Otázky a odpovědi: DPH při fakturaci správy bytového domu

Vydáno: 1 minuta čtení

Bytový dům je ve vlastnictví tří fyzických osob. Jeden z vlastníků spravuje bytový dům a fakturuje měsíčně správu bytového domu ve výši 30 000 Kč. Pokud se tento vlastník stane plátcem DPH, jak v tomto případě vystavit fakturu? Celková faktura je na 30 000 Kč, podíl každého vlastníka na výdajích na správu je 10 000 Kč. Je předmětem fakturace vlastní podíl na výdajích na správu? Bylo by správné vystavit fakturu na 20 000 Kč se sazbou 21 % a 10 000 Kč se sazbou 0 % (není předmětem DPH)?

Otázky a odpovědi: DPH při fakturaci správy bytového domu
Ing.
Ladislav
Pitner
Odpověď
Dotaz chápu tak, že jsou tři spoluvlastníci bytového domu s tím, že jeden z nich zajišťuje služby správy domu, které poskytuje a fakturuje oběma svým spoluvlastníkům domu. Z toho pak vyplývá, že spoluvlastník zajišťující správu domu nese třetinu nákladů na správu domu, ale sám sobě nemůže poskytnout tuto službu, sám sobě nemůže poskytovat zdanitelné plnění. Správně by od spoluvlastníka, který zajišťuje správu domu, pokud se stane plátcem, měli ostatní dva spoluvlastníci obdržet daňové doklady s částkou 10 000 Kč vč. DPH nebo částku 10 000 Kč + daň 2 100 Kč odpovídající sazbě 21 % (záleží na dohodě spoluvlastníků). Spoluvlastník zajišťující správu domu sám sobě daňový doklad nevystavuje.
Pokud je třeba dotaz nutno chápat jinak, je třeba ho doplnit a upřesnit.