V souvislosti s přijetím zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DŘ“) se částečně, oproti zákonu č. 337/1992 Sb. , o správě daní a poplatků (zrušen), změnily podmínky nahlížení do spisů. DŘ platí od 1. 1. 2011. Nahlížení do spisů je upraveno v § 66 až § 68 DŘ .
Nahlížení do spisů dle daňového řádu
Ing.
Miloš
Kořínek
Rozsah nahlížení do spisů
Daňový subjekt je oprávněn u správce daně nahlédnout do částí spisu týkajících se jeho práv a povinností, které označí, s výjimkou části vyhledávací. Za stejných podmínek je daňový subjekt oprávněn nahlédnout do osobních daňových účtů vedených v rámci evidence daní o jeho daňových povinnostech.
Přitom v případě vyhledávací části spisu má daňový subjekt právo nahlédnout alespoň do soupisu písemností obsažených ve vyhledávací části spisu. Z tohoto soupisu však
nemůže
být patrný obsah jednotlivých písemností.Správce daně může v odůvodněných případech, kdy je to nutné pro další průběh řízení, umožnit daňovému subjektu nahlédnout i do vyhledávací části spisu. Je to pouze v případě, není-li ohrožen zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní anebo je ohrožen cíl správy daní.
Ve kterou dobu lze do spisu nahlížet
Oprávnění nahlédnout do spisu lze využít v úředních hodinách pro veřejnost, pokud správce daně nepřipustí nahlížení do spisu i v průběhu pracovní doby mimo úřední hodiny pro veřejnost. Doporučujeme se předem se správcem daně o termínu nahlížení do spisů domluvit.
Pořízení opisů
Jestliže chce daňový subjekt pořídit opis písemnosti, musí o to správce daně požádat. Opis, kopii, výpisy nebo potvrzení pořídí správce daně z části spisu, do níž lze nahlížet, a poté je vydá daňovému subjektu.
Opět pouze na žádost daňového subjektu správce daně ověří jejich shodu s obsahem spisu.
V ověřovací doložce o shodě se spisem správce daně uvede:
a)
zda opis, kopie nebo stejnopis souhlasí doslovně s listinou, z níž byl pořízen, a zda tato listina je prvopisem, opisem, kopií nebo stejnopisem a z kolika listů nebo archů se skládá,
b)
počet listů nebo archů, které ověřená listina obsahuje,
c)
místo a datum ověření,
d)
podpis úřední osoby a otisk úředního razítka se státním znakem.
Úhrada pořízení opisů
Vydání stejnopisu, opisu, kopie, fotokopie nebo výpisu z úředních spisů je hrazeno ve výši 15 Kč za každou i započatou stránku,
je-li pořizována na kopírovacím stroji nebo na tiskárně počítače.
Předmětem poplatku není vydání
prvního stejnopisu, opisu, kopie, fotokopie nebo výpisu z daňového spisu vedeného podle zvláštního právního předpisu upravujícího správu daní a poplatků (DŘ), nejde-li o listinu nebo záznam na technickém nosiči dat, které poplatník - daňový subjekt předložil správnímu úřadu nebo již jednou obdržel od správního úřadu. Další položkou platby je ověření
stejnopisu, opisu, kopie, fotokopie nebo výpisu z úředních spisů, ze soukromých spisů v úřední úschově, z rejstříků, z registrů, z knih, ze záznamů, z evidencí, z listin nebo z dalšího písemného a obrazového materiálu. Toto ověření se hradí částkou 30 Kč za každou i započatou stránku.Předmětem poplatku není
ověření shody pořízené listiny (stejnopisu, opisu, kopie, fotokopie nebo výpisu) z daňového spisu vedeného podle zvláštního právního předpisu upravujícího správu daní a poplatků (DŘ), nejde-li o listinu, kterou poplatník - daňový subjekt předložil nebo již jednou obdržel od správního úřadu. Postup poplatníka, který s rozsahem nahlížení do spisů nesouhlasí
Zákon o správě daní a poplatků umožňoval poplatníkům, kteří nesouhlasili s rozsahem nahlížení do spisů, podat proti tomuto rozsahu odvolání.
DŘ již v těchto případech odvolání neumožňuje. Je však možné podat tzv. stížnost. Jedná se o stížnost podle § 261 DŘ. Osoba zúčastněná na správě daní má právo podat správci daně stížnost proti postupu tohoto správce daně, neposkytuje-li daňový zákon jiný prostředek ochrany. Správce daně prošetří skutečnosti uvedené ve stížnosti. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, jejichž výpověď může přispět k objasnění věci.
Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správci daně příslušnému k jejímu vyřízení. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
Pokud byla stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, učiní správce daně bezodkladně nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní úřední záznam a správce daně o tomto výsledku bezodkladně vyrozumí stěžovatele.
Jestliže má stěžovatel za to, že jeho stížnost nebyla řádně vyřízena, může požádat nejblíže nadřízeného správce daně, aby prošetřil způsob vyřízení stížnosti.