Stravování musí firma umožnit, ale ne zajistit
Ustanovení
§ 236 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále „
ZP“), ukládá zaměstnavatelům povinnost umožnit zaměstnancům stravování, nemusejí jej přímo ani nepřímo poskytovat anebo nějak zajišťovat.
-
„Zaměstnavatel je povinen umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování; tuto povinnost nemá vůči zaměstnancům vyslaným na pracovní cestu.
-
Bylo-li to dohodnuto v kolektivní smlouvě nebo stanoveno ve vnitřním předpisu, poskytuje se zaměstnancům stravování. (...)“
Požadovaným „umožněním stravování“ se rozumí poskytnutí pracovního volna a odpovídajícího místa pro přiměřeně kulturní stravování zaměstnanců. Obstarání samotného pokrmu (jídla) je starostí zaměstnanců. Stále více firem si ale uvědomuje přínos zajišťování stravování – hlavně obědů – zaměstnancům a tuto nepeněžní výhodu (benefit) jim poskytuje. Povinnost umožnit stravování zaměstnavatel nemá vůči zaměstnancům vyslaným na pracovní cestu, kde je jim tato nepříjemnost kompenzována peněžní cestovní náhradou – stravným.
Pravidla, možnosti a další praktické podrobnosti tzv. závodního stravování by měly být stanoveny ve vnitřním předpisu zaměstnavatele, případně dohodnuty s odbory v kolektivní smlouvě, a to zejména tyto otázky:
-
Forma závodního stravování
, přičemž v praxi se uplatňují hlavně následující:
–
vlastní zařízení s vlastními kuchaři a dalším personálem (podniková, závodní jídelna),
–
vlastní zařízení pronajaté jinému provozovateli (kuchaři a další personál jsou z jiné firmy),
–
provozovna jiného zaměstnavatele (zaměstnanci chodí na obědy do jídelny jiné firmy v okolí),
–
stravenky (populární „papírky“ sloužící jako alternativní platební prostředek v restauraci),
–
dovoz stravy připravené v jiné firmě (restauraci) do vlastní výdejny nebo přímo na pracoviště.
-
Výše případného finančního příspěvku zaměstnavatele
.
-
Způsob úhrady stravy zaměstnanci
, kde se nabízejí především tyto možnosti:
–
úhrada za hotové bezprostředně předem, resp. ihned při odběru stravy,
–
zúčtování odebraných obědů vždy jednou za měsíc úhradou srážkou ze mzdy,
–
tzv. elektronické peněženky (čipové platební karty) „dobíjené“ převodem peněz z účtu.
-
Vymezení okruhu zaměstnanců, kterým se stravování poskytuje.
-
Organizace stravování, tj. od kdy do kdy a kde lze stravu odebrat a další souvisící praktické otázky.
U zaměstnance samé daňové výhody
Začněme daňovým pohledem zaměstnance, který je jednodušší a příznivější. Podle
§ 6 odst. 9 písm. b) ZDP je od daně z příjmů ze závislé činnosti hodnota stravování zajištěného zaměstnancům osvobozena od daně, a proto návazně rovněž od veřejnoprávního pojistného na sociální a zdravotní pojištění
:
-
„
Od daně jsou ... osvobozeny ... b) hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci závodního stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů ...
“
Toto osvobození je značně široké a vejdou se do něj vedle klasických zaměstnanců pracujících podle pracovních smluv a dohod mimo pracovní poměr rovněž společníci a jednatelé s. r. o., členové představenstev, dozorčích rad a dalších orgánů právnických osob, jakož i bývalí zaměstnanci ve smyslu
§ 6 odst. 1 a
2 ZDP.
Bez ohledu na rozsah financování stravování zaměstnavatelem a na to, do jaké míry u něj půjde o výdaje (náklady) daňově uznatelné, se proto u všech zaměstnanců jedná vždy o příjem plně osvobozený od daně. Nutno ale zdůraznit, že to se týká
pouze nepeněžních plnění zaměstnavatele
, kam patří mj. i poskytnutí stravenky na úhradu jídla v restauračním zařízení, byť za ně lze pořídit také mnoho jiných věcí nežli zamýšlený teplý oběd.
Naproti tomu každý peněžitý příspěvek od zaměstnavatele zaměstnanci na zajištění stravování je nutno posoudit jako jeho zdanitelný příjem, který standardně podléhá také pojistným odvodům. Proto lze shrnout, že zaměstnancům patří do ruky stravenka, poukaz na odběr stravy nebo rovnou podnos s jídlem, ale nikoli peníze!
Příklad 1
Závodní stravování u zaměstnance
Pan Novák pracuje ve firmě ABC, s. r. o., jako účetní. V souladu s vnitřním předpisem zaměstnavatele má nárok na cenově zvýhodněný oběd za 20 Kč v nedaleké restauraci, a to za každý pracovní den, kdy je v práci alespoň 5 hodin. Vždy na měsíc dopředu dostane za tímto účelem kupóny na odběr stravy na jednotlivé dny odpovídající jeho fondu pracovních směn v dalším měsíci. V restauraci pak jimi hradí jídlo (obědy), které si vybere z nabídky pěti jídel daného dne, nic nedoplácí (ledaže si přiobjedná pití, salát, zákusek apod.). Vždy po skončení měsíce jsou odebrané obědy zúčtovány a formou srážky ze mzdy – dohodnuté se zaměstnavatelem – je panu Novákovi sražena celková částka za odebrané obědy á 20 Kč. Pro přehlednost ještě neuvažujeme DPH.
Restaurace fakturuje zaměstnavateli ABC, s. r. o., obědy odebrané (mimo jiné) panem Novákem naráz za celý uplynulý kalendářní měsíc, a to ve sjednané jednotkové ceně 100 Kč/oběd. S ohledem na výhodné zajištění stálých strávníků – zaměstnanců ABC, s. r. o. – jde o zvýhodněnou nižší cenu, než kolik by platil náhodný jedlík za stejný oběd dle aktuálního jídelního lístku (například 110 Kč). Jelikož pan Novák svému zaměstnavateli platí za oběd v nákladové hodnotě 100 Kč zvýhodněnou cenu 20 Kč, získává osobní majetkový prospěch formou úspory svých výdajů 80 Kč. V souladu s
§ 6 odst. 3 ZDP je sice toto plnění (benefit) – sleva poskytnutá zaměstnavatelem – předmětem daně z příjmů ze závislé činnosti, ale jelikož jde o nepeněžní plnění v rámci závodního stravování zajišťované prostřednictvím jiného subjektu, je v plné (nelimitované) výši osvobozeno od daně z příjmů.
