V jednom ze svých minulých článku1) jsem se věnovala problematice řízení o návrhu na vyloučení majetku z daňové exekuce a důkaznímu břemeni navrhovatele, a to s ohledem na rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 7 Afs 348/2018-32 ze dne 13. 12. 2018. Tento článek se věnuje problematice vyloučení majetku z daňové exekuce, resp. tomuto řízení, komplexněji, a to zejména s ohledem na další judikaturu soudů a praktické poznatky o tomto řízení.
Vyloučení majetku z daňové exekuce dle daňového řádu a jeho specifika
Mgr.
Klára
Koukalová,
Odvolací finanční ředitelství
| Poznámka redakce: Článek vyjadřuje názor autorky, nikoliv instituce, ve které působí. |
Právní úprava vyloučení majetku z daňové
exekuce
je obsažena v § 179 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“). Tato úprava je obdobou excindační
žaloby dle § 267 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jen „občanský soudní řád“).2) V důsledku této obdoby je možno, resp. někdy i nutno, aplikovat na vyloučení majetku z daňové exekuce
judikaturu civilních soudů, a to s ohledem na jednotnost a vnitřní bezrozpornost právního řádu. Primárním účelem tohoto institutu je zabránit tomu, aby byla správcem daně exekvována věc, k níž má třetí osoba právo, jež neumožňuje provedení
exekuce
. O vyloučení majetku z daňové exekuce
může správce daně rozhodovat v řízení, jež je zahájeno návrhem třetí osoby na vyloučení majetku z daňové exekuce
. Případně může správce rozhodnout o vyloučení majetku z moci úřední, pokud v rámci své činnosti zjistí takové skutečnosti, které brání tomu, aby byl tento majetek exekvován (o rozhodování z moci úřední bude pojednáno samostatně více níže). Z právní úpravy lze vyvodit předpoklady, za nichž lze vyhovět návrhu na vyloučení majetku z daňové
exekuce
, resp. které by měl správce daně posuzovat. Jedná se o:-
způsobilost majetku,
-
aktivní legitimaci k podání návrhu,
-
existenci práva nepřipouštějícího exekuci,
-
včasnost návrhu.
Předmět vyloučení, resp. způsobilost majetku
V obecné rovině lze konstatovat, že základním předpokladem pro možnost podat návrh na vyloučení majetku je skutečnost, že je proti daňovému dlužníkovi vedena daňová
exekuce
. Konkrétně lze však o možnosti podat návrh uvažovat pouze při exekuci prováděné prodejem movitých a nemovitých věcí. U ostatních způsobů provádění daňové exekuce
(srov. § 178 odst. 5 daňového řádu – srážky ze mzdy, přikázání pohledávky z účtu poskytovatele platebních služeb, přikázání jiné peněžité pohledávky, postižení jiných majetkových práv) není zasahováno do práv třetích osob takovým způsobem, že by mohl být postižen přímo jejich majetek (exekvovány jsou práva a pohledávky daňového dlužníka). Správci daně tak při těchto typech exekucí vzniká pouze právo na uspokojení vymáhané pohledávky.3) Řízení o návrzích na vyloučení majetku z daňové exekuce
, který není movitým nebo nemovitým majetek, by tak měla být ze strany správce daně zastavena. Příklad 1
V praxi se lze setkat s návrhy na vyloučení exekvovaných peněžních prostředků, které správce daně exekvoval na základě exekučního příkazu na přikázání pohledávky z účtu poskytovatele platebních služeb. Návrhy třetí osoby odůvodňují tím, že se jedná o platbu zaslanou na účet daňového dlužníka omylem. Dle civilní judikatury4) jsou peněžní prostředky na účtu vlastnictvím banky (poskytovatele platebních služeb), daňovému dlužníkovi (majiteli účtu) tak svědčí pouze pohledávka, resp. právo na vyplacení peněžních prostředků z účtu. Pro exekuci je tak podstatná jedině skutečnost, kdo je majitelem účtu, neboť jedině on má pohledávku z účtu u peněžního ústavu, kterou lze postihnout výkonem rozhodnutí. Návrh na vyloučení těchto peněžních prostředků, tak nelze úspěšně podat a třetí osoba se musí svého práva domáhat soukromoprávní cestou vůči dlužníkovi.
