Hledání toho pravého „bydliště“
Daně z příjmů fyzických osob jsou prozatím v kompetenci jednotlivých členských států a nejsou (téměř) regulovány centrálně unijními právními předpisy, na rozdíl od harmonizované DPH nebo koordinovaného veřejnoprávního pojištění. Ovšem tato volnost končí na státní hranici, kde se přetahují dva národní daňové systémy o příjmy přecházející z jedné strany na druhou. V zájmu smírčího řešení jsou uzavírány daňové smlouvy mezi státy mající přednost před jejich daňovými zákony.
Hlavně u mezinárodního zdanění příjmů hraje významnou roli „bydliště“ – kde je tzv. člověk doma.
Jde o první a zásadní indicii při hledání jeho nejtěsnější vazby k tomu či onomu státu, který pak přirozeně získává nárok na větší rozsah jeho daně z příjmů. Nicméně
rozlišovací kritérium – bydliště – je významné i u některých ryze tuzemských daňových záležitostí
. Třeba v případě jeho změny, kdy se člověk stěhuje za prací nebo kam jej srdce táhne a prodává objekt svého starého bydliště. V těchto případech obvykle nejde o spekulace na růst cen nemovitých věcí, který by bylo „spravedlivé“ zdanit, jelikož peníze utržené za prodej dosavadní střechy nad hlavou bude zpravidla obratem nutno vynaložit na pořízení nového objektu bydliště. A proto je v těchto případech daleko širší možnost osvobození příjmů od daně.
V obecné mluvě zacházíme s pojmy ledabyle, takže bez protestů za „bydliště“ uznáme trempovi jeho tajné místečko v mechu a kapradí, zamilovanému párečku romantickou pláž u moře, squatterovi zpustlou tovární budovu, multikulturnímu intelektuálovi „celý svět“, pijanovi jeho židli v rohu místní nálevny a podobně. Naproti tomu úřední mluva veřejného práva – natožpak daňového zákona – musí být jednoznačnější, protože jinak se s posvěcením řady nálezů Ústavního soudu ČR uplatní zásada „v pochybnostech ve prospěch poplatníka“ a každý by si pak mohl optimalizovat vymezení bydliště po svém. Daňovou definici legislativní zkratky „bydliště“ najdeme v
§ 2 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
“):
–
„
Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.
“
Věcně téměř totožné vymezení uvádí
§ 80 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů („
“), takže by mohla daňovému právu být nápomocna i
judikatura
k tomuto ustanovení:
1.
Člověk má bydliště v místě, kde se zdržuje s úmyslem žít tam s výhradou změny okolností trvale
; takový úmysl může vyplývat z jeho prohlášení nebo z okolností případu. Uvádí-li člověk jako své bydliště jiné místo než své skutečné bydliště, může se každý dovolat i jeho skutečného bydliště. Proti tomu, kdo se v dobré víře dovolá uvedeného místa, nemůže člověk namítat, že má své skutečné bydliště v jiném místě.
2.
Nemá-li člověk bydliště, považuje se za ně místo, kde žije.
Nelze-li takové místo zjistit, anebo lze-li jej zjistit jen s neúměrnými obtížemi, považuje se za bydliště člověka místo, kde má majetek, popřípadě místo, kde měl bydliště naposledy.
Naproti tomu pro účely daně z příjmů již
hodně vzdálenými pojmy jsou „sídlo podnikatele“
podle
§ 429 OZ (adresa zapsaná v obchodním rejstříku, místo hlavního závodu nebo bydliště), „
místo trvalého pobytu
“ ve smyslu
§ 10 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, ve znění p. p. [adresa pobytu občana v ČR, která je vedena v základním registru obyvatel (…), kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání.
Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu
, a to v objektu, který je (…) označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním číslem a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci (…)], i „
místo pobytu
“ pro účely určení místní příslušnosti ke správci daně v souladu s
§ 13 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění p. p. [adresa místa trvalého pobytu občana ČR, nebo adresa hlášeného místa pobytu cizince, a nelze-li (…) určit, (…), kde se fyzická osoba převážně zdržuje].
Vraťme se k první citované definici v
ZDP, která nejasné „
bydliště“ odvozuje od neméně sporného pojmu „stálý byt“
. Je nasnadě, že není míněn pouze úzce pojatý „byt“ coby prostorově oddělená část domu ve smyslu
§ 1159 OZ, jistě může být „stálým bytem“ a tedy „bydlištěm“ rodinný dům i objekt určený k individuální rekreaci (chata, chalupa, případně zahradní domek a podobně). Přičemž klíčové je naplnění podmínky – a to subjektivně i objektivně průkazné – že, z okolností lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto „bytě“ zdržovat.
Praktickou pomoc k vyjasnění uvádí metodický Pokyn Generálního finančního ředitelství č. GFŘ D-22, k jednotnému uplatňování některých ustanovení
ZDP (Finančním zpravodaji č. 3/2015, web Finanční správy):
–
„Stálým bytem se rozumí byt, který je poplatníkovi kdykoliv k dispozici podle jeho potřeby, ať již vlastní či pronajatý. Tento byt může být poplatníkem pronajat jiné osobě formou, která umožňuje podle potřeby poplatníka obnovení jeho užívání poplatníkem bez prodlevy.
