Exekuční prohlášení o majetku

Vydáno: 37 minut čtení

Prohlášení o majetku je právním institutem, který se v právním řádu vyskytuje hned několikrát. Doručením exekuční výzvy k prohlášení o majetku se aktivuje nad dlužníkem dvojitý Damoklův meč v podobě nemožnosti dispozice s majetkem (relativní neúčinnosti vůči prakticky veškerému právnímu jednání) a možnost trestněprávního postihu. Autor článku se věnuje hlubšímu uchopení dané problematiky v souvislostech a zároveň pléduje za to, aby byla zřízena jednotná evidence exekučních prohlášení o majetku, neboť exekuční prohlášení o majetku mají stejný účel, a sice zmapování majetku dlužníka pro efektivnější uspokojení vymahatelných pohledávek. Není tedy rozumného důvodu, proč by měla být právní úprava nejednotná, pakliže její ujednocení je ku prospěchu dlužníkovi (i), který nebude opakovaně zatěžován a ohrožen případným spácháním trestného činu, exekučnímu orgánu (ii), který nebude muset vyzývat dlužníka k učinění dalšího prohlášení o majetku, a v neposlední řadě i ve prospěch oprávněného (iii), jemuž bude k dispozici prohlášení o majetku učiněné dlužníkem i v jiném exekučním řízení, než které sám inicioval.

Exekuční prohlášení o majetku
Mgr. Bc.
David
Kyzlink,
Odvolací finanční ředitelství
1. Vyjevovací přísaha (
komparativní
historický exkurz)
Stejně jako např. předražek,1) tak i prohlášení o majetku bylo lidu obývající české země známo již od dob Rakouska-Uherska. Dříve však bylo prohlášení o majetku nazýváno jako tzv. vyjevovací přísaha
(Offenbarungseid).
Vyjevovací přísaha se v určité podobě používá a osvědčuje i v jiných evropských státech. Právní úprava vyjevovací přísahy byla obsažena v § 47 až 49 zákona č. 79/1896 ř. z., o řízení exekučním a zajišťovacím (exekuční řád),2) který byl na českém území účinný až do roku 1950.3) Přesný název uvedené paragrafy pojímající (právní) rubriky zněl „O přísežném udání (vyjevovací přísaze)“ – dlužník tedy pod přísahou „udával“ sám sebe. Prohlášení o majetku, chcete-li vyjevovací přísaha, existovalo v právním řádu českých zemí do roku 1950. Poté byl rakouský exekuční řád nahrazen (středním) občanským soudním řádem4) a ten byl nahrazen roku 1964 dnešním občanským soudním řádem, tj. zákonem č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „o. s. ř.“). Ke dni 1. 1. 2001, kdy nabyla účinnosti novela o. s. ř. (zákon č. 30/2000 Sb.), byla do českého právního řádu po padesáti letech navrácena vyjevovací přísaha. Ačkoliv došlo ke změně názvu (vyjevovací přísaha – prohlášení o majetku), vyjevovací přísaha a prohlášení o majetku sledují tentýž účel, a sice zmapování majetkové základny exekuta (dlužníka) pro účely zdárného dokončení
exekuce
(úplné vymožení dluhu). Nelze tedy českému zákonodárci inspiraci rakouským exekučním řádem upřít, což potvrzuje i sama důvodová zpráva k předmětnému (novelizačnímu) zákonu. Graficky lze – pro přehlednost – dané časové posloupnosti znázornit na níže uvedené časové ose (vyznačené letopočty značí účinnost právního předpisu).
Srovnáme-li právní úpravu dřívější vyjevovací přísahy a nynějšího prohlášení o majetku upraveného v zákoně č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „d. ř.“), můžeme dospět k několika níže uvedeným závěrům.
 
§ 47 rakouského exekučního řádu (odst. 1 až 5)
„Jestliže věci, na jejichž vydání nebo dodání
exekuce
se vede, nebyly nalezeny u dlužníka, má dlužník k návrhu pod přísahou udati, kde tyto věci jsou, nebo že jich nemá a že také neví, kde jsou.
Zůstane-li výkon
exekuce
pro peněžité pohledávky bez výsledku, poněvadž u dlužníka nebyly nalezeny věci, které mohly vzaty býti do
exekuce
nebo poněvadž shledány byly jenom takové věci, jejichž nedostatečnost pro jejich malou hodnotu nebo zástavní práva pro jiné věřitele již zřízená jasně na jevo vychází, nebo na které jiné osoby nárok činí má dlužník k návrhu předložiti seznam svého jmění, udati místo, kde jsou jednotlivé majetkové části, označiti při svých pohledávkách jejich důvod a průvodní prostředky a vykonati přísahu o tom, že jeho výpovědi jsou správné a úplné a že ze svého jmění vědomě nic nezamlčel.
Návrh může učiniti též finanční prokuratura a, pokud podle platných předpisů místo ní má zakročiti berní úřad, i tento, zůstali-li bezvýslednou správní
exekuce
k dobytí daní, přirážek a dávek, které jsou co do vymáhání na roveň postaveny daním. Návrh učiněn buď u okresního soudu, v jehož obvodu bylo se bez výsledku pokoušeno o exekuci.
Exekuční soud může do vyjevovací přísahy vzíti ještě jiné okolnosti, které podle daných poměrů jsou vhodné, aby vyhledány byly věci, které mají býti vydány nebo do
exekuce
vzaty.