Ve vztahu k movitým věcem je ještě vhodné uvést, že tyto musí správce daně sepsat, resp. vytvořit soupis věcí, které jsou postiženy exekucí.5) Soupis věcí pak má za následek, že daňový dlužník je omezen v nakládání s věcmi, tzn. nesmí činit takové jednání, které by mařilo vymožení dluhu (např. nesmí věc prodat, darovat atd.). Všechna jednání, kterými by tuto povinnost porušil jsou neplatná (§ 204 odst. 2 daňového řádu). Toto tzv. inhibitorium trvá od soupisu věcí (a to i když se dlužník o soupisu dozví až později) až do zastavení
exekuce
, ve které byly věci sepsány (tzn. nemá vliv případné dřívější uhrazení dluhu, ale až samotné zastavení exekuce
).6) Pokud dojde k nakládání s věcmi v tomto období, kterým by se zhoršilo možné uspokojení správce daně, typicky převod majetku ve prospěch třetí osoby, tak se nelze s úspěchem domáhat vyloučení věci z daňové exekuce
na základě takového neplatného právního jednání.Aktivní legitimace k podání návrhu
Aktivní legitimace k podání návrhu je dle mého názoru úzce spjata s existencí práva nepřipouštějící vedení
exekuce
, které svědčí této osobě. V obecné rovině můžeme konstatovat, že aktivně legitimovány k podání návrhu jsou ve své podstatě všechny osoby odlišné od dlužníka. Úspěšnost tohoto návrhu se pak bude řídit právě otázkou existence práva nepřipouštějícího exekuci, resp. tím, zda navrhovatel unese břemeno tvrzení a břemeno důkazní o svém právu.Znění zákona nebylo zvoleno zcela šťastně, neboť může vyvolávat dojem, že osobou oprávněnou k podání návrhu je i dlužník. Toto je možné vyvodit zejména, z konstrukce, že osobou oprávněnou k podání návrhu je ten, komu se doručuje exekuční příkaz, což je právě vždy i dlužník. Dlužník nicméně nemůže podat návrh na vyloučení majetku z daňové
exekuce
. Z podstaty věci totiž plyne, že dlužníkovi nemůže svědčit právo, které nepřipouští vedené exekuce
, neboť to je (nebo má být) právě jeho majetek co je exekvován. Pokud má dlužník za to, že je exekvován majetek, který mu nenáleží, svědčí mu jiné prostředky ochrany, např. může podat námitku dle § 159 daňového řádu proti soupisu majetku, případně proti exekučnímu příkazu, nebo návrh na zastavení daňové exekuce
. Současně nelze plně přijmout názor, že by podání dlužníka (tzn. návrh na vyloučení majetku) mělo být automaticky posouzeno jako námitka dle § 159 daňového řádu, jak by mohlo vyplývat z komentářové literatury.7) Jistě v praxi nastávají či mohou nastat situace, kdy půjde takto postupovat. Nicméně pokud bude z podání jasné, co jím dlužník zamýšlel, tak z něj správce daně nemůže tzv. vytvořit jiné podání.8) Hledání míry však bude nutno posuzovat s ohledem na konkrétní podání.Zákon také ještě uvádí, že majetek může být vyloučen na základě návrhu osoby, které je exekučním příkazem ohledně tohoto majetku ukládána povinnost.9) Této osobě nicméně stále musí svědčit právo, které nepřipouští provedení
exekuce
, toto lze dovodit z textace zákona (srov. § 179 odst. 1 daňového řádu „…rozhodnutím vyloučí z daňové
).10) Osoby, kterým je ukládána povinnost exekučním příkazem budou současně osobami, kterým je doručován exekuční příkaz, ty pak mají stanovenou specificky lhůtu pro podání návrh (k tomu viz dále). Lze mít za to, že takovou osobou může být v podstatě jen manžel nebo manželka dlužníka, neboť dle § 185 odst. 1 daňového řádu je ve věci exekuce
majetek, kterému svědčí právo nepřipouštějící provedení exekuce“exekuce
