Prokazování dodavatele jako součást důkazního břemene daňového subjektu

Vydáno: 39 minut čtení

Tématem článku je v praxi velice frekventovaná problematika prokazování dodavatele zdanitelného plnění a rozsah důkazního břemene daňového subjektu. Mou snahou je poukázat na skutečnost, že judikatura Soudního dvora Evropské unie, kterému svědčí pravomoc vykládat právo Evropské unie, je založena na poněkud jiných východiscích oproti těm, na nichž stojí judikatura Nejvyššího správního soudu a z ní vycházející správní praxe. Tato východiska je nutno brát v potaz při řešení sporů, které v této oblasti každodenně vznikají.

Prokazování dodavatele jako součást důkazního břemene daňového subjektu
JUDr.
Ondřej
Moravec
 
Úvodem
Problematika prokazování dodavatele zdanitelného plnění při uplatňování nároku na odpočet daně dlouhodobě patří mezi sporná témata tuzemského daňového práva. Materie v sobě spojuje dva významné rysy. Jde o otázku mimořádného praktického významu a každodenní aplikace. Současně ale jde o problém velice komplexní dotýkající se zjišťování skutkového stavu a hodnocení důkazů (tj. v konkrétních řešených případech otázek skutkových) i právní kvalifikace, přičemž vedle vnitrostátního procesního práva se ke slovu hlásí právo Evropské unie. Přes značnou frekventovanost tématu tedy rozhodně nelze říci, že by bylo jasno.
V tomto příspěvku se pokusím tuzemskou správní praxi předurčovanou zejména judikaturou Nejvyššího správního soudu (dále také „NSS“) konfrontovat s některými principiálními východisky, na kterých je založena
judikatura
Soudního dvora Evropské unie (dále také „Soudní dvůr“ nebo „SDEU“). Článek nemá být kompendiem dostupné judikatury, seznamem dílčích otázek, které již byly judikovány, ani analýzou konzistentnosti judikatury Nejvyššího správního soudu. Spíše než na řešení konkrétních případů podstatně ovlivněné důkazní situací i onou příslovečnou věrohodností podvozku, na kterém případ k soudu přijel, nás bude zajímat obecná tendence. Jsem si vědom toho, že otázka identity dodavatele byla řešena v celé řadě dalších rozhodnutí, která v textu nezmiňuji. Netvrdím, že mnou citovaná rozhodnutí jsou reprezentativní ani převažující. Jejich citace slouží k ilustraci vzorců uvažování, s nimiž se setkáme v judikatuře Nejvyššího správního soudu a které se následně zcela logicky propisují do správní praxe. Proto je důležité vědět, nakolik jsou základní paradigmata, na kterých stojí vnitrostátní právo, slučitelná s judikaturou Soudního dvora. Pokud totiž Soudní dvůr Evropské unie zaujme právní názor k výkladu dílčí otázky, jemuž neodpovídá
judikatura
Nejvyššího správního soudu, „postačí“ korekce při řešení této dílčí otázky. Podstatně složitější situace však nastává, pokud
judikatura
Soudního dvora torpéduje systémová východiska, na kterých je založeno vnitrostátní právo. Míra rezistence vnitrostátní praxe vůči takovým zásahům může být výrazně vyšší, než tomu je při řešení dílčích otázek. Nejde ani tak o obavy ze ztráty suverenity a rozpínavosti unijního práva, jako spíše o zažité zvyklosti a provázanost vnitrostátního práva jako celku.
Obtížné může být i rozpoznání takovéto
kolize
, pokud zásah SDEU nepochází z řízení, jehož účastníkem je Česká republika. Mnohdy se totiž lze schovat pod zástěru specifických skutkových okolností či zásadně odlišné vnitrostátní úpravy státu, jehož se rozhodnutí SDEU týká. Takový úkryt je však efektivní pouze do času. Dříve či později se situace stane neudržitelnou a vnitrostátní orgány si vzniklou kolizi musejí přiznat a reagovat na ni. Jsem toho názoru, že v případě prokazování identity dodavatele zdanitelného plnění jsme svědky takové
kolize
a že při jejím odstraňování patrně bude třeba zasáhnout hluboko do základu systému dokazování v daňovém řízení.
 
Expozice problému
O
prokazování dodavatele
typicky hovoříme tehdy, je-li z důkazní situace zřejmé, že daňový subjekt přijal zdanitelné plnění, z něhož uplatňuje nárok na odpočet (zboží prokazatelně existuje, bylo daňovým subjektem prodáno, z čehož je zřejmé, že muselo být nakoupeno; reklamní služba byla prokazatelně poskytnuta apod.), avšak existují větší či menší pochybnosti o identitě dodavatele, který plnění poskytl, resp. o tom, zda dodavatel, jež vystavil daňový doklad, je dodavatelem, který poskytl též zdanitelné plnění, případně, zda dodavatel, jež je jako dodavatel uveden na daňovém dokladu, kterým je nárok na odpočet prokazován, tento daňový doklad také skutečně vystavil.
V praxi se lze setkat s následujícími modelovými situacemi:
a)
Deklarovaný dodavatel poskytnutí plnění popírá, fakturu, z níž je nárok na odpočet uplatněn, neeviduje ve svém účetnictví, a tedy ani na výstupu neodvedl daň z plnění, za které daňový subjekt uplatnil nárok na odpočet.
b)
Deklarovaný dodavatel se při daňové kontrole stal nekontaktním, v důsledku čehož není možné provést křížovou daňovou kontrolu a ověřit, zda předmětnou fakturu skutečně vystavil a následně přiznal a odvedl daň na výstupu.
c)
Deklarovaný dodavatel uskutečnění plnění nepopírá, fakturu ve svém účetnictví eviduje, avšak správce daně z jiných důvodů pochybuje o tom, zda shodné tvrzení daňového subjektu a jeho dodavatele odpovídá skutečnosti.
