16/1993 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 21. prosince 1992
o dani silniční
Změna: 302/1993 Sb.
Změna: 243/1994 Sb.
Změna: 143/1996 Sb.
Změna: 61/1998 Sb.
Změna: 61/1998 Sb. (část)
Změna: 303/2000 Sb.
Změna: 241/2000 Sb., 492/2000 Sb.
Změna: 493/2001 Sb.
Změna: 207/2002 Sb.
Změna: 102/2004 Sb.
Změna: 102/2004 Sb. (část)
Změna: 635/2004 Sb.
Změna: 545/2005 Sb.
Změna: 270/2007 Sb.
Změna: 296/2007 Sb.
Změna: 246/2008 Sb.
Změna: 281/2009 Sb., 199/2010 Sb.
Změna: 30/2011 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 344/2013 Sb.
Změna: 267/2014 Sb.
Změna: 63/2017 Sb.
Změna: 299/2020 Sb.
Změna: 142/2022 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST DRUHÁ
DAŇ
§ 2
Předmět daně
(1) Předmětem daně silniční je zdanitelné vozidlo.
(2) Zdanitelným vozidlem se pro účely daně silniční rozumí silniční vozidlo
kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, pokud jsou registrovaná
v registru silničních vozidel v České republice.
(3) Zdanitelným vozidlem není silniční vozidlo
a) s přidělenou zvláštní registrační značkou podle zákona upravujícího
podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích,
b) kategorie N podkategorie
1. vozidlo zvláštního určení nebo
2. terénní
vozidlo zvláštního určení nebo
c) kategorie O s kódem druhu karoserie DA.
(4) Zdanitelné vozidlo není předmětem daně v kalendářním měsíci, ve kterém
u něj nebyly naplněny skutečnosti, které jsou předmětem daně.
(5) Pro účely daně silniční se kategorií zdanitelného vozidla a jeho kódem
druhu karoserie rozumí kategorie a kód druhu karoserie podle přímo použitelného předpisu
Evropské unie upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel2).
(6) Na vozidlo podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího
schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel2), které nemá v žádném
technickém dokladu k vozidlu uvedenu kategorii vozidla tvořenou kombinací písmene
a číslice nebo kód druhu karoserie podle tohoto přímo použitelného předpisu, se hledí
jako na silniční vozidlo, které má v technickém průkazu uvedenu kategorii vozidla
nebo kód druhu karoserie, které nejblíže odpovídají vymezení podle tohoto přímo použitelného
předpisu.
§ 3
Osvobození od daně
(1) Od daně silniční se osvobozuje zdanitelné vozidlo
a) vybavené zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním
výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy zapsaným v technickém průkazu
vozidla,
b) určené jako státní hmotná rezerva, pokud není používáno k podnikání,
c) kategorie O, pokud je poplatníkem dílčí daně za něj poplatník dílčí
daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD, nebo
d) poplatníka dílčí daně za toto vozidlo, pokud je tímto poplatníkem
1. diplomatická mise nebo konzulární úřad, je-li zaručena vzájemnost,
2. poskytovatel
zdravotních služeb, báňská záchranná služba nebo horská záchranná služba, je-li v
technickém průkazu vozidla označeno jako sanitní nebo záchranářské,
3. Český červený
kříž, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, nebo
4.
vlastník pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřená osoba,
je-li používáno výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.
(2) Zdanitelné vozidlo je od daně silniční osvobozeno v kalendářním měsíci,
ve kterém byly splněny podmínky pro osvobození od daně ve všech dnech, kdy byly u
tohoto zdanitelného vozidla naplněny skutečnosti, které jsou předmětem daně.
§ 4
Poplatníci daně
(1) Poplatníkem daně silniční je ten, kdo
a) je jako provozovatel zdanitelného vozidla zapsán v technickém průkazu
vozidla,
b) užívá zdanitelné vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako
provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena.
(2) Poplatníkem daně silniční je rovněž
a) osoba, která používá zdanitelné vozidlo určené jako státní hmotná
rezerva,
b) organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.
