Položit nebo nepoložit předběžnou otázku k Soudnímu dvoru Evropské Unie aneb Ústavní
soude pomůžeš mi nebo ne?
Ing.
Jan
Rambousek,
LL.M.,
daňový poradce 693
Bezprostředně po vstupu do Evropské unie mne kontaktovaly renomované advokátní
kanceláře s tím, že za mne budou podávat předběžné otázky k soudnímu dvoru. Tehdy mi přišly tyto
návrhy úsměvné, když tyto kanceláře prokazovaly, že si troufnou i na problematiku, ve které se vůbec
neorientují. Předběžnou otázku totiž nikdy nemůže k Soudnímu dvoru Evropské unie (dále jen „SDEU“)
podat přímo žalobce. V poslední době jsem byl požádán několikrát advokáty o pomoc při sepsání
předběžné otázky s tím, že u Ústavního soudu již kauzu prohráli a chtějí tedy pokračovat k SDEU.
Vzhledem k tomu, že u žádného soudu v předchozím řízení nenavrhovali položení předběžné otázky,
nemohl jsem jim nijak pomoci. Tyto zkušenosti však byly motivací k napsání tohoto článku, protože je
smutné, když zástupce daňového subjektu zanedbá možnost jeho obrany.
Tím že Česká republika přistoupila k Evropské unii, došlo k rozšíření pramenů práva, a to
se dotklo pochopitelně i daňové oblasti. Česká republika byla vázána do té doby vlastními zákony, a
mezinárodními smlouvami. Stejným však došlo k rozšíření vlivu mezinárodního práva a Česká republika
se tak musí podle čl. 10 a
čl. 10a Ústavy řídit nejenom nařízeními,
rozhodnutími a směrnicemi, ale také rozhodnutími SDEU.
V literatuře je uváděno, že doktrína nadřazenosti komunitárního práva nevyplývá přímo ze
Smlouvy o ES, nicméně byla vytvořena SDEU, vycházejíc přitom z koncepce
„nového právního
řádu“
(new legal order).[1] První náznaky principu nadřazenosti komunitárního práva vzešly z
rozhodnutí SDES Van Gen den Loos (26/62). Soudní dvůr
následně ve svém rozhodnutí Costa v ENEL (6/64) rozhodl,
že „komunitární právo je takovým právním řádem, který je použitelný ve všech členských státech
za jednotných podmínek a je nadřazen právu národních členských států“
.SDEU v Lucemburku není Soudem pro lidská práva ve Strasburgu. SDEU se zabývá
-
Řízeními o předběžných otázkách, tu podávají vnitrostátní soudy.
-
Žalobami pro nesplnění povinnosti, ty podává Komise, pokud si členský stát neplní
povinnosti dané předpisy EU.
-
Žalobami na neplatnost, ty podávají členské státy nebo Rada či Komise, pokud se
domnívají, že určitý právní předpis je protiprávní. Takovou žalobu mohou podat i fyzické osoby,
pokud se jich jako fyzických osob konkrétní předpis přímo a nepříznivě dotýká, a proto chtějí, aby
SDEU tento předpis zrušil.
-
Žalobami na nečinnost pokud Evropský parlament, Rada nebo Komise nepřijaly
rozhodnutí, které se od nich vyžadovaly. Potom mohou členské státy, jiné orgány Společenství a za
určitých podmínek i jednotlivci nebo podniky podat stížnost k SDEU.
Nás zajímá především první bod a jak je z výše uvedeného výčtu zřejmé, že SDEU nestojí nad
Ústavním soudem ČR a občan, který nebyl v žádném stupni úspěšný, se na něj již nemůže obrátit.
Teoreticky má možnost obrátit se na Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku, kde by, pokud by
tento soud jeho žádost vůbec přijal, mohl být úspěšný.
Po takřka 12 letech členství České republiky v Evropské Unii se i zavilí odpůrci
Evropského práva začínají smiřovat s tímto faktem a věty typu:
„Ať si dělají v Evropě, co
chtějí, my tady v české kotlině máme svoje předpisy“
už není slyšet tak často. Na změnu názoru
má určitě vliv nový občanský zákoník, který provádí
implementaci mnoha směrnic, a soukromé právo již přestalo být oblastí, kde jsme si bez znalosti
evropského práva vystačili. Jeden soudce Soudního dvora Evropské unie uvedl, že s pobavením sleduje
diskuze o tom, ve kterých oblastech evropské právo platí a kde nikoli. Přitom o platnosti evropského
práva diskutovat nelze a lze pouze diskutovat o osobách, které pochopily přednost evropského práva a
které dosud nikoli.Právo či povinnost položení předběžné otázky k SDEU je zakotvena v čl. 267 Smlouvy o
Evropské Unii a Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“) dříve čl. 234 odst. 3 Smlouvy o
Evropském společenství, podle kterého, pokud vyvstane otázka výkladů aktů Společenství u soudu,
jehož rozhodnutí nelze napadnout opravnými prostředky podle vnitrostátního práva, je povinen národní
soud obrátit se na SDEU s předběžnou otázkou. Takovým soudem je v České republice Nejvyšší správní
soud ČR. Krajské, resp. městské soudy se na SDEU s předběžnou otázkou obrátit mohou, ale nemusí. Na
Ústavní soud se naopak povinnost položení předběžné otázky nevztahuje. Ústavní soud se však nezbavil
možnosti v budoucnu předběžnou otázku položit. Na druhou stranu je s podivem, pokud Ústavní soud
tvrdí, že tuto povinnost mají soudy pouze tehdy, pokud položení předběžné otázky navrhoval některý z
účastníků řízení. Žádnou takovou podmínku čl. 267 SFEU neuvádí a soud má tedy tuto povinnost
ex-officio.
