Zcela nedávno, 15. 10. 2020, Nejvyšší správní soud vydal v rozšířeném senátu rozsudek čj. 9 Afs 4/2018-65 , ve kterém se pokusil vysvětlit a vyložit některé problematické okruhy, které vznikají v souvislosti s aplikací zákona č. 182/2006 Sb. , o úpadku a způsobech jeho řešení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „insolvenční zákon “), v rámci daňového řízení, popř. v kontextu s ním, je-li vedeno dle zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád “). Některé z těchto otázek jsem si položil již dříve 1), abych nyní mohl konstatovat, že část z nich byla zodpovězena a část z nich k zodpovězení nadále zůstává. Nebude proto na škodu si provést stručnou rekapitulaci toho, co zodpovězeno bylo, i toho, co zůstalo v tomto ohledu nadále restem.
Insolvenční zákon versus daňový řád: polojasno
Vydáno:
30 minut čtení
Insolvenční zákon versus daňový řád: polojasno
Mgr.
Petr
Taranda
Základní závěry formulované v rozsudku sp. zn. 9 Afs 4/2018
V rozsudku čj. 9 Afs 4/2018-65 Nejvyšší správní soud dospěl k následujícím závěrům:
1.
Odvod za porušení rozpočtové kázně je peněžitým plněním obdobným dani ve smyslu § 168 odst. 2 písm. e) insolvenčního zákona, a
pokud vznikl po rozhodnutí o úpadku, má povahu pohledávky za podstatou.
2.
Penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně je
„mimosmluvní sankcí postihující majetek dlužníka ve smyslu § 170 písm. d) insolvenčního zákona,
ovšem zároveň má povahu penále za nezaplacení peněžitého plnění obdobného dani ve smyslu téhož ustanovení. V insolvenčním řízení se uspokojuje za předpokladu, že povinnost zaplatit je vznikla před rozhodnutím o úpadku.
3.
Pohledávka na penále za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně vznikne před rozhodnutím o úpadku ve smyslu § 170 písm. d) insolvenčního zákona,
jen pokud se jedná o penále vázané k odvodu, jenž je právním následkem takového porušení rozpočtové kázně, k němuž došlo před rozhodnutím o úpadku.
4.
Pokud dlužníku vznikl přeplatek na základě daňových povinností, které vznikly v době ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku (§ 242 odst. 3 daňového řádu), například takto vzniklý nadměrný odpočet DPH,
nelze proti němu „započíst“ podle uvedeného ustanovení penále za prodlení s porušením rozpočtové kázně, které je vázáno k odvodu, který je právním následkem takového porušení rozpočtové kázně, k němuž došlo před rozhodnutím o úpadku.
Východiska Nejvyššího správního soudu
Nejvyšší správní soud vycházel při koncipování těchto závěrů z toho, že
„procesní režim daňového řádu nemůže být rozhodný pro výklad pojmu „vzniku“ daně či příslušenství daně ve smyslu § 168 odst. 2 insolvenčního zákona. Je tomu tak jednoduše proto, že daňový řád hmotněprávní existenci daně, jež je (přesněji za splnění zákonných podmínek může být) v pravém slova smyslu právním důvodem vzniku sekundárních daňových povinností (platit úrok z prodlení a penále), předpokládá a ponechává její úpravu na jednotlivých daňových zákonech. Podobně ani procesní režim rozpočtových pravidel nemůže být rozhodný pro výklad pojmu „vzniku“ povinnosti zaplatit odvod za porušení rozpočtové kázně, tedy „peněžité plnění obdobné dani“, či vzniku povinnosti zaplatit penále za prodlení s odvodem jako „penále z peněžitého plnění obdobného dani.“
Ohledně favorizace insolvenčního zákona při zaujetí takovéhoto výkladu pak Nejvyšší správní soud poznamenal: „Ústavní limity insolvenčního práva, upravujícího situace, v nichž se střetávají pohledávky více věřitelů v pomyslné vzájemné konkurenci o rozdělení zpravidla nedostatečného majetku dlužníka, tak plynou zejména z čl. 11 odst. 1 věty druhé Listiny základních práv a svobod, podle níž
vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.
