I. Pojetí správního soudu jako supervizora správního orgánu, průběžně monitorujícího sérií zásahových žalob (§ 82 s. ř. s. ) postupy veřejné správy, je v rozporu se základními principy soudního řízení správního, především s principem subsidiarity (§ 5 s. ř. s. ), jakož i s principem dělby moci. II. Nepřezkoumatelnost výsledku kontrolního zjištění (§ 88 odst. 2 daňového řádu ) nemůže daňový subjekt samostatně nijak zkrátit na právech, proto nemůže být sama o sobě nezákonným zásahem (§ 82 s. ř. s. ). III. Nezákonnosti spojené se seznámením daňového subjektu s výsledkem kontrolního zjištění (§ 88 odst. 2 daňového řádu ) a s vyjádřením se k tomuto výsledku (§ 88 odst. 3 daňového řádu ) nemohou být samy o sobě nezákonným zásahem (§ 82 s. ř. s. ).(Podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29.01.2020, čj. 10 Afs 304/2019 - 39 )
Nezákonný zásah v daňovém řízení
Vydáno:
1 minuta čtení
Nezákonný zásah v daňovém řízení
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 1. 2020, sp. zn. 10 Afs 304/2019, www.nssoud.cz
V průběhu daňových řízení dochází k úkonům správce daně, které daňové subjekty pociťují jako nezákonné. Pakliže se daňové subjekty nedovolají nápravy v rámci daňového řízení, sahají nezřídka po žalobě na ochranu před nezákonným zásahem. Že tento způsob ochrany není pro tyto účely vhodný, dal zde zcela srozumitelně najevo Nejvyšší správní soud. Daňovým subjektům proto nezbývá, než jimi pociťované nezákonnosti strpět a vyčkat, než řízení pravomocně skončí. Teprve pak se mohou obrátit na soud standardní cestou, tj. s žalobou proti nezákonnému rozhodnutí, v rámci které své výtky soudu vyjeví. Teprve zde jim správní soudy mohou dopřát slechu.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.