Dříve nežli nařídí se výkon této přísahy, budiž dlužník slyšen. Přísaha smí býti vykonána teprve, až nabude právní moci usnesení, jímž se nařizuje, aby byla vykonána.“
 
§ 48 rakouského exekučního řádu (odst. 3)
„Jestliže dlužník nepřijde k roku k toku ustanovenému neb odepře výpověď a přísahu, exekuční soud má k návrhu naň vazbu uvaliti, aby přísežná výpověď byla vynucena. Vazba, které se podle §§ 360 až 366 vykoná, končí se, jakmile byla učiněna výpověď a vykonána přísaha, a její úhrnná doba nesmí převyšovati šest měsíců…“
Exekuční soud byl tím, kdo nařizoval usnesením dlužníkovi na návrh oprávněného (z
exekuce
) výkon vyjevovací přísahy. Oprávněným, který inicioval návrhem výkon vyjevovací přísahy, mohla být i finanční prokuratura či berní úřad. V případě nynějšího prohlášení o majetku je správce daně v ambivalentním (dvojakém) postavení, kdy působí zároveň coby oprávněný a exekuční orgán, a tak výzva k prohlášení o majetku závisí čistě na jeho uvážení. V rámci vykonávacího řízení dle části šesté o. s. ř. k odchylkám víceméně nedošlo.
Je-li majetek dlužníka exekuován pro (daňový) nedoplatek a
„nebyl-li nebo nemohl-li být vymáhaný nedoplatek uhrazen daňovou exekucí přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb“,
smí
exekvent
(správce daně coby exekuční orgán) teprve až po naplnění této podmínky
sine qua non
vyzvat (daňového) dlužníka k podání prohlášení o majetku. V případě vyjevovací přísahy byla jedinou podmínkou
sine qua non
, aby byla vedena vůči majetku dlužníka
exekuce
a tento majetek nebyl nalezen. Pak teprve mohl vznést oprávněný z
exekuce
návrh, aby dlužník pod přísahou (odtud název) uvedl, kde se nenalezený majetek nachází, příp. že neví, kde se nachází.
Vyjevovací přísaha byla vykonávána veřejně. V případě prohlášení se tak děje neveřejně (daňové řízení je neveřejné) – postačuje zaslání správci daně, příp. lze realizovat takové podání ústně do protokolu. V případě prohlášení o majetku v rámci o. s. ř. se tak děje však taktéž veřejně (soudní řízení je zpravidla veřejné5)) a v protokolované formě.
Následky neuposlechnutí vyjevovací přísahy, zřejmě s ohledem na dobové poměry, dnes působí velmi tvrdě až drakonicky, neboť dlužník, který k exekučnímu soudu nepřisel nebo přišel a vyjevovací přísahu odmítl učinit, mohl být ihned vzat do vazby (i opakovaně), a to prakticky až do té doby, než byl jeho odpor zlomen. V případě prohlášení o majetku zná české právo taktéž daný postih, avšak není tak promptní a flexibilní. Dle § 227 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní zákoník“), platí, že spáchání trestného činu (přečinu) Porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku se dopustí ten,
„Kdo v řízení před soudem nebo jiným orgánem veřejné moci odmítne splnit zákonnou povinnost učinit prohlášení o majetku nebo se takové povinnosti vyhýbá nebo v takovém prohlášení uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje, …“,
za který hrozí trest odnětí svobody až ve výši tří let. Kriminalizace uvedeného je však taktéž korigována, a to prostřednictvím obecné účinné lítosti (§ 33 trestního zákoníku).
 
2. Prohlášení o majetku v českém právním řádu
V českém právním řádu je prohlášení o majetku obsaženo celkem v sedmi případech:
1.
soudcovské prohlášení o majetku dle § 260a až 260h o. s. ř.;
2.
správcovské prohlášení o majetku dle § 180 d. ř.;
3.
správní, resp. správcovské prohlášení o majetku dle § 106 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 180 d. ř.;
4.
exekutorské prohlášení o majetku dle § 50 odst. 2 a § 52 zákona č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů;
5.
insolvenční prohlášení o majetku dle § 214 až 216 zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „insolvenční zákon“);
6.
trestní prohlášení o majetku dle § 5 zákona č. 279/2003 Sb., o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 86/2015 Sb., tedy do dne 17. 3. 2017;
7.
příjmové prohlášení o majetku dle § 38zc až 38ze zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 321/2016 Sb., tedy ode dne 1. 12. 2016.
Všechna shora uvedená prohlášení o majetku sledují tentýž účel, a sice zmapování majetkové základny dlužníka. Prohlášení o majetku uvedená body 1 až 5 jsou exekučními prohlášeními o majetku, neboť je s nimi spojena nemožnost stran majetkové dispozice dlužníka pod sankcí relativní neúčinnosti prakticky veškerého takového právního jednání. Insolvenční prohlášení je s ohledem na charakter a principy insolvenčního řízení mírně odlišné, jelikož relativní neúčinnost právního jednání dlužníka nenastává pochopitelně až doručením výzvy k učinění insolvenčního prohlášení o majetku, ale již zahájením insolvenčního řízení (srov. § 111 odst. 3 ve spojení s § 97 odst. 1 insolvenčního zákona). Prohlášení o majetku uvedená pod body 6 a 7 jsou však jiná (neexekuční), neboť ta sice vychází z exekučního prohlášení o majetku, ale cílí na zjištění rozsahu, obsahu a umístění majetku obviněného (trestní prohlášení o majetku), nebo cílí na odhalení nepřiznaných příjmů poplatníka nad 10 mil. Kč (příjmové prohlášení o majetku); trestněprávní postih dle § 227 trestního zákoníku je však zachován – z trestněprávní logiky věci6) – pouze ve druhém případě.
