Majetek dlouhodobý hmotný
Může si nezisková organizace, zapsaný spolek, zvýšit ve směrnici hranici pro drobný dlouhodobý majetek na 80 000 Kč a pořízený majetek tak účtovat přímo do nákladů?
OSVČ provozuje svojí ekonomickou činnost (ubytování, stravování) v pronajaté budově. Na přelomu roku 2024/2025 začal budovat na pronajatém objektu FVE systém 33,3kWp s akumulací, který je z části dotovaný z NZÚ – investiční dotace. Investice byla ukončena a uvedena do provozu 10/2025. V roce 2024 uzavřel nájemce s pronajímatelem smlouvu o smlouvě budoucí ohledně souhlasu se stavbou FVE a o odpisování TZ pronajatého majetku. Dle tehdejší legislativy měla být FVE rozdělena na stavební část = TZ budovy se souhlasem pronajímatele a funkční část = soubor hmotných movitých věcí výhradně v majetku nájemce (panely, střídače atd). Od té doby však došlo ke změně legislativy. Jak nyní FVE správně zařadit? Pronajímatel je soukromá osoba a budovu ubytovacího a stravovacího zařízení nikdy neodpisoval. K celkové investici 1,3 mil. mi byl dodán rozpad položek na: cca 850 000 Kč montážní a instalační práce, 185 000 Kč panely, 95 000 Kč baterie, 50 000 + 50 000 Kč rozvaděče, 65 000 Kč střídač a pak drobnější položky jako revize kabeláž stop tlačítko hliníková konstrukce na střeše. FVE slouží výhradně pro potřeby napájení el. energie provozu budovy. Musím vše zařadit jako stavbu nebo technické zhodnocení v hodnotě 1,3 mil. a odpisovat v 6. odpisové skupině 50 let, když jsou panely připevněny na hliníkové konstrukci ke střeše a slouží výhradně pro napájení budovy? Nebo mohu rozdělit na stavební část (850 000 montážní a instalační práce + 1 967 Kč hliníková konstrukce) a zbytek odpisovat jako technologickou část – soubor movitých věcí v 2. nebo 3. odpisové skupině? Také mě zaráží, že položka montáže a instalace včetně technického dozoru je nejvyšší položkou rozpadu a nejsem si jistá, zda ji mám považovat za stavební část. Dotace je mi jasná, tu v případě dvou karet majetku ponížím poměrnou částí hodnotu majetku.
Podnikatel vedoucí daňovou evidenci se v roce 2025 stal plátcem DPH. V prvním daňovém přiznání k DPH uplatnil nárok na odpočet daně podle § 79 ZDPH. Jednalo se o zásoby zboží a vybavení provozovny (nejedná se o dlouhodobý majetek), které byly převážně pořízeny a zaplaceny v závěru roku 2024 a k datu registrace jsou obchodním majetkem plátce.
Jakým způsobem bude v daňové evidenci promítnuta částka DPH, která je uvedena na ř. 45 DAP DPH? Za rok 2025 podnikatel zvýší o tuto částku základ daně z příjmů (řádek 105 DAP) nebo musí podat dodatečné přiznání na dani z příjmů a snížit výdaje za rok 2024 (kdy DPH bylo součástí zdanitelných výdajů podnikatele jako neplátce)?
Organizační složka zahraničního subjektu, výrobní prostory máme v nájmu. Rozbil se kompresor a pronajímatel pořídil nový za cca 200 000 Kč. Dohodl se s naším ředitelem, že se o náklady podělíme a půlku z celkové hodnoty kompresoru nám přefakturuje. Je možné dát si tu polovinu kompresoru do firemního majetku?
Do jaké odpisové skupiny prosím patří lešení na stavbu nad 80 000 Kč? A pokud je pořízené v roce 2025 a v tomto roce také vznikla společnost, je nárok na daňový odpis pouze 50 %? Zbylých 50 % tedy nedaňově?
Do jaké odpisové skupiny patří hybridní energetický systém HES 27 kwh? Obsahuje mj. střídač, inventor i baterii, jedná se o FVE používanou po 1. 8. 2025. A je možné si nakoupit panely na FVE do zásoby, jako náhradní, pro případ výměny panelů na stávající FVE a ponechat je na investicích (začít je odpisovat, až dojde k jejich výměně) a popř. uplatnit DPH?