Úmysl poplatníka zdržovat se trvale ve stálém bytě se posuzuje vzhledem k okolnostem jeho osobního a rodinného stavu
, tj. žije-li v něm rovněž např. s manželkou, dětmi, rodiči, či zda byt je využíván v návaznosti na jeho ekonomické aktivity (samostatnou činnost, zaměstnání apod.).“
Rozborem pojmu „stálý byt“ pro účely daní z příjmů se zabýval rovněž
Nejvyšší správní soud
, který v rozsudku č. j.
7 Afs 120/2014 konstatoval, že „stálost“ bytu znamená, že daňový subjekt může místo užívat neustále (nepřetržitě) a nejen příležitostně
pro účely krátkodobého pobytu, jako je rekreace, vzdělávací kurzy či krátkodobé pobyty související s podnikatelskými aktivitami apod. Podstatné pro posouzení „stálosti“ bytu je tedy možnost daný byt užívat bez jakéhokoliv omezení.
Je třeba zdůraznit, že možnost byt užívat neznamená povinnost nepřetržité fyzické přítomnosti v tomto bytě. Jedná se pouze o možnost využívání bytu podle vlastního uvážení.
Úmysl trvale se zdržovat na příslušné adrese se podle soudu odvozuje od okolností případu, nikoliv pouze od tvrzení daňového subjektu. Dotyčný stěžovatel měl v bytě svých rodičů nahlášený trvalý pobyt a byl zde veden jako bydlící osoba (spolu s rodiči), přičemž jeho otec netvrdil, že jejich byt nesmí využívat, resp. jen nějakým omezeným způsobem. Dále na všech svých smlouvách – pracovní, o platebním účtu, stavebním spoření, penzijním připojištění – i pro účely zdravotního a sociálního pojištění, uváděl adresu trvalého pobytu…
Z toho je zřejmé, že
není vyloučena existence dvou i více stálých bytů a tedy více „bydlišť“ jedné fyzické osoby
. Soudem uvedené podmínky totiž mohou být v praxi naplněny a prokázány i ve vztahu ke dvěma stálým bytům, například z pracovních důvodů. Tyto situace ostatně předpokládají i smlouvy o zamezení dvojího zdanění, když stanovují další kritéria, podle kterých je – při existenci dvou bydlišť, respektive dvou stálých bytů, rozhodnuto o daňové rezidenci poplatníka. Přičemž není důvod, nebo nějaká
relevantní
překážka, proč by věcně obdobná situace nemohla nastat také čistě v rámci jednoho státu, v České republice.
Význam bydliště pro určení daňové rezidence
Někoho možná překvapí, že poplatníky české daně z příjmů fyzických osob jsou úplně všichni lidé na Zemi, ať už jde o našeho souseda za plotem, o Křováka z buše anebo Eskymáka neznající ani Evropu. Stanoví tak
§ 2 odst. 1 ZDP. Být poplatníkem ovšem ještě samo o sobě neznamená žádnou daňovou povinnost k české dani z příjmů. Ta může vzniknout teprve až nastolením věcných podmínek, především existencí zdanitelného příjmu. Poplatník je tudíž natolik daňový subjekt, u něhož potenciálně může nastat daňová povinnost v Česku.
Jak jsme výše naznačili, při mezinárodním zdanění příjmů hraje stěžejní roli, kde má dotyčný poplatník svou daňovou rezidenci neboli daňový
domicil
, neboť většina států – včetně ČR, uplatňuje následující pravidla:
–
rezidenti ČR
u nás zdaňují příjmy z celého světa: mají
neomezenou daňovou povinnost
,
–
nerezidenti ČR
u nás zdaňují pouze příjmy z Česka: mají
omezenou daňovou povinnost
.
Příklad 1
Význam určení daňové rezidence
Pan Ignác žije na slovensko-česko-polském pomezí, kde má rozsáhlou rodinu na všech třech stranách hranic. Střídavě bydlí u příbuzných a známých tady i tam, jako spisovateli „na volné noze“ mu vyšla kniha v Česku. Jak bude zdaněn autorský honorář 100 0000 Kč v závislosti na jeho daňové rezidenci. Při rezidenci:
–
v ČR – podá daňové přiznání v České republice, kde jednotnou a rovnou sazbou 15 % zdaní celý honorář.
–
na Slovensku –
ZDP u tohoto příjmu nerezidenta sice stanoví českou daň 15 %, tomu ovšem brání smlouva mezi ČR a SR, proto redakce honorář nezdaní, pan Ignác jej zahrne do přiznání ke Slovenské dani z příjmů.
–
v Polsku – redakce srazí v ČR daň 10 % (obecnou sazbu 15 % snížila smlouva mezi ČR a PL) a pan Ignác hrubý příjem zahrne do daňového přiznání v Polsku, kde tamní daň z příjmů sníží o zaplacenou českou daň.
Státy mají přirozenou a pochopitelnou snahu chránit hlavně své občany, ostatně proto také vznikly. Ať už jde o systém sociálních dávek, daňových odpočtů a slev nebo vydávání osob k trestnímu stíhání do zahraničí, vždy je výhodnější být „našincem“. Příklad naznačil, že jednoznačné rozlišení „našince od cizince“ má zásadní význam rovněž při mezinárodním zdanění příjmů. Jak u fyzických osob rezidenta/nerezidenta definuje
ZDP:
–
Daňovým rezidentem ČR je fyzická osoba, která na území ČR:
–
má bydliště
(tj. stálý byt, pokud lze z okolností usuzovat na úmysl trvale se v něm zdržovat), nebo
–
se obvykle zdržuje
(v Česku pobývá alespoň 183 dnů v daném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do doby 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu).
