faktury, přestože se datu přijetí zásoby a
dojití faktury od sebe odlišuje i o řadu
týdnů),
*
prodej zboží, které nebylo na sklad přijato (trvalé vykazování
záporného stavu skladu).
Pokud se jedná o účetnictví „kde je špatně všechno“, je nutné přistoupit k
rekonstrukci účetnictví. Opravovat jednotlivé chyby uvedeného charakteru bez rekonstrukce není
možné. Na rekonstrukci samozřejmě navazuje podání dodatečného daňového přiznání.
2.3 Chyby v daňových přiznáních nemající kořeny v
účetnictví
I tyto chyby jsou časté. Účetnictví je v pořádku, nicméně došlo k chybnému
daňovému posouzení dotyčné situace, případně k chybné aplikaci ryze daňových nástrojů (odčitatelné
položky, slevy na dani, daňové odpisy). V úvahu přichází například:
*
chyby v daňových odpisech majetku,
*
posouzení
nákladu jako daňově účinného v rozporu se zákonem,
*
nevynětí výnosu, který nepodléhá zdanění, ze základu
daně,
*
opomenutí zvýšení základu daně o hodnotu polhůtního
závazku,
*
chybná práce s výnosy či náklady vzniklými z titulu smluvních
sankcí,
*
chybně daňově vyhodnocený odpis pohledávky,
*
chyby v odčitatelných položkách od základu daně,
*
chyby ve slevách na dani,
*
chyby ve výpočtech.
Opravy těchto chyb probíhají jen v dodatečných daňových přiznáních, do
účetnictví pouze zaúčtujeme výsledek dodatečného daňového přiznání. Může se jednat o:
*
zvýšení daňové povinnosti MD 595/D 341,
nebo
*
snížení daňové povinnosti MD 341/D
595.
3. Podávání dodatečných daňových přiznání
Podávání dodatečných daňových
přiznání k různým typům daní provází každého podnikatele - je to nástrojem k odstranění chyb v
daních. Důvody vzniku chyb mohou spočívat v nesprávně vedeném účetnictví, odkud se do základu daně
promítly, nebo se jedná o čistě daňové chyby ať již v náš neprospěch, či naopak. Samozřejmě se vždy
snažíme podat daňové přiznání včas a se správnými údaji. Pojďme si dodatečná (opravná a řádná)
daňová přiznání rozebrat podrobněji zvláště proto, že tomuto tématu „vládne“ zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „DŘ“), který je novým procesním předpisem.
3.1 Obecná ustanovení v DŘ
DŘ se jednotlivými typy daňových tvrzení (souhrnný pojem označující daňové
přiznání, daňové hlášení a vyúčtování) zabývá v hlavě čtvrté, která se jmenuje nalézací řízení.
Jen pro zvýšení jistoty si zopakujme, že první pokus o podání
daňového přiznání je vždy pokusem řádným a podáváme tedy
řádné daňové přiznání
- tvrzení
(§ 135 DŘ). Možná je na místě připomenout
oznamovací povinnost z § 136 odst. 5 DŘ, na
základě které je nutné správci daně oznámit, že subjektu nevznikla daňová povinnost na dani, ke
které je registrován. Z této oznamovací povinnosti mají ve vztahu k dani z příjmů právnických osob
výjimku neziskové organizace (§ 38m odst. 8
ZDP).Opravné daňové přiznání
se podává do lhůty pro
podání řádného daňového přiznání, případně do lhůty pro podání dodatečného daňového přiznání. Proto
je při podání opravného daňového přiznání vždy nutné označit, zda se jedná o opravné daňové přiznání
k řádnému či dodatečnému daňovému přiznání (§ 138
DŘ). Zákon umožňuje dokonce podat opravné daňové přiznání k již podanému opravnému daňovému přiznání
(§ 138 odst. 2 DŘ). K opravnému daňovému
přiznání není třeba přikládat žádné vysvětlení důvodů jeho podání, při podávání opravných daňových
přiznání je možné měnit bez omezení kterýkoliv údaj uvedený v daňovém přiznání.