postaven na roveň dlužníkovi, v důsledku čehož mu jsou i doručovány písemnosti týkající se exekuce
, tzn. i exekuční příkaz. Právo nepřipouštějící vedení
exekuce
Navrhovateli musí svědčit právo, které nepřipouští vedení
exekuce
. Takovým právem je zejména právo vlastnické, případně spoluvlastnické, v situaci, kdy by byla exekvována celá věc, nikoliv jen podíl dlužníka. Dalším takovým právem může být právo poctivého držitele11), který však bude fakticky vystupovat jako vlastník, který má za to, že mu svědčí vlastnické právo.12) Příkladem práva, které nebrání provedení exekuce
je zástavní právo, neboť zástavní věřitel může přihlásit svou pohledávku k uspokojení z rozvrhu výtěžku z dražby.13)Právě s existencí práva nepřipouštějícího provedení
exekuce
je spjata povinnost navrhovatele nejen toto právo tvrdit, ale také prokázat, tzn. unést břemeno tvrzení a břemeno důkazní. Právě otázka unesení důkazního břemene, která je ve své podstatě alfou a omegou tohoto řízení, je častým předmětem sporu mezi správcem daně, resp. odvolacím orgánem a navrhovatele, v důsledku čehož se sporu dostávají před soudy.Včasnost návrhu
Pro podání návrhu na vyloučení majetku z daňové
exekuce
je zákonem stanovena lhůta. Smyslem této lhůty je motivovat třetí osoby k uplatnění svých práv a zajištění tak rychlosti exekučního řízení, tzn. co nejdřívější úhrady daňového dluhu. Lhůta je odlišně stanovena pro osoby, kterým je doručován exekuční příkaz, ty mohou návrh podat do 15 dnů ode dne doručení exekučního příkazu.14) Ostatní osoby mají lhůtu stanovenou subjektivně, a to 15 dnů ode dne, kdy se dozvěděli o tom, že je na jejich majetek vedena exekuce
, objektivní lhůta pak končí zahájením dražebního jednání, pokud majetek není předmětem dražby, tak do dne provedení exekuce
.15) Objektivní lhůta je svou povahou hmotněprávní, návrh musí být doručen správci daně v této lhůtě, nestačí jeho předání k poštovní přepravě. Pokud by totiž byla tato lhůta procesní, tak by mohlo dojít např. k tomu, že bude provedena dražba, a až následně bude návrh doručen.16)Právě posouzení dodržení subjektivní lhůty navrhovatele ze strany správce daně bylo předmětem soudního přezkumu před Nejvyšším správním soudem. V rozsudku čj. 2 Afs 178/2016-23 ze dne 31. 10. 2016 se soud zabýval tím, jakými vědomostmi musí navrhovatel disponovat, aby mohla počít běžet subjektivní lhůta pro podání návrhu. Navrhovatel by měl vědět, že (1.) jeho majetek byl zahrnut do
exekuce
, kdy by současně navrhovatel měl být schopen identifikovat tento majetek, současně by měl vědět, (2.) který správce daně exekuci vede, případně mít takové vědomosti z nichž to lze odvodit. S tímto posouzením soudu lze souhlasit. Lze mít za to, že by měl navrhovatel disponovat vědomostmi určité kvality, které mu umožní řádné podání návrhu na vyloučení majetku z daňové exekuce
a od nichž lze následně odvíjet běh subjektivní lhůty. Při podání návrhu na vyloučení majetku by měla třetí osoba v tomto návrhu tvrdit, resp. nejlépe i doložit, že lhůta pro podání návrhu byla zachována. V případě, že by správce daně měl pochybnosti o dodržení lhůty, tak by měl navrhovatele vyzvat k poskytnutí dalších informací k dodržení lhůty, případně doložení podkladů, které by potvrdily jeho tvrzení. Pokud i přes poskytnutí dalších informací nebude možné jasně určit, zda byla lhůta dodržena či nikoliv, tak je nutno postupovat dle § 35 odst. 3 daňového řádu a lhůtu považovat za dodrženou.
