Elektronická komunikace

  • Článek
Digitalizace služeb orgánů veřejné moci slaví v Česku pět let od přijetí „digitální ústavy“. Přestože zákon o právu na digitální služby měl ambici radikálně proměnit komunikaci občanů a firem se státem, realita za očekáváním stále zaostává. Plně digitalizovaných služeb je zatím pouze necelá čtvrtina. Hlavní překážky dalšího rozšiřování digitálních služeb státní správy představují resortismus, ne zcela vroucí přístup některých úřadů i nedostatečné prostředky v rozpočtech. Na druhou stranu, uživatelé mají už dnes k dispozici mnoho možností elektronické komunikace – od datových schránek přes portály až po Czech POINT.
  • Článek
Další díl článku z cyklu plných mocí vymezuje způsoby, kterými lze učinit plnou moc vůči správci daně. Nejdříve článek pojednává o způsobech činění podání dle § 71 zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „daňový řád “). Poté se článek zaměřuje na specifické způsoby činění plných mocí a v této souvislosti se zabývá také judikaturou Nejvyššího správního soudu, která způsoby činění plné moci při správě daní liberalizovala. Následně se tento článek zabývá formálními požadavky na podpis plné moci při správě daní.
Pořád přepisujete doklady ručně a večer doháníte, co jste přes den nestihli? Nejste v tom sami. Podle dat AMSP ČR zůstává více než 60 % účetních u tradičních metod. Zamyslete se ale nad tím, zda vám mezitím neujíždí vlak a neobíráte se zbytečně o čas.
  • Článek
Klíčovým předpisem, který umožňuje dosažení plné digitalizace, je evropské nařízení eIDAS (zkratka anglického electronic identification and signatures). Na jaře roku 2024 došlo k jeho aktualizaci a rozšíření, které přineslo i několik zásadních změn a zajímavých novinek. Popíši je stručně v následujícím textu.
  • Článek
Umělá inteligence neboli AI z anglického Artificiall Intelligence, je fenoménem několika posledních let a vkrádá se tedy i úvaha, jaký bude mít její existence a neskutečně rychlý rozvoj dopad do některých oborů lidské činnosti. Výjimkou nejsou ani prognózy předpovídající úplný zánik některých profesí, mezi nejohroženějšími jsou uváděni často také účetní. Na obrázku níže vidíte srovnání rizika ztráty pracovního místa dle profesí, hlavní účetní a auditoři (vysoké riziko), dále standardní účetní (bezprostředně hrozící riziko) a pro porovnání právníci (nízká míra rizika): Zdroj: Will robots take my job, online https://willrobotstakemyjob.com/#google_vignette
Zveme vás na bezplatný webinář, na kterém si ukážeme tipy, jak si zefektivnit práci nejenom s fakturami a účtenkami, ale také jak zefektivnit předávání daňových dokladů. Dalším velkým tématem bude elektronická archivace dat a nakonec zkusíme najít limity a identifikovat oblasti, se kterými ani umělá inteligence nedokáže pomoct.
Od 1. ledna 2025 dochází k významné změně v oblasti pojistného na sociální zabezpečení pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Pokud máte zpřístupněnou datovou schránku, která vám byla zřízena ze zákona, musíte veškerá podání a úkony, k nimž je předepsán tiskopis, provádět výhradně elektronicky.
Na palubě botelu Marina se letos uskutečnilo tradiční autorské setkání. S heslem "S námi jste na stejné lodi" jsme připravili večer plný inspirace a inovací, který oslovil všechny přítomné autory.
Tak jako o každé technologické novince, i kolem online podpisů koluje ve společnosti řada mýtů. Zatímco některé jsou neškodné a úsměvné, jiné v Češích vzbuzují zbytečné obavy. Společnost ezConvey, provozující podpisovou aplikaci Podpisovna, vybrala z hromady mýtů největší tři, které lidé často zmiňují na sociálních sítích i při debatách se známými.
Pronajmutí bytu, nástup do zaměstnání či objednávání zboží a služeb. Víte, že ani v jedné z těchto situací se nemusíte kvůli podpisu potkat osobně s protistranou nebo ztrácet čas na poště? Stačí doma sednout na gauč, spustit aplikaci na online podepisování a podepsat dokument bezpečně na dálku.
  • Článek
V současném stadiu digitalizace společnosti není pochyb o tom, že se v praxi stále častěji budeme setkávat s uplatněním plných mocí v elektronické formě. Jaké jsou vlastně možnosti, případně úskalí digitální plné moci? Principiálně existují dvě různé situace, buď je plná moc již zpočátku vyhotovena elektronicky (digitální plná moc) anebo je do této podoby převedena z formy listinné (digitalizovaná plná moc).
