Opravný daňový doklad
Společnost s r. o., plátce DPH, omylem vystavila v 9/2025 daňový doklad za služby. Služby nakonec nebyly poskytnuty, doklad v účetnictví zůstal a byl zpracován, tj. byla odvedena DPH. Nyní potřebuji tuto chybu napravit. Jak postupovat, aby nebylo třeba vystavovat dodatečné přiznání k DPH?
Náš dodavatel v 6/2025 vyfakturoval materiál a protože materiál nebyl zcela v pořádku, tak po reklamaci vystavil v 7/2025 opravný daňový doklad na poměrnou část materiálu. Na opravném daňovém dokladu ovšem neuvedl datum jeho splatnosti. Podle jeho tvrzení není datum splatnosti povinnou náležitostí opravného dokladu. I po urgencích není možné z dodavatele dostat dlužnou částku z dobropisu k úhradě. Nyní nám tedy dodavatel od 23. 7. 2025 dluží 20 000 Kč. DPH z opravného daňového dokladu jsme si v 7/2025 uplatnili. Znamená to, že pokud nám dodavatel neuhradí dobropis do šesti měsíců, tak budeme muset DPH z neuhrazeného dobropisu po 6 měsících vracet? Ručíme nějak za dodavatele z jeho neuhrazeného opravného dokladu?
Jak zaúčtovat vystavený opravný daňový doklad k faktuře z minulého roku? Sníží se v aktuálním roce výnosy nebo budou nedaňové?
- Článek
Důvodem oprav DPH nejsou zpravidla jejich chyby, ale především široké pojetí oprav na poli DPH, ačkoli u nich jde věcně spíše jen o úpravu výše daně třeba kvůli dodatečné slevě z ceny nebo při vrácení části dodaného zboží. U těchto oprav DPH se vžilo slangové označení z „obchodních důvodů“, pro odlišení od oprav kvůli chybám nebo při nezaplacení ceny dlužníkem, přičemž od počátku roku došlo k významným změnám oprav DPH z „obchodních důvodů“.
Klient přijal doklad za pohonné hmoty nad 10.000 bez patřičných náležitostí (bez odběratele). Lze tento doklad zaúčtovat jako náklad firmy? (Je uhrazen z firemního účtu, firma vlastní firemní vozidla).
Jsme plátci DPH, obdrželi jsme fakturu od firmy Google na nákup elektroniky. Na faktuře je dodavatel z Irska, s irským DIČ, uvedeno je naše české DIČ, cena je v CZK s vyčíslenou českou DPH 21 %. Jak, prosím, správně postupovat při zaúčtování a nárokování DPH, na jaké řádky patří v DPH přiznání? Zaplatili jsme plnou cenu včetně DPH.
V roce 2023 a 2024 jsme vystavili faktury na zahraničního zákazníka, který se nyní ozval, že potřebuje, aby tyto doklady měli v položce faktury odběratele jiný název, než co byl na fakturách let 2023, 2024. Jak bychom nyní měli postupovat? Lze to změnit?
Jaký kurz se použije u vystaveného opravného daňového dokladu v cizí měně? Bude to kurz použitý u původního daňového dokladu?
Podnikatel koupil v roce 2021 auto, kde nárokoval celé DPH 100%. V roce 2022-2024 upravil poměrný koeficient na 80% a vždy v posledním daňovém přiznání k DPH na ř.45 snížil původně uplatněný odpočet poměrnou částí. ... Nyní roce 2025 chce odstoupit od smlouvy, protože auto je značně poruchové a závada nelze odstranit. Jak by se to projevilo v přiznání k DPH, pokud by se tak stalo.... A zda by musel vrátit celé DPH nebo zda by bylo kráceno na 80% a na které řádku v DPH by se to zohlednilo...
Společnost donesla doklad k přijaté platbě a fakturu-daňový doklad, obojí byly vystaveny na cizí osobu (známého jednatele společnosti), který převzal zboží. Doklad k přijaté platbě je na částku menší než 10 000 Kč, faktura je vyšší 10 000 Kč. Chápu, že firma nemůže nárokovat částku DPH, ale, možná, si může celou částku dát do nákladů? Předmětem faktury je stavební materiál. Na faktuře je uvedené jméno známého jednatele společnosti. Ten známý je nepodnikající fyzická osoba.
Prosím o vysvětlení textu v § 42 odst. 8 zákona o DPH - kdy nelze provést opravu základu daně. Chápu lhůtu tří let pro vystavení opravného daňového dokladu, nerozumím ale lhůtě 7 let. Připadá mi, že se lhůty vylučují. Prosím o uvedení příkladů, ze kterých by to bylo jasné.