Z tohoto ústavního pravidla plyne, že pohledávky některých věřitelů nemohou být zásadně zvýhodněny oproti pohledávkám věřitelů ostatních. Výjimky z tohoto pravidla musí být zákonem jasně stanoveny, a to z ústavně přípustného důvodu zohledňujícího zvláštní povahu pohledávky, a musí být přiměřené povaze zvýhodněné pohledávky. Zejména je zcela nepřípustné svévolně zvýhodnit pohledávky veřejnoprávní (typicky daňové) oproti pohledávkám soukromoprávním – stát jako vlastník nemá obecné právo být oproti jiným vlastníkům zvýhodněn. Výše uvedené obecné závěry lze považovat za ustálenou judikaturu Ústavního soudu. Pro dřívější právní úpravu zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, lze poukázat například na nálezy ÚS z 31 .7. 2006, sp. zn. IV. ÚS 408/05, zejm. bod 22, či z 2. 7. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 12/06, zejména bod 55, a konečně z 9. 12. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 48/06, zejména bod 28. Akcentuje v nich potřeba ústavně konformního výkladu daňových předpisů ve světle smyslu a účelu konkursu jako nástroje pro zásadně poměrné (a tím spravedlivé) uspokojení věřitelů a odmítá se zvýhodnění státu jako věřitele zvláštní povahy, neboť je rozporné s ústavním požadavkem rovné ochrany vlastnického práva všech vlastníků. Výše uvedená pravidla ústavní povahy vytvářejí i koridor, jímž se mohou ubírat výklady vztahu insolvenčního práva a daňového řádu jako zákonů především procesní povahy, jež stanovují postupy pro uplatnění pohledávek a v některých případech upravují i hmotněprávní souvislosti těchto postupů.
Nejvyšší správní soud však neopomněl dodat, že při respektování potřeby ústavně konformního výkladu daňových zákonů se taková hmotněprávní pravidla „
týkají například možnosti „započtení“ (v nejširším slova smyslu) pohledávek konkrétního věřitele za dlužníkem v insolvenci proti věřitel
ovým závazkům vůči dlužníkovi. Zásadně mají být pravidla uspokojování pohledávek, včetně pravidel pro „započtení“, upravena pro insolvenční situace v insolvenčním zákoně (viz jeho § 140 odst. 2 až 4). Lze totiž vycházet z toho, že insolvenční zákon zpravidla nastavuje obecná pravidla pro uspokojování pohledávek všech věřitelů tak, aby byla zajištěna jejich rovnost a předešlo se nepřípustnému zvýhodňování některých z nich. Zákonodárce však může pro určité typy pohledávek zavést zvláštní procesní pravidla reflektující zvláštní povahu těchto pohledávek či zvláštní způsob rozhodování o nich. Tímto případem jsou ustanovení § 242 až 244 daňového řádu (a s nimi související
modifikace
některých pravidel o lhůtách, zakotvené v jeho § 245). Ze znění zmíněných ustanovení je jasné a nepochybné, že se vztahují na insolvenční situace a že pro tyto situace v některých ohledech upřesňují pravidla obecně zakotvená v insolvenčním zákoně. V tomto rozsahu tedy jsou pravidla v § 242 až 245 daňového řádu v těch případech, na něž dopadají, použitelná přednostně před jimi odpovídajícími obecnými pravidly insolvenčního zákona. I tak je však třeba vykládat je ve světle smyslu a účelu insolvenčního práva a s vědomím jeho ústavních limitů, jak byly vyloženy výše. Mimo jiné tedy nelze dovodit, aby nepřiměřeně širokým uplatněním „započtení“ daňových pohledávek postupem podle ustanovení daňového řádu (jež by šlo nad rámec obecných pravidel o započtení v insolvenci) byl ústavně nepřípustně zvýhodněn správce daně jako věřitel.“V souvislosti s aplikací daňového řádu, resp. těch jeho ustanovení, kde z jejich dikce není patrné, jaký mají vztah k insolvenčnímu řízení, dále uvedl:
„Ta ustanovení daňového řádu, z jejichž znění není patrné, že mají obsahovat zvláštní pravidla pro insolvenční situace, modifikovaná oproti pravidlům obecným, jež jsou zakotvena v insolvenčním zákoně, naopak nejsou v insolvenčních situacích použitelná. Týká se to zejména legální definice daně „pro účely“ daňového řádu v jeho § 2 odst. 3 a 4. Pro insolvenční situace je při posuzování, co je „daň“, třeba vycházet z autonomních pojmů užívaných insolvenčním zákonem, typicky v jeho § 168 odst. 2 písm. e) (viz citace zákona). Podobně § 170 písm. d) zmiňuje
mimosmluvní sankce (viz citace zákona).