 
3. Soudcovské prohlášení o majetku
Občanský soudní řád upravuje materii prohlášení o majetku v § 260a až 260h. Tato ustanovení byla vložena do o. s. ř. zákonem č. 30/2000 Sb., kdy se tento procesněprávní institut navrátil do českého právního řádu po padesáti letech.
Institut prohlášení o majetku
, který
navazuje na
u nás dříve známou a též v jiných státech se vyskytující,
vyjevovací přísahu
, je prostředkem, který umožňuje věřiteli peněžité pohledávky zjistit majetek dlužníka, na který by mohl posléze vést k vymožení své peněžité pohledávky výkon rozhodnutí. Navrhovaná úprava má být významnou pomocí, kterou soud poskytuje věřitelům, aby mohli úspěšně vymáhat cestou výkonu rozhodnutí své pohledávky.“
7)
Právní úprava části šesté věnující se vykonávacímu řízení (výkonu rozhodnutí) byla obohacena o institut prohlášení o majetku nepochybně v reakci na již nedostatečnou pomoc soudu dle § 260 odst. 2 o. s. ř., neboť pomoc soudu na vyhledávání dlužníkových příjmů nebo aktivního salda na jeho účtech u peněžních ústavů není vždy postačující pro spolehlivou orientaci věřitele, na jaký druh majetku by se měl výkon rozhodnutí zaměřit.8)
Smyslem prohlášení o majetku je jednak zmapování majetkové základny exekuta
(dlužníka)
pro účely zdárného dokončení
exekuce
(úplné vymožení dluhů), a to bez zbytečně vynaložených nákladů a časových ztrát [i],
a jednak ochrana věřitele
(oprávněného)
před právním jednáním dlužníka
in fraudem creditoris
(záměrně poškozujícím věřitele) [ii]. Tím se bezesporu navyšuje exekuční efektivita, neboť dochází jednak k nucenému zjednání relativní9) publicity majetku dlužníka jím samotným, a také k fixaci majetku dlužníka pro účely uspokojení pohledávek konkrétního věřitele (oprávněného). Z prohlášení o majetku mohou samozřejmě těžit i jiní věřitelé dlužníka, neboť
„každý, kdo má vůči povinnému vykonatelným rozhodnutím přiznanou peněžitou pohledávku, může nahlížet do spisu o prohlášení majetku povinného a činit si z něho výpisy a opisy“
(§ 260f odst. 2 o. s. ř.). Nicméně využitelnost prohlášení o majetku pro jiné věřitele disponující judikovanou pohledávkou ve formě (soudního) rozhodnutí opatřeného doložkou vykonatelnosti ve vztahu k povinnému (avšak výlučně peněžního charakteru) je však diskutabilní, neboť publicita majetku dlužníka je relativní (povinný vs. oprávněný v rámci dané
exekuce
), a nikoliv absolutní (povinný vs. všichni věřitelé s judikovanou pohledávkou). Věřitelé s judikovanou pohledávkou se tedy nemají o již učiněném prohlášení o majetku jak dozvědět. Je tedy otázkou, zdali by nebylo vhodnější zřízení databáze (evidence) prohlášení o majetku, kam by měli přístup všichni věřitelé s judikovanou pohledávkou.
„K prohlášení o majetku soud vyzve dlužníka jen na návrh věřitele, který musí doložit, že má vykonatelným rozhodnutím, popřípadě jiným titulem, přiznanou proti dlužníkovi peněžitou pohledávku, jestliže bude osvědčeno, že
pohledávka nebyla nebo nemohla být
ani s pomocí soudu podle § 260
uspokojena výkonem rozhodnutí přikázáním pohledávky z účtu dlužníka u peněžního ústavu.
Bezvýsledný výkon nemusí být nařízen soudem; ke splnění tohoto požadavku vede i bezvýsledný výkon rozhodnutí (
exekuce
) na účet nařízený správním orgánem nebo správcem daně. Pohledávka věřitele ‚nemohla být uspokojena výkonem rozhodnutí přikázáním pohledávky z účtu‘ zejména tehdy, nemá-li dlužník u peněžního ústavu účet, nebo jestliže se jeho účet nepodařilo přes všechnu řádně vynaloženou péči věřiteli zjistit.“
10)
Návrh na prohlášení o majetku bude vždy zamítnut v případě, kdy bylo již zahájeno insolvenční řízení.
K prohlášení o majetku lze předvolat jen fyzickou osobu.
Není-li dlužník, který je fyzickou osobou, plně svéprávný (a nemůže tedy sám učinit prohlášení o majetku), jedná za něj zákonný zástupce či opatrovník. Je-li dlužník právnickou osobou, jedná za něj starosta11) (či primátor ve statutárním městě či hlavním městě Praze12)), hejtman,13) správce obce (kraje) anebo člen statutárního orgánu či likvidátor. V předvolání musí být obsažena potřebná poučení, neboť odmítnutí povinnosti učinit prohlášení o majetku nebo uvedení nepravdivých nebo hrubě zkreslujících údajů je podle § 227 trestního zákoníku [dříve 256 odst. 1 písm. d) zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů] trestným činem (přečinem).
O prohlášení o majetku se sepíše protokol.
Povinný sice může být soudem vyzván k předložení seznamu majetku, ale opět v rámci nařízeného soudního jednání a v rámci protokolace. Tato
speciální výzva má význam zejména tehdy, lze-li očekávat, že povinný má rozsáhlejší majetek
a že by výslech o jednotlivých položkách trval příliš dlouho.
Prohlášení o majetku se může zúčastnit i oprávněný a klást dlužníkovi otázky (se souhlasem soudu) za účelem zpřesnění údajů o majetku. V prohlášení o majetku se zásadně uvede veškerý majetek dlužníka. Má-li však věřitel za to, že údaje uvedené dlužníkem o jeho majetku již postačují k tomu, aby svou pohledávku mohl úspěšně vymáhat, může prohlásit, že na dalším výslechu netrvá. Soud pak v protokolu zachytí jen ty údaje, které předvolaný do té doby o majetku dlužníka uvedl.