Na první pohled by se mohlo jevit, že pro daňový subjekt je nejsvízelnější první z modelových situací, neboť v přímé kontroverzi se svým dodavatelem musí správce daně přesvědčit o tom, že právě účetnictví daňového subjektu je účetnictvím správným, věrohodným a úplným, tedy, že navzdory tomu, že dodavatel poskytnutí plnění popírá, k plnění došlo, a že bylo uskutečněno právě popírajícím dodavatelem.
Leckdy je však procesně zranitelnější daňový subjekt nacházející se ve druhé a třetí z modelových situací. V těchto případech totiž správce daně z nějakých důvodů nevěří nezpochybněnému tvrzení daňového subjektu či dokonce shodnému tvrzení obou stran obchodního vztahu a uznání nároku na odpočet podmiňuje tím, že daňový subjekt předloží vedle faktury
další důkazy prokazující bez jakýchkoli pochybností, že zdanitelné plnění bylo uskutečněno tak, jak je daňovým subjektem deklarováno.
Hmotněprávním základem tohoto postupu správce daně je § 72 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), dle něhož je jednou z podmínek vzniku nároku na odpočet poskytnutí zdanitelného plnění plátcem daně. Vzhledem k tomu, že bez znalosti identity dodavatele zpravidla nelze učinit závěr, zda dodavatel je, či není plátcem daně,1) trvá správce daně na tom, že identita dodavatele musí být při daňové kontrole prokázána. Důkazní břemeno ohledně splnění hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet nese daňový subjekt.
Praktickým procesním vyjádřením tohoto uspořádání jsou výzvy k prokázání skutečností, v nichž správce daně daňový subjekt vyrozumívá, že nárok na odpočet nebude moci být uznán, nebude-li daňovým subjektem bez pochyb prokázán. Samotná faktura dle správce daně není důkazem uskutečnění zdanitelného plnění, neboť základem nároku není faktura (faktura jako poukázka na odpočet), nýbrž ekonomický vztah vykazující zákonem předepsané znaky zdanitelného plnění.
I v tomto případě platí, že za vším je nutno hledat zásadu neutrality – odpočtena totiž má být právě daň, která může být vybrána na výstupu. Již na tomto místě je třeba zdůraznit, že v popsaných modelových situacích je zásada neutrality daně ostřelována z obou stran. Na straně jedné vzniká riziko státnímu rozpočtu, pokud nebude existovat dodavatel, který daň, jíž chce daňový subjekt odpočíst, ve prospěch státního rozpočtu odvede, resp. bude mít povinnost odvést. Stejným ohrožením zásady neutrality ovšem je fakticky dvojí výběr téže daně v situaci, kdy stát vybere (má v úmyslu vybrat) daň na výstupu a zároveň odmítá uznat nárok na odpočet pod záminkou (tvrzené) důkazní nouze daňového subjektu.
Ve svých důsledcích tedy jde primárně o problém černého Petra, resp. rozložení rizik plynoucích z toho, že deklarovanou daň nebude možné z nějakých důvodů vybrat. Domnívám se, že toto výchozí uspořádání je nutno mít nepřetržitě na paměti, neboť odchylky od zásady neutrality se obecně vyskytnout mohou, ale zpravidla jsou nežádoucí. Nutnost přihlížet k zásadě neutrality, ač ta sama dle SDEU není součástí primárního práva Evropské unie, plyne i z norem vyšší právní síly. Platí-li totiž, že výběr daní představuje legitimní zásah do práva na ochranu majetku, přičemž daň může být stanovena jedině na základě zákona, potom správce daně v postavení výběrčího této daně musí svou činnost směřovat k tomu, aby od daňového subjektu vybral onu jedinou správnou daň, k jejímuž zaplacení je daňový subjekt dle hmotného práva povinen. Z tohoto úhlu pohledu je výslovné vyjádření účelu správy daní v § 1 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „d. ř.“), pouze výslovným připomenutím něčeho, co plyne již z ústavního pořádku.
 
Vnitrostátní správní praxe
Právní základ rozložení důkazního břemene je upraven vnitrostátním procesním právem, zejména pak § 92 d. ř. Nutno dodat, že jednoznačná pravidla rozkládající důkazní břemeno mezi daňový subjekt a správce daně bychom jen z tohoto ustanovení, bez znalosti judikatury a doktríny, dešifrovali jen stěží. Současně je ovšem tato
judikatura
, alespoň ve svých základech a na první pohled, do té míry konstantní, že jde o součást základního kánonu daňového procesu.
Podle těchto pravidel daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět ve svých daňových tvrzeních a jiných podáních.2) Tvrdí-li tedy daňový subjekt, že mu vznikl nárok na odpočet daně na vstupu, pak je jeho povinností tvrdit a v případě potřeby též prokázat, že mu nárok na odpočet vznikl (§ 72 ZDPH), a dále že splnil další podmínky pro uplatnění tohoto nároku (§ 73 ZDPH). Z judikatury NSS vyplývá, že tuto svou důkazní povinnost plní daňový subjekt předložením svého účetnictví. V tomto stádiu postačuje, předloží-li daňový subjekt za účelem prokázání svého tvrzení fakturu dodavatele, z níž by měly vyplývat skutečnosti zakládající právo na odpočet. Nejde o to, že by samotná faktura vystavená plátcem daně nárok na odpočet zakládala, ale o to, že v tomto stádiu je považována za dostatečně věrohodný důkaz toho, že skutkový stav odpovídá stavu, který je deklarován fakturou.
Spory nastávají teprve v situaci, kdy správce daně má důvod pochybovat o tomto souladu, neboť v takovém případě již faktura přestává být postačujícím důkazem a po daňovém subjektu je požadováno, aby předložil jiné důkazy dokládající vznik jím tvrzeného nároku na odpočet. Podstatné přitom je, že tento postup není věcí volné správní úvahy správce daně, nýbrž výsledkem hodnocení důkazů, přičemž kogentními normami procesního práva je stanoveno, jaké skutečnosti prokazuje daňový subjekt a jaké skutečnosti prokazuje správce daně. Dle § 92 odst. 5 písm. c) d. ř. správce daně prokazuje
„skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem“.