Obě tyto zmínky jasně ukazují, že pojem daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění pro účely insolvenčního zákona je třeba vykládat zejména s ohledem na povahu a podstatu pohledávky, jež má, anebo nemá být pod tento pojem zařazena, nikoli podle toho, zda ji nějaký zákon za „daň“ označuje. Stejně tak obě ustanovení zřetelně naznačují, že při jejich výkladu je třeba přihlédnout i k širšímu legislativnímu „okolí“ těchto pojmů – jsou zařazeny do skupiny pohledávek veřejnoprávní povahy, u nichž povinnost je hradit zásadně nevzniká projevem svobodné vůle toho, jenž k nim má být povinen, nýbrž na základě zákona, za účelem dosažení určitých věcí veřejného zájmu. Legální definice daně pro „běžné“ účely daňového řádu obsažená v jeho § 2 odst. 3 a 4 je tedy nepoužitelná, postupuje-li se v insolvenčních situacích podle § 242 až 245 daňového řádu. Tento relativně samostatný komplex pravidel v rámci daňového řádu je totiž použitelný práv jen na tento typ situací, a proto se rozsah jeho použití musí řídit primárně vymezením provedeným v insolvenčním zákoně. Proto je místo legální definice v § 2 odst. 3 a 4 daňového řádu třeba použít vymezení daní a dalších tam zmíněných plateb v příslušných ustanoveních insolvenčního zákona, tedy jeho již zmíněných § 168 odst. 2 písm. e) a § 170 písm. d). Stejně tak i § 152 odst. 3 daňového řádu (a jeho odst. 4 v tom rozsahu, v jakém se vztahuje k situacím podle odst. 3) je podobně jako § 242 až 245 téhož zákona relativně samostatným komplexem pravidel pro insolvenční situace, jejž je třeba vykládat v mezích autonomních definic daní poplatků a jiných obdobných plnění podle § 168 odst. 2 písm. e) a § 170 písm. d) insolvenčního zákona. Jinak řečeno, § 152 odst. 3 a 4 daňového řádu je použitelný jen na ty pohledávky, které splňují kritéria uspokojitelnosti v insolvenčním řízení (§ 170 insolvenčního zákona) a současně mají charakter pohledávek za majetkovou podstatou ve smyslu § 168 odst. 2 písm. e) téhož zákona. Ani zde tedy není použitelná definice „daně“ podle § 2 odst. 3 a 4 daňového řádu.“
I po vydání tohoto rozsudku existují otázky
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že se Nejvyšší správní soud vymezil proti těm ustanovením daňového řádu, která z hlediska respektování principů ústavně konformního výkladu daňových předpisů v rámci insolvenčního řízení nepovažuje v daném ohledu za přiměřená. Současně i bere na vědomí fakt, že
zákonodárce může pro určité typy pohledávek zavést zvláštní procesní pravidla, reflektující zvláštní povahu těchto pohledávek či zvláštní způsob rozhodování o nich.
I po vydání tohoto soudního rozhodnutí však existují otázky, které nebyly zodpovězeny anebo vznikly právě v souvislosti s vydáním tohoto rozhodnutí. Předně lze polemizovat se závěrem, že „ze znění zmíněných ustanovení (tj. § 242 až 245 daňového řádu – pozn. autora) je jasné a nepochybné, že se vztahují na insolvenční situace a že pro tyto situace v některých ohledech upřesňují pravidla obecně zakotvená v insolvenčním zákoně.“
Byl by jistě ideální stav, kdyby zákonodárce, který schvaluje normy daňového práva, vycházel vždy z těchto tezí. Ovšem praxe je prozatím jiná. Pokud bychom přijali závěr, že „Jinak řečeno, § 152 odst. 3 a 4 daňového řádu je použitelný jen na ty pohledávky, které splňují kritéria uspokojitelnosti v insolvenčním řízení (§ 170 insolvenčního zákona) a současně mají charakter pohledávek za majetkovou podstatou ve smyslu § 168 odst. 2 písm. e) téhož zákona...“,
znamená to v konečném důsledku, že Nejvyšší správní soud akceptuje stav, kdy po takto provedené selekci bude předmětem započtení pohledávka, která nebyla řádně přihlášena věřitelem dlužníka do insolvenčního řízení.