(3) Je-li u téhož zdanitelného vozidla poplatníků více, platí daň společně
a nerozdílně.
(4) Stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů osoby
se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí se považuje za organizační složku podle
odstavce 2 písm. c).
§ 5
Výše daně za zdanitelné vozidlo
Výše daně silniční za zdanitelné vozidlo je uvedena v příloze k tomuto zákonu.
nadpis vypuštěn
§ 6
(1) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. a) činí při zdvihovém
objemu motoru
do 800 cm31 200 Kč nad 800 cm3do 1250 cm31 800 Kč nad 1250 cm3do 1500 cm32 400 Kč nad 1500 cm3do 2000 cm33 000 Kč nad 2000 cm3do 3000 cm33 600 Kč nad 3000 cm34 200 Kč.
(2) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. b) a c) činí při
počtu náprav hmotnosti
1 náprava do 1 tuny 1 800 Kč nad 1 t do 2 t 2 700 Kč nad 2 t do 3,5 t 3 900 Kč nad 3,5 t do 5 t 4 500 Kč nad 5 t do 6,5 t 5 200 Kč nad 6,5 t do 8 t 6 300 Kč nad 8 t 7 200 Kč 2 nápravy do 1 tuny 1 800 Kč nad 1 t do 2 t 2 400 Kč nad 2 t do 3,5 t 3 600 Kč nad 3,5 t do 5 t 4 100 Kč nad 5 t do 6,5 t 4 500 Kč nad 6,5 t do 8 t 5 400 Kč nad 8 t do 9,5 t 6 300 Kč nad 9,5 t do 11 t 7 200 Kč nad 11 t do 12 t 8 100 Kč nad 12 t do 13 t 9 500 Kč nad 13 t do 14 t 11 000 Kč nad 14 t do 15 t 12 400 Kč nad 15 t do 18 t 17 800 Kč nad 18 t do 21 t 21 800 Kč nad 21 t do 24 t 26 300 Kč nad 24 t do 27 t 30 400 Kč nad 27 t 34 700 Kč 3 nápravy do 1 t 1 800 Kč nad 1 t do 3,5 t 2 400 Kč nad 3,5 t do 6 t 2 700 Kč nad 6 t do 8,5 t 4 500 Kč nad 8,5 t do 11 t 5 400 Kč nad 11 t do 13 t 6 300 Kč nad 13 t do 15 t 7 900 Kč nad 15 t do 17 t 9 900 Kč nad 17 t do 19 t 11 900 Kč nad 19 t do 21 t 13 100 Kč nad 21 t do 23 t 16 000 Kč nad 23 t do 26 t 20 500 Kč nad 26 t do 31 t 27 500 Kč nad 31 t do 36 t 32 600 Kč nad 36 t 37 800 Kč 4 nápravy a více náprav do 18 t 6 300 Kč nad 18 t do 21 t 7 900 Kč nad 21 t do 23 t 10 600 Kč nad 23 t do 25 t 13 300 Kč nad 25 t do 27 t 16 700 Kč nad 27 t do 29 t 21 200 Kč nad 29 t do 32 t 28 000 Kč nad 32 t do 36 t 29 500 Kč nad 36 t 33 100 Kč.
(3) Roční sazba daně se zjistí pro každé jednotlivé vozidlo podle údajů
uvedených v technických dokladech k vozidlu.
(4) V případě podle § 4 odst. 2 písm. a) činí sazba daně 25 Kč za každý
den použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, je-li to pro poplatníka
(zaměstnavatele) výhodnější.
(5) Sazba daně podle odstavce 2 se snižuje o 25 % u vozidel, která jsou
používána pro činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě podle klasifikace produkce
CZ-CPA, kód 01.61.10 Podpůrné služby pro rostlinnou výrobu, je-li poplatníkem daně
osoba provozující zemědělskou výrobu.
