Účtování materiálu a služeb na zakázky
Plné znění otázky
Naše firma se zabývá kovovýrobou na zakázku (výroba svařenců, kovových rámů apod.). Celá výroba je zajišťována prostřednictvím externích dodavatelů – dodavatel A ze svého materiálu vyrobí např. rám a jeho výrobu nám fakturuje, dodavatel B provede na tomto rámu povrchovou úpravu, lakování atd. Pokud se jedná o přijatou fakturu od dodavatele A (výroba kovového rámu, svařence), účtujeme tuto fakturu na vrub účtu 501 (materiál na zakázku); další práce (povrchová úprava aj.) pak na vrub 518. Náklady a výnosy jsou sledovány za jednotlivé zakázky. Na konci účetního období zůstanou některé zakázky nedokončené. Budou předány a vyfakturovány odběrateli až v následujícím roce. Vzhledem k tomu, že v nákladech běžného účetního období už máme např. fakturu od dodavatele A (účet 501), účtujeme nedokončenou výrobu (MD 121/581) – v tomto případě v hodnotě materiálu neuzavřené zakázky. Lze takto postupovat?