Otázky a odpovědi: Účtování fondu oprav dle předpisu z pohledu s. r. o.

Vydáno: 2 minuty čtení

Jsme s. r. o. vlastnící byty v bytovém družstvu. Od SVJ obdržíme předpis služeb, který měsíčně účtujeme na zálohy, jež po skončení roku vyúčtováváme. Jak účtovat fond oprav, který se od SVJ nevyúčtovává jako ostatní služby? Nyní ho účtujeme také na zálohy, po skončení roku nám SVJ pošle podíl nákladů připadající na určité byty. Ten dáváme jako náklad na 5. Bohužel zůstatek na záloze fondu oprav nemůžu nijak inventarizovat. Jaké je správné účtování případu ze strany s. r. o.?

Otázky a odpovědi: Účtování fondu oprav dle předpisu z pohledu s. r. o.
Ing.
Jan
Kašpar
V položeném dotazu je k platbám do tzv. fondu oprav přistupováno metodicky správně. Příspěvky na správu domu a pozemku jsou na obou stranách považovány za dlouhodobou zálohu, pravděpodobně zejména dohodou. Před rokem 2013 stanovil § 15 odst. 2 zákona č. 72/1994 Sb., zákon o vlastnictví bytů, že za účelem přispívání na náklady spojené se správou domu a pozemku skládají vlastníci jednotek předem určené finanční prostředky jako zálohu.
Tato úprava byla nahrazena novým občanským zákoníkem, resp. jeho prováděcím předpisem. Tím je nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím, jež ve svém § 8 písm. b) říká, že činností správy domu a pozemků se rozumí též: „stanovení a vybírání předem určených finančních prostředků od vlastníků jednotek jako záloh na příspěvky na správu domu a pozemku, stanovení záloh na úhrady cen služeb a jejich vyúčtování a vypořádání“.
V případě, že zůstatek poskytnutých příspěvků na správu domu a pozemku nevyplývá z poskytnutého vyúčtování, pak bude zřejmě třeba požádat SVJ o potvrzení zcela běžné
konfirmace
vzájemných pohledávek a závazků.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2020.