(6) Sazba daně podle odstavců 1 a 2 se u vozidel snižuje o 48 % po dobu
následujících 36 kalendářních měsíců od data jejich první registrace a o 40 % po
dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců a o 25 % po dobu následujících
dalších 36 kalendářních měsíců. Nárok na příslušné snížení sazby daně vzniká počínaje
kalendářním měsícem prvé registrace vozidla a končí u téhož vozidla po 108 kalendářních
měsících. Při změně provozovatele vozidla s nárokem na snížení sazby daně lze u nového
provozovatele uplatnit příslušné snížení sazby daně nejdříve v kalendářním měsíci
zápisu změny provozovatele v technickém průkazu. U téhož vozidla se nepoužije současně
snížení sazby daně podle tohoto odstavce a podle odstavce 5. Snížení sazby daně se
nevztahuje na vozidla registrovaná od 1. ledna 1999, jejichž provozovatelem byla
do té doby Armáda České republiky.
(7) U vozidel dovezených ze zahraničí prokáže poplatník daně nárok na snížení
sazby daně podle odstavce 6 potvrzením nebo jiným dokladem o první registraci vozidla,
vydaným příslušným registračním orgánem v zahraničí, popřípadě registračním orgánem
na území České republiky, který má k dispozici údaje k vozidlu, v nichž je první
registrace zaznamenána.
(8) U vozidel registrovaných poprvé v České republice nebo v zahraničí
do 31. prosince 1989 se sazba daně podle odstavců 1 a 2 zvyšuje o 25 %.
(9) Bez ohledu na datum první registrace se sazba daně podle odstavce
2 snižuje o 100 % u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou
hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun, pokud
a) jsou tato vozidla používána veřejně prospěšným poplatníkem daně
z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem
daně z příjmů,
b) jsou tato vozidla používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze
které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle
zákona upravujícího daně z příjmů, nebo
c) se jedná o výcviková vozidla podle právního předpisu upravujícího
získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, která
nejsou používána k činnosti, z níž
1. plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů
právnických osob, nebo
2. plynou příjmy ze samostatné činnosti.
(10) Sazba daně podle odstavce 2 se snižuje o 48 % u nákladních automobilů
a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností 12 a více tun, za podmínek uvedených
v odstavci 9. U téhož vozidla se nepoužije současně snížení sazby daně podle tohoto
odstavce a podle odstavce 6.
nadpis vypuštěn
§ 12
Sleva na dani
(1) Kombinovanou dopravou se pro účely tohoto zákona rozumí přeprava zboží
v jedné a téže přepravní jednotce (ve velkém kontejneru, výměnné nástavbě, odvalovacím
kontejneru) nebo v nákladním automobilu, přívěsu, návěsu s tahačem i bez tahače,
při které se využije též železniční nebo vnitrozemská vodní doprava, pokud úsek po
železnici nebo vnitrozemské vodní cestě přesahuje vzdálenost 100 kilometrů vzdušnou
čarou a pokud její počáteční nebo konečný úsek tvoří přeprava po pozemní komunikaci
a) mezi místem nakládky nebo vykládky zboží a nejbližší železniční stanicí vhodnou
k překládce nebo překladištěm kombinované dopravy, nebo
b) mezi místem nakládky nebo
vykládky zboží a vnitrozemským přístavem, jestliže nepřesahuje vzdálenost 150 kilometrů
vzdušnou čarou.
(2) U zdanitelného vozidla používaného výlučně k přepravě v počátečním
nebo konečném úseku kombinované dopravy činí sleva na dani 100 % výše daně pro toto
vozidlo.
(3) U zdanitelného vozidla, které uskuteční v kombinované dopravě ve zdaňovacím
období
více než 120 jízd činí sleva 90 % výše daně pro toto vozidlo,
od 91 do 120
jízd činí sleva 75 % výše daně pro toto vozidlo,
od 61 do 90 jízd činí sleva 50 %
výše daně pro toto vozidlo,
od 31 do 60 jízd činí sleva 25 % výše daně pro toto vozidlo.
Je-li
vzdálenost ujetá územím České republiky delší než 250 kilometrů, započítává se pro
účely slevy na dani taková jízda jako dvě jízdy.