–
Daňovým nerezidentem ČR
je fyzická osoba, která:
–
není uvedena výše (tj. nemá na území ČR bydliště ani se zde obvykle nezdržuje), nebo
–
je nerezidentem podle mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího zdanění (dále „
Smlouva
“), anebo
–
se na území ČR zdržuje pouze za účelem studia nebo léčení.
Příklad 2
Rezidence z titulu bydliště
Paní Olga získala v restituci několik nemovitých věcí, které zčásti výhodně prodala a zbytek pronajímá. Takto finančně zajištěná cestuje celé roky po světě i s manželem, nejvíce si oblíbili souostroví Maledivy, kde tráví většinu roku. Ani v tomto případě není vyloučeno, že je stále rezidentem Česka, daňový institut „stálého bytu“ totiž nebrání jeho pronájmu, který je
a priori
vždy pouze dočasným přenecháním k užívání jiné osobě. Ale také se může paní Olga rozhodnout, že si bydliště nastálo přenese na Maledivy, načež by byla nerezidentem ČR.
V praxi mohou nastat situace, kdy poplatník v průběhu zdaňovacího období změní bydliště a natrvalo se přestěhuje z nebo. do České republiky. Takováto záležitost se výkladově řeší tak, že se posuzuje daňový statut za příslušné části roku samostatně, jde tedy o poplatníka s dvojí daňovou rezidencí v průběhu jednoho zdaňovacího období. To ovšem nic nemění na tom, že případné daňové přiznání se v Česku podává za celé zdaňovací období.
Příklad 3
Změna bydliště během roku
Manželé Novákovi odešli v dubnu 2020 do předčasného starobního důchodu. Po vyřízení nezbytných formalit a rodinných záležitostí si splnili svůj sen a odstěhovali se 1. 5. 2020 do Chorvatska, kde si již dříve zakoupili domeček na pláži. Byt v Česku darovali studující vnučce. V tomto případě budou manželé Novákovi považováni až do 30. 4. 2020 za daňové rezidenty ČR a od 1. 5. 2020 za daňové rezidenty Chorvatska, a tudíž za nerezidenty Česka. Daňový statut těchto poplatníků se tedy posuzuje za každou část roku samostatně.
Jestliže jim například po celý rok 2020 plyne příjem z pronájmu části domku na chorvatském pobřeží, pak tento příjem podléhal zdanění v České republice jen do konce dubna. Počínaje květnovým nájemným se již nejedná o předmět zdanění české daně z příjmů. V Chorvatsku tento příjem podléhá zdanění po celý rok 2020.
Z podstaty věci je nasnadě, že téma daňové rezidence osob je doménou mezinárodního daňového práva, které je podstatně složitější, než je rozsah našeho záběru. Často ani nevystačí s institutem „stálý byt“ a podpůrně využívají další rozhodovací kritéria, zejména tzv. středisko životních zájmů. Přičemž při
uplatňování smluv o zamezení dvojímu zdanění je „stálý byt“ chápán ve smyslu Komentáře ke Vzorové smlouvě OECD
(resp. vzor OSN, je-li druhým státem tzv. rozvojová země), jak je vymezen u článku 4 Rezident/Usídlená osoba takto.:
4. Dohody k zamezení dvojímu zdanění se všeobecně nezabývají vnitrostátním právem smluvních států o předpokladech, za kterých se s osobou z hlediska daňového práva zachází jako s osobou, usídlenou v jednom státě, která je v důsledku toho tam neomezeně daňově poplatná. Dohody nestanoví, kterým zásadám musejí odpovídat vnitrostátní právní předpisy o ,,bydlišti”, aby se mohly smluvní státy dohodnout o neomezeném právu zdanění jednoho z nich. Z tohoto hlediska rozhodují státy pouze podle svého vnitrostátního práva.
6. Ozřejmit to může příklad: Fyzická osoba má stálé bydliště ve státě A, kde žijí manželka a děti. Osoba se zdržovala déle než 6 měsíců ve státě B a je tam zdaňována podle práva tohoto státu na základě délky jejího pobytu jako tam usídlená osoba. Dva státy si tedy činí nárok na právo, zacházet s touto osobou jako s neomezeným daňovým poplatníkem. Tento konflikt musí být vyřešen dohodou.
7. Pro tento případ dává odst. 2 článku přednost nároku státu A. Z toho však nelze dojít k závěru, že článek obsahuje zvláštní ustanovení o ,,bydlišti” a že se nepřihlíží k vnitrostátnímu právu státu B, protože by nebylo možné dohodnout se na tomto ustanovení. Podstatné je pouze to, že při takovém konfliktním případu je nutno provést volbu mezi oběma nároky a pouze pro tento případ obsahuje článek zvláštní ustanovení.
9. Odstavec 2 se týká případu, kdy podle odstavce 1 je fyzická osoba usídlena v obou smluvních státech.
10. K vyřešení tohoto konfliktu jsou nutná zvláštní pravidla, která dávají přednost vztahům daňového poplatníka k jednomu státu před vztahy k druhému státu. Znak, podle kterého rozhodne přednost, má být způsobilý tak, aby mohl být splněn osobou jen v jednom státě, a zároveň musí být orientován na takový vztah, který umožňuje považovat za přirozené, že se právo zdanění přiznává dotyčnému státu.
