1) Úvod Od 12. 3. 2020 byl usnesením vlády č. 69/2020 Sb. ze dne 12. 3. 2020 č. 194 vyhlášen nouzový stav pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS-CoV-2) na dobu 30 dnů. Ten byl usnesením vlády České republiky č. 156/2020 Sb. ze dne 9. 4. 2020 prodloužen do 30. 4. 2020 a poté byl usnesením vlády č. 485 ze dne 30. 4. 2020 prodloužen až do 17. 5. 2020. V této souvislosti byla přijata celá řada opatření, která mají za cíl zmírnit pro podnikající subjekty ekonomické dopady související s vyhlášením nouzového stavu.
Problematika daně silniční v souvislosti s nouzovým stavem
Mgr.
Václav
Pikal
Ve Finančním zpravodaji 6/2020, ze dne 31. 3. 2020, bylo zveřejněno rozhodnutí o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události. Z hlediska daně silniční se toto rozhodnutí týká plateb záloh na daň silniční splatných do 15. 4. 2020 a 15. 7. 2020. Pokud k úhradě těchto záloh dojde nejpozději dne 15. 10. 2020, promíjí se úrok z prodlení podle § 252 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“) a úrok z posečkané částky podle § 157 daňového řádu (podrobněji viz bod 8).
V dalším textu se budu věnovat, v návaznosti na výše uvedené rozhodnutí související problematice, tj. vymezení předmětu daně, osvobození od daně, lhůtám pro podání daňového přiznání a zejména problematice záloh, kterých se výše uvedené rozhodnutí týká bezprostředně.
2) Předmět daně
Předmět daně je vymezen v § 2 odst. 1 a násl. zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“).
Podle § 2 odst. 1 zákona o dani silniční:
„předmětem daně silniční jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla
a)
registrovaná v České republice,
b)
provozovaná v České republice a
c)
používaná
1.
poplatníkem daně z příjmů právnických osob s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů, nebo
2.
poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze samostatné činnosti.“
V těchto případech musí být splněny všechny podmínky vymezené výše pod body a) až c) současně.
Podle § 2 odst. 3 zákona o dani silniční, jsou předmětem daně silniční vždy nákladní automobily s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice.
3) Osvobození od daně
V § 3 zákona o dani silniční jsou vymezena vozidla, která jsou od daně silniční osvobozena. Pokud jsou vozidla od daně osvobozena, uvádí se do daňového přiznání, kromě vozidel kategorie L a jejich přípojných vozidel a také kromě vozidel diplomatických misí a konzulárních úřadů, pokud je zaručena vzájemnost [§ 3 písm. a), a b) zákona o dani silniční].
4) Podání daňového přiznání
Daňové přiznání podává poplatník, jemuž vzniká daňová povinnost podle § 8 odst. 1 zákona o dani silniční nejpozději do 31. 1. kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období, a to i v případech, jedná-li se o poplatníka, kterému přiznání zpracovává daňový poradce nebo poplatníka, jehož úpadek nebo hrozící úpadek se řeší v insolvenčním řízení. Pro zdaňovací období roku 2019 tedy lhůta pro podání daňového přiznání ve výše uvedeném smyslu uplynula 31. 1. 2020. Do tohoto dne byla i splatná.
5) Zálohy – obecné vymezení
Zálohy na daň silniční jsou upraveny primárně v § 10 zákona o dani silniční. Podle § 10 odst. 1 zákona o dani silniční, platí poplatník zálohy na daň, které jsou splatné do 15. 4., 15. 7., 15. 10. a 15. 12. (dále jen „čtvrtletní zálohy“), a to vždy ve výši 1/12 příslušné roční sazby daně za každý kalendářní měsíc, ve kterém u vozidla trvala, vznikla nebo zanikla daňová povinnost v rozhodném období. Rozhodným obdobím je kalendářní čtvrtletí bezprostředně předcházející kalendářnímu měsíci, na který připadl termín splatnosti zálohy. U zálohy splatné 15. 12. jsou rozhodným obdobím měsíce říjen a listopad. Pro zdaňovací období roku 2020 jsou tedy čtvrtletní zálohy splatné v tomto roce ve smyslu výše uvedeného ustanovení.
Výše čtvrtletních záloh je koncipována stejně jako výše daně a ve svém důsledku by měla odpovídat ve většině případů skutečné daňové povinnosti v daném období. Pokud poplatníkovi daně trvá povinnost k dani silniční po celé zdaňovací období a řádně platí zálohy na daň, tak poté by měl při konečném vyúčtování daňové povinnosti ve standardním případě dospět k tomu, že mu vznikne povinnost doplatit pouze jednu dvanáctinu roční daňové sazby, tj. za prosinec. Důvodem je skutečnost, jak již bylo výše uvedeno, že za kalendářní měsíc prosinec se záloha na daň neplatí. Toto však neplatí, jak je uvedeno níže, pro vozidla, u kterých je uplatňována sleva na dani podle § 12 zákona o dani silniční (tzv. kombinovaná doprava).