Protože dlužník (předvolaný) musí obdržet předvolání k výslechu nejméně 10 dnů předem, je zde nebezpečí, že v této době, popřípadě i v době po prohlášení majetku do nařízení výkonu rozhodnutí, může se svým majetkem učinit takové dispozice (právní jednání), jimiž může uspokojení věřitele zmařit, popřípadě ztížit. Stanoví se proto, že
právní jednání dlužníka týkající se jeho majetku, která učinil poté, co mu bylo doručeno předvolání k prohlášení o majetku, jsou vůči věřiteli neúčinná.
Věřiteli se tím umožňuje, aby na majetek, který již není v důsledku takto neúčinného právního úkonu ve vlastnictví dlužníka, vedl na základě vykonatelného rozhodnutí nebo jiného titulu znějícího na dlužníka (povinného) výkon rozhodnutí přímo proti tomu, kdo od dlužníka tento majetek podle vůči věřiteli neúčinných právních úkonů nabyl. V daném ohledu je ochrana dobré víry třetích osob, jež nabyly od dlužníka cokoliv z jeho majetku, zcela upozaděna. Prim zde drží totiž snaha zákonodárce, aby byly pohledávky věřitelů uspokojeny, resp. aby se dlužník účelově nezbavoval majetku, a tak nemařil účel
exekuce
. Jedná se o výjimku z pravidla, kdy exekuci lze vést pouze na majetek povinného.
4. Relativní neúčinnost právního jednání v občanském zákoníku –
ex decreto
Institut prohlášení o majetku je velmi podobný obecnému občanskoprávnímu institutu relativní neúčinnosti [§ 589 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, resp. ve znění do 31. 12. 2013 institutu odporovatelnosti dle § 42a zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník], ale s tím rozdílem, že
v případě prohlášení o majetku
není věřitel zatěžován důkazním břemen ke konkrétnímu (odporovanému) právnímu jednání, neboť
relativní neúčinnost (odporovatelnost) působí
ex lege
a vůči veškerému právnímu jednání dlužníka;
od okamžiku doručení výzvy k učinění prohlášení o majetku dlužníkovi (§ 260h o. s. ř.).
Relativní neúčinnost právního jednání pro svou aktivaci vyžaduje, aby věřitel podal ve lhůtě tzv. odpůrčí žalobu, jíž se domáhá vyslovení relativní neúčinnosti konkrétního právního jednání dlužníka.
„Dlužníkovy právní úkony zkracují pohledávku věřitele zejména tehdy, jestliže vedou ke zmenšení majetku dlužníka a jestliže v důsledku nich nastalé zmenšení majetku má současně za následek, že věřitel nemůže dosáhnout uspokojení své pohledávky z majetku dlužníka, ačkoliv – nebýt těchto úkonů – by se z majetku dlužníka uspokojil.
Břemeno tvrzení a důkazní
břemeno o tom, že pohledávka je vymahatelná a že dlužníkovy právní úkony objektivně zkracují její uspokojení,
nese věřitel.
14)
Následně soud vydá
deklaratorní
rozsudek s účinky
ex tunc
(od počátku), kterým prohlásí, že konkrétní právní jednání dlužníka je vůči němu neúčinné, tj. je vystavena konstrukce
právní fikce
, že ve vztahu k dlužníkovi se dané právní jednání neuskutečnilo.
 
5. Správcovské prohlášení o majetku
Správcovské prohlášení o majetku je upraveno v § 180 d. ř., nicméně musíme mít na paměti, že v rámci
daňové
exekuce
se užívá subsidiárně o. s. ř., tj. nestanoví-li d. ř. jinak (§ 177 odst. 1 d. ř.), a proto jsou pravidla soudcovského prohlášení o majetku platná i v podmínkách daňových, neodklání-li se od d. ř.
Dle § 180 odst. 1 věty první d. ř. platí, že:
Nebyl-li
nebo
nemohl-li být
vymáhaný nedoplatek uhrazen daňovou exekucí přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb, má na výzvu správce daně dlužník povinnost podat ve stanovené lhůtě prohlášení o majetku.“
Podmínkou
sine qua non
pro aktivaci oprávnění správce daně k vydání výzvy (daňového) dlužníka, aby učinil prohlášení o majetku, jsou právě dvě situace. Buď
nebyl
nedoplatek uhrazen daňovou exekucí přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb (např. peněžní prostředky na bankovním účtu dlužníka byly nedostatečné), anebo
nemohl být
nedoplatek uhrazen daňovou exekucí přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb (např. dlužník nedisponuje žádným bankovním účtem). V případě prvním došlo k nařízení daňové
exekuce
, kdy byl vydán exekuční příkaz na přikázání pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb, zatímco v případě druhém nemohla být nařízena daňová
exekuce
– nemohl být vydán exekuční příkaz na přikázání pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb.
Pakliže je shora uvedená podmínka
sine qua non
splněna, správce daně
doručí
dlužníkovi výzvu k prohlášení o majetku.
„Lhůta pro podání prohlášení o majetku nesmí být kratší než 15 dnů ode dne
doručení výzvy.