Společnost s r. o. koupila automobil za 500 000 Kč, k němu na téže faktuře je za 12 000 Kč prodloužená záruka. Vstupuje prodloužená záruka do PC automobilu?
Společnost A (dcera), kterou stoprocentně vlastí společnost B (matka) nakoupí podílové listy a jiné cenné papíry . Není žádné spojení s matkou při realizaci nákupu. Cenné papíry chce společnost A držet 5 a více let. Účelem této ivestice je jen zhodnocení finančních prostředků společnosti A. Na jaký účet účtovat pořízení. A budou se cenné papíry přeceňovat k 31. 12.?
- Článek
Odpisy hmotného majetku zařazeného do 6. odpisové skupiny představují důležitý aspekt účetnictví a daňového plánování pro podnikatele. Tato skupina zahrnuje specifické typy majetku, které mají svá vlastní pravidla a postupy pro odpisování. Správné uplatnění odpisů může výrazně ovlivnit finanční výsledky firmy a optimalizaci daňové povinnosti. Zjistěte, jak správně zařadit a odpisovat hmotný majetek v 6. odpisové skupině a jaké výhody to přináší pro vaše podnikání.
Firma zakoupila pozemek v roce 2017, v roce 2025 nám byl vyměřen poplatek za odvod ze ZPF ve výši 600 000 Kč. Na něm nebude realizována žádná stavba, bude používán pouze pro nezemědělské účely. Můžeme poplatek za odvod ze ZPF dát celý do nákladů nebo vstoupí do pořizovací hodnoty pozemku účtu 031?
Na novou stavbu jsme zakoupili sestavu 20 ks kancelářských kontejnerů a 3 sanitárních kontejnerů včetně venkovního schodiště a podest včetně montáže. Dále jsme pořídili 3 nádrže na splaškovou vodu. Sestava je volně položená na betonové ploše. Po skončení stavby cca za tři roky bude část kontejnerů odprodána a část převedena na jiné stavby. Měly bychom zařadit celou sestavu do majetku jako celek, nebo můžeme zařadit zvlášť jednotlivé kontejnery, zvlášť schodiště, podesty, nádrže – dle stavbyvedoucího je možné je použít k libovolným kontejnerům i k těm, které máme již v majetku.
Existuje spojitost v rámci pořizování dlouhodobého hmotného majetku – nemovitosti mezi kolaudací tohoto majetku a jeho účetním zařazením? Je možné takovýto majetek zařadit na účet hmotného majetku ještě před jeho kolaudací? Jedná se o stavbu rodinného domu, který bude ze 100 % sloužit pro potřeby podnikání (kanceláře, krátkodobé ubytování pro zaměstnance apod.). Samotný dům lze fakticky užívat, nicméně kvůli nedokončeným venkovním úpravám zatím není zkolaudovaný.
Společnost s r. o. má přislíbenou dotaci na 1, zateplení objektu, 2, FVE na střeše, a 3, na tepelné čerpadlo se zásobníkem na ohřev vody. Podmínkou vyplacení dotace je kolaudace. Ve stavebním povolení jsou vyjmenovány všechny tyto investice. FVE byla ale už zprovozněna v roce 2024, a již koncem roku 2024 začala vyrábět elektřinu. Paragraf 30b ZDP byl již zrušen, a od 8/2025 je účinný nový zákon. Mám FVE zařadit na karty již v 8/2025 a začít odpisovat, nebo mám čekat na kolaudaci, která bude asi až 1/2026? A jak je to s tím tepelným čerpadlem, které bylo nainstalováno v 10/2025, a již funguje? Revizi a všechno již má. Mám také čekat až na kolaudaci nebo mám zařadit hned?
Jak zařadit skladovací kontejner za 100 000 Kč? Je z kovu, rozměry 430 × 210 × 232 cm. Bude volně položený na zemi uvnitř skladu a budou se v něm skladovat jen barvy a nebezpečné látky. Váhám mezi 2. a 3. odpisovou skupinou.