Asi všichni vnímáme, jak důležité je v dnešní době neusnout na vavřínech a získávat informace o nových technologiích, jako je bezpochyby umělá inteligence. To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli se společností Redque uspořádat webinář na téma digitalizace v účetnictví. Na webináři jsme také rozebrali jak s digitalizací začít a jestli opravdu AI nahradí účetní (a další profese), jak mnohdy slýcháme v médiích. Probrali jsme také životní cyklus dokladu, zjednodušení práce pro účetní díky AI, archivaci dokladů, časová razítka a mnoho dalšího. Přihlaste se nebo se zaregistrujte a pusťte si záznam webináře zdarma!
  • Článek
EU AI Akt byl zveřejněn v Úředním věstníku jako nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1689 dne 12. 7. 2024 a začne platit 20 dní po tomto zveřejnění. Má za cíl zajistit bezpečnost a transparentnost AI systémů, které budou uváděny na trh EU, a zároveň podpořit inovace a investice v této oblasti. Nařízení stanovuje přísná pravidla pro vysoce rizikové AI systémy a zakazuje určité praktiky, které jsou v rozporu s hodnotami EU. Akt se vztahuje na všechny poskytovatele AI systémů, bez ohledu na jejich sídlo, pokud jejich systémy působí v EU. Firmy, ale i úřady pak budou mít dva roky na přípravu, než nařízení začne být přímo závazné v plném rozsahu. Některé oblasti AI ovšem budou vymahatelné i dříve, např.: zákazy se uplatní 6 měsíců po vstupu v platnost, kodexy praxe 9 měsíců, obecná pravidla 12 měsíců a povinnosti pro vysoce rizikové systémy 36 měsíců po vstupu v platnost.
V posledních letech se moderní technologie společně s pojmem “umělá inteligence” dostaly i do velmi konzervativního oboru, jakým účetnictví bezesporu je. Některým efektivně slouží, jiní se jich stále bojí... faktem ale je, že se neodmyslitelně stávají součástí našich životů, a kdo bude chtít zůstat konkurenceschopný, bude muset začít inovovat své procesy. Abychom to ale uvedli na pravou míru a trochu vás uklidnili, nikdo se vás nesnaží nahradit, ale vaši práci zefektivnit. V rámci implementací různých aplikací a nástrojů se nezbavujete rozhodovacích kompetencí, které jsou pro vedení účetnictví zásadní, ale zefektivňujete si přípravu podkladů k těmto aktivitám.
V předchozím článku jsme se zaměřili na význam digitalizace účetnictví a výhody moderních technologií, jako je umělá inteligence, které přinášejí vyšší efektivitu a přesnost při přebírání účetních dokladů. Představili jsme aplikaci Alice od firmy Redque, která díky vlastní AI technologii umožňuje rychlé a flexibilní zpracování různých typů dokumentů, a také jsme probrali různé způsoby, jakými lze doklady předávat online, což šetří čas a usnadňuje práci účetním. Plynule na to navážeme a dnes si povíme o tom, co následuje, když vám klient (nebo kolega) předá doklady online formou.
Není tajemstvím, že umělá inteligence (AI) začíná hrát důležitou roli v mnoha odvětvích včetně účetnictví. Přestože někteří mohou mít obavy z možné náhrady lidské práce, realita je jiná. V našem nedávném podcastu, který připravil Ing. Jaroslav Ždímal z Redque s.r.o., jsme se podrobněji zaměřili na to, jak AI mění účetní praxi – a to ke spokojenosti účetních.
  • Článek
Digitalizace účetnictví je nevyhnutelná. Budoucnost účetnictví není v papírové formě a již dnes plno firem využívá zcela digitální řešení. Každá změna s sebou nese obavy. Ta digitální se dotýká většinou každého zaměstnance, který musí upravit své rutinní činnosti. Na začátku digitalizace jsou tak důležité nejen výběrové řízení na dodavatele, zabezpečení dat a vhodné programy, ale také komunikace a zapojení celého týmu do samotné implementace. Naslouchat a zodpovídat všechny dotazy je nutné pro hladký průběh i otevřenost týmu ke změně, novým nástrojům a jejich přijetí za vlastní. Díky urychlení procesů dostává vedení společnosti přístup k datům, které jim pomáhají rychleji reagovat na vývoj a trendy jejich podnikání. Mohou tak činit rozhodnutí ve velmi krátkém čase a s relevantními daty. Mění se také účetní profese, která již neodpovídá představě široké veřejnosti. Získává tak opět prestiž, kterou si bezesporu zaslouží.
Srdečně vás zveme na konferenci pořádanou Komorou daňových poradců s názvem „Umělá inteligence v daňovém poradenství“. Tahle unikátní akce, která se bude konat 8. října 2024, vám poskytne nepostradatelnou odbornou podporu při výkonu profese daňového poradce a zprostředkuje vám přehled o nejnovějších technologických produktech včetně využití umělé inteligence.
Je vaše účetnictví stále papírové? Právě nastává nejvyšší čas poohlédnout se po možnostech přechodu na jeho digitální formu! Transformace papírového účetnictví na elektronické je vhodná k prvnímu dni nového účetního období, takže máte celé léto a podzim na to zvážit všechny možnosti – následující informace vám mohou pomoci se lépe zorientovat.