Daň z převodu nemovitostí (absolutně neplatná
smlouva)
JUDr.
Milan
Podhrázký,
Ph.D.
Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 24.11.2015, čj. 6
Afs 161/2014-84, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 22 zákona č. 357/1992 Sb., o dani
dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
Nedošlo-li k převodu vlastnictví nemovitosti, neboť smlouva byla absolutně neplatná,
ovšem přesto byla na základě tohoto neplatného převodu pravomocně vyměřena daň z převodu
nemovitostí, bylo možno se domáhat obnovy řízení nejpozději ve lhůtě pro vyměření daně podle
§ 22 zákona č. 357/1992 Sb., ve spojení s
§ 54 odst. 3 zákona č. 337/1992
Sb.
Rozšířený senát se v popisovaném rozhodnutí zabýval věcí, v níž se jeden ze senátů tohoto
soudu hodlal odchýlit od předchozí judikatury. Předkládající senát měl za to, že lhůta pro vyměření
daně z převodu nemovitostí nemohla v dané věci plynout proto, že samotná kupní smlouva byla
absolutně neplatná, tedy k převodu vlastnictví nikdy nedošlo. Tím nevznikla ani samotná daňová
povinnost. Rozšířený senát k tomu předně uvedl, že předkládající senát směšuje dvě různé věci. Na
jednu stranu je z hlediska hmotného práva nepochybné, že předmětem daně z převodu nemovitostí je
úplatný převod nebo přechod vlastnictví k nemovitostem. Proto povinnost platit daň z převodu
nemovitostí nastane jen tehdy, převede-li se nebo přejde-li skutečně vlastnické právo k nemovitosti
z jedné osoby na druhou. Pokud vlastnické právo nepřejde, protože kupní smlouva je absolutně
neplatná, povinnost platit daň nevzniká. Od uvedeného je nicméně nutno odlišit započetí běhu
prekluzivní lhůty pro vyměření daně. Ta se odvíjí nikoliv od okamžiku uzavření platné kupní smlouvy,
ale od zápisu vkladu práva do katastru nemovitostí. Právě na tento okamžik se vázala lhůta ke
splnění povinnosti podat daňové přiznání, od čehož se dále odvíjela lhůta daň vyměřit či doměřit.
Procesní povinnost podat daňové přiznání tedy podle rozšířeného senátu vždy vznikala v závislosti na
existenci objektivní skutečnosti, kterou byl zápis vkladu vlastnického práva do katastru
nemovitostí. V navazujícím řízení před správcem daně se mohly řešit i otázky, zda skutečně vznikla
daňová povinnost. V dané věci v době zápisu vkladu práva ve prospěch žalobkyně zkoumal katastrální
úřad kupní smlouvu jen z hledisek taxativně vymezených v
§ 5 odst. 1 zákona č. 265/1992 Sb. Byla-li smlouva
o převodu vlastnického práva k nemovitostem absolutně neplatná z jiného důvodu, než uvedeného v
citované ustanovení, do katastru nemovitostí muselo být zapsáno vlastnické právo. Rozšířený senát
připomněl, že absolutní neplatnost smlouvy o převodu vlastnického práva k nemovitostem měla dopad na
povinnost poplatníka podat přiznání k dani z převodu nemovitostí jen tehdy, pokud se projevila v
negativním rozhodnutí podle § 5 odst. 1 a
2 zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem. Jen pokud katastrální úřad návrh na vklad vlastnického práva zamítl, neměl
poplatník povinnost podat přiznání k dani z převodu nemovitostí. Jen tehdy ani nezačala nikdy
plynout lhůta k vyměření daně. Dodal, že si lze naopak představit velmi širokou škálu případů, kdy
smlouva o převodu vlastnictví byla absolutně neplatná, přesto však katastrální úřad zapsal tomu
odpovídající vlastnické právo. Bylo tomu tak buď proto, že smlouva byla absolutně neplatná z jiných
důvodů než těch odpovídajících výčtu v § 5 odst. 1
zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, případně proto, že katastrální
úřad nesprávně posoudil existenci důvodů uvedených v § 5
odst. 1 citovaného zákona. V řadě případů neměla absolutní neplatnost smlouvy naprosto žádný
dopad na fakticitu převodu vlastnického práva. Sporné případy vznikaly pouze v těch situacích, kdy
po zápisu vkladu práva do katastru nemovitostí byla platnost smlouvy zpochybněna, typicky v řízení
před civilním soudem. Z hlediska hmotného práva daňového tím byla zpochybněna samotná existence
daňové povinnosti. Ani v takových případech však zákon č.