K odborné diskuzi ponechávám otázku, zda je při vyčíslení příjmu zaměstnance oprávněné vycházet z ceny 100 Kč/oběd fakturované restaurací zaměstnavateli, anebo jestli by se neměla spíše uplatnit tržně obvyklá cena oběda 110 Kč. Zmíněný
§ 6 odst. 3 ZDP zřejmě více nahrává druhé variantě, jelikož ABC, s. r. o., obědy za á 100 Kč neposkytuje jiným osobám, nicméně z praktických důvodů zaměstnavatelé pracují právě s touto cenou...
Naproti tomu, pokud by zaměstnavatel zavedl systém peněžních příspěvků na obědy zaměstnanců – opět ve výši 80 Kč/oběd – jednalo by se o jejich plně zdanitelný (i zpojistitelný) peněžitý příjem, obdobně jako mzda.
Ještě dodejme, že z hlediska daňového posouzení stravovacího benefitu u zaměstnance není podstatné, z jakých zdrojů zaměstnavatel (ABC, s. r. o.) konkrétně svůj příspěvek na obědy zaměstnance poskytuje. Tedy jestli je hradí na vrub svých daňově uznatelných výdajů (při splnění dále uváděných podmínek), nebo naopak výdajů nedaňových, anebo tento zaměstnanecký benefit financuje tzv. ze zisku, případně ze sociálního fondu (FKSP).
Speciální daňový režim má bezplatné stravování poskytované zaměstnavatelem na pracovních cestách, které v souladu s
§ 6 odst. 7 písm. a) ZDP vůbec není předmětem daně z příjmů ze závislé činnosti.
-
„Za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a
předmětem daně ... nejsou
–
náhrady cestovních výdajů poskytované v souvislosti s výkonem činnosti, ze které plyne příjem ze závislé činnosti,
do výše stanovené nebo umožněné
zvláštním právním předpisem
5) (Poznámka: Odkaz na část sedmou hlavu III.
ZP řešící
cestovní náhrady pro „veřejný sektor“
.)
(Poznámka: Ustanovení vymezuje zaměstnavatele tzv. veřejného sektoru.)
,
–
jakož i
hodnota bezplatného stravování poskytovaná zaměstnavatelem na pracovních cestách
;
–
jiné a vyšší náhrady, než stanoví tento zvláštní právní předpis, jsou zdanitelným příjmem podle odst. 1.“
Podle
§ 151 ZP je zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnanci náhradu výdajů, které mu vzniknou v souvislosti s výkonem práce, což souvisí s pracovněprávní zásadou, že závislá práce je vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, a to vždy na náklady a odpovědnost zaměstnavatele. Přičemž nejvýznamnější jsou
cestovní náhrady z titulu pracovních cest zaměstnanců
, ať už se konají jen po území Česka nebo v zahraničí.
V zájmu ochrany zaměstnanců stanovuje
ZP, resp. příslušné prováděcí vyhlášky, pro „soukromý
alias
podnikatelský sektor“ minimální částky povinných cestovních náhrad, zatímco zaměstnavatelům „veřejného sektoru“ v zájmu ochrany veřejných rozpočtů ukládají také jejich maximální výše. Přičemž
zaměstnancům „soukromého i veřejného sektoru“ se nezdaní pouze náhrady do výše maximálních částek umožněných
ZP pro „veřejný sektor“
. Vše nad tyto limitní částky je u zaměstnanců „soukromého sektoru“ zdanitelným příjmem, který podléhá rovněž povinnému pojistnému na sociální a zdravotní pojištění. A zaměstnancům „veřejného sektoru“ – jak bylo již výše uvedeno –
ZP zakazuje přiznávat náhrady přesahující stanovené limity.
Nejčastějším druhem cestovních náhrad je „náhrada zvýšených stravovacích výdajů“
alias
stravné.
Jeho smysl spočívá v tom, že na pracovní cestě se zaměstnanec nemůže stravovat svým běžným vesměs úsporným způsobem – ve firemní jídelně, doma, v malé hospůdce, jídlo z domova ... – ale jinak a obvykle dráž (např. v hotelu, kde pobývá). Stravné tak není
a priori
náhradou výdajů za stravování zaměstnance, ale paušál, příspěvek kompenzující vynucené vyšší výlohy s ním spojené, proto se neprokazuje doklady z restaurací.
Nás ale zajímá hlavně
bezplatné stravování poskytované zaměstnavatelem na pracovních cestách
. K této dobrovolné štědrosti vůči zaměstnancům není sice ze zákona povinen – na rozdíl od zmíněného stravného – ale v zájmu péče o stále vzácnější dobré zaměstnance jde o standard u vícedenních pracovních cest. Nejčastěji je bezplatné stravování zajištěno přímo v restauraci hotelu, kde je zaměstnanec ubytován po dobu pracovní cesty.
Věcně jde zřejmě o totéž co
„bezplatné jídlo“
, které definuje
§ 163 odst. 2 ZP jako
jídlo poskytnuté zaměstnanci během pracovní cesty, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře, na které finančně nepřispívá
. Pokud zaměstnavatel poskytne tento dobrovolný benefit, je oprávněn – tedy nemusí, ale
může –
adekvátně snížit výši stravného
. A to za každé takovéto „bezplatné jídlo“ až o: 70 % u pracovních cest 5 až 12 hodin, 35 % stravného u pracovních cest trvajících mezi 12 a 18 hodinami a 25 % u cest delších než 18 hodin.
