Zásada legitimního očekávání

Vydáno: 1 minuta čtení

Nejvyšší správní soud musí na tomto místě poznamenat, že zásadu legitimního očekávání jakožto základní zásadu, jež prostupuje napříč všemi správními řízeními v rámci systému veřejné správy (pro účely daňového řízení je tato zásada vyjádřena v § 8 odst. 2 daňového řádu ), nelze v žádném případě vnímat tak, že postupuje-li určitý správní orgán (zde Finanční úřad v Nymburku) nějakým konkrétním způsobem, je tento postup bez dalšího uplatnitelný rovněž v případě ostatních správních orgánů (tedy i v případě Finančního ředitelství v Praze jakožto odvolacího finančního úřadu). Postulát, že správní orgán je vázán svou předcházející rozhodovací činností ve všech dalších obdobných případech, které nastanou v budoucnu (resp. svým předcházejícím postupem ve stejné věci), platí vždy pro příslušný konkrétní správní orgán. Neznamená to tedy, že by všechny správní orgány (tzn. například všechny finanční úřady) byly na základě postupu některého z nich zavázány jednat unifikovaně.

Zásada legitimního očekávání
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 3. 2017, sp. zn. 3 Afs 63/2016, www.nssoud.cz
Dojde-li k zavedení určité správní praxe, platí, že touto je správní orgán vázán. Od této praxe je však třeba odlišovat rozdílné přístupy jednotlivých finančních úřadů. To, že nějak postupuje jeden finanční úřad, tak nezakládá dle Nejvyššího správního soudu správní praxi zavazující k obdobnému postupu i jiné finanční úřady.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád