Realizace některých opatření proti praní špinavých peněz v praxi
Ing.
Jiří
Žežulka
APOGEO Group, SE
Podnikatelská činnost je regulována řadou zákonů a nařízení, z nichž pro jejich příjemce
vyplývají různé povinnosti. S ohledem na spletitost a komplikovanost českého právního prostředí si
řada podnikatelů volí profesionální poradce, kteří jim pomáhají zorientovat se v zákonných normách a
rozličných povinnostech. Avšak i na poradenskou činnost dopadá tíže zákonné regulace a stejně jako v
ostatních předmětech podnikání je nezbytné, aby i poradce věděl, jaké konkrétní povinnosti mu z
různých zákonů vyplývají.
Tento příspěvek je zaměřen na povinnosti vyplývající ze zákona č.
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, o kterém bude v
textu dále pojednáno jako o zákonu „AML“, (z anglického
anti
money
laundering).
Zákon AML v určité míře dopadá i na
subjekty, které poskytují služby vedení účetnictví, daňové poradenství, transakční poradenství a
auditory. Je důležité, aby tito profesionálové znali svoje povinnosti z pohledu
AML zákona, neboť jejich neznalost nejen že neomlouvá,
ale může být spojena i s fatálními důsledky v podobě sankcí či trestně právními důsledky.
Z predikce očekávané Finančním analytickým útvarem (dále jen „FAÚ“), který je odpovědný za
boj a prevenci proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, lze předpokládat,
že se v následujících letech zaměří při kontrolní činnosti právě na profesionální poradce. FAÚ podle
svého vyjádření2) totiž očekává snahy o vyvádění finančních prostředků
získaných trestnou činností v České republice do zahraničí, zejména do tzv. daňových rájů, za
využití off-shore společností a poradenského servisu daňových poradců, advokátů, auditorů,
realitních makléřů a dalších specifických profesních skupin.
1. Povinnosti povinných
AML ukládá povinnosti tzv. povinným osobám, které jsou vymezeny v ustanovení
§ 2 zákona AML. Podle tohoto ustanovení jsou
povinnými osobami i auditoři, daňoví poradci a účetní. Na ty se pak vztahuje mj. povinnost
identifikace klienta a v určitých případech i povinnost kontroly klienta.
1.1 Povinnost identifikace
Povinnost identifikace klienta je založena na zjištění totožnosti osoby, s níž je uzavírán
obchodní vztah. V podstatě se jedná o KYC3) proceduru, tedy proces, kdy je
zjišťována identita zákazníka prostřednictvím dokladů totožnosti. Povinná osoba musí podle zákona
zaznamenat a ověřit identifikační údaje z dokladu totožnosti, dále zaznamenat druh a číslo průkazu,
stát, popřípadě orgán, který jej vydal, a dobu jeho platnosti. Zároveň by měla vizuálně
překontrolovat, že doklad náleží osobě, se kterou vstupuje do obchodního vztahu. Informace takto
získané je povinná osoba povinna uchovat minimálně po dobu 10 let od roku následujícího po
uskutečnění obchodu nebo po ukončení smluvního vztahu.
V případě, kdy je
klient
právnickou osobou, realizuje se povinnost identifikace jednak na
úrovni této právnické osoby formou ověření existence právnické osoby, například z výpisu z
obchodního nebo obdobného rejstříku. Zároveň musí povinná osoba identifikovat i osobu, která jménem
právnické osoby v daném obchodě jedná. U této osoby se zaznamenají shodné údaje, jako by tomu bylo v
případě fyzické osoby.Pokud by byl
klient
zastoupen při jednání s poradcem jinou osobou na základě plné moci, je
nezbytné, aby si povinná osoba vyžádala tuto plnou moc v originále, či ověřené kopii a provedla
identifikaci zmocněného zástupce shodně, jako by tomu bylo v případě fyzické osoby.Identifikační povinnost je postavena na zásadě součinnosti klienta a poradce a předpokládá
se, že
klient
poskytne všechny nezbytné údaje pro svoji kontrolu dobrovolně. Povinná osoba má
možnost podle ustanovení § 8 odst. 8 AML zákona
pořídit z předložených dokladů kopie. Zde je však nutno upozornit, že se jedná toliko o možnost,
nikoli povinnost a kopie průkazu totožnosti může být pořízena pouze se souhlasem klienta. Naopak z
důvodu obezřetnosti bych doporučil, aby poradce uchoval kopii plné moci v případě, že klient
je
zastoupen zmocněným zástupcem.Rozsah povinnosti identifikovat klienta se v čase mění. Je logické, že nejintenzivněji
dopadá tato povinnost na povinnou osobu při uzavření nového obchodního případu, tedy u dosud
neznámého klienta. Obecně platí, že povinnost identifikace vzniká u obchodů, jejichž hodnota
přesahuje částku 1.000 EUR. Nicméně tento prahový limit neplatí v případě uzavírání obchodního
vztahu. Povinnost identifikace se tak vztahuje na všechny obchody s novými klienty uzavírané
daňovými poradci, auditory a účetními.
Nižší intenzita identifikační povinnosti pak dopadá na obchodní případy ve stádiu jejich
trvání nebo při uzavírání nových obchodů s již identifikovanou osobou. V těchto případech se provádí
pouze ověření platnosti údajů, které byly získány při první identifikaci, jako například platnost
dokladů totožnosti, změny v obchodním či obdobném rejstříku, případně platnost plné moci, na základě
které osoba jedná.
1.2 Povinnost kontroly
Povinnost provést kontrolu klienta má daňový poradce,
auditor
a účetní v případě, kdy je
předpoklad, že hodnota obchodu přesáhne 15.000 EUR, případně je obchod uzavírán s politicky
exponovanou osobou4). Kontrola klienta - neboli proces
CDD5) - jednoznačně přesahuje rámec identifikace, neboť podstatou tohoto
procesu je především zjištění podstaty obchodní transakce a okolností, které ji
doprovázejí.V rámci kontroly klienta musí povinná osoba získat informace o zamýšlené povaze a účelu
obchodu, aby si mohla vytvořit názor, zda služba, kterou
klient
poptává, nemá za cíl takový stav,
který by naplnil definici legalizace výnosů z trestné činnosti. Následně se kontrola klienta
zaměřuje na skutečného vlastníka finančních prostředků6) a zdroj finančních
prostředků.Rovněž i v případě kontroly klienta je míra povinností intenzivnější na počátku obchodu. V
průběhu obchodního případu je především nutné ověřovat soulad záměru obchodní transakce, uvedeného
na počátku smluvního vztahu, s faktickým stavem v průběhu realizace.
Povinná osoba, tedy daňový a účetní profesionál, není ani na základě
AML zákona nadán jakýmikoli vyšetřovacími oprávněními
a je tedy v podstatě nucen spolehnout se na pravdivost informací, které
klient
v rámci procesu
kontroly uvede. Nicméně i zde je na místě obezřetné počínání těchto profesionálů, neboť z hlediska
jejich praxe musí dokázat vyhodnotit, zda u klienta existuje riziko podání nepravdivých informací
nebo zda uzavírání obchodu neprovázejí nestandardní projevy. Předpokládá se rovněž, že informace
klientem uvedené, budou ověřeny na základě dostupných veřejných informačních zdrojů. I zde platí
povinnost uchovat doklady získané v rámci kontroly klienta po dobu deseti let, stejně jako v případě
identifikace klienta.2. Jak vyhodnotit rizikového klienta?
Ani v případě zákona AML neexistuje
univerzální návod proto, jak vyhodnotit potenciálně rizikový obchod. V praxi daňových poradců,
účetních a auditorů se mohou vyskytnout různé obchodní případy a bude na erudici a zkušenostech dané
konkrétní osoby, aby vyhodnotila, zda uzavíraný obchod může naplňovat znaky legalizace výnosů z
trestné činnosti.
Lze tedy uvést jen příkladný výčet skutečností, které mohou v praxi účetních, daňových
poradců a auditorů nejčastěji nastat. Obecně lze říci, že rizikový obchod mohou indikovat
následující znaky:
-
Klient
odmítne v rámci identifikace či kontroly součinnost (například nepředložením
požadovaných dokladů).-
Při osobním kontaktu bude zjevné, že
klient
jedná podle instrukcí jiné, povinné osobě
neznámé, osoby.-
Klient
disponuje majetkem, který neodpovídá povaze a rozsahu jeho ekonomické
činnosti.-
Klient
převádí majetek bez zjevné ekonomické podstaty.-
Klient
nemá informace o základních faktech své ekonomické činnosti.Při splnění alespoň jednoho z výše uvedených kritérií je na místě, aby povinná osoba
postupovala podle ustanovení § 15 zákona AML a
neuskutečnila zamýšlený obchod. Pakliže by k naplnění uvedených kritérií došlo v průběhu obchodního
vztahu, je na místě, aby povinná osoba oznámila podezřelý obchod v souladu s ustanovením
§ 18, resp.
§ 26 zákona AML.
3. Oznámení o podezřelém obchodu
Obecně platí, že pokud povinná osoba zjistí při své činnosti podezřelý obchod, je povinna
toto oznámit kompetentní autoritě, která je v tomto případě reprezentována Ministerstvem financí ČR
- Finančním analytickým útvarem. S ohledem na nezbytnost rychlého postupu státních institucí je
povinnost toto oznámení učinit neprodleně, nejpozději do pěti kalendářních dnů ode dne zjištění
obchodu.
Toto však neplatí pro daňové poradce, účetní a auditory, neboť na ty se oznamovací
povinnost vztahuje jen v případě, kdy dojdou k závěru, že
klient
žádá jejich služby za účelem
legalizace výnosů z trestné činnosti nebo za účelem financování terorismu. V ostatních případech
oznamovací povinnost těmto profesionálům nesvědčí.Pokud by v praxi opravdu došlo k situaci, že by výše uvedený profesionál dospěl k závěru,
že jeho služeb žádá
klient
za účelem legalizace výnosů z trestné činnosti, je povinen neprodleně
splnit svoji oznamovací povinnost, nikoli však přímo Ministerstvu financí, avšak prostřednictvím své
profesní komory.Oznámení o podezřelém obchodu by mělo obsahovat alespoň:
-
Identifikační údaje klienta.
-
Identifikace osob zúčastněných na podezřelém obchodu.
-
Podstatné okolnosti podezřelého obchodu (předmět obchodu, časový rámec obchodu,
nestandardnost, která je v obchodu spatřována, objem obchodu vyjádřený v konkrétní
měně).
-
Kontaktní informace povinné osoby, či zaměstnance, která oznamovací povinnost
plní.
Příslušná komora posoudí splnění zákonných předpokladů pro podání oznámení o podezřelém
obchodu a formální náležitosti. V případě, že jsou splněny všechny zákonem předvídané náležitosti,
oznámí podezřelý obchod profesní komora, a to do 7 kalendářních dnů ode dne zjištění podezřelého
obchodu.
S ohledem na absenci komory, která by sdružovala subjekty poskytující služby účetních
poradců, se domnívám, že tyto povinné osoby by svoji povinnost plnili podle
§ 18 AML zákona, tedy přímo na Ministerstvo financí
ČR - Finančnímu analytickému útvaru ve lhůtě do 5 dnů ode dne zjištění podezřelého
obchodu.
Zákon tedy přistupuje odlišně k profesionálům sdruženým pod profesními komorami a k
ostatním osobám.
4. Postup Finančně - analytického útvaru
Po přijetí podnětu zahájí Finanční analytický úvar svoje šetření s cílem shromáždit
všechny nezbytné podklady. Za tímto účelem má možnost vyžadovat informace nejen od povinných osob,
ale také od státních institucí, nejčastěji od příslušných správců daně, tedy celních a finančních
úřadů.
Způsob nakládání s výsledky šetření a četnost způsobu vyřízení za rok 2015 je vyobrazen v
následujícím schématu7).
5. Sankce za nesplnění povinnosti identifikace a kontroly klienta
I v této části zákon rozlišuje přístup k profesionálům (daňovým poradcům a auditorům),
kteří jsou sdruženi pod příslušnou profesní komorou a účetními, kteří nemají povinné členství v
profesní komoře.
Na účetní poradce v případě neprovedení identifikace, případně kontroly klienta dopadá
sankce do výše 1.000.000 Kč. V případě porušení § 15 AML
zákona (povinnost neuskutečnit obchod) či nedodržení lhůty pro úschovu dokladů hrozí této
povinné osobě sankce do výše 10.000.000 Kč. Orgán kompetentní pro uložení sankce bude v tomto
případě Ministerstvo financí ČR, které rozhoduje ve správním řízení. Prekluzivní lhůty jsou oproti
obecné úpravě stanoveny na 2 roky (subjektivní lhůta) s desetiletou objektivní lhůtou.
U profesionálů sdružených pod profesní komorou je situace jiná. Zde je orgánem
kompetentním pro projednání správního deliktu právě profesní komora, která by rozhodla v rámci
kárného řízení o způsobu potrestání.
Přestože se nejedná o běžný jev, je nutno na tomto místě upozornit, že kárné řízení mohou
iniciovat i správci daně, neboť ti mají prolomenou mlčenlivosti jak vůči Finančnímu analytickému
útvaru8), tak vůči Komoře daňových
poradců9).
Zákon proti praní špinavých peněz.
Finanční analytický útvar. Výroční zpráva 2015.
Ministerstvo financí České
republiky
[online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, 2016 [cit. 2016-07-03]. ISBN
978-80-85045-89-5. Dostupné z:
http://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/ochrana-financnich-zajmu/boj-proti-prani-penez-a-financovani-tero/vysledky-cinnosti-financniho-analytickeh/2015/zprava-o-cinnosti-financniho-analytickeh-24287 Know your client.
Client due dilligence.
Finanční analytický útvar. Výroční zpráva 2015.
Ministerstvo financí České
republiky
[online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, 2016 [cit. 2016-07-03]. ISBN
978-80-85045-89-5. Dostupné z:
http://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/ochrana-financnich-zajmu/boj-proti-prani-penez-a-financovani-tero/vysledky-cinnosti-financniho-analytickeh/2015/zprava-o-cinnosti-financniho-analytickeh-24287