V rozsudku ze dne 21. 8. 2019, čj. 2 Afs 26/2018-38, Nejvyšší správní soud pak vyslovil, že správce daně má zkoumat nejdříve dodržení lhůty k podání návrhu, a až pak se zabývat samotnou otázkou, zda navrhovateli náleží právo, které nepřipouští vedení
exekuce
. Důsledek promeškání lhůty je pak ztráta možnosti postupovat dle § 179 daňového řádu a nutnost navrhovatele spoléhat na to, že jeho práva budou ochráněna jiným způsobem. V obecné rovině srovnání těchto dvou předpokladů lze souhlasit s tím, že by měl správce daně nejdříve posuzovat naplnění lhůty, a až posléze existenci práva nepřipouštějícího vedení exekuce
. Pokud by tomu tak nebylo, tak by zákonem stanovená lhůta postrádala jakýkoliv smysl (ustanovení by bylo obsoletní
). Nicméně dle mého názoru nelze při prvotním posuzování návrhu odhlížet od výše nastíněných (dalších) předpokladů pro úspěšné podání návrhu, a to způsobilost majetku, resp. zda návrh není podaný dlužníkem. Pokud budeme mít totiž situaci, kdy je opožděně podán návrh na vyloučení nezpůsobilého majetku, tak ač výsledek řízení při posouzení jednoho ze dvou předpokladů bude stejný – řízení bude zastaveno, tak pokud bude řízení zastaveno primárně z důvodu, že se jedná o nezpůsobilý majetek, tak se o této skutečnosti navrhovatel dozví a může tak začít bránit svá práva jinou cestou. Nutno poznamenat, že správci daně nebrání nic v tom, aby řízení zastavil z obou důvodů. Stejně tak by měl správce daně také primárně zohlednit, zda návrh není podán dlužníkem, a řízení o tomto návrhu případně zastavit. Pokud totiž dlužník není aktivně legitimovanou osobou, tak lze těžko uvažovat o tom, že by mu vůbec lhůta započala běžet. Vyloučení majetku z moci úřední
Jak již bylo zmiňováno výše, tak správce daně může rozhodnout o vyloučení majetku z daňové
exekuce
z moci úřední. Můžeme odlišit dvě skutkové situace za nichž bude správce daně rozhodovat z moci úřední. První z nich je, že správce daně sám zjistí okolnosti, které svědčí o tom, že exekucí postižen majetek třetí osoby a tento svým rozhodnutím vyloučí, aniž by de facto
bylo zahájeno řízení. Ač se v praxi pravděpodobně nejedná o častou cestu, tak to není cesta nemožná. Druhá situace bude navazovat na právě výše zmiňovanou lhůtu pro podání návrhu na vyloučení majetku z daňové exekuce
. Jak bylo judikováno Nejvyšším správním soudem, tak opožděně podaný návrh nezbavuje správce daně povinnosti prošetřit, zda exekucí není postižen majetek náležící třetí osobě. Návrh je v takovém případě nutno považovat za podnět k šetření, následně v odůvodněných případech může vést k vyloučení majetku.17) K tomu lze zopakovat již výše uvedené, a to, že promeškání lhůty má za následek, že se navrhovatel musí spoléhat na to, že jeho práva budou ochráněna jinak.18) Postup správce daně při šetření, zda navrhovatel, který podal opožděně návrh, nemá k majetku právo, které nepřipouští provedení exekuce
, bude nutno hodnotit vždy ve vztahu ke konkrétnímu případu. V obecné rovině lze však konstatovat, že by neměl být exekvován majetek třetí osoby, čímž by se měl při svém šetření správce daně řídit. Na straně druhé navrhovateli, popř. třetí osobě, nic nebrání v tom domáhat se určení vlastnického práva před civilními soudy a s případným výsledkem řízení konfrontovat správce daně.Procesní aspekty vyloučení majetku
Správce daně posuzuje, zda majetek vyloučí z daňové
exekuce
jako předběžnou otázku ve smyslu § 99 daňového řádu.19) V řízení je posuzována důvodnost návrhu, tzn. zda navrhovateli svědčí právo nepřipouštějící provedení exekuce
, nicméně rozhodnutí správce daně (resp. následně odvolacího orgánu) není možno vnímat jako překážku res iudicata