Nutno dodat, že správce daně nemusí prokázat, že skutkový děj se odehrál jinak, než tvrdí daňový subjekt, resp. jak se odehrál, nýbrž pouze to, že
prokazatelně existují
skutečnosti relevantně zpochybňující pravdivost skutkové verze daňového subjektu. Ve vztahu k dodavateli tedy správci daně postačí, prokáže-li, že existují pádné důvody k pochybnostem o tom, že deklarovaný dodavatel je dodavatelem skutečným, nemusí však skutečného dodavatele identifkovat, či dokonce prokázat.
Takto nastavená pravidla hry v sobě skrývají jeden velký paradox. Na straně jedné je totiž správce daně (zcela logicky a plně v souladu s principy materiálního právního státu) odpovědný za úplné zjištění skutkového stavu, neboť dle § 92 odst. 2 d. ř. platí, že
„správce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjektů“.
Konkrétní pravidla rozložení důkazního břemene však správce daně vedou směrem zcela opačným. Za vnesení důkazního materiálu do řízení je činěn odpovědným daňový subjekt a správci daně pro udržení jeho procesní pozice (neboť on svou procesní pozici v daňovém řízení má) postačuje, rozbije-li skutkovou verzi daňového subjektu. Správce daně nevítězí v řízení tehdy, usvědčí-li daňový subjekt ze lži, ale i tehdy, dostane-li daňový subjekt do důkazní nouze do té míry, že bude moci uzavřít, že se v daňovém řízení nepodařilo zjistit, zda plátce uvedený na faktuře, z níž daňový subjekt nárok uplatňuje, je skutečným dodavatelem.
Klíčovou roli proto sehrává správní soudnictví nadané pravomoci přezkumu správních rozhodnutí v plné jurisdikci. Jakkoli těžiště dokazování i hodnocení důkazů leží ve sféře daňového řízení, probíhá pod plnohodnotnou soudní kontrolou. Správní soud může jednak dokazování zopakovat, či dokonce doplnit, a zejména pak v plném rozsahu přezkoumat závěry správce daně o tom, která ze stran sporu důkazní břemeno unesla a která nikoli.
Z judikatury správních soudů můžeme
abstrahovat
přinejmenším níže uvedené zobecňující závěry:
Daňový subjekt je povinen prokázat splnění hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet včetně dodavatele, který plnění poskytl. V prvotní fázi postačí předložení faktury, v případě pochybností o souladu daňových dokladů se skutečností však je daňový subjekt povinen prokázat uskutečnění zdanitelného plnění i jinými důkazními prostředky.
Má-li správce daně v úmyslu zpochybnit věrohodnost účetnictví daňového subjektu (přinejmenším ve vztahu k některým z transakcí), pak nepostačí ničím nepodložené konstatování pochybností, nýbrž je na správci daně, aby prokázal konkrétní skutečnosti, které jsou svou povahou a svou intenzitou způsobilé zpochybnit správnost dosavadních tvrzení daňového subjektu.3)
Správce daně je zejména v případě tzv. řetězových obchodů povinen respektovat běžnou obchodní praxi a své případné podezření na možný podvod na dani nemůže maskovat umělým konstruováním pochybností o identitě dodavatele.4)
Správce daně musí citlivě pracovat s tzv. důkazním standardem – v případě prokazování identity dodavatele se lze spokojit, pokud daňový subjekt prokáže přiměřenou pravděpodobnost skutečnosti, že deklarovaný dodavatel je dodavatelem skutečným.5)
Judikatura
SDEU a její vnitrostátní reflexe
Pohled Soudního dvora na prokazování identity dodavatele je nutně předurčen kompetencemi, kterými je Soudní dvůr nadán. Jeho výsostnou pravomocí obecně je výklad unijního práva a řešení právních otázek souvisejících s jeho aplikací, konkrétněji je pak pravomoc Soudního dvora vymezována působností práva EU. Ve vztahu k dani z přidané hodnoty je tedy těžištěm činnosti SDEU výklad ustanovení směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“). Vzhledem k obsahu této směrnice se jedná primárně o otázky hmotného práva, nicméně, jak dokládá novější
judikatura
SDEU, zejména v souvislosti s uplatňováním Listiny základních práv Evropské unie, neváhá Soudní dvůr intervenovat i v otázkách práva procesního.6) Stále sice platí princip procesní autonomie vnitrostátního práva členských států plynoucí ze skutečnosti, že procesní otázky uplatňování DPH jsou směrnicí o DPH neupraveny, avšak tato procesní autonomie je limitována zásadami rovnocenného a efektivního účinku a dále též principy vyplývajícími z procesních práv účastníků řízení chráněných Listinou základních práv Evropské unie. Plně v kompetenci vnitrostátních orgánů naproti tomu zůstávají otázky skutkové. Úkolem SDEU je poskytnout vnitrostátním orgánům užitečnou pomoc při výkladu práva EU, přičemž v řadě případů nelze zcela
abstrahovat
od skutkového stavu projednávané věci, avšak součástí rozhodnutí Soudního dvora pravidelně je upozornění, že zjištění skutkového stavu i ověření, zda skutkový stav odpovídá skutkovým předpokladům, z nichž SDEU při svém rozhodování vycházel, přísluší vnitrostátním soudům. Z judikatury SDEU vyplývá, že podmínky vzniku nároku na odpočet jsou vymezeny hmotným právem [na unijní úrovni čl. 168 písm. a) směrnice o DPH] a že jejich splnění musí prokázat plátce, který nárok na odpočet uplatňuje.7) Nedošlo-li k uskutečnění zdanitelného plnění, nárok na odpočet plátci vůbec nevznikl, a to ani v případě, kdy dodavatel, který plnění deklaroval, odvedl ve prospěch státního rozpočtu daň na výstupu. Narušení neutrality daně vzniklé v důsledku nesprávného postupu zúčastněných plátců má být v takovém případě napraveno v režimu opravy daně a jejího následného vrácení, nikoli však v rovině vyplacení nároku na odpočet, který ve skutečnosti nevznikl.