I když půjde o pohledávku, která bude splňovat soudem stanovené restrikce v podobě mezí představovaných § 168 odst. 2 písm. e) a § 170 písm. d) insolvenčního zákona, tedy půjde o jistinu, bude i tak tento postup schválený správním soudem představovat viditelný rozpor s koncepcí v insolvenčním zákoně. Ta totiž předpokládá, že předmětem započtení může být jen taková pohledávka, která byla řádně přihlášena věřitelem dlužníka do insolvenčního řízení. Nejvyšší správní soud zde takto ze správce daně dotvořil (ač to možná ani nebylo úmyslem) ve své podstatě V. I. P věřitele dlužníka.
K tomu ještě nutno dodat, že tak učinil i v rozporu se svou dosavadní judikaturou, kde se vyslovil v tom duchu, že předmětem započtení v rámci insolvenčního zákona může být jen řádně přihlášená pohledávka
. 2)Skutečnosti, že stát, resp. jeho daňová odnož je zejména poslední dobou v rozšiřování svých kompetencí na úkor ostatních subjektů velmi invazivní, je si justice velmi dobře vědoma. Ostatně již v důvodové zprávě k insolvenčnímu zákonu bylo konstatováno:
„Ministerstvo spravedlnosti se staví negativně ke snahám o rozšíření taxativního výčtu pohledávek za majetkovou podstatou a pohledávek jim na roveň postaveným vyjmenovaných v ustanovení § 168 a § 169 insolvenčního zákona. Tento výčet byl předmětem důkladných diskusí již při samotné přípravě insolvenčního zákona. Poslední vývoj v otázce prioritního postavení pohledávek v zahraničí má spíše tendenci obecně omezovat jejich počet nebo od úpravy prioritních pohledávek, až na nepatrné výjimky, zcela upustit. V tomto ohledu je nejdále Německo, které již v roce 1999 provedlo reformu úpadkového práva, kterou absolutně opustilo institut prioritních pohledávek a všechny pohledávky nezajištěných věřitelů jsou uspokojovány na principu
pari passu
(priority pozbyly i pohledávky státu, a to zásadně s cílem zajistit co nejvyšší uspokojení nezajištěných věřitelů v souladu s uvedeným principem.“I přes to, že důvodová zpráva k insolvenčnímu zákonu jednoznačně deklarovala, že prioritní pohledávky by měly být omezeny a do budoucna by již neměly být do právní úpravy začleňovány, jde výše zmíněný závěr Nejvyššího správního soudu proti těmto tendencím potvrdit.
. Jednak totiž akceptuje proti celkové koncepci insolvenčního zákona započtení daňových pohledávek s charakterem pohledávek za majetkovou podstatou, jednak současně takový stav vydává za upřesnění pravidel obecně zakotvených v insolvenčním zákoně. Bohužel, pod svým dosavadním dlouhodobým průměrem zůstal v tomto ohledu rovněž Ústavní soud, který oproti dobám, kdy byl bdělým strážným okem ústavnosti, dnes už neměří svoji roli ve společnosti měřítkem ústavnosti a spravedlnosti, ale spíše počtem vydaných rozhodnutí (k tomu srov. např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 1933/19).
Naplňuje se tak dlouhodobě zažité pořekadlo, že k českým soudům se nechodí pro spravedlnost, nýbrž pro pomalé, případně někdy i překvapivě rychlé rozhodnutí, což může autor z vlastní zkušenosti bohužel
K dosavadním způsobům legislativní činnosti
O tom, že v ČR jsou důvodové zprávy nejen díky stavu české justice, ale obecně i právního státu často spíše cárem papíru, svědčí asi nejlépe důvodová zpráva k zákonu č. 80/2019 Sb., kterým byl nedávno novelizován insolvenční zákon. I když tento zákon obsahoval novelizaci ustanovení § 168 a 169 insolvenčního zákona, nebylo jeho předkladatelem Ministerstvo spravedlnosti, jak by se s ohledem na gesci dalo předpokládat, nýbrž Ministerstvo financí, ač kompetenčně zcela jistě tato právní norma spadá do působnosti Ministerstva spravedlnosti. Lze si stěží představit, že by např. Ministerstvo spravedlnosti na oplátku zas někdy financím napsalo kompletní novelu zákona o daních z příjmů, příp. snad připravilo úplně nový zákon o daních z příjmů, na který již odborná veřejnost delší čas čeká. Pomineme-li toto kompetenční vybočení, pikantní na celé věci je postup, který Ministerstvo financí při prosazení své vlastní novely insolvenčního zákona zvolilo. Konstatovalo, že zařazením
pohledávek vzniklých opravou výše daně u pohledávek za dlužníkem v insolvenčním řízení podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty
nic špatného neudělalo, nesouhlasí s názorem Nejvyššího soudu, který zazněl v jeho rozsudku sp. zn. 29 ICdo 98/2015 a je toho názoru, že pohledávka z titulu opravy výše daně nemůže mít z povahy věci vliv na pohledávku přihlášenou věřitelem, jelikož pohledávka státu je pouze dokončením „oddanění“ dané transakce z titulu výše daně.“
A současně s tímto svým postojem Ministerstvo financí přikročilo k novele insolvenčního zákona, kdy tuto pohledávku vyňalo novelou č. 80/2019 Sb. z výčtu pohledávek za majetkovou podstatou a přesunulo tyto své nároky do ještě více privilegované sféry pohledávek postavených na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou v § 169 insolvenčního zákona coby pohledávky státu – správce daně, které vznikly na základě povinnosti provést opravu odpočtu daně v případě reorganizace nebo povinnosti provést opravu odpočtu daně v případě nedobytné pohledávky podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty.