11. Článek dává přednost tomu smluvnímu státu, ve kterém má fyzická osoba stálé bydliště. Tento znak bude často stačit k vyřešení konfliktu například, jestliže fyzická osoba má v jednom smluvním státě trvalé bydliště a v druhém smluvním státě se zdržovala pouze po určitou dobu.
12. Pro použití dohody platí písmeno a (u konfliktu mezi právem obou států), že se bydliště (rezidence) fyzické osoby nalézá v tom místě, ve kterém bydlí; musí se jednat o trvalé bydliště, tzn., že fyzická osoba je musí určit k trvalému užívání a ponechat si je, na rozdíl od pobytu v určitém místě za okolností, které jednoznačně umožňují poznat, že pobyt má být pouze krátkodobý.
13. K pojmu stálého bydliště budiž poznamenáno, že se zohledňuje každá forma bydliště (domy nebo byty, které patří fyzické osobě nebo jsou jí najaty, nebo najaté, nábytkem zařízení pokoje). Přičemž rozhodující je, že se jedná o stálé bydliště; to vyžaduje opatření fyzické osoby k tomu, aby jí bylo bydliště kdykoliv stále k dispozici, a nikoliv pouze příležitostně pro pobyty, které podle svého důvodu mohou být nutně pouze krátkodobé (zábavná, obchodní nebo studijní cesta, kurzy apod.).
Druhým důvodem rezidence fyzické osoby dle
ZDP je naplnění podmínky tzv.
obvyklého zdržování se na území ČR
. Čímž se rozumí zdejší pobyt alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; počítá se každý započatý den pobytu. Toto „obvyklé zdržování se“ je posuzováno za každý kalendářní rok samostatně a nezávisle na předchozí podmínce „bydliště“. Většina českých občanů proto naplní obvykle obě podmínky – bydliště i obvyklé zdržování se v ČR alespoň 183 dnů; stačí však splnění jediné z nich.
Příklad 4
Řešení rezidence při „bydlišti“ v obou smluvních státech
Pan Lacko je občan Slovenska, kde má rodinný dům, ve kterém žije jeho manželka, rodiče, některé ze starších dětí a další příbuzní. V dubnu 2020 se přestěhoval s manželkou malými dětmi do Ostravy do bytu svého bratra kvůli lepším pracovním příležitostem, ale i kvůli vyšším sociálním dávkám. A zůstane zde po zbytek roku 2020.
Je zřejmé, že podle
ZDP a jeho slovenského protějšku je pan Lacko rezidentem v ČR i v SR, v obou státech má k dispozici „stálý byt“. Nezbývá než nahlédnout do Smlouvy mezi ČR a SR. Při stálých bytech v obou státech rozhoduje tzv. středisko životních zájmů. To nám zde ale moc nepomůže, v SR zůstaly starší děti, rodiče, další příbuzní, dům, v ČR má manželku, mladší děti, bratra a třeba i práci. Musíme pokročit k druhému pravidlu. Při souběhu středisek životních zájmů je určující stát, ve kterém se poplatník obvykle zdržuje. Tím je v našem případě Česká republika, kde pobýval od dubna do konce roku 2020. Pan Lacko je tak rezidentem ČR. Pokud by se případně zdržoval po stejnou dobu v obou státech, zůstal by rezidentem Slovenska podle státní příslušnosti.
Stojí za povšimnutí, že na rozdíl od výše uvedených manželů Novákových - kteří během roku 2020 změnili bydliště z Česka do Chorvatska, díky čemuž jsou po část tohoto roku rezidenty ČR a posléze jeho nerezidenty – nyní řešený pan Lacko je kvůli převažujícímu „obvyklému zdržování se“ v Česku zdejším rezidentem pro celý rok 2020. Bylo by ostatně nelogické posuzovat daňové kritérium obvyklého zdržování se (pobytu) pouze za jednotlivé části roku, a proto se hodnotí v rámci celého zdaňovacího období; což potvrzuje také již zmíněný Pokyn D – 22.
Význam bydliště pro osvobození příjmů z prodeje objektů bydlení
Daň z příjmů je hodně „otravná“ daň stíhající nás na každém kroku, jen málokterý druh příjmu je mimo její záběr. V zájmu udržení široké palety veřejných služeb snášíme jako únosné nutné zlo zdanění mezd a zisků z podnikání. Daleko hůře se ale ztotožňujeme se zdaněním příjmů odvozených od takto již zdaněných výdělků. Třeba když si spořením či úvěrem dopomůžeme k bytu nebo rodinnému domku, který ale po přírůstku do rodiny anebo kvůli stěhování za prací prodáme. Proč pak zdaňovat prodej objektu bydlení, na který jsme si vydělali z již zdaněného příjmu, navíc do státní kasy přisype (kupující) daň z nabytí nemovitých věcí? Naštěstí zákonodárci jsou (byli) rovněž obyčejní lidé, kteří tu a tam prodávající své byty a domy, proto osobně vnímají toto potažmo dvojí zdanění. Díky tomu
většina příjmů fyzických osob z prodeje „střechy nad hlavou“ sice je předmětem daně z příjmů, ovšem za poměrně vstřícných podmínek je od ní osvobozena
, takže příjem nebude zdaněn.