(4) Slevu na dani uplatní poplatník v daňovém přiznání.
§ 12a
Výpočet daně
(1) Daň silniční se vypočte jako součet dílčích daní za jednotlivá zdanitelná
vozidla.
(2) Dílčí daň za jednotlivé zdanitelné vozidlo se vypočte jako rozdíl
a) výše daně pro toto zdanitelné vozidlo, případně snížená o jednu
dvanáctinu za každý kalendářní měsíc, ve kterém vozidlo není předmětem daně nebo
je od této daně osvobozeno, a
b) uplatněné slevy na dani za toto zdanitelné vozidlo.
nadpis vypuštěn
§ 14
Rozpočtové určení daně
Výnos daně silniční je příjmem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
§ 14a
Technický průkaz a jiné technické doklady zdanitelného vozidla
(1) Skutečnosti rozhodné pro daň silniční ve vztahu k jednotlivému
zdanitelnému vozidlu se určí podle údajů uvedených v technickém průkazu tohoto zdanitelného
vozidla platných
a) k prvnímu dni zdaňovacího období nebo
b) ke dni první registrace tohoto zdanitelného vozidla v registru silničních
vozidel v České republice, pokud k první registraci došlo v průběhu zdaňovacího období.
(2) Pokud skutečnost rozhodná pro daň silniční není uvedena v technickém
průkazu zdanitelného vozidla, určí se z jiného technického dokladu tohoto zdanitelného
vozidla.
ČÁST TŘETÍ
SPRÁVA DANĚ
§ 15
Daňové přiznání
(1) Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční, pokud
se v něm uvádí alespoň jedno zdanitelné vozidlo, a to nejpozději do 31. ledna kalendářního
roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období.
(2) V daňovém přiznání se uvádí pouze zdanitelné vozidlo,
a) za které je dílčí daň vyšší než 0 Kč,
b) za které se uplatňuje sleva na dani nebo
c) které je osvobozeno, pokud by jinak dílčí daň za něj byla vyšší než
0 Kč.
(3) V daňovém přiznání se neuvádí zdanitelné vozidlo osvobozené podle § 3
odst. 1 písm. d) bodu 1.
ČÁST ČTVRTÁ
USTANOVENÍ ZMOCŇOVACÍ A ZRUŠOVACÍ
§ 17
Po vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda České
republiky na dobu trvání stavu ohrožení nebo válečného stavu svým nařízením v nezbytném
rozsahu pro zajištění nouzového nebo válečného státního rozpočtu7b)
a) provést úpravu výše daně silniční,
b) zcela nebo částečně osvobodit od daně zdanitelné vozidlo používané
k zajištění akcí v rámci vyhlášeného stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.
§ 17a
(1) Zaplacené částky na dani v průběhu zdaňovacího období roku 1993, jde-li
o vozidla uvedená v § 8 odst. 1, které převyšují daňovou povinnost podle platné právní
úpravy v roce 1993, jsou přeplatkem na dani podle zvláštního předpisu. Obdobně postupuje
správce daně, podá-li poplatník do 31. ledna roku 1994 žádost, v níž uplatní nárok
na osvobození podle § 3 odst. 2 nebo nárok na slevu na dani podle § 12 odst. 3 za
zdaňovací období roku 1993.
(2) Vznikla-li daňová povinnost u vozidel uvedených v § 8 odst. 1 v listopadu
nebo prosinci roku 1993, zaplatí poplatník poměrnou výši daně připadající na tato
vozidla nejpozději do 31. ledna 1994.
Uhde v.r.
Klaus v.r.