Důvodová zpráva k tomuto zákonu v této věci poznamenává: „Navrhuje se přesunout „
prioritní
“
pohledávku správce daně z režimu pohledávek za majetkovou podstatou mezi pohledávky postavené na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou. Více viz odůvodnění k bodu 1. Vzhledem k tomu, že stávající § 44 zákona o dani z přidané hodnoty se zrušuje a daná úprava se inkorporuje do opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky podle § 46 a násl. zákona o dani z přidané hodnoty, dochází rovněž k úpravě daného ustanovení a rozšíření přednostního uspokojení také pro pohledávky státu vzniklé na základě opravy základu. Zároveň z důvodu možnosti opravit základ daně podle § 42 zákona o dani z přidané hodnoty z titulu reorganizace dochází k zahrnutí přednostního uspokojení pohledávky státu i z tohoto titulu...“
Pokud bychom postup Ministerstva financí chtěli svým způsobem zlehčit, dalo by se konstatovat, že vycházeli z koncepce, že „když nám to nevyšlo jako zapodstatovka, dáme to jako pohledávku na roveň postavenou a uvidíme.“ Celé toto legislativní kutilství má však významnou dohru v tom, že se Ministerstvo financí nyní domnívá, že všechny „přechytračilo“ tím, že tento svůj nárok přeformulovalo a vsunulo mezi ještě více favorizované pohledávky postavené na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou dle § 169 insolvenčního zákona. Zatímco u pohledávek za majetkovou podstatou, kam se Ministerstvo financí urputně pokoušelo tyto pohledávky donedávna zařadit, bylo nezbytné, aby pro potřeby uspokojení v rámci insolvenčního řízení tyto pohledávky vznikly v souladu s § 168 odst. 2 insolvenčního zákona po rozhodnutí o úpadku
, u pohledávek postavených na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou dle § 169 insolvenčního zákona již taková časová podmínka stanovena není a není-li dále zákonem stanoveno jinak, taková pohledávka by měla být uspokojena v plné výši kdykoli po rozhodnutí o úpadku.
Apelovalo-li Ministerstvo spravedlnosti v důvodové zprávě k insolvenčnímu zákonu coby předkladatel v roce 2006 na to, aby již nadále (do budoucna) nedocházelo k dalšímu rozšiřování
taxativního výčtu pohledávek za majetkovou podstatou a pohledávek jim na roveň postavených vyjmenovaných v ustanovení § 168 a § 169 insolvenčního zákona,
jednalo se ve světle výše uvedeného zřejmě jen o prázdné gesto, které nebylo namířeno na legislativní počiny z dílny Ministerstva financí. Smutné ovšem na celé věci je to, že samotný insolvenční zákon pak díky tomu coby právní norma, jejímž účelem je kromě jiného zásadně poměrné a tím i spravedlivé uspokojení věřitelů a která má současně odmítat zvýhodnění státu jako věřitele zvláštní povahy, ztrácí z větší části svůj smysl a účel existence, byť se mohou najít i tací, kteří budou přesvědčovat o opaku. Zmíněná důvodová zpráva k zákonu č. 80/2019 Sb. pak svědčí minimálně o tom, že na Ministerstvu financí buď důvodové zprávy k zákonům z pera Ministerstva spravedlnosti nečtou, anebo jejich závěry lehkomyslně přehlížejí – bez ohledu na to, jak stará je ona důvodová zpráva a čeho se týká. Převedeme-li do praxe závěry Nejvyššího správního soudu z již zmíněného rozsudku sp. zn. 9 Afs 4/2018, tedy, že
zákonodárce však může pro určité typy pohledávek zavést zvláštní procesní pravidla reflektující zvláštní povahu těchto pohledávek či zvláštní způsob rozhodování o nich, např. ustanovení § 242 až 244 daňového řádu,
znamená to, že připouští ve prospěch daňového řádu započtení i tam a v těch situacích, kde to výslovně insolvenční zákon zapovídá?