U zaměstnavatele jsou daňové výhody omezené
Zajímavější a pestřejší je daňová situace na straně zaměstnavatele poskytujícího zaměstnanci stravu na pracovišti nebo ji pro něj zajišťujícího jinak. Začít je nutno u
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP, podle kterého jsou obecně považovány za
daňově účinné výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky
, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy. Ovšem při splnění podmínky:
„pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak“
. A právě ohledně stravování poskytovaného zaměstnancům stanoví
ZDP jinak speciální právní úpravou, která proto přebíjí citovanou obecnou možnost daňové uznatelnosti výdajů.
-
provoz vlastního stravovacího zařízení
,
–
přičemž za stravování ve vlastním stravovacím zařízení se považuje i stravování zabezpečované ve vlastním stravovacím zařízení prostřednictvím jiných subjektů, nebo
-
příspěvky na stravování
zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a
–
poskytované až do výše
55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu
,
–
maximálně však do výše
70 % stravného
vymezeného pro zaměstnance „veřejného sektoru“ ad výše při trvání pracovní cesty 5 až 12 hodin ve smyslu
§ 176 odst. 1 ZP. Podle příslušné prováděcí vyhlášky č.
358/2019 Sb. platné pro rok 2020 jde o 70 % z rozmezí stravného 87 až 103 Kč, z něhož vyplývá daňově účinný rozsah příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnance mezi 60,90 Kč a 72,10 Kč.
Pro daňové posouzení příspěvku na stravování zaměstnanců platí ještě
následující podmínky
:
-
přítomnost zaměstnance v práci během stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny
,
-
pokud
délka směny
v úhrnu s povinnou přestávkou v práci bude
delší než 11 hodin
, lze poskytnout s daňovou účinností
příspěvek na stravování na další jedno jídlo
zaměstnance,
-
příspěvek
nelze uplatnit
za zaměstnance, kterému
v průběhu směny vznikl nárok na stravné
podle
ZP.
Příklad 2
Provoz vlastního stravovacího zařízení
Zaměstnavatel ABC, s. r. o., provozuje vlastní závodní kuchyni, kde zaměstnává kuchaře a pomocný personál. Jeho zaměstnanci hradí zvýhodněnou cenu 30 Kč za jeden odebraný oběd. DPH ještě neuvažujeme.
Za celý rok 2019 měl zaměstnavatel s provozem závodní kuchyně tyto výlohy:
-
mzdy kuchaře a pomocného personálu: 1 000 000 Kč (MD 521/D 331)
-
pojistné za kuchaře a personál hrazené zaměstnavatelem: 340 000 Kč (MD 524/D 336)
-
potraviny spotřebované pro závodní stravování: 600 000 Kč (MD 501/D Různé účty)
-
spotřeba elektrické energie, plynu a vody: 100 000 Kč (MD 502/D 325)
-
nákup drobného vybavení kuchyně a jídelny: 100 000 Kč (MD 501/D Různé účty)
-
odpisy dlouhodobého majetku patřícího provozu kuchyně: 50 000 Kč (MD 551/D 082)
-
externí opravy a údržba majetku provozu závodní kuchyně: 40 000 Kč (MD 511/D 321)
-
tržby od zaměstnanců za obědy (v úrovni bez DPH): 500 000 Kč (MD 331 nebo 211/D 602)
Veškeré náklady zaměstnavatele spojené s provozem závodní kuchyně jsou daňově účinné, výjimkou jsou náklady na spotřebované potraviny (600 000 Kč), které jsou v souladu s
§ 24 odst. 2 písm. zc) ZDP daňově účinné jen do výše přímo souvisejících příjmů, tedy do výše tržby za prodané obědy (500 000 Kč).
Pro další rok 2020 proto byla zaměstnancům navýšena cena obědů o loňskou daňově neuznanou úhrnnou „ztrátu“ 100 000 Kč z titulu hodnoty potravin (jde o 20 % z tržeb za obědy). Tedy o 20 % na 36 Kč za jeden oběd, aby v úhrnu příjmy od strávníků pokryly vyšší hodnotu potravin (600 000 Kč). V praxi by navýšení prodejní ceny obědů zřejmě bylo ještě vyšší, aby zohlednilo nárůst pořizovacích cen potravin, samozřejmě pokud by zaměstnavatel preferoval daňovou optimalizaci před výhodami pro své zaměstnance – což dneska vzhledem k napjaté situaci na trhu práce není běžné. Díky navýšení ceny obědů zaměstnavatel ve zdaňovacím období roku 2020 proto sníží anebo zcela eliminuje své nedaňové výdaje související se závodním stravováním zaměstnanců.
Obdobou právě uvedeného způsobu je
zajišťování závodního stravování sice ve vlastním zařízení, ale prostřednictvím jiných subjektů
. Jídlo je v této variantě připravováno a poskytováno i nadále v prostorách zaměstnavatele, ale samotné závodní stravování na smluvním základě provozuje jiná firma. Nejčastěji je pro tento účel uzavřena mandátní smlouva. Provozovatel se tím zavazuje zajišťovat pro dotyčného zaměstnavatele, resp. pro jeho zaměstnance, služby závodního stravování na jeho účet a v jeho provozním zařízení (pročež pak není zapotřebí jej pronajímat). Součástí vyúčtování by měla být hodnota použitých potravin, která je ve vztahu k výnosům (od zaměstnanců) pro zaměstnavatele stěžejní, a to opět z výše uvedeného daňového hlediska.
V praxi většiny firem je závodní
stravování nejčastěji zajišťované prostřednictvím jiných subjektů
působících mimo prostory
zaměstnavatele, který na stravování finančně přispívá
. Rozlišujeme tři varianty:
-
hotová jídla jsou zaměstnancům dovážena
na pracoviště či do jídelny, daňovým výdajem zaměstnavatele jsou pak vedle zmíněného finančního příspěvku dále rovněž výlohy spojené s dovozem a výdejem jídel,
-
zaměstnancům jsou poskytnuty
odběrní poukázky
nebo modernější způsob tzv. nabitá peněženka (čipová karta) na stravu připravovanou a poskytovanou v prostorách jiné firmy (v nedaleké smluvní restauraci...),
-
zaměstnavatel nakoupí a poté s výraznou slevou prodá zaměstnancům
univerzální stravenky
(Gastrotur, Sodexo Pass, Ticket Restaurant apod.), za které se mohou svobodně najíst v restauracích a hotelech v okolí.