Dodatečné daňové přiznání
je nástrojem pro následnou
opravu chybně podaného řádného daňového přiznání, přičemž není podstatné, zda byl, či nebyl zároveň
použit nástroj opravného daňového přiznání. Soustřeďme se nyní především na podání dodatečného
daňového přiznání. Postupně se budeme věnovat:
a)
Lhůtě pro podání dodatečného daňového přiznání - tj. lhůtě pro
stanovení daně (tzv. objektivní lhůta).
b)
Druhem podání dodatečného daňového přiznání.
c)
Lhůtě pro podání dodatečného daňového přiznání (tzv. subjektivní
lhůta).
d)
Restrikcím a jiným specifikům vztahujícím se dodatečnému daňovému
přiznání na základě hmotně právních předpisů.
3.2 Lhůty pro podání dodatečného daňového
přiznání
Dodatečné daňové přiznání nemůže být podáno
po uplynutí lhůty pro
vyměření daně,
která je definována v § 148 DŘ (tzv. objektivní
lhůta). Obecně se jedná o tříletou lhůtu, která začíná běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání
řádného daňového přiznání. Tato základní lhůta pro stanovení daně je dále modifikována různými
způsoby popsanými v § 148 DŘ. Lhůta pro stanovení
daně však končí nejpozději uplynutím 10 let od jejího počátku. Je třeba si uvědomit, že pokud lhůty
pro vyměření daně stanoví také hmotně právní předpisy (například ustanovení
§ 38r ZDP), mají před obecnou úpravou obsaženou v
DŘ přednost.Učiňme
první závěr
- dodatečné daňové
přiznání nemůže být podáno po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která se k danému řádnému daňovému
přiznání váže. 3.3 Druhy dodatečného daňového přiznání
DŘ rozeznává v § 141 tři
typy zjištění daňových subjektů, ze kterých odvodíme druhy dodatečných daňových přiznání.
a)
Daňový subjekt zjistí, že daň má být vyšší než poslední známá daň. Pak
je
povinen
podat do konce měsíce následujícího po měsíci zjištění chyby, dodatečné daňové
přiznání a ve stejné lhůtě doplatit rozdíl daně. Hovoříme pak o dodatečném daňovém přiznání na
vyšší daň.
b)
Daňový subjekt zjistí, že daň má být nižší, než poslední známá daň. V
této situaci je
oprávněn
podat dodatečné daňové přiznání na nižší daň. K tomu je však třeba,
aby vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nasvědčují tomu, že daň byla stanovena v
nesprávné výši. Hovoříme pak o dodatečném daňovém přiznání na nižší daň.
Toto právo podání
daňový subjekt nemá, pokud rozhodnutí, z něhož vyplývá poslední známá daň, bylo učiněno podle
pomůcek, nebo bylo vydáno na základě sjednání
daně.c)
Daňový subjekt zjistí, že se sice nemění daňová povinnost, ale mění se
údaje daňovým subjektem dříve tvrzené. V tomto případě je
oprávněn
podat také dodatečné
daňové přiznání na stejnou daňovou povinnost, a to do konce měsíce následujícího po zjištění chyby.
Hovoříme pak o dodatečném daňovém přiznání na stejnou daň.
U podání dodatečných daňových přiznání na nižší a stejnou daň je třeba
správci daně
sdělit důvody,
které k podání dodatečného daňového přiznání vedly. Velmi
diskutovaným problémem byly v začátcích platnosti DŘ právě „nové skutečnosti nebo důkazy“ citované v
§ 141 odst. 2 DŘ. Z praktického pohledu se za
novou skutečnost považují i obyčejná opomenutí (pozdní předložení faktury) či lidské chyby (špatné
zaúčtování, či chybné daňové posouzení nákladu či výnosu, stejně tak matematické chyby).
Učiňme tedy
druhý závěr
- novou skutečností či novým
důkazem může být prakticky všechno, co způsobilo v minulosti chybu a v současnosti je naší vůlí tuto
chybu opravit. Vzhledem k nejasné formulaci zákona, který je zatím málo prověřen praxí, se však
postupy jednotlivých správců daně mohou lišit.3.4 Lhůty pro podání dodatečných daňových
přiznání
Lhůty pro povinná podání dodatečného daňového přiznání jsou zákonem
stanoveny u dodatečných daňových přiznání na vyšší nebo stejnou daňovou povinnost, a to shodně do
konce měsíce následujícího po zjištění skutečnosti vedoucí k podání dodatečného daňového přiznání.