Ve výzvě správce daně poučí dlužníka o povinnostech
spojených s doručením výzvy
a případných následcích spojených s nepodáním prohlášení nebo uvedením nepravdivých anebo hrubě zkreslených údajů; ohledně nesplnění této povinnosti není správce daně vázán povinností mlčenlivosti pro účely trestního řízení.“
Vyvstává však otázka, zdali pro aktivaci povinnosti učinit prohlášení o majetku, příp. aktivaci (trestněprávní) sankce, lze považovat za doručení výzvy i doručení právní fikcí. Tedy, je-li výzva k prohlášení o majetku doručena dlužníkovi nemajícímu zřízenou datovou schránku tak, že si písemnost v 10denní úložní lhůtě nevyzvedne, anebo je-li výzva k prohlášení o majetku doručena dlužníkovi nemajícímu zřízenou datovou schránku tak, že se v 10denní lhůtě nepřihlásí do své datové schránky. S ohledem na skutečnost, že je s doručením předmětné výzvy spjat nemalý zásah do právní (majetkové) sféry dlužníka v podobě následné (relativní) neúčinnosti jeho právního jednání a též i nezanedbatelný trestněprávní postih, tak
nemůže výzva k prohlášení o majetku, pakliže se s ní dlužník skutečně neseznámil, vyvolat zákonem presumované právní účinky
(relativní) neúčinnosti právního jednání, a už vůbec ne trestněprávní následky, pakliže dlužník nebyl o této skutečnosti skutečně a prokazatelně poučen.
Dle § 180 odst. 2 d. ř. platí, že: „
V prohlášení o majetku je dlužník povinen uvést úplné a pravdivé údaje o svém majetku, včetně majetku patřícího do společného jmění manželů. Podpis dlužníka na prohlášení o majetku, které není
podáno
ústně do protokolu nebo prostřednictvím datové zprávy podle § 71 odst. 1, musí být úředně ověřen.“
Zde je hmatatelný rozdíl oproti právní úpravě prohlášení o majetku v o. s. ř., neboť v rámci vykonávacího řízení je dlužník povinen se dostavit k soudu, kde na základě jeho přednesu je vyhotoveno protokolované prohlášení o majetku. Zatímco v rámci daňového řízení plně postačí, pakliže prohlášení o majetku dlužník zašle prostřednictvím poštovní přepravy s úředně ověřeným podpisem. Požadavek úředně ověřeného podpisu odpadá, pokud bylo prohlášení o majetku odesláno z datové schránky dlužníka, či bylo realizováno správci daně ústně do protokolu.
Dle § 180 odst. 3 d. ř. dále platí, že:
„V prohlášení o majetku je dlužník povinen uvést
a)
plátce mzdy, nebo jiného příjmu postižitelného srážkami ze mzdy, a výši těchto svých nároků,
b)
poskytovatele platebních služeb, u nichž má peněžní prostředky na účtech, čísla účtů a výši peněžních prostředků na nich,
c)
osoby, vůči nimž má jiné peněžité pohledávky, důvod, výši a den splatnosti těchto pohledávek,
d)
osoby, vůči nimž má jiná majetková práva nebo nárok na jiné majetkové hodnoty, jejich důvod a hodnotu, popřípadě datum, kdy má být plněno,
e)
movité věci, které vlastní, popřípadě na nichž má spoluvlastnický podíl, s výjimkou věcí, které nepodléhají výkonu rozhodnutí, místo, popřípadě osobu, u které se nacházejí; totéž platí i o vkladních knížkách, vkladních listech a jiných formách vkladů, cenných papírech, včetně zaknihovaných a imobilizovaných, listinách, jejichž předložení je třeba k uplatnění vlastnického práva k věci, ceninách, penězích a dalších platebních prostředcích,
f)
nemovité věci, které vlastní, popřípadě na nichž má spoluvlastnický podíl, a jeho výši,
g)
obchodní závody, které vlastní, a jejich umístění,
h)
další majetek neuvedený pod písmeny a) až g),
i)
právní závady, které váznou na uvedeném majetku,
j)
výslovné prohlášení o tom, že o svém majetku, včetně majetku patřícího do společného jmění manželů, uvedl úplné a pravdivé údaje.“
Je otázkou, zdali bude prohlášení o majetku perfektní, bude-li v něm absentovat výslovné prohlášení dlužníka o tom, že o svém majetku, včetně majetku patřícího do společného jmění manželů, uvedl úplné a pravdivé údaje. V návětí § 180 odst. 3 d. ř., které uvádí obsahový výčet povinných požadavků, je obsaženo i pravdivostní prohlášení dlužníka, které je uvedené pod písm. j); je tedy nezbytnou náležitostí. Pakliže není v prohlášení o majetku uvedeno, je na místě, aby správce daně vyzval dlužníka ve smyslu § 74 odst. 1 d. ř. ke zhojení této vady podání (prohlášení o majetku). Tato výzva samozřejmě obsahuje poučení o následcích spojených s neodstraněním označené vady podání. Bude-li vada ve lhůtě odstraněna, hledí se na podání jako na řádně a včas podané – prohlášení o majetku bylo od počátku perfektním podáním. Nebude-li vada ve lhůtě odstraněna, stává se podání uplynutím stanovené lhůty právně neúčinným. Ve druhém případě lze opět navázat na otázku doručení prohlášení o majetku právní fikcí. Prvotní prohlášení o majetku obsahovalo vadu podání, k jejímuž zhojení byl dlužník (podatel) vyzván, avšak tato výzva byla doručena právní fikcí. Účinky výzvy prohlášení o majetku v podobě relativní neúčinnosti nejsou dotčeny (jsou již aktivovány), neboť postačilo doručení výzvy k prohlášení o majetku dlužníkovi. Otázkou je spíše možnost trestněprávního postihu, resp. spáchání přečinu dle § 227 trestního zákoníku. O této možnosti byl dlužník skutečně doručenou výzvou k prohlášení o majetku poučen. V jeho podání prohlášení o majetku absentovalo pravdivostní prohlášení. Byl vyzván k nápravě této vady. Tato výzva však byla dlužníkovi doručena fikcí, a tudíž se s ní nejenomže skutečně neseznámil, ale i doručení fikcí má pro dlužníkovo prohlášení o majetku ten následek, že se tak stává právně neúčinným. V takovém případě by chybělo pro spáchání přečinu úmyslné zavinění (nebyl-li by zjištěn opak), a tudíž by nemohl být trestný čin spáchán (srov. § 13 odst. 2 trestního zákoníku – požadavek úmyslu). V daném případě, kdy správce daně disponuje téměř perfektním prohlášením o majetku, by bylo
absurdní
, aby správce daně formalistně znovu vyzýval dlužníka k učinění prohlášení o majetku. S ohledem na zásadu klientského přístupu je adekvátní postup, aby správce daně neformálně (telefonicky či neformálním sdělením) kontaktoval dlužníka, aby znovu učinil prohlášení o majetku bez absence pravdivostního prohlášení. Pokud by dlužník ani tentokrát nereagoval, jeví se vhodnější využít dosavadní prohlášení o majetku, kdy jeho samotným podáním bylo pravdivostní prohlášení materializováno. Tomuto argumentu přisvědčuje i fakt, že prohlášení o majetku obsahuje úředně ověřený podpis. Jiná by byla ovšem situace stran trestněprávní sankce, pokud by se ukázalo, že dlužník v prohlášení o majetku uvedl nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje.