Jak postupovat v případě, kdy společnost s. r. o. na účtu 042 „střádá“ částky například za projektovou studii na realizaci stavby domu, ve výši např. 200 000 Kč, tedy náklady přesahují hraniční částku pro začátek odpisování 80 000 Kč Z nějakého důvodu se rozhodne, že projekt realizovat nebude a celou tuto „akci“ zruší. Nicméně mnoho nákladů s tím spojených již vzniklo. Co tedy se zůstatky na účtu 042? Odúčtují se rovnou do nákladů? A v jakém okamžiku? Na základě čeho? Co když částky jsou nashromážděné za více ročních období? Například rok 2022,2023, 2024 a v roce 2025 se rozhodne, že projekt realizovate nebude? V jakém roce a jak je odúčtuje? Musí podávat za předchozí roky dodatečné daňové přiznání?
Právnická osoba (s. r. o.) se zabývá pronájem kopírovacích strojů do kanceláří. Zákazník si vybere konkrétní zařízení, společnost ho koupí a následně na základě nájemní smlouvy pronajme na určitou dobu (2-4 roky). Po ukončení nájemní smlouvy si ve většině případů nájemce zařízení odkupuje za 1 000 Kč. Hodnota zařízení je do 80 000 Kč nebo i výjimečně nad 80 000 Kč, což jsou limity, které má společnost nastaveny pro zařazení do dlouhodobého majetku. Bude společnost uvedená zařízení účtovat do drobného dlouhodobého hmotného majetku (do 80 000 Kč), resp. do dlouhodobého hmotného majetku (nad 80 000 Kč) a po zvolenou dobu odpisovat? A bude se z pohledu ZDP jednat o dlouhodobý majetek s daňovými odpisy, případně s daňovými odpisy shodnými s odpisy drobného majetku?
Je možné odpisovým plánem u společnosti stanovit daňové odpisy na 60 měsíců, což u majetku zařazeného do užívání v pátém měsíci znamená, že bude odpisován 60 měsíců, tj. časově 6 let. První rok odpis za měsíců v daňovém přiznání, druhý až pátý rok – vždy 12 měsíců. Šestý rok odpis 5 měsíců. Ve společnosti by tak platilo, že daňové a účetní odpisy se rovnají. Podle výpočtů jsou první roky, při použití měsíčního odpisování u zařazeného majetku v průběhu roku, daňové odpisy nižší než je maximum v zákoně o daních z příjmů – další roky se poměr vyrovnává a poslední rok jsou pak měsíční odpisy vyšší než použité roční, ale celková suma odpisů je stejná – jen každý rok vzniká při použití měsíčních a odpisů a ročních rozdíl. První roky asi není problém, ale co poslední roky – může správce daně doměřit daň, když při kontrole použije roční odpisy, které jsou poslední a předposlední rok nižší, než měsíční odpisy stanovené odpisovým plánem. Může společnost reagovat tak, že podává za předchozí období dodatečná přiznání a bude tak kompenzovat toto doměření daně? Je možné takto stanovit odpisování na měsíce u rovnoměrného i zrychleného odpisování – u zrychleného odpisování vznikají větší rozdíly při použití 60 měsíců vers. pět let – pokud je majetek pořízen v prosinci je fakticky ve druhé odpisové skupině odpisován 49 měsíců.
Klient vlastní nebytovou nemovitost s číslem popisným, kterou odpisuje. Část této nemovitosti v roce 2025 přestavěl na bytové jednotky. Přestavěné části bylo přiděleno samostatné číslo popisné a byla zapsána do katastru nemovitostí jako samostatná stavba. Jaký je postup v účetnictví, pokud by chtěl tuto novou část vést jako samostatný dlouhodobý majetek? Lze ponížit zůstatkovou cenu původní nemovitosti poměrem plochy a tuto část zůstatkové ceny zaúčtovat jako pořizovací cenu nové části?
Jse, podnikatel, fyzická osoba, plátce DPH, a koupím vozidlo za účelem dalšího prodeje v roce 2024 a v roce 2025 se rozhodnu, že ho budu používat jako dlouhodobý hmotný majetek. Jaké to má daňové dopady z pohledu DPH a daně z příjmů?
OSVČ, plátce DPH, vedoucí daňovou evidenci, je v dlouhodobé pracovní neschopnosti. Pobírá nemocenské dávky, činnost nevykonává a už ani vykonávat nebude ani po ukončení pracovní neschopnosti. V majetku má vůz pořízený v r. 2018. Nebyla nárokována DPH, odpisy přerušeny, zůstatková cena 79 000 Kč). Může vůz vyřadit z obchodního majetku a následně hned prodat? Jaký to pro něj bude mít daňový dopad? Bude muset zdanit příjem z prodeje vozu?