U prvních dvou variant obvykle zaměstnavatel v pravidelných měsíčních intervalech účtuje o konečné faktuře od příslušného poskytovatele obědů (jídla) na vrub nákladů a ve prospěch dluhů (závazků), které poté uhradí. A naopak o cenově zvýhodněném prodeji obědů svým zaměstnancům účtuje ve prospěch výnosů a na vrub pohledávek za zaměstnanci, které jsou pak zpravidla uhrazeny předem dohodnutou formou srážek ze mzdy. V případě (univerzálních) stravenek se jedná o
ceniny
, o nichž se účtuje jako o krátkodobém finančním majetku obvykle
na účtu 213
. Doplňme, že
příspěvek zaměstnavatele přesahující daňově účinnou část
se zaúčtuje:
-
na vrub daňově neúčinného účtu
528
-
Ostatní sociální náklady
, nebo
-
na vrub fondu vytvořeného ze zisku: účet
423
-
Statutární fondy
, nebo 427-Ostatní fondy.
Příklad 3
Stravné 70 Kč a stravenky á 70 Kč
ABC, s. r. o., má ve vnitropodnikové směrnici stanoveno, že u tuzemských pracovních cest v délce 5 až 12 hodin činí stravné 103 Kč. Což je ad výše maximální částka, která v roce 2020 není u zaměstnanců předmětem zdanění ani zpojistnění. V souladu s podmínkami podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 4 ZDP poskytuje zaměstnancům příspěvek na stravování ve formě stravenek v nominální hodnotě 100 Kč, které zaměstnancům prodává za 20 Kč.
Pro daňovou účinnost příspěvku zaměstnavatele na závodní stravování je nutno vypočíst dva limity:
-
55 % ceny jídla (v daném případě jde o hodnotu stravenky) = 0,55 x 100 Kč = 55 Kč,
-
70 % stanoveného stravného z prvního pásma = 0,70 x 103 Kč = 72,10 Kč.
Limitní daňovou částkou je nižší z obou vypočtených hodnot, tedy 55 Kč na jednu směnu u každého jednoho zaměstnance. Pouze tolik může zaměstnavatel zahrnout do daňově uznatelných nákladů, o čemž bude obvykle účtovat na vrub účtu 527-Zákonné sociální náklady.
S tímto daňově účinným příspěvkem zaměstnavatele ve výši 55 Kč by prodejní cena stravenky pro jeho zaměstnance klesla z její obvyklé prodejní ceny odpovídající nominální hodnotě 100 Kč na 45 Kč. Ovšem dotyčná firma ABC, s. r. o., má ještě vstřícnější zaměstnaneckou politiku a stravenky prodává svým zaměstnancům pouze za 20 Kč, takže je financuje ještě vyšším jednotkovým příspěvkem á 25 Kč. Tato nadlimitní část příspěvku již pro zaměstnavatele nebude daňově uznatelná, proto o ní bude účtovat na vrub nedaňových účetních nákladů (obvykle na účet 528-Ostatní sociální náklady), případně ji hradí ze sociálního fondu (účet 423 nebo 427).
Účtování o stravenkách pro zaměstnance do nákladů versus sociální fond | | |
| | | | | | | |
| 0 | Počáteční zůstatek sociálního fondu | 50 000 | | 423 | Netvoří fond |
| 1 | Nákup 100 ks stravenek v nominální hodnotě á 100 Kč | 10 000 | 213 | 325 | 213 | 325 |
| 2 | Úhrada faktury za stravenky koupené v nominální hodnotě | 10 000 | 325 | 221 | 325 | 221 |
| 3 | Daňově účinný příspěvek firmy (maximálních á 55 Kč) | 5 500 | 527 | 213 | 527 | 213 |
| 4 | Daňově neúčinná čast příspěvku firmy (á 25 Kč) | 2 500 | 423 | 213 | 528 | 213 |
| 5 | Zlevněný prodej stravenek (obědů) zaměstnancům (á 20 Kč) | 2 000 | 331 | 213 | 331 | 213 |
Daňový dopad bude u obou firem shodný, přičemž u varianty se sociálním fondem nebude muset ABC, s. r. o., pro účely daní z příjmů z titulu příspěvku na stravování zaměstnancům již nijak upravovat účetní výsledek hospodaření. Naproti tomu u nákladové varianty bude muset z daňové účinnosti vyloučit zůstatek účtu 528-Ostatní sociální náklady, tj. 2 500 Kč, o které zvýší účetní výsledek hospodaření při transformaci na základ daně.
Příklad 4
„Dotovaný“ prodej obědů zaměstnancům
Řada firem místo stravenek (cenin) využívá systém smluvního nákupu obědů pro své zaměstnance například v nedaleké restauraci nebo dovážených přímo na pracoviště apod. Účtování bude v těchto případech obdobné, jen s tím rozdílem, že se již neúčtuje o stravenkách coby o ceninách. Ukážeme si variantu sjednané zálohy předem na obědy pro zaměstnance, přičemž k vyúčtování celkových odebraných obědů dochází v pravidelných intervalech, obvykle po uplynutí kalendářního měsíce. Pro přehlednost opět neuvažujeme DPH.
Účtování o obědech pro zaměstnance do nákladů versus sociální fond | | |
| | | | | | | |
| 0 | Počáteční zůstatek sociálního fondu | 50 000 | – | 423 | Netvoří fond |
| 1 | Záloha dodavateli obědů uhrazená zaměstnavatelem předem | 8 000 | 314 | 221 | 314 | 221 |
| 2 | Dodavatelská faktura za odebraných 100 obědů á 100 Kč, z toho: - Daňově účinný příspěvek firmy (maximálních á 55 Kč) - Daňově neúčinná čast příspěvku zaměstnavatele (á 25 Kč) - Prodej stravenek (obědů) zaměstnancům (á 20 Kč) | 10 000 5 500 2 500 2 000 | – 527 423 331 | 325 | – 527 528 331 | 325 |
| 3 | Započtení poskytnuté zálohy na úhradu faktury za obědy | 8 000 | 325 | 314 | 325 | 314 |
| 4 | Doplatek faktury restauraci za odebrané obědy zaměstnanců | 2 000 | 325 | 221 | 325 | 221 |
Daňový dopad bude v obou případech pro zaměstnavatel i zaměstnance stejný jako v minulém příkladu.
