20842/25/7700-50123-010450 k postupu dle čl. 8 odst. 8 Spisového řádu Finanční správy České republiky ZPRACOVÁVÁNÍ A POTVRZOVÁNÍ DOŠLÝCH E-MAILOVÝCH ZPRÁV

Schválený:
20842/25/7700-50123-010450
METODICKÝ POKYN
k postupu dle čl. 8 odst. 8 Spisového řádu Finanční správy České republiky ZPRACOVÁVÁNÍ A POTVRZOVÁNÍ DOŠLÝCH E-MAILOVÝCH ZPRÁV
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce správy daní
Všechny finanční úřady, včetně Specializovaného finančního úřadu
Odvolací finanční ředitelství
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Účinnost                           I 16. 6. 2025                           I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Důvod přijetí                      I změna legislativy                     I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Oblast úpravy                      I 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění    I
I                                    I p.p. (dále jen                        I
I                                    I "daňový řád")                         I
I                                    I Spisový řád Finanční správy České     I
I                                    I republiky (dále jen "spisový řád")    I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Agenda                             I Přijetí podání, doručování            I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Základní ustanovení                I Čl. 8 spisového řádu                  I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Předcházející metodické materiály  I Metodický pokyn k postupu dle čl. 8   I
I                                    I odst. 8 Spisového řádu Finanční       I
I                                    I správy České republiky - Zpracovávání I
I                                    I a potvrzování došlých e-mailových     I
I                                    I zpráv č. j. 16640/22/                 I
I                                    I 7700-10123-010450                     I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Související metodické materiály    I                                       I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Technické postupy v IS/Úlohy IS    I                                       I
I ADIS                               I                                       I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Přílohy                            I                                       I
I------------------------------------I---------------------------------------I
I Judikatura, literatura             I                                       I
I------------------------------------I---------------------------------------I  
Anotace:
Metodický pokyn upravuje postup dle čl. 8 odst. 8 spisového řádu při přijímání datových zpráv doručených na e-mailové adresy orgánů Finanční správy ČR (zejména adresy e-mailových podatelen: podatelna@fs.gov.cz nebo podatelnaxxxx@fs.gov.cz) a služební e-mailové adresy zaměstnanců orgánů Finanční správy ČR.
Primární příjemci:
Zaměstnanci podatelen a všichni ostatní zaměstnanci orgánů Finanční správy ČR, kteří jsou vybaveni služební e-mailovou adresou.
I. Úvod do problematiky
Metodický pokyn upravuje postup dle čl. 8 odst. 8 spisového řádu, tj. postup
zaměstnanců podatelen
a
všech ostatních zaměstnanců
orgánů Finanční správy ČR (dále jen "
zaměstnanců
") při přijímání datových zpráv doručených na e-mailové adresy orgánů Finanční správy ČR (zejména adresy e-mailových podatelen: podatelna@fs.gov.cz nebo podatelnaxxxx@fs.gov.cz) a služební e-mailové adresy zaměstnanců orgánů Finanční správy ČR.
V případě nevyžádané pošty a nezpracovatelných či antivirovým programem odstraněných příloh se postupuje dle čl. 8 odst. 4 a 5 spisového řádu.
II. Metodické řešení
A. Postupy podatelny:
1. Podatelna datovou zprávu přijatou do e-mailové schránky podatelny zaeviduje (jako došlý dokument).
Dále podatelna postupuje dle níže uvedeného postupu.
2. Podatelna bez zbytečného odkladu, zpravidla nejpozději v první pracovní den, který bezprostředně následuje po dni doručení, zašle do e-mailové schránky odesílatele potvrzení o přijetí zprávy, tj. uplatní funkci poštovního klienta "Odpovědět" (funkce "RE"). V textu odpovědi ponechá došlý text datové zprávy a do odpovědi uvede tento text:
Vaše datová zpráva byla dne DD. MM. RRRR v HH:MM [tj. uvedení data a přesného času doručení] doručena do e-mailové schránky [zde uvedení názvu orgánu finanční správy, popř. též územního pracovitě a adresy e-mailové schránky, např.: Finančního úřadu pro hlavní město Prahu - Územního pracoviště pro Prahu 1: podatelna2001@fs.gov.cz.].