Tato obecná východiska ovšem SDEU následně doplňuje opakovaným upozorněním, že v situaci, kdy dodatečně vyjdou najevo pochybnosti o tom, zda plátce, který vystavil daňový doklad, z něhož je nárok na odpočet uplatněn, skutečně byl faktickým poskytovatelem zdanitelného plnění (např. proto, že nedisponoval dostatečným zázemím potřebným k tomu, aby zdanitelné plnění poskytl), lze nárok na odpočet odepřít
pouze za podmínky, že se na základě objektivních okolností prokáže, že tato osoba věděla či musela vědět, že se pořízením zboží nebo služeb zúčastnila plnění, jež bylo součástí úniku na DPH, kterého se dopustil dodavatel či jiný subjekt v řetězci těchto dodání.
Tento dovětek obsahuje již citované rozhodnutí SDEU ve věci
Evita-K,
8) a to bezprostředně poté, co SDEU konstatoval, že hmotněprávní předpoklady vzniku nároku na odpočet prokazuje plátce daně. Stejný závěr je obsažen i v rozsudku ve věci
Marks Pen,
9) z jehož odůvodnění vyplývá, že SDEU si byl vědom toho, že skutkový stav je takový, že deklarovaný dodavatel předmětné zdanitelné plnění fakticky neposkytl.
Detailní argumentaci Soudního dvora nalezneme v rozhodnutí ve věci
PPUH Stehcemp.
10) V bodě 46 tohoto rozhodnutí SDEU konstatuje, že
„ze žádosti o rozhodnutí o předběžné otázce přitom vyplývá, že s ohledem na okolnosti věci v původním řízení předkládající soud zastává názor, že plnění dotčená v původním řízení nebyla uskutečněna společností Finnet, nýbrž jiným subjektem, který nebylo možné identifikovat, takže daňové orgány nemohly vymáhat daň související s těmito plněními“.
Na takto vymezený problém SDEU reaguje tak, že uznává boj proti daňovým únikům za cíl podporovaný a uznaný Šestou směrnicí (směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu – Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně), navazuje na své předešlé závěry, dle nichž je správce daně oprávněn i povinen odepřít nárok na odpočet v případě, že se plátce vědomě účastní transakce, která je součástí řetězce transakcí zatíženého podvodem na dani, a v bodě 49 cit. rozhodnutí uzavírá, že
„pokud jsou splněny věcné a formální podmínky stanovené šestou směrnicí pro vznik nároku na odpočet, není slučitelné s režimem nároku na odpočet stanoveným touto směrnicí, aby byla prostřednictvím odepření tohoto nároku sankcionována osoba povinná k dani, která nevěděla a nemohla vědět, že dotyčné plnění bylo součástí podvodu spáchaného dodavatelem, nebo že jiné plnění, které bylo součástí dodavatelského řetězce, a to před či po plnění uskutečněném uvedenou osobou povinnou k dani, bylo stiženo podvodem týkajícím se DPH“.
Prokázání těchto skutečností přitom přísluší správci daně. Na tento rozsudek SDEU pak navazuje rozhodnutí SDEU ve věci
Signum Alfa,
které má již formu pouhého usnesení, v němž SDEU opakuje závěry již vyřčené a problematiku tím má zjevně za vyřešenou.11) Z vylíčení skutkového stavu je zřejmé, že maďarský správce daně nezpochybnil postavení osob povinných k dani, které daňový doklad vystavily, dospěl ovšem k závěru, že deklarovaná plnění
nebyla provedena vystaviteli těchto faktur
(bod 34 cit. usnesení). Odpověď Soudního dvora zněla tak, že
„vnitrostátním orgánům a soudům přísluší rozhodnutí o zamítnutí nároku na odpočet, pokud je prokázáno vzhledem k objektivním skutečnostem, že tento nárok je uplatňován protizákonně nebo neoprávněně“.
Vnitrostátní reflexe
těchto závěrů Soudního dvora je značně rozpačitá. Směrem nastoleným judikaturou SDEU se vydal čtvrtý senát Nejvyššího správního soudu rozsudkem ve věci
Stavitelství Melichar,
12) v němž Nejvyšší správní soud vyslovil právní názor, že pochybnosti správce daně, zda služby poskytl skutečně daňový subjekt, jenž měl daňový doklad vystavit, a zda byly služby provedeny v deklarovaném rozsahu, nepředstavují důvodné pochybnosti o věrohodnosti, úplnosti, průkaznosti či správnosti účetnictví daňového subjektu, neboť ve vztahu k těmto skutečnostem daňový subjekt netíží důkazní břemeno. Závěry čtvrtého senátu následně nepřímo aproboval šestý senát svým rozhodnutím o kasační stížnosti téhož stěžovatele vztahující se k problematice daně z příjmů právnických osob.13)
Z hlediska počtu rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jde o názor, který v rozhodovací praxi Nejvyššího správního soudu zůstal osamocen, a i pozdější rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jej dlouhou dobu zcela pomíjela.14) Tato rozhodnutí se explicitně nevypořádala s rozporem v judikatuře Nejvyššího správního soudu, ani s potenciálním nesouladem většinové judikatury Nejvyššího správního soudu s judikaturou Soudního dvora. Prvním zlomovým bodem bylo až usnesení prvního senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 8. 2018 ve věci
Kemwater ProChemie,
15) kterým byla věc postoupena rozšířenému senátu za účelem sjednocení nejednotné judikatury Nejvyššího správního soudu směrem k potvrzení převažující praxe a odmítnutí právního názoru čtvrtého senátu vyjádřeného v rozsudku ve věci
Stavitelství Melichar.