Pozor na poněkud skrytou výše zmíněnou podmínku daňové účinnosti příspěvku zaměstnavatele na závodní stravování spočívající v tom, že
v průběhu příslušné směny dotyčnému zaměstnanci nevznikl nárok na stravné
, což je stěžejní nároková cestovní náhrada stanovená
zákoníkem práce. Přitom v souladu s
§ 163 ZP je na stravné obecně nárok u tuzemských pracovních cest trvajících v kalendářním dni alespoň 5 hodin. Zatímco stravné je tedy zákonným nárokem zaměstnance, příspěvek jeho zaměstnavatele na závodní stravování je pouze dobrovolný, přičemž jejich určení se věcně překrývá, proto
ZDP stanoví podmínku daňové účinnosti dobrovolného příspěvku. Je třeba ale číst pečlivě, daňovou překážkou je pouze situace, kdy právě v průběhu směny vznikl zaměstnanci nárok na stravné – tj. uplynulo 5 hodin trvání pracovní cesty – a tedy nikoli před směnou ani po ní.
Příklad 5
Stravné jako překážka příspěvku na stravování
Zaměstnanec – pan Jiří
–
byl v průběhu pracovního týdne několikrát vyslán na tuzemské pracovní cesty, přičemž podle vnitropodnikové firemní směrnice má po odpracování alespoň 3 hodin směny nárok na příspěvek zaměstnavatele na závodní stravování. Poznámka: Pro příklad není podstatné, o jakou formu stravování jde. Směna pana Jiřího trvá vždy od 8 hodin ráno do 16 hodin a pracovními dny jsou standardní pondělí až pátek.
-
V pondělí byl pan Jiří vyslán na jednodenní pracovní cestu začínající ve 13 hodin a trvající do 20 hodin:
–
Pracovní cesta trvala 7 hodin, takže zaměstnanci vznikl nárok na stravné (v minimální výši 87 Kč).
–
Ovšem tento nárok vznikl až po 5. hodině trvání této cesty, tedy v 18 hodin, což bylo již po skončení pondělní směny zaměstnance. Protože nárok na stravné nevznikl v průběhu směny, tak nijak neomezuje daňovou účinnost příspěvku jeho zaměstnavatele na závodní stravování za pondělní směnu.
-
V úterý byl pan Jiří vyslán na jednodenní pracovní cestu začínající v 10 hodin a končící ve 13 hodin:
–
Pracovní cesta trvala jen 3 hodiny, proto zaměstnanci nevznikl nárok na stravné.
–
Takže vůbec nenastala překážka daňové účinnosti příspěvku na závodní stravování za úterní směnu.
-
Ve středu byl Jiří vyslán na jednodenní pracovní cestu začínající v 10 hodin a končící v 15 hodin:
–
Pracovní cesta trvala 5 hodin, takže zaměstnanci vznikl nárok na stravné (v minimální výši 87 Kč).
–
Tentokrát nárok na stravné vznikl již v průběhu středeční směny pana Jiřího. Proto zaměstnavatel už nemůže uplatnit jako daňový výdaj příspěvek na závodní stravování zaměstnance za středeční směnu.
-
Ve čtvrtek byl pan Jiří vyslán na dvoudenní pracovní cestu v 10 hodin končící až v pátek v 7 hodin ráno:
–
Připomeňme základní pravidlo
ZP, že pracovní cesta se posuzuje za každý kalendářní den samostatně.
–
Ve čtvrtek pracovní cesta trvala 14 hodin, takže zaměstnanci vznikl nárok na stravné (v minimální výši 131 Kč). A protože nárok na stravné vznikl již v průběhu směny – počínaje čtvrteční 15. hodinou – jde o překážku daňové účinnosti příspěvku zaměstnavatele na závodní stravování Jiřího za čtvrteční směnu.
–
V pátek pracovní cesta trvala 7 hodin, takže zaměstnanci opět vznikl nárok na stravné (v minimální výši 87 Kč). Nyní však tento nárok vznikl již úderem 5. hodiny ranní, tedy před započetím směny, proto nijak neomezuje daňovou účinnost příspěvku zaměstnavatele na závodní stravování Jiřího za páteční směnu.
V praxi se vyskytují dotazy např. typu, jestli lze zakoupit stravenky kromě zaměstnanců i pro jiné osoby zdržující se se souhlasem zaměstnavatele na jeho pracovištích. Jde např. o účastníky odborných či prezentačních akcí jako jsou obchodní jednání, semináře, konference, prezentace a podobně. Nakoupit stravenky pro tyto a další osoby přirozeně není zakázáno, nicméně půjde o nedaňové výdaje – reprezentace podle
§ 25 odst. 1 písm. t) ZDP – jelikož nebude splněna podmínka, že jde o
zaměstnance dané firmy, kterým je daňová výhoda určena
.
Pro nesplnění podmínky stanovené směny jsou pak z daňové účinnosti vyloučeny příspěvky bývalým zaměstnancům. A pro nenaplnění podmínky –
přítomnost v práci během stanovené směny alespoň 3 hodiny
– nelze daňově účinný příspěvek poskytnout ani zaměstnancům na dovolené a v dočasné pracovní neschopnosti (nemocným). Naproti tomu daňově účinně lze přispívat vlastním zaměstnancům pracujícím na dohodu o práci konané mimo pracovní poměr, musí ovšem u nich být rozvržena pracovní doba do směn, což nebývá obvyklé.
Dodejme, že daňová účinnost příspěvku na stravování není podmíněna tím, jestli dotyčný zaměstnanec stravenku skutečně využije na zajištění své stravy, ani případně v jakém rozsahu. Využití stravenek zaměstnanci na stravu se tedy již nijak neprověřuje, mohou je proto (ke své škodě) případně použít k úhradám za jiné nákupy.
