Nová pravidla proti vyhýbání se daňovým povinnostem

Vydáno: 12 minut čtení

Zákon č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů (dále jen „ZDP “), je jedním z nejvíce novelizovaných tuzemských předpisů. Časem jsme si tak nějak zvykli na to, že většina změn byla z dílny tuzemských zákonodárců, a tak se převážně jednalo o úpravy poplatné tomu, kdo měl ve Sněmovně většinu, nebo blížícím se volbám. Poslední novela (daná zákonem č. 80/2019 Sb. ) je v tomto směru výjimkou, neboť těch „tradičních“ změn je minimum. Převažují novinky mající původ na mezinárodním poli – jde o implementaci pravidel proti vyhýbání se daňovým povinnostem. A právě těmto změnám se věnuje následující text.

Nová pravidla proti vyhýbání se daňovým povinnostem
RNDr.
Ivan
Brychta
 
Nová pravidla
Budeme se věnovat čtyřem novým pravidlům, která byla do tuzemského zákona implementována na základě směrnice EU č. 1164/2016 Sb., označované též jako směrnice ATAD (
A
nti
T
ax
A
voidance
D
irective). Jejím cílem je zamezit daňovým únikům a vyhýbání se daňovým povinnostem. Všechna tato pravidla se dotýkají pouze poplatníků, kteří jsou právnickými osobami. Konktrétně jde o:
a)
omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů (zapracováno v § 23e a 23f ZDP),
b)
zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví (§ 23g ZDP a 38zg ZDP),
c)
řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace neboli tzv. hybridních nesouladů (§ 23h ZDP) a
d)
zdanění ovládané zahraniční společnosti (§ 38fa ZDP).
A ještě na úvod doplňme účinnost změn. Účinnost novely zákonem č. 80/2019 Sb. je od 1. 4. 2019, tudíž se změny neaplikují ve zdaňovacích obdobích započatých do 31. 3. 2019. Navíc podle přechodných ustanovení se nové úpravy pro zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví [ad b)] a řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace [ad c)] nepoužijí pro zdaňovací období započatá před 1. 1. 2020.
 
a) Omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů
Jako první zmiňujeme ustanovení, které má
omezit uznatelnost nadměrných výpůjčních výdajů,
a to přesto, že předpoklady pro jeho aplikaci bude splňovat v České republice jen několik málo firem.
Novinka pracuje s nadměrnými výpůjčními výdaji (podrobněji budeme specifikovat dále), které jsou daňově účinnými náklady, ale nově to bude jen do určitého limitu nastaveného novelou. Cílem je omezit nadměrné využívání úvěrových finančních nástrojů [vymezených již v minulosti v § 19 odst. 1 písm. zk) ZDP], protože úvěrové finanční nástroje jsou mnohdy využívány namísto posílení zdrojů firem navýšením vlastního kapitálu. Limitace daňového nákladu tak povede k tomu, že od určité výše vznikne stejný (nedaňový) režim, jako tomu je v případě vyplácení podílů na zisku.
Nadměrné výpůjční výdaje
jsou novelou vymezeny jako výpůjční výdaje, které jsou daňově účinnými výdaji, po odečtení zdanitelných výpůjčních příjmů, za dané zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání. Do výpůjčních výdajů se budou zahrnovat např.:
všechny finanční výdaje, které úspěšně prošly testem podkapitalizace [§ 25 odst. 1 písm. w) ZDP], a jsou tedy daňově účinné, a to vč. s nimi souvisejících výdajů např. v podobě kurzových rozdílů,
úrok obsažený v úplatě u finančního leasingu a dalších obdobných smluv o přenechání majetku k úplatnému užití s právem na jeho následné úplatné nabytí,
úroky, které se stanou součástí ocenění majetku podle účetních předpisů (ty se zohlední jen v poměru, v jakém se v daném zdaňovacím období budou uplatňovat v daňových odpisech majetku).
Doplňme, že se do testu zahrnou všechny úvěrové finanční nástroje (nejen ty, které byly poskytnuty spojenými osobami).
Nutnost zvýšit základ daně bude ale jen o nadměrné výpůjční výdaje, které převýší vyšší z následujících dvou limitních částek:
80 000 000 Kč, a
30 % daňového zisku před úroky, zdaněním a odpisy (viz vymezení v § 23e odst. 5 ZDP).
Limity jsou hodně vysoké, navíc ještě nový § 23f ZDP přímo některé právnické osoby z aplikace tohoto pravidla vylučuje. Kromě bank, pojišťoven a různých investičních fondů se povinnost netýká např. ani poplatníků, kteří nemají:
přidruženou osobu (vymezenou v nové části řešící zdanění ovládané zahraniční společnosti),
stálou provozovnu ani
povinnost účastnit se
konsolidace
.
Pokud by přeci jen k překročení limitních mezí došlo a právnická osoba by byla nucena zvýšit svůj základ daně, mohla by v následujících obdobích opět základ daně odpovídajícím způsobem snížit, pokud limitu nadměrných výpůjčních nákladů v daném období nedosáhne.
 
b) Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví
Zvláštní novinkou je
zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví,
které postihne následující tři případy přemístění majetku z ČR do zahraničí:
1.
Právnická osoba (rezident v ČR) přemístí majetek do své stálé provozovny umístěné v zahraničí ve státě, s nímž má Česká republika uzavřenou smlouvu o zamezení dvojímu zdanění, podle které by byly příjmy z případného následného úplatného převodu tohoto majetku vyňaty v Česku ze zdanění.
2.
Právnická osoba (nerezident v ČR) přemístí majetek ze stálé provozovny umístěné v Česku někam jinam v zahraničí.
3.
Právnická osoba (rezident v ČR) přemístí své daňové rezidentství do zahraničí.
Jak je patrné, ve všech třech případech může docházet k tomu, že příjmy plynoucí z následného úplatného převodu majetku přemístěného mimo Českou republiku nebudou zdaněny v tuzemsku. A to právě novela napravuje.
Novela proto zavádí fikci, podle které se v těchto případech považuje přemístění beze změny vlastnictví za úplatný převod takového majetku poplatníka sobě samému za cenu „obvyklou“, tj. takovou, která by byla sjednána mezi nespojenými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek, a nařizuje úpravu výsledku hospodaření nebo příjmů a výdajů takového poplatníka o tento fiktivní příjem.
Zákon sice má i výjimku (kdy se ustanovení nepoužije), ta se ale týká pouze několika nevýznamných situací (např. přemístění v souvislosti s financováním cenných papírů) a je ještě podmíněna zpětným přemístěním do Česka do 12 měsíců.
Vzhledem k tomu, že obdobný postup by měl platit pro všechny členské státy EU, novela řeší také obrácenou situaci, kdy je majetek přemístěn bez změny vlastnictví z jiného členského státu EU do České republiky. Pokud toto přemístění podléhalo v tomto jiném členském státě zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví, pak by se v České republice uplatnil související náklad, a to:
u hmotného a nehmotného majetku formou daňových odpisů podle § 32c ZDP,
u majetku odpisovaného pouze účetně by jednorázově došlo ke snížení výsledku hospodaření o jeho hodnotu, přičemž účetní odpisy by už za daňový náklad považovány nebyly.
Jelikož hrazení daně z přemístěného majetku může být u některých firem poměrně velkou zátěží, byl zákon doplněn ještě o nový § 38zg ZDP, který dává možnost požádat správce daně o rozložení daně z tohoto přemístění majetku na splátky až na dobu 5 let ode dne její splatnosti. Požádat však lze jen v případě, je-li majetek přemístěn do jiného členského státu EU nebo do státu Evropského hospodářského prostoru.
 
c) Řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace
Třetí novinkou jsou pravidla pro
řešení důsledků rozdílné právní kvalifikace.
Budou se aplikovat na transakce mezi tzv.
přidruženými osobami,
kterými se pro tento účel rozumí:
přidružené osoby vymezené pro účely zdanění ovládané zahraniční společnosti (viz dále) s tím, že podmínka hranice podílu na základním kapitálu, hlasovacích právech nebo zisku je alespoň 50 %,
jinak spojené osoby a
právnická osoba a její stálá provozovna.
Zákon uvádí tři situace, kdy je nutné v důsledku rozdílné právní kvalifikace zvýšit výsledek hospodaření nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji:
dvojí odpočet
(pokud nějaká skutečnost vícenásobně snižuje u přidružených osob základ daně a nedochází k odpovídajícímu vícenásobnému zvýšení základu daně těchto přidružených osob),
odpočet bez zahrnutí
(pokud platba mezi dvěma přidruženými osobami způsobí u jedné z nich snížení základu daně a u druhé nedojde k odpovídajícímu zvýšení základu) a
importované (dovážené) hybridní nesoulady
(je-li položka snižující výsledek hospodaření či rozdíl mezi příjmy a výdaji přidružené osoby zdrojem jiné položky snižující základ daně u jiné přidružené osoby v předchozích dvou případech).
Konkrétní případy aplikace závisí na rozdílnosti právní úpravy v jiných státech od tuzemské úpravy. Doplňme, že některé situace byly v ZDP řešeny již před novelou, např. v případě § 19 odst. 11 ZDP, který ve vybraných případech neumožňuje mateřské společnosti uplatnit osvobození v souvislosti s držbou podílu v dceřiné společnosti.
 