V bodech 45 až 48 usnesení o postoupení věci rozšířenému senátu pak nalezneme reflexi výše uvedeného klíčového rozsudku SDEU ve věci
PPUH Stehcemp.
Dle prvního senátu NSS v uvedeném rozsudku Soudní dvůr vycházel z diametrálně odlišné situace oproti věci projednávané Nejvyšším správním soudem. Právě skutková stránka věci společně s polskou vnitrostátní úpravou (pracující se specifickou konstrukcí
fikce
neexistence subjektu) vede k tomu, že z těchto rozsudků SDEU nevyplývají závěry, které zaujal čtvrtý senát ve věci
Stavitelství Melichar.
Usnesením NSS ze dne 11. 3. 2020, čj. 1 Afs 334/2017-54, se pak rozšířený senát Nejvyššího správního soudu obrátil na Soudní dvůr Evropské unie s těmito předběžnými otázkami:
„1. Je v souladu se směrnicí 2006/112/ES, pokud je uplatnění práva na odpočet daně z přidané hodnoty na vstupu podmíněno splněním povinnosti osoby povinné k dani prokázat, že jí přijaté zdanitelné plnění bylo poskytnuto jinou konkrétní osobou povinnou k dani?
2. Pokud je odpověď na první otázku kladná a osoba povinná k dani uvedenou důkazní povinnost nesplní, lze odepřít právo na odpočet daně na vstupu, aniž by bylo prokázáno, že tato osoba povinná k dani věděla anebo mohla vědět, že pořízením zboží nebo služeb se účastní daňového podvodu?“
V odůvodnění svého předkládacího usnesení se Nejvyšší správní soud explicitně vymezil vůči závěrům, které plynou z judikatury SDEU:
„Pokud by rozšířený senát Nejvyššího správního soudu měl na případ nahlížet optikou rozsudku Maks Pen a usnesení Signum Alfa Sped, musel by dát za pravdu žalobkyni v původním řízení. Nestačí totiž, že žalobkyně neprokáže, že jí služba byla poskytnuta osobou povinnou k dani, ale správce daně by jí navíc musel prokázat přinejmenším vědomí o účasti na daňovém podvodu, aby jí mohl odmítnout přiznat nárok na odpočet daně na vstupu. Dle názoru rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu je však nutné se na daný případ dívat v širším kontextu. Jednak vzhledem k tomu, že Česká republika je jednou ze zemí, která uplatňuje výjimku ve smyslu čl. 287 směrnice 2006/112/ES, nelze v daném případě s jistotou říci, že jsou vůbec splněny hmotněprávní podmínky uplatnění nároku na odpočet vyplývající z judikatury Soudního dvora, tedy že plnění poskytla osoba povinná k dani. Nesplnění této podmínky by podle rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu jednoznačně vedlo k narušení zásady neutrality DPH, která je jedním z pilířů systému DPH a která brání tomu, aby se shodnými případy bylo zacházeno odlišně. Navíc, i pokud by nárok na odpočet DPH vznikal tehdy, kdy by bylo zřejmé (například s ohledem na objem dodaného zboží nebo služeb), že plnění poskytla osoba povinná k dani, ale nebylo by zřejmé která, znamenalo by to popření dlouhodobé rozhodovací praxe Soudního dvora ohledně důkazní povinnosti daňového subjektu, která podle názoru NSS zahrnuje i prokázání konkrétní osoby povinné k dani, a mohlo by to znamenat otevření nové cesty k významným daňovým únikům, přestože boj proti daňovým únikům je jedním z cílů uznaných směrnicí 2006/112/ES (viz rozsudek Bonik, body 35 a 37), jak bylo rozvedeno shora.“
 
Aktuální situace
Z dosavadního vývoje řízení o kasační stížnosti společnosti Kemwater ProChemie, které bude zjevně zcela klíčové pro řešení otázky prokazování identity dodavatele na úrovni vnitrostátního práva, lze tušit, že finální verdikt je i po třech letech od podání kasační stížnosti v nedohlednu. Tato skutečnost zákonitě komplikuje nejen probíhající soudní řízení (která by měla být do vyřešení sporné otázky přerušena), ale i řízení daňová, u kterých přerušení řízení v úvahu nepřichází. Správci daně si až do rozhodnutí Soudního dvora o předběžné otázce musejí učinit vlastní úsudek, přičemž přitom musejí zhodnotit
veškerou
relevantní
judikaturu Nejvyššího správního soudu, a zejména pak judikaturu Soudního dvora, která poskytuje bezprostředně závazný výklad práva Evropské unie.
V této souvislosti je nutno vzít v potaz zejména rozsudek SDEU ze dne 4. 6. 2020 ve věci
SC C.F. SRL
.16) Jak vyplývá z rekapitulační části rozhodnutí, předkládající soud uvádí, že
„podle názoru rumunských daňových orgánů společnost CF odpovídá za neadekvátní daňové jednání svých dodavatelů. Fiktivní povaha obchodních transakcí mezi společností CF a uvedenými dodavateli podle zmíněných orgánů vyplývala z toho, že společnost CF nebyla schopna předložit jiné doklady než daňovou fakturu“.
Předkládací soud dále konstatuje, že mu nejsou známy žádné nepřímé důkazy, které přivedly daňové orgány k závěru, že obchodní transakce mezi společností C.F. a jejími dodavateli byly fiktivní.
Dle SDEU podstatou předběžných otázek je
„zda v případě pouhého nepodloženého podezření vnitrostátní daňové správy ohledně toho, zda skutečně došlo k hospodářským plněním, na jejichž základě byla vystavena daňová faktura, musí být zásady, jimiž se řídí uplatňování společného režimu DPH členskými státy, a to zejména zásada daňové neutrality a zásada právní jistoty, vykládány v tom smyslu, že brání tomu, aby osobě povinné k dani, která je příjemcem této faktury, byl odepřen nárok na odpočet DPH, pokud tato osoba není schopna předložit kromě uvedené faktury další důkazy, které dokládají, že k hospodářským plněním skutečně došlo“.