Stravování zaměstnanců v DPH
Daň z přidané hodnoty je univerzální daní spotřebního typu, které proto podléhají téměř všechny obchodní transakce, jsou-li uskutečněny plátcem v rámci ekonomické (zjednodušeně „podnikatelské“) činnosti a za úplatu. Veškerá tato plnění můžeme rozdělit do dvou kategorií: dodání zboží a poskytnutí služby. Dilema „dodání zboží
versus
poskytnutí služby“ bývá v praxi i dosti zapeklité. Ohledně našeho tématu –
stravování zaměstnanců – přitom může jít o obojí, buď o dodání zboží
(kam spadá prodej jídla určeného třeba i k okamžité spotřebě, ale mimo místo prodeje),
nebo o poskytnutí služby
(stravovací služba, kdy jde sice věcně také o podání jídla, ovšem tentokrát převažují prvky úsluhy, takže zákazník má k dispozici místo ke konzumaci a jídlo je mu servírováno).
Jakoby nestačil mnohdy nejasný problém – dodání zboží
versus
poskytnutí služby – tak navíc je někdy nemilým zpestřením rovněž dilema,
jedná-li se o jedno samostatné plnění, anebo o souběh plnění tzv. hlavního a jednoho či několika tzv. vedlejších
. Náš zákon č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
ZDPH“), speciálně nedefinuje „hlavní“ a „vedlejší“ plnění. Stěžejním pramenem práva je zde
judikatura
Soudního dvora EU, např. často citované rozhodnutí
C-349/96 Card Protection Plan:
-
„Každé poskytnutí služby by mělo být
a priori
považováno za oddělené a nezávislé, ovšem na straně druhé platí, že poskytnutí plnění tvořeného ekonomicky jednou službou, by nemělo být uměle rozdělováno. Je proto třeba zjistit, zda osoba povinná k dani poskytuje klientovi několik oddělených služeb nebo jen jednu jedinou.
-
O jednu jedinou službu jde zejména v případech, kdy se má za to, že jeden nebo víc elementů tvoří hlavní službu, zatímco jeden nebo více elementů je naopak považován za doplňkové služby, které sdílejí daňový osud hlavní služby.
Služba musí být považována za doplňkovou vůči službě hlavní, jestliže neznamená pro zákazníka cíl sama o sobě, ale znamená kvalitnější využití služby hlavní
– například ubytování se snídaní.
-
Za těchto okolností nehraje roli fakt, že je účtována jedna cena. Nepochybně, jestliže služba poskytnutá zákazníkovi se sestává z několika elementů za jednu cenu, může jedna cena napovídat, že jde o jednu službu. Nicméně, nehledě na jednu cenu, jestliže okolnosti naznačují, že zákazník zamýšlel nakoupit více oddělených služeb, potom je nutné identifikovat cenu za každou službu zvlášť. (...)“
Zůstaneme-li věrni oblasti stravování, tak jde typicky o posouzení stravovací služby ve vztahu ke službě ubytovací poskytované stejnou osobou. Ubytovací zařízení běžně nabízejí balíčky zahrnující kromě noclehu také snídani, případně oběd a večeři. Pokud je mi známo, tak převažuje odborné stanovisko, že v případě ubytování zahrnující snídani jde (pouze) o jednu „hlavní“ službu – ubytovací – protože „vedlejší“ stravovací služba (snídaně) má charakter doplňkový a sama o sobě není cílem, proto nejde o samostatné plnění, ale sleduje daňový režim služby hlavní. Naproti tomu u balíčků – polopenze (ubytování se snídaní a večeří) a plná penze (navíc je v ceně ještě oběd) – již stravovací služba nemá jen pomocný ráz vedlejšího plnění, ale jde o samostatné plnění.
Od prosince 2016 do dubna 2020
byly výše uvedené starosti plátců DPH na vedlejší koleji, protože prodej potravin (až na malé výjimky) coby dodání zboží, stravovací služba i ubytovací služba
podléhaly jednotně první snížené sazbě daně 15 %
, o čemž se lze lehce přesvědčit pohledem do přílohy 2 a 3 k
ZDPH:
-
„CZ CPA 55 –
Ubytovací služby,
-
CZ CPA 56 –
Stravovací služby
, podávání nápojů, pokud nejsou jako stravovací služby osvobozeny od daně podle § 57 až 59 nebo
pokud se nejedná o podání alkoholických nápojů
uvedených pod kódy nomenklatury celního sazebníku 2203 až 2208 ...,
-
kód nomenklatury celního sazebníku 01–05, 07–23, 25 –
Potraviny včetně nápojů (vyjma alkoholických)
... a přísady, obvykle určené k přípravě potravin; výrobky obvykle používané jako doplněk nebo náhražka potravin; voda.
Mimo zboží
zařazeného do číselných kódů 2203–2208 a zboží číselných kódů 0402, 0404, 1901, 2106,
které je zahrnuto v Příloze č. 3a
.“
Tajemná zkratka CZ-CPA představuje Klasifikaci produkce, kterou vydává Český statistický úřad; tento obsáhlý dokument včetně vysvětlivek lze najít na www.czso.cz. Pro účely DPH je určující znění CZ-CPA platné k 1. 1. 2008, přičemž je třeba zohlednit slovní popis uvedený v příloze k
ZDPH u takto daňově zvýhodněné položky. Kódem nomenklatury celního sazebníku se rozumí kód popisu vybraných výrobků uvedený v celním sazebníku ve znění platném k 1. 1. 2018. Jde o Přílohu I nařízení Rady (EHS) č.
2658/87 ze dne 23. 7. 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, viz
http://eur-lex.europa.eu. Prodej alkoholu, i když je součástí stravovací služby, podléhá základní sazbě DPH 21 %, naproti tomu v praxi okrajový prodej vybraných potravin z
přílohy č. 3a k ZDPH (kojenecká výživa, mlýnské výrobky upravené pro osoby citlivé na lepek apod.) podléhá druhé snížené sazbě daně 10 %. Pro firmy vesměs bez významu jsou i stravovací služby patřící pod některé osvobození od daně v rámci služby výchovné a vzdělávací (školní obědy), zdravotní (nemocniční strava) a sociální (zajištění teplé stravy pro bezdomovce a další majetkově strádající osoby v nouzi).