Tato informace je pouze potvrzením o doručení Vaší datové zprávy do uvedené e-mailové schránky. Nejde o potvrzení ani vyhodnocení toho, zda Vámi zaslaná datová zpráva je či není účinným podáním (Vaše datová zpráva může být účinným podáním pouze při splnění zákonných podmínek, více informací naleznete zde: https://financnisprava.gov.cz/cs/informace-podle-zakona-c-106-1999-sb/postup-pri-vyrizovani-podani).
Pokud Vaše datová zpráva obsahuje obecný dotaz
(například na úřední hodiny, kontakty či si chcete domluvit návštěvu na našem úřadu), je tato forma podání dostatečná.
Pokud však činíte formální podání při správě daní, či podání v obecném správním řízení, musí být Vaše zpráva autorizována (podepsána):
-
uznávaným elektronickým podpisem
(pokud byla Vaše e-mailová zpráva opatřena elektronickým podpisem, nebylo možné automaticky ověřit jeho platnost, platnost použitého elektronického podpisu bude ověřena ručně), nebo
-
do 5 dnů
, resp. v zákonné lhůtě ode dne, kdy došla výše uvedenému správnímu orgánu,
potvrzena v listinné formě s vlastnoručním podpisem, či elektronicky např. prostřednictvím datové schránky nebo daňové informační schránky, nebo ústně do protokolu -
to platí pro případy, kdy to není zákonem vyloučeno
.
K zasílání elektronických podání Vám
doporučujeme využívat aplikaci "Elektronická podání pro finanční správu"
(dále jen "
aplikace EPO
")
nebo aplikaci Online finanční úřad
, oboje dostupné na
www.mojedane.cz
.
E-mailem
bohužel
nelze učinit podání podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů,
s výjimkou přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů a žádosti o zrušení registrace
, ani podání podle zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní
a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Pokud podáváte žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
, ve znění pozdějších předpisů, jsou jejími povinnými náležitostmi mimo jiné:
-
je-li žadatelem fyzická osoba:
jméno, příjmení, datum narození, adresa místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresa bydliště a adresa pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště;
-
je-li žadatelem právnická osoba:
název, identifikační číslo osoby, adresa sídla a adresa pro doručování, liší-li se od adresy sídla.
K odpovědi nakonec podatelna připojí automatický podpis podatelny.
Pokud byla datová zpráva obsahující podání původně zaslána na konkrétní adresu zaměstnance
(který jí na podatelnu přeposlal),
připojí podatelna k výše uvedenému textu následující text:
E-mailové adresy konkrétních zaměstnanců nejsou určeny pro příjem datových zpráv obsahujících podání.
Možná individualizace výše uvedených textů
- v případě, že je podatelna již při přijetí e-mailu schopna vyhodnotit povahu úkonu podatele nebo jeho případnou neúčinnost a tedy poučit podatele konkrétněji, případně zároveň odpovědět1), není vyloučeno, aby zaslala podateli odlišný text, který bude přizpůsobený povaze konkrétního úkonu. Vždy však musí uvést přinejmenším tento text:
Vaše datová zpráva byla dne DD. MM. RRRR v HH:MM [tj. uvedení data a přesného času doručení] doručena do e-mailové schránky [zde uvedení názvu orgánu finanční správy, popř. též územního pracovitě a adresy e-mailové schránky, např.: Finančního úřadu pro hlavní město Prahu - Územního pracoviště pro Prahu 1: podatelna2001@fs.gov.cz.].
Pokud bude podání následně vyhodnoceno jako neúčinné
a podatel nebyl o této skutečnosti vyrozuměn v rámci textu e-mailu potvrzujícího přijetí datové zprávy, je žádoucí, aby příslušná úřední osoba podatele na tuto skutečnost neformálně upozornila. O tom pořídí úřední záznam.
B. Postupy v případě zprávy přijaté do e-mailové schránky konkrétního zaměstnance, jejímž obsahem je podání:
Každý zaměstnanec
bez zbytečného prodlení2) předá zprávu obsahující podání, přijatou do své e-mailové schránky, podatelně za použití funkce poštovního klienta "Předat dál" (funkce "FW"). Jedná-li se o datovou zprávu opatřenou elektronickým podpisem3), je nutné takovou datovou zprávu předat dál v původní podobě jako přílohu přeposílaného e-mailu. K tomu je možné využít mj. funkci poštovního klienta "Předat dál jako přílohu" pod tlačítkem "Další akce odpovědi".