Takto položenou předběžnou otázku SDEU řešil
prizmatem možné existence podvodu na dani.
V odst. 44 svého rozsudku s odkazem na rozsudek ve věci
PPUH Stehcemp
uvádí, že
„je na příslušné vnitrostátní daňové správě, aby s ohledem na objektivní okolnosti a aniž by po příjemci faktury požadovala ověření, která mu nepříslušejí provádět, prokázala, že tento příjemce věděl nebo měl vědět, že plnění uplatňované k odůvodnění nároku na odpočet bylo součástí úniku na DPH, což přísluší ověřit předkládajícímu soudu“.
V odst. 48 cit. rozsudku se SDEU vyjadřuje k požadavku daňové správy na předložení dalších doplňujících dokumentů nad rámec faktury vystavené plátcem:
„Vzhledem k tomu, že předložení takových doplňujících dokumentů není stanoveno v čl. 178 písm. a) směrnice o DPH a může nepřiměřeně ovlivnit uplatnění nároku na odpočet, a tím i zásadu neutrality, příslušná vnitrostátní daňový správa takový postup v obecné rovině nemůže vyžadovat.“
Na položenou předběžnou otázku SDEU odpověděl takto:
„Zásady, jimiž se řídí uplatňování společného režimu daně z přidané hodnoty (DPH) členskými státy, a to zejména zásada daňové neutrality a zásada právní jistoty, musí být vykládány v tom smyslu, že brání tomu, aby byl v případě pouhého nepodloženého podezření vnitrostátní daňové správy ohledně toho, zda skutečně došlo k hospodářským plněním, na jejichž základě byla vystavena daňová faktura, odepřen osobě povinné k dani, která je příjemcem této faktury, nárok na odpočet DPH, pokud tato osoba není schopna předložit kromě uvedené faktury další důkazy, které dokládají, že k hospodářským plněním skutečně došlo.“
Domnívám se, že pro tuzemskou soudní i správní praxi lze z tohoto nedávného rozhodnutí SDEU vyvodit přinejmenším dva závěry. Předně, rozsudek SDEU ve věci
PPUH Stehcemp
nepředstavuje vybočení z judikatury SDEU a aplikovatelnost závěrů Soudního dvora formulovaných v tomto rozhodnutí není limitována specifiky skutkové situace ani vnitrostátní úpravy, jak naznačuje první senát NSS v usnesení o postoupení věci rozšířenému senátu v případu
Kemwater ProChemie.
Zadruhé, jak ve věci
PPUH Stehcemp
, tak v rozsudku
SC C.F.
rozhodoval Soudní dvůr v situaci, kdy dle vnitrostátního soudu byl skutkový stav takový, že deklarovaný dodavatel zdanitelné plnění neposkytl
(PPUH Stehcemp),
resp. odběratel měl k dispozici pouze fakturu a žádné jiné důkazní prostředky
(SC C.F.),
v odpovědi na předběžnou otázku vycházel z judikatury vztahující se k daňovým podvodům, nikoli z judikatury potvrzující pravidlo, že splnění hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet prokazuje daňový subjekt. Domnívám se, že z analyzované judikatury nic nenasvědčuje tomu, že by základním předpokladem přiznání nároku odpočet byla schopnost plátce
prokázat jinými důkazy než fakturou,
že zdanitelné plnění bylo poskytováno tak, jak je deklarováno na faktuře. Vedle toho závěry SDEU obsažené v rozsudku
SC C.F.
nastolují i další otázky, které potenciálně zpochybňují udržitelnost české vnitrostátní právní úpravy prokazování nároku na odpočet vyplývající zejména z § 92 d. ř. a na něj navazující judikatury správních soudů. Jestliže totiž požadavek Finanční správy na předložení doplňujících dokumentů nad rámec faktury
„může nepřiměřeně ovlivnit uplatnění nároku na odpočet, a tím i zásadu neutrality“
a
„příslušná vnitrostátní daňový správa takový postup v obecné rovině nemůže vyžadovat“
(odst. 48 rozsudku
SC C.F.
), potom je otázkou, zda obecný požadavek tuzemské správní praxe, aby daňový subjekt prokázal uskutečnění zdanitelného plnění i jinými důkazními prostředky než daňovým dokladem, je z hlediska souladu s právem Evropské unie udržitelný. Zcela evidentní po mém soudu je, že k přenesení důkazního břemene
nemůže dojít na základě ničím nepodložených pochybností správce daně,
což odpovídá i závěrům některých rozsudků Nejvyššího správního soudu.17)
Ratio
zde analyzované judikatury SDEU se mi jeví zřejmé a srozumitelné: Plátce daně vystupuje v postavení (zpravidla nuceného) výběrčího daně pro stát – ve sjednané ceně plnění je zahrnuta daň, kterou je dodavatel povinen odvést státu a kterou je plátce oprávněn odečíst na vstupu. Nosičem informace, že k výběru daně ve prospěch státu dojde, je právě faktura. Odpovědností plátce je daň, kterou ve prospěch státu vybral, přiznal a odvedl. Odpovědností státu je zajistit, aby tato činnost plátci nepřinášela žádná finanční rizika. Pokud je plátce vystavován uměle vyvolané důkazní nouzi (protože vyjma faktury nemá k dispozici další důkazy prokazující uskutečnění zdanitelného plnění, které ovšem, jak vyplývá z rozsudku
SC C.F.,
vůbec mít nemusí), je nepřiměřeně omezováno uplatnění nároku na odpočet. I když samozřejmě platí základní východisko, že nárok na odpočet nevzniká z faktury, nýbrž ze zdanitelného plnění, v rovině procesní platí, že řádná
faktura představuje kvalifikovaný doklad prokazující uskutečnění zdanitelného plnění.