Příloha
Výše daně pro zdanitelná vozidla
I. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie
BA nebo BB
I--------------I-------------------------------------I----------------I I Počet náprav I Největší povolená hmotnost v tunách I Výše daně v Kč I I I------------------I------------------I I I I nejméně I méně než I I I--------------I------------------I------------------I----------------I I 2 I I 12 I 0 I I I------------------I------------------I----------------I I I 12 I 13 I 800 I I I------------------I------------------I----------------I I I 13 I 14 I 2 300 I I I------------------I------------------I----------------I I I 14 I 15 I 3 200 I I I------------------I------------------I----------------I I I 15 I I 7 200 I I--------------I------------------I------------------I----------------I I 3 I I 15 I 0 I I I------------------I------------------I----------------I I I 15 I 17 I 1400 I I I------------------I------------------I----------------I I I 17 I 19 I 2 900 I I I------------------I------------------I----------------I I I 19 I 21 I 3 800 I I I------------------I------------------I----------------I I I 21 I 23 I 5 800 I I I------------------I------------------I----------------I I I 23 I I 9 000 I I--------------I------------------I------------------I----------------I I 4 a více I I 23 I 0 I I I------------------I------------------I----------------I I I 23 I 25 I 3 800 I I I------------------I------------------I----------------I I I 25 I 27 I 6 000 I I I------------------I------------------I----------------I I I 27 I 29 I 9 400 I I I------------------I------------------I----------------I I I 29 I I 14 000 I I--------------I------------------I------------------I----------------I
II. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie
BC nebo BD
I--------------I-------------------------------------I----------------I I Počet náprav I Největší povolená hmotnost jízdní I Výše daně v Kč I I I soupravy v tunách I I I I------------------I------------------I I I I nejméně I méně než I I I--------------I------------------I------------------I----------------I I 2 I I 16 I 0 I I I------------------I------------------I----------------I I I 16 I 18 I 400 I I I------------------I------------------I----------------I I I 18 I 20 I 900 I I I------------------I------------------I----------------I I I 20 I 22 I 2 000 I I I------------------I------------------I----------------I I I 22 I 23 I 2 600 I I I------------------I------------------I----------------I I I 23 I 25 I 4 600 I I I------------------I------------------I----------------I I I 25 I 28 I 8 000 I I I------------------I------------------I----------------I I I 28 I 31 I 8 700 I I I------------------I------------------I----------------I I I 31 I 33 I 12 100 I I I------------------I------------------I----------------I I I 33 I I 18 400 I I--------------I------------------I------------------I----------------I I 3 a více I I 36 I 0 I I I------------------I------------------I----------------I I I 36 I 38 I 11 800 I I I------------------I------------------I----------------I I I 38 I 40 I 16 300 I I I------------------I------------------I----------------I I I 40 I I 24 200 I I--------------I------------------I------------------I----------------I
III. Výše daně pro zdanitelné vozidlo kategorie O
I-------------------------------------I----------------I I Největší povolená hmotnost v tunách I Výše daně v Kč I I------------------I------------------I I I nejméně I méně než I I I------------------I------------------I----------------I I I 12 I 0 I I------------------I------------------I----------------I I 12 I - I 3 600 I I------------------I------------------I----------------I
Vybraná ustanovení novel
Čl.II ZÁKONA č. 303/2000
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění tohoto zákona, se použije
poprvé za zdaňovací období roku 2000.
Čl.XII Zákona č. 492/2000 Sb.
Změna zákona o dani silniční podle čl. XI se použije poprvé pro zdaňovací
období roku 2000.
Čl.II zákona č. 493/2001 Sb.
Přechodná ustanovení k zákonu o dani silniční
1. Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 302/1993
Sb., zákona č. 243/1994 Sb., zákona č. 143/1996 Sb., zákona č. 61/1998 Sb., zákona
č. 241/2000 Sb., zákona č. 303/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb. a čl. I tohoto zákona,
se použije, pokud není stanoveno jinak, poprvé za zdaňovací období roku 2002.
2. Pro účely zákona o dani silniční se fyzická nebo právnická osoba zapsaná
v technickém průkazu vydaném v České republice jako držitel silničního vozidla považuje
ode dne účinnosti tohoto zákona za provozovatele silničního vozidla a fyzická nebo
právnická osoba, která se stala provozovatelem silničního vozidla registrovaného
v registru silničních vozidel v České republice po 1. červenci 2001, se pro zdaňovací
období roku 2001 považuje za držitele silničního vozidla podle § 4 zákona o dani
silniční, ve znění platném do dne účinnosti tohoto zákona.