Základní pravidla pro platbu záloh daně silniční:
-
Zálohy na daň se vypočtou ve výši 1/12 příslušné roční sazby daně za každý kalendářní měsíc, ve kterém vozidlu trvala, vznikla nebo zanikla daňová povinnost v rozhodném období.
-
Pokud je sazba daně snížena (např. z titulu první registrace vozidla), platí se záloha z takto snížené sazby daně.
-
Zálohy na daň se neplatí za vozidlo, pokud je od daně osvobozeno.
-
Pokud je uplatněna sleva na dani podle § 12 zákona o dani silniční, platí se zálohy na daň silniční bez ohledu na případnou slevu na dani.
-
Poplatník je povinen vést evidenci o zaplacené dani a zálohách na daň podle jednotlivých vozidel, u kterých vzniká daňová povinnost podle § 8 odst. 1 o dani silniční.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že výše zálohy se neodvíjí z poslední známé daňové povinnosti (jak je tomu např. u daně z příjmů), ale vychází se z reálné výše daně vztažené ke konkrétnímu kalendářnímu roku (tj. zdaňovacímu období). Zálohy se tedy platí pouze za ty měsíce, ve kterých poplatníkovi daně daňová povinnost vznikla, trvala nebo zanikla. Pokud v konkrétním kalendářním měsíci ani jedna ze zmíněných situací nenastala, není povinnost za tyto měsíce zálohu na daň platit. Pokud by tedy poplatníkovi např. ve 2. čtvrtletí roku 2020 nevznikla daňová povinnost, zálohu za 2. čtvrtletí neplatí, bez ohledu na výši daně za rok 2019, popř. za rok 2020.
Režim čtvrtletních záloh se však nevztahuje na případ, kdy poplatník uplatňuje snížení sazby daně o 48 % podle § 6 odst. 10 zákona o dani silniční (platí pro nákladní automobily a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 a více tun za vymezených podmínek v § 6 odst. 9 zákona o dani silniční). V tomto případě platí poplatník za příslušné vozidlo pouze jednu zálohu na daň nejméně ve výši 70 % roční daňové povinnosti, a to nejpozději do 15. 12. příslušného zdaňovacího období.
6) Platba zálohy ve vztahu k nouzovému stavu
Podnikatelé (resp. poplatníci) se často dotazují, zda jsou povinni platit zálohy i v době (resp. za dobu), kdy byl vyhlášen nouzový stav a jejich podnikatelské aktivity jsou (byly) utlumeny, stejně tak jako používání vozidel k podnikání. K tomuto lze sdělit, že povinnost platit zálohy na daň silniční za rok 2020 zůstala zachována. Ministerstvo financí však vydalo rozhodnutí o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události, které se týká také platby záloh na daň silniční. K tomuto rozhodnutí podrobněji viz bod 8. tohoto článku.
a) Platba záloh u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny
V tomto případě je nutno zaplatit zálohy vždy za každý měsíc (pokud není vozidlo od daně osvobozeno). Poplatník však může v tomto případě využít možnosti uložit vozidlo do tzv. „depozita“. Pokud je vozidlo celý měsíc „uloženo v depozitu“ není v tomto měsíci předmětem daně silniční. Pojem „depozitum“ se ve výše uvedeném významu používá ve smyslu dále uvedeném jako pojem spíše hovorový. Přesné označení tohoto institutu je vyřazení vozidla z provozu podle zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 56/2001 Sb.“). V tomto měsíci není vozidlo předmětem daně silniční a zálohy se za tento měsíc neplatí. Podle § 12 zákona č. 56/2001 Sb. vyřadí obecní úřad obce s rozšířenou působností silniční vozidlo z provozu:
a)
na základě žádosti vlastníka silničního vozidla, nebo
b)
zaniklo-li pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a ve lhůtě 14 dnů od zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebyla uzavřena nová pojistná smlouva o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se téhož silničního vozidla, na základě které vznikla nejpozději uplynutím této lhůty povinnost pojistníka platit pojistné a povinnost pojistitele poskytnout pojistné plnění pro případ pojistné události.
Vlastník silničního vozidla spolu s žádostí o vyřazení silničního vozidla z provozu odevzdá obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností osvědčení o registraci silničního vozidla, není-li zadrženo podle zvláštního právního předpisu, a všechny vydané tabulky s přidělenou registrační značkou a předloží technický průkaz silničního vozidla k vyznačení záznamu o jeho vyřazení z provozu.