V podmínkách osvobození od daně je ale několik záludných míst, jejichž chybné posouzení může mít fatální následky: doměření daně z příjmu a „výchovné“ sankce. Jednou z potíží je
výklad podmínky bydliště v prodávaném „objektu bydlení“
. Co konkrétně obnáší, jak se prokazuje a lze mít více bydlišť? Nejde přitom o samoúčelné akademické disputace, ale praktický důsledek jedné z podmínek osvobození příjmů z prodeje bytů a rodinných domů od daně z příjmů fyzických osob. A protože se zde obvykle jedná o milionové částky, je nasnadě, že dilema – zdanit nebo nezdanit – po odpočtu prokázaných výdajů sazbou daně 15 % má velkou váhu.
Přičemž u smutnější varianty – zdanit! – nejde jen o samotnou platební povinnost uhradit daň z příjmů, ale v souladu se zkušeností a očekáváním rovněž o spoustu navazující nemilé administrativy. Zejména kvůli tomu bude nutné podat daňové přiznání – i kdyby se jednalo o ztrátový prodej! – dále bude potřeba dohledat hodnověrné a průkazné doklady týkající se uplatňovaných výdajů. A to bude hlavně kupní cena, za kterou byl prodávaný „objekt bydlení“ úplatně pořízen, případně jeho znalecké ocenění – a to zpětně ke dni nabytí – jestliže jej dotyčný šťastlivec zdědil anebo nabyl darem apod. Naproti tomu daňově nelze uplatnit odpracované hodiny vlastní svépomocné práce na opravách, rekonstrukcích a modernizacích předmětné stavby nebo bytové jednotky.
Opačně tomu verdikt – nezdanit! – a to díky splnění podmínek pro osvobození příjmu od daně, má samá pozitiva a sociální jistoty. Poplatník se vyhne daňovému přiznání, nemusí řešit související „papíry“, doklady a jiné důkazy, jde-li o zaměstnance, pak ani jakkoli závratně vysoká prodejní cena není překážkou pro požádání zaměstnavatele o roční zúčtování záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti. Dokonce
v těchto případech se není třeba trápit s oznamováním osvobozených příjmů
(od roku 2015) nad 5 milionů správci daně dle
§ 38v ZDP.
Význam tématu podtrhuje skutečnost, že se jde o úplně první typ osvobození příjmů fyzických osob od daně v
§ 4 odst. 1 písm. a) ZDP, kde najdeme podmínky pro osvobození příjmů z prodeje tzv. objektů bydlení.
Inkriminované osvobození od daně stanovuje obsáhlé ustanovení, proto se s ním seznámíme postupně. Začneme základním pravidlem, po němž uvedeme výjimky blokující, respektive odsouvající daňové osvobození.
Základní pravidlo zní, že
od daně je osvobozen příjem z prodeje „objektu bydlení“
, přesněji řečeno:
pokud v něm prodávající měl bydliště bezprostředně před prodejem po dobu
:
–
kratší
2 let a použije-li získané prostředky na
uspokojení vlastní bytové potřeby
.
Příklad 5
Prodej bytu po dvou letech s velkým ziskem
Slečna Lenka si za 2 miliony Kč zapůjčené od rodičů koupila v půli srpna 2018 menší zchátralý byt na kraji Prahy, kde studuje. S pomocí přítele a příbuzných jej opravila a zmodernizovala za půl milionu – jak už to bývá, k těmto výdajům ale nemá téměř žádné doklady. Na jaře roku 2020 slečna Lenka otěhotněla a s přítelem se rozhodli přestěhovat do většího bytu. Nový byt stál 5 milionů Kč, naštěstí ale vyskočila také tržní hodnota jejich zrenovovaného malého bytu na 3 miliony Kč, cenový rozdíl financovali ze svých úvěrů ze stavebního spoření.
Pokud k prodeji malého bytu dojde až v druhé půlce srpna 2020 nebo později, bude naplněna podmínka bydliště prodávající slečny Lenky nejméně po dobu 2 let a příjem tak bude osvobozen od daně. Stejně tomu bude ale i při jeho dřívějším prodeji, jelikož celou utrženou prodejní cenu poplatnice využije na pořízení nového bytu pro vlastní bydlení – není podstatné, že tam s ní bude bydlet i přítel – tedy na uspokojení vlastní bytové potřeby.
Jestliže by to mladému páru moc nezkomplikovalo plány, lze jim spíše doporučit splnění časového testu, u něhož jsou daňové podmínky administrativně podstatně jednodušší. Tímto osvobozením se stát – v zájmu podpory mobility svých občanů – vzdal nároku na zdanění zisku z prodeje malého bytu cca 1 milion Kč. V praxi ovšem poplatníci někdy zapomínají na podmínku osvobození, aby prodávající měl v „objektu bydlení“ bydliště „bezprostředně před prodejem“. Což bývá problém, např. když se rychle přestěhuje do nového bytu/domku a ten starý ještě nějakou dobu opravují či renovují. Pak nesplní podmínku, že – zde měl bydliště „bezprostředně před prodejem“ – načež už nebude vůbec podstatné, že dříve tam bydlel třeba 3 roky a toto osvobození od daně padá!
