Krácení a daňová uznatelnost zaplacené DPH u služebních automobilů

OaO ID: 27225 Zodpovězeno: 24. 11. 2020

Plné znění otázky

Jak je to s krácením DPH a daňovou uznatelností odvedené DPH (nebo DPH, kterou nešlo odečíst na vstupu) u služebních vozidel daných zaměstnancům pro soukromé účely? Vozidla k i soukromému používání jsou zaměstnancům „přidaněna“ – 1 % ze vstupní ceny včetně DPH, pohonné hmoty k soukromým účelům jsou zaměstnancům měsíčně fakturovány na základě knihy jízd a strhávány ze mzdy – odvod DPH na výstupu. Postupuje se dle skutečné spotřeby automobilu ne dle technického průkazu – spotřeba (skutečná) na počet soukromých km a průměrná cena PHM/měsíci – zaměstnanec uhradí. Je to správně? Jak postupovat v následujících případech:

1) Vozidlo na operativní leasing – dosud využíváno 100 % pro ekonomickou činnost s nárokem na odpočet DPH, nyní k i k soukromým účelům zaměstnance – za 12/2020 tedy zjistím použití vozidla dle počtu služební/celkové km a tímto poměrem pokrátím leasingovou splátku za 12/2020. Opravy, udržování a vody do ostřikovačů pak krátím DPH za celý rok v poměru služební/celkové km a vystavím doklad o použití. Nebo pouze za 12/2020? Zálohový koeficient pro příští rok vypočtu dle služebních/celkových km za celý rok, nebo jen za 12/2020? Jak je to u zimních pneumatik – koupené a aplikované v 11/2020 – krátit dle § 75 za celý kalendářní rok a následně pak upravovat dle § 77 ZDPH po dobu tří let? Řeším nějak opravy a udržování, popřípadě STK před datem, kdy bylo dáno zaměstnanci k soukromým účelům?

2) Vozidlo v majetku – druhý rok v majetku – zálohový koeficient dle minulého roku – velké výkyvy v soukromém použití na měsíční bázi – stačí u oprav a udržování v průběhu roku odpočítat DPH ze 100 % na vstupu? Používat zálohový koeficient nelze dle nás nelze, takže jen a na konci roku vypočteme poměrný koeficient (§ 75 odst. 4 ZDPH) a provedeme odvod DPH na základě dokladu o použití na základě skutečného použití. Jak je tomu např. u zimních/letních pneumatik, nových autorádií? Neměl by se použít zálohový koeficient dle minulého roku a pak za 12/2020 provést úpravu dle § 77 ZDPH? V obou případech dojde 1 i 2 dojde k nárůstu nákladů firmy z důvodu odvodu DPH na výstupu – doklad o použití (opravy, udržování, STK, operativní leasing, pneu). Je takový náklad daňově uznatelný dle § 24 odst. 2 písm. ch) ZDP?

Odpověď