Dodejme, že
k přeřazení stravovací služby (výše vymezené, resp. omezené) ze sazby daně základní do první snížené došlo od prosince 2016 v souvislosti se spuštěním první vlny elektronické evidence tržeb
(EET). Tato totiž dolehla právě především na sektor pohostinství a restauračních služeb, kde byl údajně největší výskyt nepřiznaných tržeb. Současně ale byla důvodná obava, že dotyčné firmy zareagují na zavedení EET zvýšením cen – což se nakonec potvrdilo. Proto byl těmto podnikatelům spolu s „bičem“ (evidence tržeb) podán i „cukr“ ve formě snížení DPH o 6 procentních bodů u většiny stravovacích služeb, s výjimkou alkoholu a cigaret.
Dnešní idylka převážně jediné – a to první snížené – sazby DPH u většiny jídel, ať už jde o dodání zboží nebo poskytnutí služby, však brzy skončí, s dubnem 2020.
Od 1. 1. 2020
totiž nabudou účinnosti ustanovení zákona č.
256/2019 Sb., která mimo jiné
přesunou stravovací služby do druhé snížené sazby daně 10 %, a to dokonce včetně točeného piva
, zatímco ostatní alkohol zůstává v základní sazbě 21 %. Technicky to bude realizováno přeřazením „stravovacích služeb“ z přílohy č. 2 (Služby – 15 %) nově do
přílohy č. 2a k ZDPH (Služby – 10 %). Je otázkou, jestli toto obecně příznivé snížení sazby daně o 5 procentních bodů plátci ocení, když si opět budou muset ohledně sazby DPH
dávat větší pozor na správné zatřídění jídla a pití do kategorie dodání zboží
versus
poskytnutí služby
, jako před prosincem 2016. V restauracích a v dalších stravovacích zařízeních totiž v praxi velmi často dochází k prodeji potravin, které i po dubnu 2020 nadále budou patřit (až na okrajové výjimky) do první snížené sazby daně 15 %. Přičemž nejde pouze o pultový prodej cukrovinek, ale také o dodání hotových jídel a nápojů, které nejsou servírovány ke spotřebě přímo na místě, ale určeny k odnesení sebou zákazníkem např. v tzv. jídlo nosičích, termoobalech, kelímcích, v papírovém ubrousku „do ruky“ apod.
Zmatky lze očekávat s nově nižším zdaněním točeného piva, jehož definice pro účely DPH nemusí být každému restauratérovi jasná.
Sazba daně 10 % se totiž bude týkat jen piva
zařazeného do kódu nomenklatury celního sazebníku 2203 00 10, což je prakticky řečeno pivo
podávané z nádob o obsahu převyšujícím 10 litrů
.
Proč k této změně DPH dojde? Zčásti opět kvůli EET, jak uvádí Důvodová zpráva k návrhu novely:
-
„(...) Snížení sazby DPH zde sleduje zmírnění vyšších nároků na dotčené plátce v souvislosti se zavedením EET. ... by nemělo mít za následek zvýšení motivace k daňovým únikům v podobě nepřiznání daně u těchto specifických služeb, kde z logiky věci ani nemůže docházet k efektivní daňové kontrole.Vzájemné vyvažování povinností kladených na daňové subjekty různými úlevami, které se jim zároveň poskytují, jsou standardním postupem daňové politiky. V případě přeřazení sudového piva dojde k vytvoření konkrétního pozitivního stimulu pro plátce, kteří budou nově benefitovat z možnosti uplatnění relativně vyšší sazby DPH na vstupu při pořízení sudového piva oproti nižší sazbě daně na výstupu, a tudíž si budou moci uplatňovat vyšší nadměrný odpočet či odvádět nižší daň. Obecným pozitivním efektem navrhovaného přeřazení položek do nižší sazby DPH je to, že se jedná o služby, které mají vysokou přidanou hodnotu lidské práce. Jedná se tak o systémové opatření, které automaticky v době jakékoliv budoucí ekonomické recese podpoří zaměstnanost hlavně v odvětvích s nízkými příjmy a nízkou pracovní kvalifikací. (...)“
Dvě poznámky k DPH u nápojů. Alkoholickými nápoji se pro účely zařazení zboží do příslušné sazby daně rozumí alkoholické nápoje podle § 2 písm. f) zákona č. 65/2017, o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů – tedy nápoj obsahující více než 0,5 % objemových etanolu. A i když novela od května 2020 vyčlení do druhé snížené sazby daně (10 %) také „pitnou vodu“,
bude kohoutková i balená voda podávaná v rámci stravovacích služeb nadále podléhat první snížené sazbě (15 %)
. Důvodem je speciální definice „pitné vody“ uvedená v příloze č. 3a (Zboží – 10 %):
„Pitnou vodou se pro účely tohoto zákona rozumí pitná voda dodávaná odběratelům vodovodem podle zákona č.
274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů.“
A dodejme, že problematice DPH u tzv. poukazů – např. stravenek – se věnoval článek v časopisu Daně a právo v praxi č. 6/2019.
Příklad 6
Změny sazeb DPH u stravovacích služeb
Pan Jiří jako OSVČ provozuje venkovskou restauraci a je plátcem DPH. V nabídce má obědové menu za jednotnou cenu 87 Kč. Do konce listopadu 2016 z této částky odváděl státu 21 % DPH, která dle
§ 37 odst. 2 ZDPH činila 87 Kč x 0,1736 = 15 Kč, takže do firemní kapsy pana Jiřího šlo zbylých 72 Kč (87 Kč – 15 Kč). Od prosince 2016 musel podnikatel začít elektronicky evidovat tržby, hlavně v hotovosti a hrazené stravenkami.