Pro zjednodušené vyjadřování jsme si zavedli zkratku „bytová jednotka“, což stručné objasníme. Dle
§ 1159 OZ tvoří – byt (prostorově oddělená část domu) a podíl na společných částech nemovité věci (společné prostory domu a pozemek) – jeden vlastnický objekt: jednotku
. Byt a podíl na společných částech nemovité věci jsou právně nedělitelné.
Předmětem vlastnictví proto není byt, ale tzv. jednotka
, která je věcí nemovitou.
A proč je zkratka – „bytová jednotka“ – v uvozovkách? Podle
§ 1158 OZ může jednotka zahrnovat byt, nebytový prostor nebo jejich soubor. Přičemž zákonodárce chtěl osvobození od daně zacílit
a priori
na jednotky bytové, ovšem nechtěl vyloučit nebytové prostory, které jsou přirozenou součástí bytů, ale nacházejí se mimo něj. V praxi se jedná například o garáže, sklepy a komory, které
a priori
nejsou určeny k bydlení, ale funkčně s bydlením souvisejí. V
ZDP proto místo naší úsporné zkratky – „
bytová jednotka“
najdeme obsáhlejší a právně preciznější text: „
jednotka, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru
“.
Znalci dřívější právní úpravy asi zaváhají ohledně
osvobození příjmů z převodu spoluvlastnického podílu
na rodinném domě nebo „bytové jednotce“, který byl dříve výslovně v tomto ustanovení rovněž uveden. Zde ale nedošlo k věcné změně, pouze byl vyslyšen hlas právníků, že to bylo nadbytečné. Vlastnictvím se totiž rozumí z povahy tohoto práva i spoluvlastnictví, přičemž právnicky řečeno –
a maiori ad minus
(od většího k menšímu) – obecně platí, že
co platí pro celek
(např. pro převod vlastnictví celého rodinného domu),
to platí i pro část tohoto celku
(v daném případě tedy pro převod pouze spoluvlastnického podílu na rodinném domě).
Příklad 6
Prodej odkoupeného družstevního bytu
Senior Jan 40 let bydlel v tzv. družstevním bytě, což právně znamená, že byl členem bytového družstva, s čímž bylo spojeno právo nájmu konkrétního bytu patřícího právně družstvu. Na podzim 2018 využil nabídky družstva a za nízkou zbytkovou cenu odkoupil do vlastnictví předmětnou bytovou jednotku. Na jaře 2020 pan Jan byt prodal, neboť se uvolnilo místo v domově důchodců s pečovatelskou službou, kam se na stáří odstěhoval. Utržené peníze zčásti daroval svým potomkům, něco dal na charitu a zčásti si udělal radost cestou kolem světa.
Při zkratkovitém zbrklém čtení podmínek
§ 4 odst. 1 písm. a) ZDP by se mohlo zdát, že příjem z prodeje nebude možno osvobodit od daně. Dosavadní nájem tzv. družstevního bytu se totiž na právní vlastnictví „bytové jednotky“ změnilo před méně než dvěma lety, ani příjem z prodeje poplatník nevyužil na uspokojení (své vlastní) bytové potřeby. Naštěstí pro pana Jana i spoustu jemu obdobných poplatníků ovšem ustanovení podmínku osvobození nezakládá na časovém testu vlastnictví předmětného „objektu bydlení“, nýbrž na bydlení v něm. A protože v bytě, resp. v „bytové jednotce“ měl poplatník bezprostředně před prodejem
bydliště přes 2 roky, tak není podstatné, že jej prodává již rok po právním nabytí
a jedná se přesto o příjem osvobozený od daně.
Pokud měl poplatník v „objektu bydlení“
bydliště – bezprostředně před prodejem – méně než dva roky, přibývá druhá podmínka pro osvobození příjmů z jeho prodeje. A to, že takto
získané prostředky použije na uspokojení vlastní bytové potřeby
, resp. jen do takové výše bude příjem osvobozen od daně. Obsah pojmu „bytová potřeba“ konkretizuje
§ 15 odst. 3 ZDP. V souladu s očekáváním zde samozřejmě najdeme výstavbu nebo koupi rodinného domu a bytu, ale také třeba koupi pozemku za účelem nové výstavby domku (do 4 let), dále třeba dodatečnou podmínku osvobození od daně splní financování údržby a změny „objektu bydlení“.
Zdanitelný příjem
z prodeje „objektu bydlení“ – v němž poplatník bydlel bezprostředně před prodejem kratší dobu než 2 roky – tedy
vznikne, jen když na uspokojení vlastní bytové potřeby nepoužije celý příjem z prodeje
. Pokud takto nevyužije ani korunu z prodejní ceny, pak celý příjem zdaní jako „ostatní příjem“ podle
§ 10 ZDP. Současně lze daňově uplatnit související (prokázané) výdaje na dosažení příjmu, přičemž ale případná ztráta není daňově účinná. Při částečném využití příjmu z prodeje pro uspokojení vlastní bytové potřeby bude zdanitelným příjmem jen zbylá (nevyužitá) část. Načež je nutno adekvátně
krátit rovněž související výdaje na dosažení tohoto příjmu, a to v poměru odpovídajícím zdaňované (neosvobozené) časti příjmů z prodeje
.