Typicky např. v případě ustanovení § 122 odst. 3 insolvenčního zákona nebo v případě ustanovení § 324 odst. 3 insolvenčního zákona. Do obou těchto zákazů může ingerovat toliko insolvenční soud svým předběžným opatřením, jinak má tento zákaz obdobu zákazu, který je znám z ustanovení § 14 odst. 1 písm. i) zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, jež bylo svého času považováno judikaturou soudů za ustanovení lex specialis
mimo jiné i vůči všem ustanovením daňových zákonů, zejména pak vůči § 64 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. Tento postoj soudu ostatně vyplývá i z toho, že je toho názoru, že: „V tomto rozsahu tedy jsou pravidla v § 242 až 245 daňového řádu v těch případech, na něž dopadají, použitelná přednostně před jim odpovídajícími obecnými pravidly insolvenčního zákona...“
Nicméně Nejvyšší správní soud připouští, že „i tak je však třeba vykládat je ve světle smyslu a účelu insolvenčního práva a s vědomím jeho ústavních limitů, jak byly vyloženy výše. Mimo jiné tedy nelze dovodit, aby nepřiměřeně širokým uplatněním „započtení“ daňových pohledávek postupem podle ustanovení daňového řádu (jež by šlo nad rámec obecných pravidel o započtení v insolvenci) byl ústavně nepřípustně zvýhodněn správce daně jako věřitel.“
Je tedy jedním z ústavních limitů např. i výslovný zákaz započtení, který je takto obsažen v příslušných ustanoveních insolvenčního zákona? Domnívám se, že ano, protože v opačném případě by takovýto výklad Nejvyššího správního soudu postrádal smyslu.Platí zákaz započtení v průběhu reorganizace, nebo neplatí?
Typicky se to odráží např. v případě institutu reorganizace. Samotné zákazy započtení byly do insolvenčního zákona vloženy jeho novelou č. 217/2009 Sb. (dále jen „protikrizová novela“), což je právní norma, která měla v době svého vzniku coby primární účel své existence
ochranu (kromě jiného) též cash-flow potřebného k provozu dlužníkova závodu
3). Nelze rovněž nepostřehnout, že tento zákon byl přijímán ve stejném volebním období jako již zmíněný daňový řád. Je proto málo pravděpodobné, že by zákonodárce v uvedeném období, kdy byly tyto zákony přijímány, nevěděl, proč je součástí této novely i onen výslovný zákaz započtení. Ostatně v důvodové zprávě k tomuto zákonu je uvedeno: „K tomu, aby uplatňování institutu započtení těmi věřiteli, kteří mají vůči dlužníku vzájemné pohledávky k započtení způsobilé, nemařilo celospolečenský zájem na podpoře nelikvidačních forem řešení úpadku, má přispět zákonem formulovaný zákaz započtení po dobu trvání moratoria (doplnění odstavce 3 v § 122) a v době po zveřejnění návrh na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku (doplnění odstavce 3 v § 324). Věty druhé těchto nových odstavců legislativně ztvárňují (stejně jako dosavadní text § 140 odst. 2) myšlenku, že úkon směřující k započtení není možné provést (od vyhlášení moratoria nebo od zveřejnění návrhu na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku), i kdyby se na jeho základě započítávané pohledávky setkaly (s ohledem na to, že byly obě již dříve splatné) ještě před vyhlášením moratoria, respektive ještě před zveřejněním návrhu na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku.“
Ministerstvo spravedlnosti však oproti Ministerstvu financí striktně respektuje svou kompetenci v oblasti tvorby legislativních norem, tudíž v závěru této části je ještě vložena věta: „Zásahy v textu insolvenčního zákona týkající se institutu započtení nemají vliv na úpravu obsaženou v zákoně č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (srov. zejména jeho § 40a), takže zásahy v textu označeného zákona nejsou navrhovány.“
Lze se proto domnívat, že Ministerstvo spravedlnosti oproti nynějšímu přístupu Ministerstva financí při změně právních předpisů respektovalo dělbu práce a kompetenci v rámci legislativní činnosti a do koncepce obsažené v tehdejším zákoně o správě daní a poplatků nikterak nezasahovalo. Nástupcem zákona o správě daní a poplatků, vůči kterému tehdy tato informace směřovala, se mezitím stal již zmíněný daňový řád, a proto otázka, nakolik je těmito zákazy a omezeními v insolvenčním zákoně v průběhu reorganizace limitován samotný správce daně, visí ve vzduchu dál.V rozsudku sp. zn. 65 Af 44/2017 Krajský soud v Ostravě, pobočka Olomouc dospěl k závěru, že „