Stejná lhůta platí i pro podání dodatečného daňového přiznání na nižší daň, toto podání však není
povinností daňového subjektu. Pozdní podání nejen řádného, ale i dodatečného daňového přiznání
způsobí vyměření pokuty za opožděné tvrzení daně podle §
250 DŘ. Pokuta se nevyměří, pokud prodlení není delší než 5 pracovních
dnů.
Z tohoto důvodu je nutné bedlivě rozmyslet datum, které na
dodatečném daňovém přiznání uvedeme jako datum zjištění chyby - to je náš
třetí dílčí závěr.
4. Dodatečné daňové přiznání na daň z příjmů
Výše uvedená fakta samozřejmě platí i pro dodatečná daňová přiznání na daň
z příjmů.
ZDP však některá ustanovení DŘ modifikuje, a to zejména
co se týče lhůty pro vyměření daně a dále co se týče restrikcí na uplatnění určitých položek v
dodatečném daňovém přiznání na nižší či stejnou a částečně i na vyšší daň.
Stanovení lhůty pro vyměření daně v některých specifických
případech
V ustanovení § 38r ZDP je
poněkud odlišně stanovena lhůta pro vyměření (stanovení) daně pro:
*
daňové subjekty, kterým byla poskytnuta investiční
pobídka,
*
daňové subjekty, které vykazují daňovou ztrátu a
*
daňové subjekty, které jsou účastníky smlouvy o finančním
leasingu.
Daňová ztráta
je u daňových subjektů častým jevem, je proto důležité
znát i u těchto poplatníků přesnou lhůtu pro vyměření daně. Lhůta pro vyměření daně za rok vzniku
ztráty i za všechny roky, po které ztráta mohla být uplatněna jako odčitatelná položka od základu
daně, končí současně se lhůtou pro vyměření daně za poslední zdaňovací období, za které je možné
daňovou ztrátu jako odčitatelnou položku od základu daně
uplatnit.Učiňme
čtvrtý dílčí závěr
– daňové subjekty s
vyměřenou daňovou ztrátou na dani z příjmů mají lhůtu pro vyměření daně prodlouženou o 5 zdaňovacích
období. Toto je výhoda i nevýhoda zároveň.příklad
S. r. o. vykázalo ve svém daňovém přiznání za rok 2010 daňovou ztrátu.
Celá daňová ztráta byla uplatněna jako odčitatelná položka od základu daně hned v roce 2011.
Poslední možný rok uplatnění této ztráty je rok 2015. Daňové přiznání za rok 2015 se bude podávat v
termínu do 1. 4. 2016. Tímto dnem začíná běžet tříletá základní lhůta pro stanovení daně, která
končí 1. 4. 2019. Do tohoto data je možné podávat dodatečná daňová přiznání a provádět daňové
kontroly na roky 2010 až 2015.
Podobně také uzavření smlouvy na finanční leasing prodlouží lhůtu pro
vyměření daně minimálně po dobu trvání finančního leasingu (ať již do data předčasného či řádného
ukončení), neboť lhůta začíná běžet od konce kalendářního roku, v němž bylo možné poprvé ověřit
podmínky daňové uznatelnosti nákladů vyplývajících ze smlouvy. V tomto případě je však správce daně
v této specificky stanovené lhůtě oprávněn kontrolovat a případně doměřovat jen okolnosti týkající
se leasingových smluv.
Restrikce na uplatnění určitých postupů v dodatečném daňovém
přiznání
Další omezení vztahující se na dodatečná daňová přiznání najdeme v
ustanovení § 38p ZDP a dělí se zvlášť na dodatečná
daňová přiznání právnických a fyzických osob.
Právnické osoby
Některé odčitatelné položky od základu daně je totiž možné dodatečně
uplatnit ve vyšší výši pouze v dodatečném daňovém přiznání na vyšší daňovou povinnost, kde se základ
daně od původního daňového přiznání odchyluje minimálně o 1 000
Kč.
Tato restrikce se vztahuje na:
*
daňovou ztrátu (§ 34
ZDP),
*
odpočet na
dary (§ 20 odst. 8 ZDP),
*
specielní odpočet neziskových organizací
(§ 20 odst. 7
ZDP).