Příklad 7
Příjem částečně osvobozený od daně
Paní Monika si kvůli výhodné pracovní nabídce na jaře 2018 koupila byt (bytovou jednotku) v Plzni za 2 600 000 Kč, kde ale bydlela pouze do zimy 2019, poté byt prodala za 3 miliony Kč a přestěhovala se do domku přítele v Brně. Polovinu prodejní ceny (1 500 000 Kč) průkazně využije na údržbu a změnu stavby domku přítele – to spadá mezi bytové potřeby podle
§ 15 odst. 3 ZDP – a zbytkem vypomůže splatit hypotéční úvěr své sestře.
Podmínka minimálně dvouletého bydliště není splněna, takže lze osvobodit pouze část příjmů z prodeje plzeňského bytu využitou na uspokojení (vlastní) nové bytové potřeby paní Moniky. Druhá polovina, i když bude vynaložena na uspokojení bytové potřeby její sestry – podmínku osvobození nesplňuje a pro paní Moniku se tak jedná o zdanitelný ostatní příjem z úplatného převodu nemovité věci podle
§ 10 odst. 1 písm. b) bodu 1 ZDP. Ve stejném poměru (tedy na 50 %) je nutno snížit i daňové výdaje související s touto zdanitelnou částí příjmu, což bude zejména prokázaná pořizovací cenu prodané bytové jednotky v Plzni, tedy polovina z 2 600 000 Kč.
Paní Monika tedy bude muset za rok 2019 podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, kde vykáže dílčí základ daně z ostatních příjmů podle
§ 10 ZDP ve výši 1 500 000 Kč – 1 300 000 Kč = 200 000 Kč.
Komentované osvobození od daně se však nevztahuje
na příjmy z prodeje „objektů bydlení“, pokud:
–
jsou nebo byly
zahrnuty do obchodního majetku
, a to do 2 let od vyřazení z obchodního majetku,
–
příjmy plynou z budoucího prodeje do 2 let od nabytí vlastnického práva
,
–
příjmy plynou z budoucího prodeje do 2 let od vyřazení z obchodního majetku, i když kupní smlouva bude uzavřena až po 2 letech od tohoto nabytí, resp. od vyřazení z obchodního majetku.
Zajímavější
otázkou je, zda jedna fyzická osoba může mít současně více „bydlišť“
, díky čemuž by pak zejména movitější občané mohli výrazně častěji využívat dobrodiní probíraného typu osvobození od daně.
Toto dilema „nedalo spát“ třem daňovým poradcům – Ing. Ondřej Antoš, LL.M., Ing. Lucie Rytířová, LL.M., Ing. Bc. Jan Hájek, MBA, Dis. Nelenili a po vyjasnění iniciovali příspěvek pro
koordinační výbor
– uznávané odborné jednání se zástupci finanční správy –
č. 517/21.03.18 „Výklad pojmu bydliště pro účely osvobození od daně z příjmů fyzických osob při prodeji vybraných nemovitých věcí“
. Podrobným rozborem tématu a souvisejících judikátů dospěli autoři ke vstřícnému závěru, s nímž souhlasili i zástupci finanční správy:
–
„Pokud poplatník prokáže, že se trvale zdržoval ve dvou stálých bytech, a pro účely daně z příjmů tedy měl dvě bydliště, bude příjem z prodeje kteréhokoliv z těchto stálých bytů při splnění ostatních podmínek ve smyslu
§ 4 odst. 1 písm. a) ZDP osvobozen od daně z příjmů.“
Význam bydliště pro nezdanění výhod od zaměstnavatele
Poměrně častým a využívaným zaměstnaneckým benefitem (výhodou) je možnost pořízení produktů zaměstnavatele jeho zaměstnanci za výhodně nižší ceny,
které nejsou dostupné běžným zákazníkům
. Všichni asi vnímáme, že jde o reálný majetkový prospěch srovnatelný s dodatečným peněžitým příjmem, takže spíše budeme souhlasit s jeho „spravedlivým“ zahrnutím do zdanitelné mzdy. A stejně to vidí daňový zákon. Podle
§ 6 odst. 3 ZDP se příjmem ze závislé činnosti rozumí i částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnuté plnění
(což je obecnější pojem zahrnuje nejen věci, ale rovněž služby a práva)
nižší, než je cena
:
–
určená podle zákona upravujícího oceňování majetku, nebo
–
cena, kterou účtuje jiným osobám
, anebo
–
stanovená podle
§ 6 odst. 6 ZDP v případě poskytnutí motorového vozidla i soukromé účely.
1.
Pokud například výrobce elektrokol určitý model nabízí běžně zákazníkům za 40 000 Kč, zatímco jeho zaměstnanci si jej mohou koupit za 30 000 Kč, představuje při využití této možnosti pro zaměstnance sleva 10 000 Kč peněžitou úsporu související se závislou činností (jinak by jí nedostal), která je věcně obdobou mzdy. A se slevou lze zaměstnancům nabízet nejen vlastní produkty, ale klidně také jiných firem, ale to bývá méně časté.
Nezdaňovanou výjimkou jsou zvýhodněné prodeje bytů a rodinných domů, kde měl zaměstnanec nejméně dva roky bydliště.
Což sice není běžný případ, nicméně daňový zákon v rámci podpory bydlení na něj pamatuje výlukou ze zdanění částek, o které je úhrada zaměstnance za poskytnuté plnění nižší než „obvyklá cena“. Podle
§ 6 odst. 3 ZDP se tedy zdanění a návazně ani zpojistnění netýká slevy poskytnuté zaměstnanci v případě prodeje jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru (bytu nebo rodinného domu), v němž měl zaměstnanec bydliště po dobu 2 let bezprostředně před jeho koupí. Pozor na to, že
nestačí, že tam bydlela manželka zaměstnance nebo jejich děti, rodiče apod.