Soud, jehož rozhodnutí lze napadnout řádnými prostředky, předběžnou otázku položit nemusí.
Podle rozsudku SDEU je jasné, že v takovém případě není SDEU oprávněn posuzovat, zda předběžná
otázka byla položena oprávněně a toto rozhodnutí ponechává na vnitrostátních soudech, resp.
vnitrostátních opravných prostředcích.
S tím souvisí diskuze o tom, zda nepoložení předběžné otázky je porušením práva na
zákonného soudce podle čl. 38 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod, nebo porušením práva na spravedlivý proces, jak uvádí Dagmar Lastovecká ve
svém disentu ve stejném nálezu Ústavního soudu. K tomuto závěru se přiklonil i jiný nález Ústavního
soudu.
Z výročních zpráv Komise o sledování aplikace komunitárního práva lze vyčíst, že možnost
porušování komunitárního práva soudy členských států není vůbec hypotetická. Pochybení se rozdělují
na dvě skupiny. První skupinu tvoří to hmotněprávní pochybení, tedy nesprávný výklad a aplikace
normy komunitárního práva národním soudem. Druhou skupinu zastupují procesní pochybení, která jsou
nejčastěji reprezentována v porušení povinnosti zahájit řízení o předběžné otázce podle čl. 267
SFEU. V praxi se někdy tyto dvě skupiny těžko odlišují. Je to tím, že řízení o předběžné otázce je
procesním postupem, s jehož pomocí by měl národní soud rozhodnout o hmotněprávním závěru. Pokud tedy
dojde k porušení povinnosti zahájit řízení o předběžné otázce, následuje zpravidla i porušením
hmotného práva.
České soudy v položení předběžné otázky nezahálejí a Nejvyšší správní soud ČR položil
dosud 24 předběžných otázek, Nejvyšší soud ČR potom 5 otázek a ostatní podaly zbylé předběžné
otázky, což je relativně velké množství. Přesto jsou subjekty, které si myslí, že jejich otázka měla
být řešena před SDEU, ale nestalo se tak. O tom, že v této věci probíhá stále názorový vývoj, svědčí
disent soudce Jaroslava Fenyka.
Plénum Ústavního soudu konstatovalo:
„Při transpozici je třeba dodržet účel, který
Směrnice stanoví, avšak při zákonné a podzákonné konkrétní úpravě ukládání údajů a nakládání s nimi
včetně opatření bránících jejich zneužití je třeba dodržet ústavní standard, který vyplývá z českého
ústavního pořádku tak, jak je interpretován českým Ústavním soudem. To proto, že konkrétní podoba
transpozice – tj. napadená zákonná a podzákonná ustanovení – je projevem vůle českého zákonodárce,
jež při dodržení účelu Směrnice mohla co do výběru prostředků variovat, avšak zároveň byl při tomto
výběru zákonodárce vázán ústavním pořádkem.“
Tento závěr chápu tak, že způsob transpozice je nepřezkoumatelný SDEU, ale vlastní účel
Směrnice je i nadále přezkoumatelný SDEU, a pokud vyvstane taková otázka, tak je namístě položení
předběžné otázky.