3. Pro účely zákona o dani silniční se povolené zatížení náprav zapsané
u návěsů v technickém průkazu považuje ode dne účinnosti tohoto zákona za největší
povolenou hmotnost na nápravy a největší povolená hmotnost na nápravy zapsaná u návěsů
v technickém průkazu se od 1. července 2001 pro zdaňovací období roku 2001 považuje
za povolené zatížení náprav podle § 5 písm. b) zákona o dani silniční, ve znění platném
do dne účinnosti tohoto zákona.
4. Pro účely zákona o dani silniční se celková hmotnost silničního vozidla
zapsaná v technickém průkazu považuje ode dne účinnosti tohoto zákona za největší
povolenou hmotnost a největší povolená hmotnost zapsaná v technickém průkazu se od
1. července 2001 pro zdaňovací období roku 2001 považuje za celkovou hmotnost podle
§ 5 písm. c) zákona o dani silniční, ve znění platném do dne účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 102/2004 Sb.
Přechodné ustanovení k části první
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, se ve znění tohoto zákona použije
poprvé za zdaňovací období roku 2004 počínaje dnem 1. ledna 2004.
Čl.XLIII zákona č. 296/2007 Sb.
Přechodné ustanovení
Pokud bylo přede dnem účinnosti tohoto zákona zahájeno řízení podle zákona
č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a nebylo do
dne nabytí účinnosti tohoto zákona pravomocně skončeno, použije se pro daň silniční
související s tímto řízením ustanovení § 15 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční,
ve znění platném do účinnosti tohoto zákona.
Čl. II zákona č. 246/2008 Sb.
Přechodné ustanovení
Ustanovení zákona č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, se použijí poprvé za zdaňovací období roku 2009, s výjimkou ustanovení
§ 6 odst. 6 a 7, která se použijí poprvé za zdaňovací období roku 2008.
Čl. VIII zákonného opatření č. 344/2013 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jakož i pro práva a povinnosti
s nimi související, se použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.
2. Není-li stanoveno jinak, vztahují se na skutečnosti, poměry, vztahy,
subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních předpisů účinných
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákonného opatření Senátu stejná ustanovení zákona č. 16/1993 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, jako na skutečnosti,
poměry, vztahy, subjekty, předměty, práva a povinnosti soukromého práva podle právních
předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu, které
jsou jim svou povahou a účelem nejbližší.
Čl.V zákona č. 299/2020 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období započatá před
1. lednem 2020, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon
č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Pro účely výpočtu záloh na daň silniční na zdaňovací období roku 2020
splatných přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použijí sazby daně silniční
podle § 6 odst. 2 zákona č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
3. Část zaplacených záloh na daň silniční za zdaňovací období roku 2020 splatných
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona odpovídající kladnému rozdílu mezi zaplacenou
zálohou a výší zálohy vypočtené s použitím sazeb daně silniční podle § 6 odst. 2
zákona č. 16/1993 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se
použije postupně na úhradu záloh ve zdaňovacím období roku 2020 splatných ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona a daně silniční za zdaňovací období roku 2020.
Čl.IV zákona č. 142/2022 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období započatá před
1. lednem 2022, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon
č. 16/1993 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Pro daňové povinnosti u daně silniční za zdaňovací období 2022, jakož
i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon č. 16/1993 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Registrační povinnost k dani silniční vzniklá přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona zaniká dnem 1. ledna 2022. Rozhodnutí o zrušení registrace se v takovém
případě nevydává.
1) Směrnice Rady 83/182/EHS ze dne 28. března 1983 o osvobození od daní, které
platí v rámci Společenství pro dočasný dovoz některých dopravních prostředků.
Směrnice Rady 92/106/EHS ze dne 7. prosince 1992 o zavedení společných pravidel
pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru
poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU ze dne 27. září 2011, kterou
se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací
těžkými nákladními vozidly.
2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018
o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních
částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem
s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES,
v platném znění.
7b) § 31 a 32 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).