Dle § 180 odst. 4 d. ř. platí, že:
„Učinil-li dlužník prohlášení o svém majetku u správce daně v uplynulých 6 měsících, správce daně vyzve dlužníka pouze ke sdělení změn a doplnění prohlášení o majetku. Stejný postup se uplatní, pokud dlužník předloží protokol o prohlášení o majetku spolu se seznamem majetku, který byl v uplynulých 6 měsících sepsán soudem.“
Tímto se logicky sleduje, aby nebyl dlužník správcem daně každý měsíc vyzýván k učinění prohlášení o majetku. Pokud tedy bylo prohlášení o majetku u správce daně učiněno a není starší než šest měsíců, je dlužník následně správcem daně vyzýván pouze ke sdělení, zdali nastaly v majetku dlužníka změny, tj. zdali se rozšířil, neboť jeho stávající stav byl již pro účely vymáhání fixován prostřednictvím doručení výzvy k prohlášení o majetku (relativní neúčinnost). Může nastat situace, kdy by se takto fixovaný majetek dlužníka zúžil (např. krádež věci či její zničení), ale nemůže se tak stát z důvodu právního jednání dlužníka, neboť takové jednání nevyvolává vůči správci daně žádné právní účinky. Ve svém sdělení tedy dlužník může uvést, že ke změně jeho majetku nedošlo, že se jeho majetek navýšil a o jaké konkrétní majetkové hodnoty, anebo že se jeho majetek snížil, avšak pouze z důvodu nemajícího původ v jeho právním jednání.
Je otázkou, pokud správce daně vyzve dlužníka k prohlášení o majetku a poté následně uplyne více než šest měsíců, zdali je třeba znovu vyzývat k prohlášení o majetku, či pouze opět jen ke sdělení, zdali nedošlo ke změně. V daném případě jistě bude potřeba znovu vyzývat k novému prohlášení o majetku, a tedy nepostačí pouhé další sdělení o změně, neboť ust. § 180 odst. 4 d. ř. hovoří jasně a správce daně je vázán zákonem (§ 5 odst. 1 d. ř.). Stejný postup se uplatní i v případě prohlášení o majetku učiněném před soudem před více než šesti měsíci.
Opačný přístup – zastupitelnost správcovského prohlášení o majetku za soudcovské prohlášení o majetku – však o. s. ř. neobsahuje. Soud tedy vždy bude vyžadovat, aby se dlužník na předvolání k soudu dostavil a učinil zde prohlášení o majetku do protokolu, byť by existovalo správcovské prohlášení o majetku, jež bylo učiněno před méně než šesti měsíci. Tento přístup nedává smysl a zbytečně tím soud zatěžuje dlužníka, jelikož prohlášení o majetku učiněné pro správce daně přece obsahuje dlužníkův úředně ověřený podpis. Je otázkou, zdali by nebylo záhodno zavést
jednotnou evidenci prohlášení o majetku,
jež by byla spravována Ministerstvem spravedlnosti, která by byla dostupná jak pro soudy, tak i správce daně. Prohlášení o majetku učiněné u soudu i u správce daně sleduje totiž stejný účel. Ušetřil by se tím čas dlužníka a soudu nebo správce daně a snížily by se tím administrativní náklady na obou stranách. Dále by i starší prohlášení o majetku mohla představovat pomyslný odrazový můstek pro budoucí vymáhání na tomtéž dlužníkovi. Tuto ideu podporuje i § 260f odst. 2 o. s. ř.:
„Každý, kdo má vůči povinnému vykonatelným rozhodnutím přiznanou peněžitou pohledávku, může nahlížet do spisu o prohlášení majetku povinného a činit si z něho výpisy a opisy.“
Pokud totiž každý, kdo má vůči dlužníkovi vykonatelným rozhodnutím přiznanou pohledávku, může nahlížet do (soudního) spisu o prohlášení majetku povinného a činit si z něho výpisy a opisy, tak se nejprve o této skutečnosti musí dozvědět. Uvedené by mělo platit i pro správce daně, neboť, jak již bylo řečeno, obě prohlášení o majetku sledují tentýž účel.
