Prominutí daně (solární odvody)
JUDr.
Milan
Podhrázký,
Ph.D.
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27.8.2015, čj. 1 Afs 171/2015-41,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Domáhat se prostřednictvím žaloby na ochranu před nezákonným zásahem vydání
rozhodnutí ministra o prominutí solárního odvodu lze jen tehdy, je-li zřejmé, že jiné dostupné
prostředky nepostačují k ochraně před likvidačními účinky odvodu.
V projednávané věci se pozdější stěžovatelka (provozovatelka fotovoltaické elektrárny, jíž
je z příjmu pravidelně srážen odvod z elektřiny ze slunečního záření) s odkazem na předchozí
judikaturu Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu obrátila na Ministerstvo financí s podnětem
směřujícím proti nečinnosti ministra financí. Ten měl totiž podle ní provést plošné prominutí
solárního odvodu postupem podle § 260 daňového
řádu. Žalobkyně je přesvědčena, že odvod nepřiměřeně omezuje její podnikání a působí jí vážné
ekonomické komplikace ústící ve rdousící efekt. Nejvyšší správní soud v tomto ohledu nejprve
připomněl, že podmínkou poskytnutí ochrany proti nezákonnému zásahu je mj. neexistence jiného
prostředku ochrany nebo nápravy, resp. jeho bezvýsledné vyčerpání. Zabýval se otázkou, zda
stěžovatelka mohla dosáhnout obrany proti tvrzenému zásahu. Stěžovatelka se domáhala ukončení
nezákonného zásahu, který spatřovala v nečinnosti ministra. Ten byl podle ní vázán příkazem soudní
moci vydat „rozhodnutí“ postupem podle § 260 daňového
řádu. V této souvislosti je nutno poznamenat, že podle rozšířeného senátu Nejvyššího
správního soudu by byl nejpřiléhavějším prostředkem k zohlednění individuálních účinků odvodu
vyměřeného podle zákona, leč dopadajícího rdousícím způsobem na jednotlivce, právě institut
prominutí daně (§ 259 a
260 daňového řádu). Jak nicméně v nyní
projednávané věci Nejvyšší správní soud zdůraznil, stěžovatelka zde nevznesla žádný konkrétní důvod,
proč a jak absence postupu ministra podle § 260 daňového
řádu zasahuje do jejích konkrétních subjektivních práv. Nejvyšší správní soud v popisovaném
rozsudku dále zdůraznil, že od vydání shora reprodukovaného rozhodnutí rozšířeného senátu uplynula
již dostatečně dlouhá doba k tomu, aby se s ním všechny zainteresované subjekty mohly podrobně
seznámit a reagovat na ně. Dodal, že není věcí soudní moci diktovat veřejné správě konkrétní způsoby
naplnění jejích ústavních povinností. Rozšířený senát na konkrétním případu modeloval možnost
eliminace likvidačních účinků odvodu. Byl ovšem při svém rozhodování vázán jednak vlastní pravomocí
řešit předloženou spornou právní otázku, jednak skutkovým a právním půdorysem posuzované věci.
Nejvyšší správní soud dále zdůraznil, že na rozdíl od rozšířeného senátu má daňová
exekutiva
možnost
rozvinout úvahu o zmírnění likvidačních účinků i jinými prostředky (posouzením celkové ekonomické
situace daňového subjektu se zohledněním a znalostí jeho pozic ve všech daních). Dodal, že stále
sleduje vývoj praxe ve věcech úhrady solárních odvodů. Je si rovněž vědom, že za současného stavu
prozatím nelze předjímat, zda k dosažení ústavně žádoucího stavu postačí uplatnit pouze institut
posečkání s úhradou jiné daňové povinnosti. Je dobře možné, že vzhledem k rámcovým ekonomickým
podmínkám a s ohledem na to, jaký typ osob v oboru výroby elektřiny ze solárního záření převážně
podniká, postačí toliko uplatnění institutu posečkání úhrady jiné daně. Pokud by tomu tak bylo,
nebylo by možno veřejné správě vytýkat nevydání „rozhodnutí“ podle
§ 260 odst. 1 písm. a) daňového řádu, neboť by
to s ohledem na konkrétní rámcové ekonomické podmínky nebylo nezbytné. Nejvyšší správní soud dále
uvedl, že stěžovatelka v projednávané věci ani nevyužila konkrétní ochrany, kterou jí
§ 156 a
157 daňového řádu umožňují a kterou exekutiva
zvolila jako účinný prostředek ochrany konkrétního subjektu před likvidačními účinky solárního
odvodu. Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že je na stěžovatelce, aby tvrdila a konkrétními
argumenty a fakty týkajícími se jejího hospodaření osvědčila, že solární odvod pro ni přestavuje
zátěž, která ji ohrožuje v její ekonomické existenci. Musí především osvědčit, že při své činnosti
doposud postupovala s péčí řádného hospodáře, tedy že si pořídila vybavení pro svou činnost (typicky
solární panely) za podmínek v dané době obvyklých a že i v jiných ohledech jednorázové i průběžné
náklady její činnosti byly vynaloženy, resp. jsou vynakládány za podmínek na trhu obvyklých. Totéž
obdobně musí být doloženo i o způsobu a podmínkách financování stěžovatelky z vnějších zdrojů. Dále
to podle Nejvyššího správního soudu znamená osvědčit, že samotný rozsah a další parametry jejího
podnikatelského záměru odpovídaly a i nyní odpovídají obvyklým standardům v daném odvětví. Konečně
je třeba osvědčit, že se stěžovatelka poctivě pokusila využít všech „konvenčních“ prostředků ochrany
proti zátěži představované solárním odvodem, a přesto tyto prostředky nejsou s to zachovat její
životaschopnost. Je tedy podle Nejvyššího správního soudu především povinna doložit, že využila
nástrojů podle § 156 a
157 daňového řádu, a to v plné jejich šíři a ve
vztahu ke všem jí placeným daním či jiným odvodům, na které jsou tyto nástroje použitelné, a ačkoli
jí jejich dobrodiní bylo poskytnuto, ani tak to nestačí k zachování její životaschopnosti. Teprve
osvědčila-li by stěžovatelka výše uvedený komplex rozhodných na sebe navazujících skutečností, bylo
by to signálem, že objektivní účinky solárního odvodu jsou v jejím případě takové, že nezbývá, než
aby minstr financí vydal „rozhodnutí“ podle § 260
odst. 1 písm. a) daňového řádu o takovém obsahu, který situaci stěžovatelky umožní řešit
způsobem zajišťujícím naději na zachování její ekonomické životaschopnosti. Teprve pokud by ministr
i za této situace zůstal nečinný, tedy pokud by exekutiva
nenalezla účinné prostředky zabránění
zmiňovaného nežádoucího stavu a z jejího dosavadního postupu by plynulo, že ani nalézt nehodlá,
nezbylo by, než aby takové účinné prostředky nalezl soud.