Takovýmto způsobem se obecně postupuje u všech nákladních automobilů s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaných v České republice a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaných v České republice.
Pozn. autora:
Pokud by se jednalo o vozidlo, u kterého by sazba daně byla snížena podle § 6 odst. 10 zákona o dani silniční, platila by se za toto vozidlo pouze jedna záloha na daň, a to nejméně ve výši 70 % roční daňové povinnosti nejpozději do 15. 12. zdaňovacího období. V tomto případě by se na takovéto vozidlo rozhodnutí Ministerstva financí (viz bod 8) nevztahovalo.
b) Platba záloh u ostatních vozidel
Je nutné zaplatit zálohu za každý měsíc, kdy vzniká k danému vozidlu daňová povinnost. Pokud tedy vozidlo v souvislosti s vyhlášeným nouzovým stavem není používáno k podnikatelské činnosti, resp. nebylo-li by předmětem daně silniční, za každý celý měsíc tohoto „nepoužívání“ by vozidlo nepodléhalo dani a ani zálohové povinnosti. Z důvodu vyhlášení nouzového stavu by tedy neměl vzniknout z hlediska zálohy ani daně silniční u těchto vozidel žádný problém. Záloha se samozřejmě neplatí ani tehdy, pokud bude vozidlo „uloženo do depozita“, jak je uvedeno výše. Takovýmto způsobem se postupuje u vozidel, která nejsou uvedena výše pod bodem a). Jedná se například o osobní automobily, vozidla zvláštního určení apod.
7) Stanovení záloh jinak
Poplatníci, kteří mají povinnost hradit zálohy na daň a v zákonné lhůtě nemohou zálohu zaplatit, mohou požádat podle § 174 odst. 5 daňového řádu o stanovení záloh jinak. V rozhodnutí o snížení záloh správce daně uvede důvody, pro které snižuje zákonem stanovenou povinnost placení záloh (popř. změnu periodicity jejich placení). Správce daně může rozhodnutím o změně placení záloh zcela od povinnosti daňového subjektu platit zálohy upustit. V případě vyhovění žádosti a případných plateb v souladu se stanovenými zálohami nevzniká žádný úrok z prodlení. Nevyhoví-li správce daně žádosti subjektu o snížení záloh, uvede úvahu či důvody, pro které žádosti nevyhověl. Uvedená žádost nepodléhá správnímu poplatku.
8) Rozhodnutí Ministerstva financí o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události
Dne 31. 3. 2020 bylo vydáno Ministerstvem financí České republiky pod čj. MF-8592/2020/39-2 Rozhodnutí o prominutí daně a příslušenství daně z důvodu mimořádné události. Toto rozhodnutí bylo zveřejněno ve Finančním zpravodaji č. 6/2020. Daňovým subjektům platícím zálohu na daň silniční se, v souladu s výše uvedeným rozhodnutím, promíjí úrok z prodlení podle § 252 daňového řádu a úrok z posečkané částky podle § 157 daňového řádu vzniklý na zálohách na daň silniční ve zdaňovacím období roku 2020 splatných podle § 10 zákona o dani silničním do 15. 4. 2020 a 15. 7. 2020 za podmínky, že k úhradě těchto záloh dojde nejpozději dne 15. 10. 2020. Tímto rozhodnutím se tedy nepromíjí daň silniční, ani zálohy na daň silniční, ale příslušenství daně ve smyslu výše uvedeném.
9) Mýtné
V rámci tzv. balíčku opatření na podporu dopravy, schváleného vládou dne 30. 3. 2020 byla také řešena problematika mýtného. Dopravcům převážejícím náklad po silnici by mělo pomoci odložení plateb za mýto a silniční daně. Faktury za platbu mýta pro kamiony by mělo být možné uhradit ve lhůtě 3 měsíců, a to u vozidel v režimu následného placení (na fakturu) a pro období 1. 4. – 31. 7. 2020.
10) Závěr
Lze konstatovat, že v důsledku mimořádné situace, způsobené výskytem koronaviru na území České republiky a s tím spojeným opatřením vlády nebyla prominuta ani snížena daň silniční ani její zálohy. Rozhodnutím Ministerstva financí České republiky se však promíjí úrok z prodlení podle § 252 daňového řádu a úrok z posečkané částky podle § 157 daňového řádu vzniklý na zálohách na daň silniční ve zdaňovacím období roku 2020 tak, jak je uvedeno v bodu 8. tohoto článku. Daňový subjekt však má ještě další možnosti, jak optimalizovat zálohy, což je popsáno výše v tomto článku.