Bydlištěm se přitom i tentokrát podle
§ 2 odst. 4 ZDP rozumí stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v něm zdržovat.
Pojem „jednotka“, stejně jako důvod zmínky o garáži, sklepu a komoře jsme si objasnili výše v pasáži věnované osvobození příjmů fyzických osob z „objektů bydlení“. K tomu ještě můžeme doplnit, že právně situaci dále komplikuje skutečnost, že po nějakou bude dobíhat dualita „jednotek“ – jednak v novém pojetí dle
OZ, a díky jeho přechodnému ustanovení také ve smyslu dřívějšího zákona č.
72/1994 Sb., o vlastnictví bytů. Což pro účely daní z příjmů naštěstí jednoduše řeší
§ 21b odst. 4 ZDP sjednocením jejich daňového režimu.
Příklad 8
Zvýhodněné bydlení pro zaměstnance
ABC, s. r. o. zakoupilo v Brně byt za 4 miliony Kč za účelem jeho pronájmu svému řediteli, který v něm má nahlášeno trvalé bydliště; to sice není nezbytný, ale přinejmenším vhodný podpůrný argument, aby byl posouzen jako jeho „stálý byt“. Nájemné bylo sjednáno v úrovni ceny obvyklé, která je například 5 % ceny bytu (250 000 Kč) ročně, jinak by sleva z nájemného představovala nepeněžní příjem na straně ředitele, který by bylo nutné přičíst k jeho mzdě. Po dvou letech se obchodní společnost s ředitelem dohodnou na prodeji bytu za cenu jen 1 milion Kč, přičemž jeho aktuální cena obvyklá třeba povyrostla na 6 milionů Kč. Tentokrát cenový rozdíl, resp. sleva 5 milionů Kč nebude zdanitelným nepeněžním příjmem zaměstnance, ani nebude zpojistněna. Navíc daňovou zůstatkovou cenu prodaného bytu si může zaměstnavatel (s. r. o.) zahrnout do daňových výdajů.
Také poslední výskyt pojmu „bydliště“, který si uvedeme, se týká daňové výhody dostupné pouze zaměstnancům. Podle
§ 6 odst. 9 písm. i) ZDP je od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozena
:
–
hodnota přechodného ubytování
,
–
nejde-li o ubytování při pracovní cestě (což není předmětem daně dle § 6 odst. 7 písm. a),
–
poskytovaná jako
nepeněžní plnění
zaměstnavatelem
–
zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce
,
–
pokud obec přechodného ubytování
–
není shodná s obcí, kde má zaměstnanec bydliště,
–
a to maximálně
do výše 3 500 Kč měsíčně.
Z pohledu zaměstnavatele je zde možno s výhodou uplatnit obecné pravidlo
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP, kdy
pro daňovou účinnost stačí odpovídající povinnost zaměstnavatele zakotvit v kolektivní smlouvě, vnitřním předpisu, pracovní nebo v jiné smlouvě
. Tomuto postupu – v případě nepeněžního plnění souvisejícího s výkonem práce při přechodném ubytování v jiné obci než kde má zaměstnanec bydliště, přitom nebrání ani speciální daňově
restriktivní
ustanovení
§ 25 odst. 1 písm. k) ZDP, které pro jiné případy označuje za daňově neúčinné výdaje převyšující příjmy v zařízeních k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných osob.
Příklad 9
Přechodné ubytování zaměstnanců
Firma řeší přechodné ubytování dvou nových zaměstnanců, kteří nemohou denně dojíždět do práce v Olomouci, protože mají bydliště dosti daleko. Nebude se tedy jednat o jejich nové ani druhé bydliště (stálý byt).
Pro paní Hezkou firma zajistila přechodné ubytování v rodinném domě za nájemné 10 000 Kč měsíčně, na které si nijak nepřispívá. Jedná se sice o předmět daně z příjmů ze závislé činnosti, ovšem až do částky 3 500 Kč je osvobozen od daně. Zbývající nepeněžní příjem 6 500 Kč měsíčně pak již zůstává zdanitelným příjmem paní Hezké ze závislé činnosti. Pokud se zaměstnavatel k této povinnosti zavázal v kolektivní smlouvě, vnitřním předpise, pracovní nebo v jiné smlouvě, půjde v plné výši o jeho daňový výdaj (
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP).
Pan Hodný si v Olomouci našel sám nájem bytu za nájemné 8 000 Kč, které platí ze svého účtu. Načež mu zaměstnavatel celou částku proplácí. Tentokrát nejde o daňově zvýhodněné nepeněžní plnění, nýbrž o plnění peněžité, jehož se osvobození netýká. Pro pana Hodného proto bude celý příjem od zaměstnavatele zdanitelným příjmem ze závislé činnosti, který podléhá i pojistnému. V této situaci selhává výhodný
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP, protože speciální nedaňový
§ 25 odst. 1 písm. k) ZDP peněžní plnění omezuje. Výhodnější by proto bylo nepeněžní plnění, k tomu by však bylo třeba, aby nájemní smlouvu sjednal svým jménem přímo zaměstnavatel.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 04/2020.