Není proto slučitelné s právem Evropské unie, aby správce daně bez odpovídajících důkazů zpochybňoval uskutečnění zdanitelného plnění a požadoval předložení dalších důkazních prostředků, typicky s odůvodněním, že daňový subjekt vyjma faktury nepředložil žádné důkazy, jimiž by zdanitelné plnění bylo prokázáno.
V praxi je třeba odlišovat situace, kdy deklarovaný dodavatel popírá nejen uskutečnění zdanitelného plnění, ale i to, že fakturu vůbec vystavil, od situací, kdy pochybnosti správce daně spočívají pouze v tom, že dodavatel nekomunikuje, či v tom, že jednatel dodavatele sice uskutečnění plnění fakticky potvrzuje, avšak jeho výpověď není dostatečně konkrétní, z čehož správce daně uzavře, že poskytnutí zdanitelného plnění není nade vší pochybnost prokázáno.18) Domnívá-li se správce daně, že daňový subjekt ve shodě s dodavatelem předstírají poskytnutí plnění, které nebylo uskutečněno, či bylo uskutečněno za jiných podmínek, pak je třeba využít jiných procesních postupů než umělého vytváření stavu důkazní nouze. Podle okolností se může jednat o simulovaná právní jednání (smlouva mezi daňovým subjektem a deklarovaným dodavatelem je uzavřena jen na oko, aniž se očekává její plnění, neboť plnit má ve skutečnosti někdo jiný), či vytváření umělého dodavatelského řetězce (vsunutí subjektu, který si neplní své daňové povinnosti). Společným znakem těchto postupů je přesunutí důkazního břemene na správce daně. Takový výsledek je ale po mém soudu správný, protože neexistuje důvod, pro který by měl daňový subjekt při uplatňování nároku na odpočet nést riziko důkazní nouze, má-li v držení řádnou fakturu vystavenou plátcem. Uvedené platí tím spíše, má-li správce daně k dispozici kontrolní hlášení dodavatele, kterými dodavatel deklaroval zdanitelná plnění, o jejichž uskutečnění správce daně v průběhu daňové kontroly vyjádři pochybnost.
Obava z možných obtíží spojených s výběrem daně a
„otevření nové cesty k významným daňovým únikům“
(vyjádřená v bodě 27 usnesení Nejvyššího správního soudu o položení předběžné otázky ve věci
Kemwater ProChemie
) podle mého názoru není na místě, neboť akceptací judikatury Soudního dvora nedojde ke kvalitativním změnám. Nebudou-li v daňovém řízení prokázány
konkrétní a vážné pochybnosti o tom,
zda plnění deklarované fakturou skutečně bylo uskutečněno (a nejedná se tedy o plnění fiktivní), neexistuje žádný důvod uměle vyvolávat dojem, že se v daňovém řízení nepodařilo objasnit rozhodné skutečnosti, a proto je daňový subjekt v důkazní nouzi. Získá-li správce daně poznatky svědčící o tom, že uplatněný nárok na odpočet je součástí daňového úniku, neznamená to, že je správce daně i v takovém případě povinen nárok na odpočet uznat, a umožnit tak dokončení takového daňového úniku. Odpovídající reakcí v takovém případě je prověřit, zda uplatněním takto „podezřelého nároku na odpočet“ nemohlo dojít k narušení zásady neutrality daně. Zjistí-li správce daně, že k daňovému úniku skutečně dojít mohlo, otevírá se prostor pro zkoumání subjektivní stránky podvodného jednání na straně daňového subjektu.
 
Závěry
Každodenní praxe i početná
judikatura
Nejvyššího správního soudu19) svědčí o tom, že problematika prokazování dodavatele a hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet obecně představují zcela klíčovou agendu, v níž se láme procesní úspěch daňových subjektů ve sporech se správcem daně, přičemž již vzhledem k sazbě daně nespravedlivý neúspěch daňového subjektu často znamená ekonomickou pohromu. S tímto stavem ostře kontrastuje
judikatura
SDEU, která sice připouští, že pokud nejsou hmotněprávní podmínky vzniku nároku na odpočet splněny, nehraje ani dobrá víra zúčastněných subjektů žádnou roli, avšak prokazování identity dodavatele coby součásti těchto hmotněprávních podmínek Soudní dvůr věnuje pozornost jen zcela okrajově, a to i v případech, kdy předkládající soud výslovně upozorňuje na pochybnosti o tom, zda deklarovaný dodavatel plnění skutečně poskytl. Podobné případy, v nichž jde slovy Nejvyššího správního soudu o
„splnění hmotněprávních podmínek vzniku nároku na odpočet“,
zkrátka SDEU setrvale a konzistentně řeší optikou případného vzniku podvodu na DPH. Vedle výše zmíněných případů lze pro ilustraci zmínit rozhodnutí ve věci
Altic SIA,
20) v němž Soudní dvůr rozhodoval v situaci, kdy lotyšská daňová správa po provedené daňové kontrole dospěla k závěru, že k nákupům řepkového semene deklarovaným daňovými doklady ve skutečnosti nedošlo (bod 15 cit. rozsudku). Předkládající soud naproti tomu dovodil, že není sporu o tom, že zboží jako takové dodáno bylo, avšak jeho původ a dodavatele nelze určit.21) Plátci v daném případě nepříslušelo ověřovat, zda deklarovaný dodavatel objektivně byl, či nebyl schopen zdanitelné plnění poskytnout, a tedy jednal v dobré víře, že deklarovaný dodavatel byl dodavatelem skutečným. Dále již byla věc řešena optikou podvodu na dani a předmětem sporu bylo, zda plátce věděl či měl vědět o tom, že se účastní plnění, které je součástí podvodu v oblasti DPH.