výklad spočívající v tvrzení, že § 242 odst. 2 daňového řádu je speciálním ustanovením k § 324 odst. 3 insolvenčního zákona, je výkladem nesprávným. Takový výklad by byl v rozporu se základní zásadou insolvenčního zákona zakotvenou v ustanovení § 5 písm. a) insolvenčního zákona, neboť by umožňoval výhodnější postavení jednoho věřitele, správce daně, resp. státu, oproti jiným věřitelům, kterým je započtení pohledávek od okamžiku zveřejnění návrhu na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku ustanovením § 324 odst. 3 insolvenčního zákona výslovně zakázáno (s výjimkou povolení insolvenčním soudem). K uspokojení má mimo stanovené výjimky docházet řádným způsobem v insolvenčním řízení, nikoli mimo něj. Opačný postup by byl bezdůvodným zvýhodněním státu jako věřitele v insolvenčním řízení, neboť jako jediný věřitel by mohl započíst pohledávky i v době po zveřejnění návrhu na povolení reorganizace, v důsledku čehož by byl takový postup v rozporu s ustálenou judikaturou Ústavního soudu, z níž jednoznačně vyplývá důraz na rovné postavení všech věřitelů a zákaz neodůvodněného zvýhodnění státu (k tomu blíže viz nález ze dne 7. 4. 2005, sp. zn. I. ÚS 544/02, ze dne 28. 7. 2005, sp. zn. III. ÚS 648/04, ze dne 9 .12. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 48/06). V souladu se zásadami formulovanými Ústavním soudem, a to zásadou rovného postavení všech věřitelů a zákazem neodůvodněného zvýhodnění státu, a obecnými principy formulovanými insolvenčním zákonem, krajský soud uzavírá, že žalovaný byl povinen při převodu přeplatku postupovat i dle ustanovení § 324 insolvenčního zákona.“
Bude jistě zajímavé sledovat další vývoj v této oblasti, neboť proti tomuto rozsudku byla podána kasační stížnost, o níž bude teprve pod sp. zn. 5 Afs 14/2019 rozhodovat Nejvyšší správní soud.Několik argumentů proti aplikaci započtení v průběhu reorganizace
Každopádně je už v tuto chvíli zřejmé, že má-li mít reorganizace coby sanační způsob řešení úpadku v rámci insolvenčního zákona ještě vůbec nějaký smysl, je takovýto závěr Krajského soudu v Ostravě, pobočky Olomouc odůvodněný. To zejména při předpokladu, že má-li být reorganizace jakousi pozvánkou k jednacímu stolu a mají-li si všichni věřitelé uvědomit situaci, že podnik (resp. závod) fakticky patří všem těmto věřitelům, jejichž snahou nutně musí být co možná nejvyšší snížení realizované ztráty 4), nemůže tu existovat věřitel, který je z toho svým způsobem jednou nohou venku, protože má možnost vytahovat si z dlužníka peníze ještě bokem, mimo samotné insolvenční řízení a přitom se ještě tvářit, že respektuje pravidla pro přihlášené věřitele.
V případě reorganizace by bezbřehá aplikace § 242 až 244 daňového řádu měla ještě jeden nežádoucí dopad. Pokud by se správce daně přihlásil s daňovou pohledávkou do insolvenčního řízení, kde by úpadek dlužníka byl řešen reorganizací, pak by správce daně mohl v souladu s § 192 odst. 4 insolvenčního zákona s přihlédnutím k § 243 odst. 2 daňového řádu tuto pohledávku, co do její výše, měnit až do ukončení přezkumného jednání, příp. schválení zprávy o přezkumu soudem. Zásadním dopadem reorganizačního plánu, stane-li se účinným, je ovšem
změna sumy závazků dlužníka. Reorganizační plán lze označit jako jakousi dohodu
. 5) Věřitelem dlužníka je v souladu s § 356 insolvenčního zákona od účinnosti reorganizačního plánu pouze subjekt, který má pohledávku vymezenou v § 168 a 169 insolvenčního zákona, uplatnil ji postupem dle § 203 insolvenčního zákona anebo má pohledávku za dlužníkem vzniklou před zahájením insolvenčního řízení, kterou řádně a včas ji přihlásil do insolvenčního řízení a tato pohledávka byla i zjištěna. Navíc insolvenční zákon ve svém § 324 odst. 3 obsahuje svým způsobem sui generis
, kdy dochází k nahrazení původního závazku dlužníka závazkem, který vychází z průběhu insolvenčního řízení a schváleného reorganizačního plánukategorický zákaz započtení vzájemných pohledávek dlužníka a jeho věřitelů poté, co byl zveřejněn návrh na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku.
