Jak zdaňovat příjmy z YouTube?

Vydáno: 27 minut čtení

YouTube dnes zajisté patří mezi jeden z nejznámějších internetových serverů (platforem), který slouží ke sdílení různých druhů videosouborů. Postupem času a dynamickým vývojem technologií lze říci, že to není jen zábavná webová stránka, kde je uveřejněno velké množství videosouborů, ale v současné době je to server, který ovlivňuje širokou masu lidí prostřednictvím publikovaných videoklipů s mluveným slovem, hudebních videí, TV pořadů/klipů, trailerů k novým filmům nebo prostřednictvím tzv. video-blogů (jedná se zejména o krátká originální videa). Lidé mají možnost videosoubory zhlédnout, ohodnotit, dále sdílet a také přidávat své komentáře.

Jak zdaňovat příjmy z YouTube?
Daniela
Králová,
daňová poradkyně
Lenka
Nováková,
daňová poradkyně
YouTube si získalo postavení masového komunikačního média, které významně ovlivňuje a přímo působí zejména na mladou generaci. Jak rostla oblíbenost této platformy, došlo i k tomu, že v rámci autorských videí jsou uveřejňovány reklamy, které začaly společnosti Google a tvůrcům videosouborů (tzv. youtuberům)
generovat
značné příjmy, a tyto příjmy začínají nabývat na svém významu i z pohledu daní a odvodů pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
 
Krátké ohlédnutí za historií YouTube
Než přejdeme k podrobnějšímu rozboru dílčích druhů příjmů, které mohou youtuberům vzniknout, a jaké jsou jejich daňové a pojistné dopady, krátce si shrňme počátky a vývoj YouTube. V únoru 2005 založili YouTube tři zaměstnanci společnosti PayPal – pan Chad Hurley, pan Steve Chen a pan Jawed Karim, kteří tuto internetovou platformu v listopadu 2006 prodali společnosti Google. Od 9. 11. 2008 bylo na YouTube zřízeno i české rozhraní, které kromě překladu serveru do českého jazyka s sebou přineslo také možnost využívání české YouTube adresy (YouTube.cz), a byla tak navázána užší spolupráce mezi společností Google a českými partnery. V říjnu 2015 byla spuštěna placená verze YouTube (tzv. YouTube Premium), která uživatelům umožňuje zcela vypnout reklamy a zhlédnout videa bez přerušení.
První video nazvané „Já v zoo“, které bylo publikováno na YouTube jedním ze zakladatelů tohoto serveru v roce 2005, bylo ze zoologické zahrady v San Diegu a mělo jen necelých 20 sekund. Od té doby se technologie a možnosti pro ukládání videosouborů na YouTube postupně zlepšovaly a popularita YouTube rychle rostla. V souvislosti s rostoucí popularitou YouTube vznikl i fenomén takzvaných youtuberů.
Youtuber je člověk, který videa pravidelně natáčí a sdílí je s veřejností na serveru YouTube. Youtubeři si vytváří komunitu svých fanoušků a mnohé z nich sledují statisíce lidí. Někdy také bývají youtubeři nazýváni influenceři, protože mohou významně ovlivnit a působit na své fanoušky. Jejich vliv a sílu si uvědomují nejen marketingové agentury, ale i např. orgány státní správy, které s nimi začaly spolupracovat a prostřednictvím nich začaly komunikovat s mladou generací (např. ohledně vzdělávání či propagace určitých myšlenek a doporučení). Úspěšní youtubeři pak mohou prostřednictvím různých funkcí YouTube vydělávat nemalé peníze. Může se jednat např. o příjmy z reklam („Adsense“), z prodeje reklamního zboží („merch“ neboli „merchandise“), sponzorovaná videa (videa obsahující „promo“ značky), podíl na části z předplatného YouTube Premium atd. V poslední době se youtubeři také stále častěji účastní i různých festivalů (např. Utubering), společenských akcí (např. Zlatý Slavík), ze kterých jim mohou plynout další příjmy. Youtubeři nejsou jen českou záležitostí. Dle informací publikovaných na serveru Forbes se roční příjmy nejúspěšnějšího světového youtubera pohybují kolem 500 milionů korun.
 
Jaké příjmy tedy mohou youtuberům plynout?
Pro určení způsobu zdanění jednotlivých typů příjmů a souvisejících daňových a pojistných povinností je nutné nejprve posoudit obsah konkrétní výdělečné činnosti, která je youtuberem provozována. Jak již bylo krátce zmíněno výše, mohou youtuberům plynout příjmy z různých druhů jejich aktivit.
 
1) Příjmy z reklam („Adsense“)
Příjmy z reklam („A