Podatelna
postupuje podle bodu
A. Postupy podatelny
(výše), tj. e-mailovou zprávu zaeviduje (jako došlý dokument) a zašle odesílateli potvrzení o přijetí zprávy.
Za den, kdy bylo učiněno podání ve smyslu § 73 daňového řádu, je v případě doručení datové zprávy, obsahující podání do e-mailové schránky konkrétního zaměstnance, považován až ten den, kdy je zpráva obsahující podání předána do e-mailové schránky podatelny, a to s přihlédnutím k tomu, že e-mailová schránka konkrétního zaměstnance není elektronickou adresou podatelny správce daně ve smyslu § 56 odst. 1 písm. b) daňového řádu. Proto i případnou lhůtu k vyřízení takového podání je nutno počítat až ode dne, kdy bylo toto podání, resp. zpráva jej obsahující, předána do e-mailové schránky podatelny.
Zpráva potvrzující doručení na adresu elektronické pošty (e-mailová schránka podatelny) se zasílá na e-mailovou adresu, ze které byla zpráva odeslána, a to zpravidla nejpozději v první pracovní den, který bezprostředně následuje po dni doručení4) do e-mailové schránky podatelny (viz výše). Pokud tedy odesílatel neobdrží v relevantním čase potvrzení o doručení a nevyvine žádnou aktivitu, aby si informaci o doručení ověřil jinak, nemůže následně efektivně ani namítat nečinnost správce daně, ani rozporovat případné nedodržení lhůty stanovené pro učinění podání.
III. Zrušovací ustanovení
Tímto metodickým pokynem se zrušuje Metodický pokyn k postupu dle čl. 8 odst. 8 Spisového řádu Finanční správy České republiky - Zpracovávání a potvrzování došlých e-mailových zpráv č. j. 16640/22/7700-10123-010450 ze dne 22. 3. 2022.
                                                    I-------------------------------I
                                                    I     Elektronicky podepsáno    I
                                                    I           05.06.2025          I 
                                                    I       Mgr. Ladislav Henáč     I
                                                    I         ředitel sekce         I
                                                    I-------------------------------I 
Na vědomí
Odbor 18 - Nepřímé a majetkové daně Ministerstva financí
Odbor 32 - Daňová legislativa Ministerstva financí
Odbor 39 - Správní činnosti Ministerstva financí
Generální ředitelství cel
Sekce metodiky daní Generálního finančního ředitelství
Sekce kontroly a analýzy rizik Generálního finančního ředitelství
Sekce personální Generálního finančního ředitelství
Sekce řízení úřadu Generálního finančního ředitelství
Sekce ekonomiky Generálního finančního ředitelství
Sekce informatiky Generálního finančního ředitelství
Odbor evidence a vymáhání daní Generálního finančního ředitelství
Odbor dotací a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Odbor majetkových daní, oceňování a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Oddělení náhrad škod Generálního finančního ředitelství
Oddělení právně-analytické Generálního finančního ředitelství
1) Např. v případě dotazů organizačně provozního charakteru, zejména na úřední hodiny, adresu finančního úřadu apod.
2) Za zbytečné prodlení není možné považovat skutečnost, že zaměstnanec, do jehož e-mailové schránky bylo podání doručeno, čerpá dovolenou, je v pracovní neschopnosti, nebo z jakéhokoli jiného obdobného ospravedlnitelného důvodu nemá přístup ke své e-mailové schránce. Na uvedené nemá vliv ani skutečnost, že zaměstnanec disponuje vzdáleným přístupem OWA, OMA nebo VPN.
3) Vyjma prostého elektronického podpisu (např. uvedení jména na konci e-mailu).
4) Podrobnosti jsou uvedeny v dokumentu nazvaném "Informační povinnost ...", zveřejněném na úředních deskách jednotlivých orgánů Finanční správy ČR na https://financnisprava.gov.cz/cs/financni-sprava/financni-sprava-cr/organizacni-struktura/organy-financni-spravy/uzemni-pracoviste/uredni-desky.