pro možné podání soukromoprávní žaloby na určení vlastnického práva. Pozdější rozsudek civilního soudu určující vlastnické právo může být důvodem pro obnovu řízení, a to jak z moci úřední (pokud se správce daně o takovém rozsudku dozví) nebo na návrh.20) Podáním návrhu je zahájeno řízení. Správce daně je povinen vydat rozhodnutí do 30 dnů od podání návrhu. Lze konstatovat že jedná o lhůtu pořádkovou, neboť s jejím uplynutím není spojen žádný negativní následek. Pokud by správce daně rozhodnutí nevydal ve stanovené lhůtě, může se navrhovatel vydání rozhodnutí domáhat skrze podání podnětu na nečinnost správce daně (§ 38 daňového řádu). Rozhodnutí o návrhu se doručuje jak navrhovateli, tak dlužníkovi. Proti rozhodnutí je možné se odvolat. Po celou dobu řízení o návrhu (tzn. i po dobu odvolacího řízení) je zamezeno správci daně prodat majetek, o jehož vyloučení je usilováno (s výjimkou věcí rychle se kazících).21)
Závěrem
Lze tak shrnout, že proto aby byl navrhovatel se svým návrhem úspěšný, tak měl uplatnit svůj návrh ve vztahu ke způsobilému majetku, včas, a v neposlední řadě by měl unést důkazní břemeno o svém právu nepřipouštějícím provedení
exekuce
, na což bude navázáno v pokračování toho článku v čísle 11/20.Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 09/2020.
1) KOUKALOVÁ, Klára. Povinnost správce daně vyzvat navrhovatele k předložení důkazů v řízení o návrhu na vyloučení majetku z daňové
exekuce
. Daně a právo v praxi. 2019, roč. 24, č. 4, s. 29–32. ISSN 1211-7293.2) Obdobnými instituty také jsou vyškrtnutí věci ze soupisu dle § 68 zákona č. 120/2001 Sb., exekuční řád, ve znění pozdějších předpisů, a vyloučení a vynětí z majetkové podstaty dle § 225 zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon, ve znění pozdějších předpisů.
3) Viz komentář k § 179 daňového řádu in Baxa, J., Dráb, O., Kaniová, L., Lavický, P., Schillerová, A., Šimek, K., Žišková, M. Daňový řád. Komentář. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011.
4) Srov. např. rozsudky Nejvyššího soudu sp. zn. 21 Cdo 1774/99 ze dne 14. 4. 2000, sp. zn. 20 Cdo 681/2001 ze dne 14. 3. 2002, sp. zn. 20 Cdo 2501/2004 ze dne 23. 2. 2005, sp. zn. 20 Cdo 1411/2011 ze dne 31. 10. 2012.
5) K tomu viz blíže § 204 a násl. daňového řádu.
6) Viz rozsudek Krajského soudu v Plzni čj. 57 Af 9 /2019-68 ze dne 28. 1. 2020.
7) Srov. komentář k § 179 daňového řádu: Lichnovský, O., Ondrýsek, R. a kolektiv.: Daňový řád. Komentář. 3. Vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, 938 s.
8) Např. k posouzení podání správcem daně - srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 8 Afs 84/2019-27 ze dne 17. 7. 2019.
9) Srov. § 179 odst. 1 daňového řádu.
10) Viz komentář k § 179 daňového řádu in Baxa, J., Dráb, O., Kaniová, L., Lavický, P., Schillerová, A., Šimek, K., Žišková, M. Daňový řád. Komentář. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011.
11) § 992 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
12) Viz komentář k § 267 občanského soudního řádu: Svoboda K., Smolík P., Levý J., Šínová R. a kol. Občanský soudní řád. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2017, 1627 s.
16) Srov. komentář k § 179 daňového řádu: Lichnovský, O., Ondrýsek, R. a kolektiv.: Daňový řád. Komentář. 3. Vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, 938 s.
17) Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 2 Afs 178/2016-23 ze dne 31. 10. 2016.
18) Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 2 Afs 26/2018-38 ze dne 21. 8. 2019.
19) Viz rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové – pobočka v Pardubicích čj. 52 Af 24/2017-68 ze dne 29. 11. 2017.
20) Srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 6. 2008 čj. 9 Afs 142/2007-72, který se zabýval předběžnou otázkou a jejím vlivem.