Existují zákonem (§ 180 odst. 5 d. ř.) předvídané situace, kdy dlužník nemá povinnost učinit prohlášení o majetku, resp. výzvě k němu vyhovět. Jedná se o případ, kdy je vůči dlužníku zahájeno insolvenční řízení, je u dlužníka zavedena nucená správa, dočasná správa nebo správa pro řešení krize, nebo vymáhaný nedoplatek zanikl. Pokud dlužník neměl povinnost učinit prohlášení o majetku a byl k ní správcem daně vyzván, nemůže být trestněprávně sankcionován, i kdyby o tom byl poučen, neboť byla naplněna daná negativní podmínka.
Dle § 180 odst. 6 platí, že:
Právní jednání dlužníka
týkající se jeho majetku, s výjimkou právního jednání spočívajícího v běžné obchodní činnosti, uspokojování základních životních potřeb a správy majetku, včetně jeho běžné údržby, které dlužník učinil poté, co mu byla doručena výzva podle odstavce 1, popřípadě výzva podle odstavce 4, jsou vůči správci daně a dalším osobám, které mají proti dlužníkovi pohledávku vymahatelnou na základě exekučního titulu,
neúčinné.
Relativní neúčinnost působí nejen vůči správci daně, ale i vůči každému, kdo disponuje vůči dlužníkovi pohledávkou vymahatelnou na základě exekučního titulu. Ale jak se o této skutečnosti ostatní oprávnění mohou dozvědět, pakliže nedojde alespoň ke střetu exekucí ve smyslu zákona č. 119/2001 Sb., kterým se stanoví pravidla pro případy souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí, ve znění pozdějších předpisů? Nikterak, což je další důvod svědčící pro zavedení jednotné evidence prohlášení a majetku. V rámci právní úpravy o. s. ř. však relativní neúčinnost fraudulózního právního jednání dlužníka i vůči jiným věřitelům než oprávněným z vykonávacího řízení zakotvena není, což je nelogické. Na jednu stranu totiž do soudního spisu o prohlášení o majetku může nahlížet každý, kdo má vykonatelnou pohledávku vůči dlužníkovi, ale na stranu druhou jsou fraudulózní právní jednání relativně neúčinná pouze vůči oprávněnému.
Zákonodárce by se neměl bát novelizovat dané ustanovení tak, že fraudulózní právní jednání budou neúčinná i vůči dalším osobám, které mají proti oprávněnému pohledávku vymahatelnou na základě exekučního titulu – § 260h o. s. ř. by se měl v daném rozsahu inspirovat (ujednotit) s ust. § 180 odst. 6 d. ř.
Pro trvání na současném právním stavu není rozumný důvod.
K výjimkám ze zákonné relativní neúčinnosti prohlášení o majetku zaujal Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 28. 11. 20118, čj. 6 Afs 395/2017-52, poměrně striktní stanovisko a v dané věci toliko potřebný
restriktivní
výklad, neboť:
Nikdy
nelze ve smyslu § 180 odst. 6 daňového řádu považovat za ‚uspokojování základních životních potřeb‘ (ani za ‚správu majetku včetně jeho běžné údržby‘ nebo za ‚běžnou obchodní činnost‘), převádí-li daňový dlužník na třetí osobu darovací smlouvou jakékoliv movité věci (tedy bez ohledu na jejich povahu), jejichž zpeněžení v exekuci přichází v úvahu.“
Jelikož má výzva k prohlášení o majetku účinky v podobě jak aktivace trestněprávní sankce, tak i relativní neúčinnosti, lze analogicky užít východiska z trestněprávní judikatury, dle kterých nedochází s aktivací trestněprávního postihu i na aktivaci možnosti relativní neúčinnosti právního jednání dlužníka. Jedná se o situaci, kdy dlužníkovi (resp. jiné osobě jednající za dlužníka) nebylo řádně doručeno předvolání k jeho výslechu k prohlášení o majetku.15)
 
6. Zahraniční exkurz – prohlášení o majetku na Slovensku
V podmínkách slovenské právní úpravy lze nalézt také prohlášení o majetku, resp.
vyhlásenie povinného o majetku.
V rámci slovenského protějšku daňového řádu, zákona č. 563/2009 Z. z., o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplneni niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov, je vyhlásenie o majetku obsaženo pouze ve vztahu k zástavnímu (záložnému) právu v ust. § 81 odst. 5:
„Správca dane je oprávnený na účely podľa odseku 1 vyzvať daňového dlžníka, aby predložil súpis svojho majetku. Daňový dlžník je povinný tejto výzve v určenej lehote vyhovieť. Správca dane má právo skontrolovať pravdivosť súpisu majetku daňového dlžníka.“
Slovenský správce daně tak může učinit pouze pro účely zřízení zástavního práva, a nikoliv pro účely daňové
exekuce
, čímž se šetří její podstata. Slovenský správce daně tak získá přehled ohledně majetkové sféry dlužníka a zatíží jeho majetek v adekvátním (přiměřeném) rozsahu.
Vyhlásenie o majetku je též obsaženo v § 41 zákona č. 233/1995 Z. z., o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov, v znení neskorších predpisov. Toto prohlášení o majetku již jak pojmově, tak i obsahově koresponduje s českým prohlášením o majetku, vč. trestněprávního postihu.16)
„Ak je to na ukončenie exekúcie potrebné a je to primerané vymáhanému nároku, exekútor povinného vyzve, aby uskutočnil vyhlásenie o svojom majetku.“
17) Prohlášení o majetku může být soudním exekutorem realizováno jak předvoláním, tak i písemně. Pokud je povinný předvolán, činí prohlášení o majetku do protokolu. Pokud je mu výzva zaslána, uskuteční prohlášení o majetku na speciálním (k tomu určeném) formuláři, který je zaslán spolu s předmětnou výzvou. Pokud povinný na výzvu nereflektuje, může soudní exekutor navrhnout exekučnímu soudu, aby mu byla uložena pořádková pokuta, která je příjmem státu, nebo jej nechat předvést prostřednictvím policejního sboru.