337/1992 Sb. nebo zákon č.
357/1992 Sb. nedával žádnou možnost dospět k závěru,
že procesní povinnost podat přiznání k dani z převodu nemovitostí jen proto nevznikla. Podle
rozšířeného senátu nelez argumentovat ani tím, že právě uvedený závěr popírá
§ 9 odst. 1 písm. a) zákona č. 357/1992 Sb.
Dodal, že správní akt je v souladu se zásadou
presumpce
správnosti a platnosti zákonný a existující,
zavazující své adresáty, třebaže snad vadný, a to až do okamžiku, kdy příslušný orgán zákonem
předvídanou formou prohlásí správní akt za nezákonný a zruší jej. I proto se daňový subjekt proti
nezákonně uložené dani musí bránit, a to ve lhůtách zákonem stanovených. Po uplynutí těchto lhůt se
nezákonnost stane nenapravitelnou. Podle rozšířeného senátu nelze souhlasit s takovým výkladem,
který by bez jakékoliv lhůty dovolil napadat mimořádnými opravnými prostředky rozhodnutí orgánů
veřejné moci. I v mnoha jiných oblastech daňového práva si lze představit řadu situací, ve kterých
daňová povinnost nevznikne, přesto však správce daně daň (nezákonně) vyměří. Nebude-li se proti
tomuto nezákonnému vyměření daně daňový subjekt včas bránit, jistě nelze argumentovat, že se může
bránit mimořádnými opravnými prostředky kdykoliv v budoucnu, protože daňová povinnost nevznikla.
Klíčový pro běh lhůty pro vyměření daně (a tedy i pro běh objektivní lhůty pro obnovu řízení o
vyměření daně) bude vždy okamžik, se kterým spojí její počátek zákonodárce, nikoliv to, zda daňová
povinnost vznikla, či nikoliv. Předkládající senát upozornil i na to, že zákonodárce v
§ 25 zákona č. 357/1992 Sb. pamatoval na určité
případy, kdy se daň z převodu nemovitostí promine. Jde vesměs o situace, kdy účinky právního úkonu v
určité zákonem stanovené lhůtě pominou. Předkládající senát z toho vyvodil závěr, že pokud
zákonodárce mezi těmito taxativně vymezenými skutečnostmi výslovně neuvedl absolutní neplatnost
smlouvy, nelze než dovodit, že tak učinil proto, že z absolutně neplatné smlouvy povinnost platit
daň vůbec nevznikne. Rozšířený senát uzavřel, že se s uvedeným názorem ztotožňuje. Nelze z něj však
dovodit, že zákonodárce měl v úmyslu založit časově neomezenou možnost daňového subjektu domáhat se
vrácení uhrazené daně v případě absolutně neplatné smlouvy. Ustanovení
§ 25 zákona č. 357/1992 Sb. pamatuje na situace,
kdy daňová povinnost vznikla, a proto byla daň v souladu se zákonem uhrazena, ovšem zákonodárci se
jevilo jako tvrdé, aby s ohledem na specifika obecně vymezených situací stát po právu zaplacenou daň
nevrátil. Právě proto stanovil za přesně uvedených podmínek povinnost státu daň prominout. Naproti
tomu daň z převodu nemovitostí na základě absolutně neplatné smlouvy byla uhrazena v rozporu se
zákonem. Proto neměla být vrácena v režimu § 25
citovaného zákona (tedy v režimu daně uhrazené v souladu s právem), ale v režimu jiném, tedy
například na základě mimořádných opravných prostředků. Rozšířený senát k tomu ještě dodal, že v
zásadě veškeré majetkové nároky podléhají promlčení, či prekluzi, ledaže zákon stanoví výslovně
jinak. Institut časově podmíněného uplatnění majetkových pohledávek se sice může zdát často
nespravedlivý, jeho finalita by však neměla zastřít základní, a možno říci ústavní hodnotu, totiž,
že přináší do společnosti stabilitu a jistotu.