K této otázce se mimo jiné vyjadřoval i Nejvyšší soud, kdy ve svém rozsudku sp. zn. 29 Cdo 1430/2014 dospěl k závěru, že „započítávat pohledávky mimo pohledávek, o nichž to stanoví výslovně schválený reorganizační plán, není možno ani v průběhu provádění reorganizačního plánu. To platí i pro pohledávky za majetkovou podstatou.“
Zakázal-li zákonodárce bez dalšího v souvislosti s podáním návrhu na reorganizaci jakýkoli zápočet vzájemných pohledávek dlužníka a věřitele, měl by být takový zákaz všemi věřiteli respektován, přičemž nedodržení tohoto zákazu by mohlo zakládat absolutní neplatnost takového právního jednání ve smyslu § 588 občanského zákoníku.Při hledání odpovědi na otázku, která právní úprava má při aplikaci přednost, by možná stálo za úvahu podívat se i na charakter obou právních norem, tj. jak daňového řádu, tak i protikrizové novely. I kdybychom – bez ohledu na výše uvedené výhrady –zohlednili závěr Nejvyššího správního soudu, že
„ze znění zmíněných ustanovení (viz § 244 a 245 daňového řádu – pozn. autora) je jasné a nepochybné, že se vztahují na insolvenční situace a že pro tyto situace v některých ohledech upřesňují pravidla obecně zakotvená v insolvenčním zákoně“,
nelze přehlédnout, že daňový řád je svou povahou spíše procesní norma, která upravuje postup správců daní a současně i práva a povinnosti daňových subjektů a třetích osob, které jim vznikají v daňovém řízení při správě daní. Naproti tomu protikrizová novela je speciální právní norma, která byla přijata k řešení specifických situací v souvislosti se vznikem konkrétní krizové situace, přičemž v případě reorganizace má chránit cash-flow dlužníkova závodu
. O to více dnes, kdy opět procházíme krizovým stavem, může její význam stoupat, tudíž v souladu s pravidlem lex specialis
derogat generalis
se jedná o speciální právní normu, která by proto měla mít z hlediska samotné aplikace pro tyto případy přednost před zmíněnými ustanoveními daňového řádu. To by mělo pochopitelně platit nejen ve vztahu k ustanovení § 324 odst. 3 insolvenčního zákona, ale taktéž i ve vztahu k § 122 odst. 3 téhož zákona. Škarohlíd by ovšem namítl, že je tu opět ve hře hledisko veřejného zájmu na řádném výběru daní oproti možnému veřejnému zájmu na dobrém fungování hospodářství
, jak jej např. svého času definoval Ústavní soud 6). Které hodnoty nakonec zvítězí??? Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 12/2020.
1) K tomu srov. Taranda, P., Několik poznámek k judikatuře z oblasti daňového a insolvenčního řízení aneb Bude někdy z polojasna jasno?,
Daně a právo v praxi
č. 3/2018, str. 48-53, a Taranda, P., Bude stát znovu privilegovaným věřitelem v insolvenčním řízení?, Daně a právo v praxi
č. 10/2019, str. 40-432) K tomu srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 2 Afs 41/2011 v plném znění na webu .
3) k tomu srov. např. Richter, T.,
Insolvenční právo
. 2. doplněné a upravené vydání. Praha, Wolters Kluwer, 2017, str. 3144) k tomu srov. Kislingerová, E. a kol.,
Insolvenční praxe v České republice v období 2008-2013
. Praha, C.H. Beck, 2013, str. 29-34.5) k tomu srov. např. Kozák, J., Budín, P. a kol.,
Insolvenční zákon a předpisy související. Komentář
Praha, Wolters Kluwer, 2008, str. 480-481.6) K tomu srov. rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 3271/13.