 
7. Závěr
Prohlášení o majetku je nepochybně užitečným právním institutem, jehož účelem je jednak zmapování majetkové základny dlužníka a jednak zamezení jejího umenšování vůči správci daně či jiným osobám, které mají proti dlužníkovi pohledávku vymahatelnou na základě exekučního titulu, avšak jen v případě, že se jedná o správcovské prohlášení o majetku. Tento účinek vztahující se i na jiné osoby mající proti dlužníkovi pohledávku vymahatelnou na základě exekučního titulu, než je správce daně v postavení oprávněného, neplatí u soudcovského prohlášení o majetku, což nedává smysl. Proto vidím jako nezbytné řešení, aby zákonodárce soudcovské prohlášení o majetku novelizoval, a ujednotil jej tak se správcovským prohlášením o majetku. Ustanovení § 260h o. s. ř. bude mít tedy následující textaci (pozn. zvýrazněný text představuje novelizační změnu):
„Právní jednání povinného týkající se jeho majetku, která učinil poté, co bylo předvolanému doručeno předvolání k prohlášení o majetku (§ 260d), jsou vůči oprávněnému
a dalším osobám, které mají proti dlužníkovi pohledávku vymahatelnou na základě exekučního titulu,
neúčinná.“
S tím souvisí i další novelizační potřeba. Prohlášení o majetku je v českém právním řádu obsaženo ve srovnatelných účelových intencích celkem čtyřikrát (správcovské, soudní, exekutorské a insolvenční). Pakliže sledují tato prohlášení o majetku jednotný účel, bylo by zajisté efektivním jejich sjednocení v jediné (společné) evidenci vedené Ministerstvem spravedlnosti – Jednotná evidence prohlášení o majetku. Odpadla by tím totiž potřeba pro ostatní zainteresované subjekty i dlužníka, aby se činilo další prohlášení o majetku, a také by byla tato evidence užitečná pro ostatní oprávněné, příp. exekuční a jiné veřejné orgány.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.
1) Viz § 195 rakouského exekučního řádu.
2) Odbornou veřejností či právními historiky nazýván jako tzv. rakouský exekuční řád, platný od 27. 5. 1896, účinný od 1. 1. 1898.
3) Právní úprava vyjevovací přísahy byla též obsažena v § 101 zákona č. 64/1931 Sb. z. a n., kterým se vydávají řády konkursní, vyrovnací a odpůrčí. (bez uvozovacích ustanovení):
„(1) Když byla konkursní podstata sepsána, jest úpadce povinen na návrh správce podstaty nebo některého věřitele nebo na příkaz konkursního komisaře vykonati vyjevovací přísahu. Rok k výkonu přísahy buď veřejně oznámen vývěskem na soudní desce. K roku buďte obesláni správce podstaty, členové věřitelského výboru a navrhovatel. Tito, jakož i přítomní věřitelé mohou úpadci dávati otázky.
(2) Je-li úpadcem pozůstalost, obchodní společnost nebo právnická osoba, určí konkursní komisař, zdali mají vyjevovací přísahu vykonati všichni dědicové, všichni osobně ručící společníci nebo likvidátoři nebo zástupci právnické osoby, či kteří z nich.“
Daný zákon byl taktéž abrogován (středním) občanským soudním řádem a s ním i vyjevovací přísaha.
4) Zákon č. 142/1950 Sb., o řízení ve věcech občanskoprávních (občanský soudní řád).
6) Zákaz donucování k sebeobviňování –
Nemo
tenetur se ipsum
accusare
.
7) Důvodová zpráva k zákonu č. 30/2000 Sb., Zvláštní část, K části první, Změna občanského soudního řádu, K bodu 359 (§ 260a až 260h).
8) WINTEROVÁ, Alena
a kol. Civilní právo procesní
. 5. doplněné vydání. Praha: Linde, 2008. s. 529.
9) Pouze vůči oprávněnému.
10) Důvodová zpráva k zákonu č. 30/2000 Sb., Zvláštní část, K části první, Změna občanského soudního řádu, K bodu 359 (§ 260a až 260h).
11) Srov. § 103 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
12) Například v roce 2012 byl za úřadování tehdejšího primátora Bohuslava Sobotky exekuován i majetek hlavního města Prahy, kdy byl obstaven Karlův most, Václavské náměstí, Staroměstská radnice či Obecní dům. Blíže viz např. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/majetek-prahy-je-v-exekuci-obstaven-je-i-karluv-most-a-vaclavske-namesti.A120122_141507_praha-zpravy_skr
13) Srov. § 61 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
14) Srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 5. 10. 2006, sp. zn. 30 Cdo 794/2006; právní úkon = právní jednání před 1. 1. 2014 (nabytí účinnosti nového občanského zákoníku – zákon č. 89/2012 Sb.).
15) Srov.
per analogiam
rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 20. 10. 2005, sp. zn. 5 Tdo 1330/2005.
16) Srov. trestný čin Marenia exekučního konania dle § 243a odst. 1 písm. a) zákona č. 300/2005 Z. z., Trestný zákon, v znení neskorších predpisov:
„Kto marí exekučné konanie tým, že uvedie nepravdivé údaje vo vyhlásení o svojom majetku, …“
17) Viz § 41 odst. 1 věta první zákona č. 233/1995 Z. z., o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov, v znení neskorších predpisov.