Z výše uvedeného vyplývá, že tyto položky jsou ve vyšší výši zcela
nepoužitelné v dodatečných daňových přiznáních na nižší či stejnou daň.
Fyzické osoby
Obdobně i u fyzických osob platí určité restrikce, a to na vyšší uplatnění
odčitatelných položek, pokud se jedná o dodatečné daňové přiznání na nižší či stejnou daňovou
povinnost. Vyšší částky vyjmenovaných odčitatelných položek je možné uplatnit pouze v dodatečném
daňovém přiznání na vyšší daňovou povinnost, kde se základ daně od původního daňového přiznání
odchyluje minimálně o 100 Kč.
Tato restrikce se vztahuje na:
*
daňovou ztrátu (§ 34
ZDP),
*
odpočet na
dary (§ 15 odst. 1 ZDP),
*
vyšší uplatnění hodnoty zásob a pohledávek postupně zahrnovaných do
základu daně podle § 23 odst. 14 ZDP.
Učiňme
pátý dílčí závěr
- použití zejména odpočtu daňové ztráty či
darů je závažným rozhodnutím, které se může následně ukázat jako
neopravitelné.Naopak je ale možné efektivně v dodatečném daňovém
přiznání využít odpočet vyšší daňové ztráty například v případě podání dodatečného daňového přiznání
na dodanění pohledávek při přechodu z daňové evidence na paušální výdaje, pokud rozdíl v základu
daně původním a po opravě a uplatnění vyššího odpočtu daňové ztráty, bude alespoň o 100 Kč vy, než v
původním daňovém přiznání.
5. Dodatečné daňové přiznání na DPH
V případě DPH bude zřejmě častým jevem podávání dodatečných daňových
přiznání na stejnou výši daně. Důvodem je oprava základu daně a výše daně u intrakomunitárních
plnění, kde se původně mohla stát chyba v použití kursu, či v období, kdy byla daň na výstupu
přiznána. Pokud nárok na odpočet není z různých důvodů krácen, jedná se podání dodatečných daňových
přiznání na stejnou daňovou povinnost, neboť opravovaná daň na vstupu i na výstupu jsou
stejné.
Výslovná úprava možnosti podat dodatečné daňové přiznání
na nižší daň je obsažena v ustanovení § 43 odst.
1 ZDPH ve vztahu k plátci, který odvedl vyšší než správnou daň na výstupu. Zákon zde podání
dodatečného přiznání váže na doručení opravného daňového dokladu plátci - příjemci plnění.
Učiňme
poslední dílčí závěr
- v některých případech je
podání dodatečného daňového přiznání jediným nástrojem opravy chyby z minulosti. Její oprava v
běžném zdaňovacím období, je povařována na porušení zákona.6. Závěr – shrnutí
Opravy účetních chyb řešíme v běžném období - k opravě však přistoupíme
pouze tehdy, pokud by její neopravení způsobilo chybné vykázání zůstatku rozvahových účtů, které
jsme si „přetáhli“ z minulých let. Pokud se chyba minulých let v běžném období neprojeví, není možné
v účetnictví nic opravovat. Jinak však tomu může být v daních - pokud chyba zkreslila základ daně,
budeme podávat dodatečné daňové přiznání.
Podávání dodatečných
daňových přiznání je zároveň povinností a zároveň právem daňových subjektů. Povinnosti i práva jsou
vázány na podmínky, které stanoví zákon. Pokud podáme dodatečné daňové přiznání na vyšší daň,
splníme tak svoji zákonnou povinnost, přesto však nám bude vyměřena sankce v podobě úroku z prodlení
(§ 252
DŘ) s výjimkou stanovenou pro daň z příjmů v § 23 odst.
8 ZDP. Pokud bychom tak neučinili, porušujeme zákon a v případě daňové kontroly nám bude
kromě úroků z prodlení vyměřeno ještě penále z částky doměřené daně
(§ 251
DŘ).
Pokud podáme dodatečné daňové přiznání na nižší daňovou
povinnost, realizujeme tím své právo na stanovení výše daně v souladu se zákony a nemusíme se obávat
žádných sankcí ze strany správce daně. Pokud toto právo nevyužijeme, je toto jednání také
nepostižitelné ze strany správce daně. Je právem daňového subjektu neopravit chybu ve svůj
neprospěch.