Výše popsaná fundamentální východiska vnitrostátní
judikatura
ani vnitrostátní správní praxe odpovídajícím způsobem nereflektují. Umělá separace procesu dokazování, v němž je nejprve prokazováno splnění hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet a v další fázi případně zapojení daňového subjektu do podvodného řetězce,22) přináší nežádoucí důsledky hned v několika rovinách. Na prvním místě je to nespravedlivé doměření daně subjektům, které se provinily pouze tím, že se ocitly v důkazní nouzi. Tuto újmu nelze bagatelizovat tím, že si ji postižené subjekty přivodily samy, když nedržely odpovídající dokumentaci, neboť, jak vyplývá z rozsudku SDEU ve věci
SC C.F.,
předložení doplňujících dokumentů nad rámec faktury není stanoveno v čl. 178 písm. a) směrnice o DPH, a proto nemůže být obecně vyžadováno. Úzce související externalitou současného stavu je umožnění taktického jednání správce daně, který své subjektivní (třeba i oprávněné) podezření nejefektivněji dovede k doměření daně, nebude-li usilovat o úplné zjištění skutkového stavu a ponechá-li daňový subjekt na pospas důkazní nouzi. Sekundárním důsledkem současného stavu je neúměrná délka řízení a prodlužování stavu právní nejistoty. Správce daně v první fázi (zcela v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu) soustředí svou pozornost na kontrolu plnění hmotněprávních předpokladů vzniku nároku na odpočet, přičemž důkazní aktivitu přenechává zcela na daňovém subjektu a sám je v podstatě nečinný. Teprve v případě, kdy je daňový subjekt ve své snaze úspěšný, přesouvá se pozornost správce daně k možnému podvodu a účasti daňového subjektu na něm, čímž se daňová kontrola automaticky prodlužuje o dlouhé měsíce.
Judikatura
Soudního dvora přitom ukazuje, že zastírání skutečného dodavatele dodavatelem předstíraným (deklarovaným) je s podvodným uplatňováním nároku na odpočet úzce provázáno. Bude-li správce daně případné pochybnosti o identitě dodavatele šetřit ruku v ruce s prověřováním, zda došlo k narušení neutrality daně, neznamená to, že otevírá cestu novým daňovým únikům. Takový postup naopak umožní odlišné zacházení se subjekty, které se ocitly v důkazní nouzi, oproti subjektům, jež se dopustily podvodného jednání. Pokud tedy daňový subjekt má k dispozici fakturu vystavenou plátcem daně, tento plátce daně vystavení faktury nepopírá, nejsou-li zde konkrétní
indicie
, že se jedná o fiktivní faktury neodpovídající žádnému zdanitelnému plnění, a nejedná-li se o transakci zatíženou podvodem na DPH, o kterém daňový subjekt mohl a měl vědět, není důvod k tomu, aby nárok na odpočet nebyl uznán.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 10/2020.
1) Pro účely tohoto příspěvku ponechme stranou pozornosti situace, kdy vzhledem k hodnotě plnění je zřejmé, že dodavatel plátcem daně být musel už proto, že hodnota samotného sporného plnění činí z jeho poskytovatele plátce ze zákona.
2) Ustanovení § 92 odst. 3 d. ř.
3) Srov. např. rozsudek NSS ze dne 21. 4. 2016, sp. zn. 4 Afs 295/2015.
4) Srov. např. rozsudek NSS ze dne 31. 8. 2016, sp. zn. 2 Afs 55/2016.
5) Srov. např. rozsudek NSS ze dne 22. 8. 2019, sp. zn. 2 Afs 121/2017.
6) Jako příklad takové argumentace lze uvést rozsudek SDEU ze dne 16. 10. 2019 ve věci C-189/18
Glencore Agriculture Hungary Kft
.
7) Takto např. rozsudek SDEU ze dne 18. 7. 2013 ve věci C-78/12
Evita-K EOOD,
bod 37.
8) Rozsudek SDEU ze dne 18. 7. 2013 ve věci C-78/12
Evita-K EOOD
.
9) Rozsudek SDEU ze dne 13. 2. 2014 ve věci C-18/13
Marks Pen.
10) Rozsudek SDEU ze dne 22. 10. 2015 ve věci C-277/14
PPUH Stehcemp sp. j. Florian Stefanek, Janina Stefanek, Jarosław Stefanek.
11) Usnesení SDEU ze dne 10. 11. 2016 ve věci C-446/15
Signum Alfa Sped Kft
,
12) Rozsudek NSS ze dne 2. 8. 2017, čj. 4 Afs 58/2017-78.
13) Rozsudek NSS ze dne 20. 9. 2017, čj. 6 Afs 34/2017-71.
14) Srov. rozsudky NSS ze dne 7. 11. 2018, čj. 3 Afs 92/2017-45
Steelmart
, ze dne 16. 5. 2018,
čj.
5 Afs 175/2017-38
Commtel CZ
, či
ze dne 27. 9. 2018, čj. 5 Afs 277/2017-38
Board Vision, s.r.o
.
15) Usnesení NSS ze dne 23. 8. 2018, čj. 1 Afs 334/2017-35.
16) Rozsudek SDEU ze dne 4. 6. 2020 ve věci C-430/19
SC C.F. SRL.
17) Srov. např. výše citované rozsudky NSS sp. zn. 4 Afs 295/2015, příp. sp. zn. 2 Afs 55/2016.
18) Jde o identický skutkový stav, jaký byl předkládacím soudem zjištěn ve věci
Signum Alfa.
19) Z níž jen malá část je v tomto článku výslovně zmíněna, impozantní výčet nabízí např. citované usnesení prvního senátu NSS čj. 1 Afs 334/2017-35 v bodě 27.
20) Rozsudek SDEU ze dne 3. 10. 2019 ve věci C-329/18
Valsts ienemumu dienests proti Altic SIA.
21) Generální advokát Bobek ve svém stanovisku dokonce výslovně uvádí, že je nesporné, že smluvní partneři odpůrkyně se ukázali být fiktivními společnostmi.
22)
Judikatura
NSS je v tomto směru konzistentní a stabilní, srov. např. rozsudek ze dne 17. 6. 2020, čj. 2 Afs 347/2018-51.