Rekonstrukce účetnictví
František
Louša
Firma si najala novou účetní firmu. Ta zjistila, že v minulých létech
nebyla v účetní jednotce prováděna inventarizace a zcela chybí stavy hmotného a nehmotného majetku
(účetní jednotka vůbec neúčtovala na majetkových účtech). Karty majetku jsou zcela ztraceny. Jak má
nyní účetní jednotka postupovat? Vzhledem k tomu, že se jedná o budovy, které jsou staré víc jak 50
let, nevíme, zda již byly účetně a daňově odepsány. Jak nyní postupovat abychom mohli majetek znovu
zaevidovat na majetkových účtech (pozemky, budovy, hmotný majetek)? Dohledat chybějící doklady
nebude možné. Minulá účetní vůbec nekomunikuje. Je to tedy obdobný případ, jako by se účetnictví
zcela ztratilo.
Odpověď:
Z hlediska odpovědnosti za účetnictví a daně je jedno, zda pod pojmem firma
je myšlena právnická nebo fyzická osoba.
Neuvádíte, jak dlouho uvedený stav trval a ani, zda jste měli uzavřenu
písemnou smlouvu s dodavatelkou účetnictví. Bohužel musím uvést, že odpovědnost za účetnictví,
včetně inventarizací a za daňová přiznání má „firma“. Nezmiňujete se též, jak vypadala daňová
přiznání a výsledovka s rozvahou. Pokud nemáte daňová přiznání k dispozici, doporučuji požádat
správce daně o nahlédnutí. Vy ale takovéto problémy neuvádíte.
Po pravdě řečeno, je těžké najít dobrý postup. Lze pouze hledat východisko z
nouze, při čemž asi žádné řešení nepovede ke správnému výsledku.
Pokud nebyla k poslednímu rozvahovému dni provedena inventarizace, je třeba
ji provést a v jejím rámci provést i inventuru majetku. Je třeba nezapomenout na ověření zápisů
vlastnictví v katastru nemovitostí.
Mohly nastat dvě možnosti. Buď byly odpisy zjištěného majetku v posledním
uzavřeném období prováděny, či nikoliv (a to jak v účetnictví a daních, nebo pouze některé). To je
možné zjistit z účetní závěrky a z daňového přiznání.
Odpisy nebyly prováděny.
Účetnictví - z poslední rozvahy zjistit stav pořizovacích hodnot a oprávek,
a pokud oprávky nejsou rovny pořizovací hodnotě, najít poslední závěrky, kde odpisy jsou uváděny.
Daně - dohledat daňová přiznání, v kterých byly uplatněny odpisy.
V účetnictví by se sice nemělo přerušit odpisování, pokud se to ale stalo,
tak se naváže na poslední zjištěný stav majetku a oprávek, odhadem se stanoví zbytková hodnota a
doba použitelnosti, stanoví se dle toho odpisy. Pokud je zbytková hodnota vyšší jak zůstatková
účetní, tak se pokračuje v odpisu z účetní hodnoty, jestliže je nižší pak by se to dalo řešit
opravnou položkou. V žádném případě nelze měnit účetnictví již zavřených období, lze tedy měnit v
současné době rok 2010, pokud nebyla schválena účetní závěrka. Protože je zjištěna pouze celková
hodnota majetku a oprávek. U majetku pokud možno dohledat doklady o jeho pořízení. U oprávek je
nutno se pokusit pomocí dostupných zdrojů je rozpočítat na jednotlivé předměty.
U daní je situace složitější, protože není známa hodnota daňových oprávek,
ale pouze hodnota odpisů v jednotlivých letech dle odpisových skupin. Mohu pouze doporučit dohodnout
postup se správcem daně. Může být, že od doby, kdy byly naposled uplatněny či zúčtovány odpisy, byl
pořízen další, již nezaúčtovaný majetek.
Pokud se povede z nalezených výkazů, především z rozvahy dokázat, že žádný
majetek nebyl do účetnictví zapsán, a proto ani odpisován, pak by bylo možno předpokládat, že žádné
karty dlouhodobého majetku nebyly založeny. Jestliže by to bylo potvrzeno i prohlídkou daňových
přiznání, pak by bylo možno, u těch předmětů, u kterých by bylo možno dokázat pořizovací cenu,
zahájit odpisování. Pořizovací cenu by bylo nutno vyhledat z neskartovaných dokumentů. U nemovitostí
by ji bylo možno nalézt i v dokumentaci uložené na katastru. Mohlo by jít též o privatizovaný
majetek, a pak by mohly být ceny nalezeny v privatizační dokumentaci. Pokud by se pořizovací cena
nedala dokumentovat, nebylo by možné proúčtování ani daňové uplatnění. V případě, že se nepodaří
dokumentovat pořizovací cenu, nelze uplatnit odpisy, a to ani v účetnictví, ani v daních.
Odpisy byly prováděny
a bylo dle výsledovek a daňových přiznání
zjištěno, že byly stejné jak v účetnictví tak v daních.V tom případě budeme znát hodnotu posledních odpisů a oprávek. Zbývá dle
jednotlivých odpisových skupin provést rozdělení. A pokusit se naplnit jednotlivé roky odpisy dle
předmětů.
Odpisy byly prováděny
a byly různé.
V tomto případě se opět pokusit dohledat poslední hodnoty a zkusit, zda se
nejde něčeho dopočítat.
Zmiňované rozdělení se týká pouze odpisů, a tudíž i oprávek, které byly
prováděny. Pokud byly daňové a účetní odpisy stejné, pak by to při správném uplatnění daňových
sazeb, neměl být velký problém provést.
Pokud nebudou dostatečné podklady, vždy dohodnout další postup se správcem
daně. Když byly prováděny daňové odpisy a nebudou dostatečné podklady pro jejich dokázání, lze
očekávat sankci. To platí i pro sankce pro nedodržení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů, dle § 37a.
Jestliže byla s dodavatelkou písemná smlouva, bylo by možné požadovat
náhradu za způsobené škody, tj. náklady spojené s uvedenými pracemi a sankce.
Poslední rok, kdy lze v účetnictví něco opravit je rok 2010; předpokládám,
že účetní závěrka nebyla dosud schválena. U daní lze podávat na neprekludované roky dodatečná daňová
přiznání.