Doměření daně mimo daňovou kontrolu

Vydáno: 5 minut čtení

Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 6. 2019, sp. zn. 9 Afs 394/2018 , www.nssoud.cz

Doměření daně mimo daňovou kontrolu
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a. s.
K předpisům:
Zároveň je však nutné připomenout, že jakkoliv může být správce daně přesvědčen o tom, že má dostatek podkladů pro stanovení daně dokazováním, dokazování při správě daní podléhá určitým pravidlům a nemůže proběhnout zcela bez účasti či dokonce bez vědomí daňového subjektu. Je-li totiž stanovení daně dokazováním mimo daňovou kontrolu vedeno úmyslem šetřit práva daňového subjektu zvolením méně „invazivního“ postupu, nesmí to znamenat, že tímto postupem zároveň dojde ke snížení ochrany jeho procesních práv. Dokazování při stanovení daně mimo daňovou kontrolu bude vždy podléhat základním zásadám a obecným ustanovením o dokazování v daňovém řízení, tedy zejména § 8 a 92 a násl. daňového řádu. Daňový řád však zároveň neobsahuje konkrétní úpravu postupu před vydáním rozhodnutí o stanovení daně dokazováním mimo daňovou kontrolu. V takovém případě je nutné hledat vodítko v ustanoveních vztahujících se k ukončení jiných postupů, zejména k ukončení daňové kontroly (§ 88 odst. 2 daňového řádu), dokazování v rámci odvolacího řízení (§ 115 odst. 2 daňového řádu) či postupu k odstranění pochybností (§ 89 odst. 2 a § 90 odst. 2 daňového řádu). Všechny výše zmíněné postupy mají společného jmenovatele v tom, že daňovému subjektu je nejen umožněno navrhovat důkazy, neboť břemeno důkazní leží podle § 92 odst. 3 daňového řádu zčásti na něm, ale zejména seznámit se, a to ještě před vydáním rozhodnutí, se zjištěnými skutečnostmi a důkazy, které je prokazují, k výsledkům dokazování se vyjádřit, a případně také navrhnout provedení dalších důkazů. Ačkoliv je tedy správce daně při stanovení daně dokazováním mimo daňovou kontrolu oproštěn od nutnosti vyhotovit zprávu o daňové kontrole a seznámit s ní daňový subjekt, je nutné trvat na tom, aby daňovému subjektu umožnil přinejmenším zúčastnit se dokazování a vyjádřit se k jeho výsledkům ještě před vydáním rozhodnutí ve věci samé
Je proto možné uzavřít, že je chybný závěr krajského soudu, podle kterého správce daně již tím, že doměřil DPH dokazováním mimo daňovou kontrolu, zatížil řízení procesní vadou, která měla za následek nezákonnost napadeného rozhodnutí a kterou nenapravil ani v odvolacím řízení stěžovatel, který postup správce daně aproboval. Krajský soud měl naopak konkrétně posoudit, zda správce daně při doměření DPH dokazováním mimo daňovou kontrolu, což v souladu se zákonem a judikaturou učinit mohl, dostatečně šetřil procesní práva žalobkyně či nikoliv, a případně zda bylo potenciální pochybení správce daně napraveno v rámci odvolacího řízení. Rozhodnou otázkou tedy nebylo, v jakém řízení správce daně, resp. stěžovatel, šetřil práva žalobkyně, jak uvedl krajský soud, ale zda tak učinil. Zde soud připomíná, že podle daňového řádu a judikatury správních soudů má daňové odvolací řízení „nejen povahu přezkumnou, ale i nápravnou ve vztahu k pochybením orgánu prvostupňového,“ a proto „veškeré zjištěné vady budou v takovém případě odstraněny v odvolacím řízení“ (viz rozsudek NSS ze dne 16. 11. 2016, č.j. 7 Afs 178/2016–18, a judikaturu tam citovanou). Dospěl-li by krajský soud k závěru, že ke zkrácení procesních práv nedošlo, případně že bylo zhojeno v odvolacím řízení, měl pak přistoupit k vypořádání věcných námitek obsažených v žalobě.
Daňový řád jednoznačně stanovuje, že k doměření daně z moci úřední může dojít pouze na základě výsledku daňové kontroly. Jsou proto s podivem veškeré případy, kdy Nejvyšší správní soud posvětí doměření daně mimo daňovou kontrolu. Příkladem je tato věc. Jakkoliv lze chápat důvody pro tento postup (jednoduchost a rychlost), pořád se bude jednat o postup mimo zákonný rámec, a tudíž v rozporu s čl. 2 odst. 2 Listiny. Vzhledem k tomu, že orgány veřejné moci mívají nezřídka problémy dostát právům jednotlivce v postupech v mezích zákona, jeví se umožnění jim postupovat
preater legem
(vedle zákona) jako krajně nevhodné.
Nejvyšší správní soud v rozsudku formuloval množství procesních povinností správce daně, kterým musí vyhovět. To aby bylo možno jeho závěry považovat za zákonné. Je nepochybné, že se tak děje za účelem ochrany daňového subjektu. Ten samý daňový subjekt ale může být ve finále právě tímto poškozen. To z důvodu, že v rámci žaloby se omezí na jednoduchou argumentaci ohledně porušení povinnosti zahájit daňovou kontrolu. Tato námitka ale bude snadno vypořádána s odkazem na judikaturu NSS. Pro úspěch tak bude třeba mířit na porušení konkrétních procesních ustanovení chránící jeho práva. To však již z důvodu koncentrace nebude schopen daňový subjekt v žalobě namítat. Žalobní námitky lze totiž uvádět pouze do uplynutí lhůty pro podání žaloby. Ve výsledku tak dojde k tomu, že stát opět přechytračí slabšího jednotlivce, což je nutno považovat za fatální selhání zejména na straně Nejvyššího správního soudu, který toto umožnil svou snahou o ochranu postupů správce daně
praeter legem
.