Na oplátku ale také již od prosince 2016 začal u denních menu (nejen) uplatňovat první sníženou sazbu daně 15 %, která vycházela 87 Kč x 0,1304 = 11 Kč, takže do firemní kapsy Jiřího plynulo z každého prodaného oběda 76 Kč (87 Kč – 11 Kč), tedy o 4 Kč více než dříve. Aniž by přitom nazlobil stálé štamgasty zvýšením ceny oběda. Při prodeji např. jen 50 obědů za každý pracovní den se jedná o přilepšení cca 4 000 Kč měsíčně, které zajisté pokryje zvýšení provozních výloh kvůli EET. Nehledě samozřejmě na další stravovací služby Jiřího.
Ani od května 2020 nebude muset pan Jiří – jen kvůli úpravám DPH – měnit zavedené ceny obědového menu. Zdanění stravovacích služeb dále poklesne jejich přeřazením do druhé snížené sazby daně 10 %. Pokud je pro něj stále ještě ekonomicky udržitelná – zejména s ohledem na rychlý růst ceny práce, energií, potravin atd. – dosavadní prodejní cena včetně daně 87 Kč, vypočte z ní (v souladu s
§ 37 ZDPH), daň na výstupu 87 Kč – 87 / 1,10 = 7,91 Kč. Takže ve firemní kase tohoto restauratéra z oběda zůstane á 79 Kč, což je o další 3 koruny více.
Jestliže stravování zaměstnanců (zpravidla teplé obědy) zajišťuje jejich zaměstnavatel
– ať už ve vlastní jídelně nebo na základě smlouvy s restauračním zařízením jiného podnikatele –
pak se z něj pro účely DPH stává poskytovatel stravovací služby
. Takže jedná-li se o plátce DPH, musí zejména správně posoudit, jde-li skutečně (věcně) o poskytnutí služby nebo případně o dodání zboží (jídla), jak bylo výše uvedeno, přičemž řadoví zaměstnanci nejsou tzv. spojenými osobami dle
§ 36a odst. 3 ZDPH – na rozdíl od společníků, jednatelů, členů orgánů apod. – proto
základem pro výpočet DPH na výstupu je jen skutečně sjednaná (placená) cena
.
Například zaměstnanci platí za obědy pouze 20 Kč – oproti tržně obvyklým 100 Kč, za které je pro ně pořizuje zaměstnavatel, ať už svépomocí či od jiného podnikatele. Proto zaměstnavatel přizná DPH na výstupu z poskytované stravovací služby jen ze skutečné výše úplaty 20 Kč, která je včetně DPH. Což potvrdil Soudní dvůr EU například v kauze C-412/03, kde konstatoval, že pokud existuje reálná úplata za služby poskytované zaměstnanci, pak nelze na tato plnění nahlížet jako na plnění poskytnutá pro soukromé účely a základem daně zůstává skutečně získané protiplnění (úplata), i když nedosahuje režijní (natožpak tržní) ceny poskytnuté služby. Přičemž není podstatné, zda případný externí dodavatel jídla (stravovací služby) je plátcem DPH anebo není.
Pokud
zaměstnavatel (plátce) poskytuje zaměstnancům stravovací službu za úplatu
(zdanitelné plnění),
pak
má zachován plný nárok na odpočet DPH na vstupu
u všech přijatých zdanitelných plnění od jiných plátců souvisejících se zajištěním tohoto (závodního) stravování. Zejména z nakoupených potravin, které zpracuje ve vlastní jídelně nebo z externích stravovacích služeb poskytnutých mu pro tyto účely jinými plátci.
Složitější je to s DPH u bezúplatně (zdarma) poskytovaných obědů zaměstnancům.
Obecně totiž dle § 14 odst. 3 písm. a) spolu s
§ 14 odst. 4 ZDPH platí, že za poskytnutí služby – a tedy za zdanitelné plnění – se považuje i
„poskytnutí služby pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce“
. A do této nemilé kategorie spadají rovněž služby poskytované plátcem bez úplaty (zdarma) pro osobní spotřebu jeho zaměstnanců, jestliže u přímo souvisejících přijatých plnění byl uplatněn odpočet DPH, načež je základem pro výpočet DPH podle
§ 36 odst. 6 písm. b) ZDPH dosti problematická
„výše celkových nákladů vynaložených na poskytnutí služby ke dni uskutečnění zdanitelného plnění“
.
Nicméně v určitých případech může stravování zaměstnanců zdarma uniknout zátěži DPH na výstupu při zachování nároku na odpočet u souvisejících vstupů
. Právní oporu k tomu je možno nalézt v rozsudku Soudního dvora EU ve věci
C-371/07 (stručný výběr):
-
„
Článek 6 odst. 2 šesté směrnice
(Poznámka: Nyní
článek 26 směrnice
2006/112/ES o společném systému DPH; řeší „fiktivní“ poskytnutí služby za úplatu při bezúplatné službě plátcem obecně k jiným účelům, než pro jeho podnikání.)
, který považuje pro účely DPH některá plnění, za něž osoba povinná k dani neobdrží žádné skutečné protiplnění, za poskytování služeb za úplatu, musí být vykládán tak, že toto ustanovení se jednak nevztahuje na bezplatné poskytování stravy v podnikových jídelnách obchodním partnerům při pracovních schůzkách, které se konají v prostorách těchto podniků, pokud vyplývá z objektivních údajů ...
-
Uvedené ustanovení se v zásadě vztahuje na bezplatné poskytování stravy podnikem jeho zaměstnancům v jeho prostorách, ledaže takové požadavky podniku, jako je
požadavek na zaručení nepřetržitého a řádného průběhu pracovních schůzek, vyžadují, aby bylo poskytování stravy zajištěno zaměstnavatelem.
-
V tomto ohledu platí, že i když poskytování stravy zaměstnancům má v zásadě za cíl uspokojit soukromou potřebu, nemá za určitých zvláštních okolností poskytování stravy zaměstnancům za cíl uspokojení jejich soukromých potřeb a je zajišťováno k podnikovým účelům. Osobní zvýhodnění, které z něho zaměstnanci získávají, se zdá být pouze druhořadým ve vztahu k potřebám podniku...“
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020. Zveřejněno v časopise Daně a právo v praxi 02/2020.