Pokud Ústavní soud vyhoví stížnosti na nepoložení předběžné otázky, může to odůvodnit
takto:
„Postup obecného soudu, který jako soud poslední instance aplikující normy unijního práva
zcela opomněl zkoumat, zda by měl vznést předběžnou otázku k Soudnímu dvoru a její nepoložení řádně
neodůvodnil, je postupem svévolným, který porušuje pravidla spravedlivého procesu a zasahuje do
stěžovatelčina práva garantovaného čl. 36 odst. 1
Listiny.“
Zamítavé rozhodnutí Ústavního soudu na stížnost za nepoložení předběžné otázky může znít:
„Pokud žalobkyně navrhovala, aby věc byla předložena Evropskému soudnímu dvoru k rozhodnutí o
předběžné otázce, nelze s ohledem na shora uvedené dovodit, že by v projednávané věci vyvstala
otázka výkladu komunitárního práva, kterou by musel řešit Evropský soudní dvůr, a že by bez
rozhodnutí o této otázce nebyly splněny podmínky pro rozhodnutí vnitrostátního
soudu.“
Někdy se tedy Ústavní soud vypořádá s odůvodněním, proč nebylo nutno položit předběžnou
otázku, sám, někdy to vyžaduje po soudu poslední instance:
„Ústavní soud uvádí, že za výkon
svévole považuje i takové jednání soudu poslední instance aplikujícího normy komunitárního práva,
které zcela opomene položit si otázku, zda by měl soud vznést předběžnou otázku k ESD a její
nepoložení řádně neodůvodní včetně posouzení výjimek, které vypracoval ve své judikatuře ESD. Jinými
slovy jde o případ, kdy soud nebere vůbec v potaz pro něj závaznou existenci
kogentní
úpravy
obsažené v článku 234 Smlouvy o založení Evropských společenství. Pouhý názor soudu, že výklad
daného problému považuje za zřejmý, nelze za řádné odůvodnění považovat; zejména takové konstatování
nestačí v situaci, kdy je názor soudu oponován účastníkem řízení. Nedostatečné je rovněž to
odůvodnění, které řádně nevysvětlí, jak a proč zvolené řešení konvenuje účelu komunitární právní
normy. Jde i o případ, kdy soud opomenul vyložit kogentní
normu obsaženou v čl. 234 Smlouvy o
založení Evropských společenství, a tak odpírá konkrétním účastníkům právo na zákonného soudce
garantované čl. 38 odst. 1
Listiny.“Ústavní soud odkazuje na judikaturu německého Spolkového ústavního soudu, který chápe
svévoli jako splnění jednoho ze tří kritérií:
(1) Došlo k zásadnímu porušení povinnosti předložit předběžnou otázku. O zásadním porušení
se dá mluvit v okamžiku, kdy rozhodující soud posledního stupně měl sám pochybnosti ohledně
správného výkladu komunitárního práva, přesto se však neobrátil na SDEU.
(2) Rozhodující soud se úmyslně odchýlil od ustáleného výkladu dané otázky SDEU, ale
přesto nezahájil řízení o předběžné otázce.
(3) Neexistovala (nebo zatím neexistuje) ustálená
judikatura
SDEU k dané otázce, nebo tato
judikatura
nepokrývá celou problematiku. Neexistenci ustálené judikatury Spolkový ústavní soud
dovozuje ze skutečnosti, že danou otázku lze vyložit odlišně, nežli tak učinil soud aplikující
komunitární právo v daném případě.Pokud tedy soud poslední instance odůvodní, že výklad dané otázky komunitárního práva
považuje za natolik zřejmý, že není důvodu aplikovat
kogentní
normu obsaženou v čl. 267 SFEU a není
proto třeba pokládat předběžnou otázku SDEU, nejedná se o svévoli a ústavní právo nebylo
porušeno.Zde nastává v praxi asi nejčastější názorový střet, kdy účastník řízení se domnívá, že
názor jasný není, nebo je dokonce opačný, než ho zaujal soud poslední instance. Pokud však tento
soud svůj názor přesvědčivě, což neznamená správně, odůvodní, nedošlo k porušení ústavních principů
a stěžovatel se svého práva, alespoň z jeho pohledu, nedomůže. Takových případů nalezneme
řadu.
V takové bezvýchodné situaci si dovolím ocitovat svého oblíbence Michala Bobka, kdy se
zabýval ještě odbornou literaturou a nikoli stanovisky generálního advokáta, jak vyplývá z
povinnosti jeho současné pozice:
„Velice záleží na tom, ve kterém státě se soud posledního
stupně, který porušil svoji povinnost obrátit se na Evropský soudní dvůr, nachází. V případě
německého či rakouského soudu existuje možnost obrátit se na ústavní soud a namítat porušení práva
na zákonného soudce. Jedná-li se o soud španělský, pak je možné zkusit obdobný postup, avšak
výsledek ústavní stížnosti záleží do značné míry na náladě španělského Ústavního soudu. Zde však
opravné prostředky v právním slova smyslu slova prozatím končí.
Akce, které je možné podnikat v
ostatních členských státech Evropské unie, jsou stejně pestré jako neúčinné.“
Lze tedy odporučit, aby každá žaloba, i k soudu, který nemá povinnost položit předběžnou
otázku k SDEU, obsahovala návrh na položení této otázky. Zároveň je nezbytné část žaloby věnovat
odůvodnění, proč by tato otázka měla být položena, resp. vykladu evropského práva. Potom lze pouze
doufat, že soud přesvědčíme a že na základě našich argumentů nedojde k opačnému závěru. Jak je vidět
z dosavadní judikatury Ústavního soudu, tak pokud se soud poslední instance nějakým způsobem vyrovná
s tím, proč předběžnou otázku nepoložil, zastání u Ústavního soudu nenalezneme.