d) Zdanění ovládané zahraniční společnosti
Poslední novinkou pro boj proti vyhýbání se daňové povinnosti je
zdanění ovládané zahraniční společnosti.
K tomu může dojít v České republice, a to prostřednictvím dodanění tuzemské právnické osoby, tzv.
ovládající osoby,
která tuto zahraniční společnost ovládá. Ovládání může nastat buď skrze podíl na základním kapitálu, hlasovacích právech či na zisku (více v následující definici zahraniční ovládané společnosti), anebo skrze skutečnost, že zahraniční ovládanou společností je stálá provozovna tuzemské ovládající osoby.
Zahraniční ovládaná společnost
je definována jako:
a)
právnická osoba, která není rezidentem v ČR, v níž má tuzemská ovládající společnost (sama nebo společně s přidruženými osobami):
přímý nebo nepřímý podíl na základním kapitálu nebo hlasovacích právech, který představuje více než 50 %, nebo
má právo na více než 50 % podílu na jeho zisku,
anebo
b)
stálá provozovna tuzemského rezidenta, je-li umístěná ve státě, se kterým má Česká republika uzavřenou smlouvu o zamezení dvojímu zdanění, podle které se příjem stálé provozovny vylučuje v Česku ze zdanění metodou vynětí.
Přidruženými osobami
(se kterými se ovládá zahraniční ovládaná společnost) jsou kapitálově spojené osoby a další osoby, pokud má jedna osoba právo na alespoň 25 % podílu na zisku druhé osoby.
Předpokladem k tomu, aby byly zisky ovládané zahraniční osoby zdaněny v tuzemsku prostřednictvím tuzemské ovládající osoby, je naplnění následujících dvou podmínek:
1.
ovládaná zahraniční společnost nevykonává podstatnou hospodářskou činnost, a
2.
daň obdobná dani z příjmů právnických osob, kterou jsou zdaněny příjmy v zahraničí, je nižší než polovina daně, která by byla z takových příjmů odvedena v České republice.
K druhé podmínce doplňme, že neporovnáváme zahraniční daň s polovinou tuzemské 19% daně, ale porovnáváme skutečnou míru zdanění v obou státech, která může být závislá na dalších faktorech (slevách na dani a dalších úlevách).
Budou-li splněny všechny tyto předpoklady, bude se díky nové úpravě hledět na příjmy ovládané zahraniční společnosti tak, jako by byly uskutečněny ovládající společností v tuzemsku k okamžiku skončení zdaňovacího období ovládané zahraniční společnosti. I když mají být takto posuzovány jen vybrané příjmy (výpůjční příjmy, příjmy z licenčních poplatků nebo z podílů na zisku a např. také příjmy z transakcí s přidruženými osobami bez přidané ekonomické hodnoty nebo jen s malou přidanou ekonomickou hodnotou), vzhledem k předpokladu ad 1 (nevykonávání podstatné hospodářské činnosti) žádné další příjmy u zahraniční přidružené společnosti nečekejme.
Ovládající tuzemská společnost tedy bude muset takové příjmy zahrnout do svého tuzemského daňového výsledku. Pravidlo má ale pojistku proti tomu, že by se přebírala ztráta zahraniční ovládající společnosti (snížení výsledku hospodaření ovládající tuzemské společnosti sice není možné, ale ztrátu zahraniční ovládané společnosti lze zohlednit oproti částce od zahraniční ovládané společnosti, která by v následujících třech letech vedla ke zvýšení základu daně).
A ještě doplňme, že novinka obsahuje další spíše technická ustanovení hovořící např. o tom, že:
v situaci, kdy ovládající tuzemská společnost nemá 100% podíl na základním kapitálu zahraniční ovládané společnosti, se příjmy ke zdanění zahrnou jen v poměrné výši odpovídající podílu na základním kapitálu zahraniční ovládané společnosti,
případný zápočet daně, kterou zahraniční ovládaná společnost odvedla v zahraničí (postup obdobný jako při použití metody prostého zápočtu), a
v situaci, kdy dochází k pozbytí podílu v ovládané zahraniční společnosti, lze ze zdanění příjmu z prodeje vyjmout část příjmů v rozsahu, v jakém odpovídá nerozdělenému zisku z činnosti ovládané zahraniční společnosti, pokud tento zisk byl v minulosti předmětem zdanění u ovládající tuzemské společnosti.
 
Závěrečné shrnutí
Jak je patrné z popisu novinek, jejich aplikace nebude jednoduchou záležitostí. Je třeba proto doufat, že nová pravidla znepříjemní podnikání těm, jejichž cílem je vyvádění majetku a zisků do daňových rájů, a že nepovedou jen k další zátěži poctivých daňových poplatníků.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.