Uplatňuje se ručení za DPH i v případě dobropisů odběratelům např. přeplatku záloh? Mělo by dojít v tomto případě ke kontrole spolehlivosti plátce před platbou?
- Článek
Povinnost tvrdit a prokazovat skutečnosti, které opodstatňují opravu výše daně, má osoba, která vystavila doklad, na němž je uvedena daň v opravené výši.
Společnost (mj. zabývající se výrobou a prodejem vody) fakturovala svému obchodnímu partnerovi za srážkovou vodu v posledních třech zúčtovacích obdobích z chybně uvedené celkové plochy (cca z 2 krát větší plochy a tím došlo k nadhodnocení výnosů). Společnosti se dohodly tuto chybu napravit. Na každé zúčtovací období bude vystaven opravný daňový doklad. U této komodity proběhla v minulých letech změna sazby DPH. Bude správná sazba DPH na opravném dokladu shodná s tou, která byla fakturována původně v daném období (tj. např.: za rok 2023 10%, za rok 2024 12%)? Pokud půjde o významnou částku, je správné opravný daňový doklad zaúčtovat souvztažně s jiným výsledkem hospodaření minulých let. Pokud by ale společnost vyhodnotila, že pro ni částka významná není, účtovala by ji jako „snížení výnosů“ v aktuálním účetním období. Jaký by byl dopad ohledně daně z příjmu PO? Výnosy byly v minulosti řádně zdaněné, byl by i tento „náklad“ (popř. snížení výnosu) daňově účinný?
Společnost zaslala zákazníkovi přes přepravní společnost zboží. Během přepravy došlo k poškození zboží, které přepravce uznal. Společnost tedy vyfakturuje škodu přepravci na zboží. Škoda není předmětem DPH, tzn. bude bez DPH. Co má společnost udělat s původní fakturou na dodání zboží zákazníkovi? Stornovat původní fakturu a podat dodatečné přiznání, nebo vystavit ke dni uznání škody přepravcem opravný daňový doklad na fakturované zboží zákazníkovi?
Společnost vystavila v roce 2024 opravný daňový doklad pro zvýšení ceny k plnění uskutečněnému v roce 2023. Jak prosím postupovat z hlediska daně z příjmů. Dohoda o ceně byla až v roce 2024. Bude částka nad původní částku příjmem roku 2024 nebo je potřeba podat dodatečné přiznání za rok 2023?
Jak je to od roku 2025 s možností vystavit opravný daňový doklad a nárokovat si DPH z nezaplacených pohledávek – je správné následující tvrzení, že je možné DPH uplatnit u těchto pohledávek? Jedná se mi o komplexní řešení nedobytných pohledávek. Neřeším odpis ani opravné položky k pohledávkám, jen návrat DPH z nezaplacené částky.
Faktury vystavené po 1. 1. 2025, jejichž hodnota včetně DPH nepřesahuje 10 000 Kč a zároveň odběratel nemá u společnosti celkové pohledávky vyšší než 20 000 Kč, pohledávka je po splatnosti delší než 30 dní. DPH je nárokováno u všech pohledávek vždy jednou za rok na konci účetního období, tj. v prosinci, nelze v jiném měsíci? Dodavatel musí prokázat, že dvakrát odeslal odběrateli upomínku.
Faktury, u kterých je odběratel v insolvenci a bylo zahájeno insolvenční řízení. DPH lze uplatnit z přihlášené pohledávky.
Faktury, u kterých je na odběratele vyhlášena k dané pohledávce exekuce. U nich lze DPH uplatnit v případě, že exekuce trvá alespoň 1 rok a nedošlo dosud k plnění a zároveň uplynuly 3 roky od původního zdaňovacího období pohledávky. Například u pohledávky z ledna 2025, která nebyla uhrazena, a na odběratele byla vyhlášena exekuce v důsledku této pohledávky, lze DPH nejdříve uplatnit v únoru 2028 za předpokladu, že běží již alespoň rok stále trvající exekuce.
Je účinně doručen ODD vystavený věřitelem [§ 46f odst. 1 písm. a) ZDPH] do datové schránky dlužníka (odběratele), který se nachází v insolvenčnim řízení? Nebo musi být ODD doručen insolvenčnímu správci do jeho datové schránky, aby si mohl věřitel snížit základ daně a daň?
Při vystavení souhrnného opravného daňového dokladu v cizí měně je možno použítí kurz platný první pracovní den kalendářního roku, ve kterém vznikl důvod opravy. Jedná se o kurz vyhlášený ČNB zveřejněný na jejich stránkách, nebo o kurz platný pro účetní jednotku pro tento den, např. pevný měsíční kurz?
Řešíte otázky DPH v případě, že na základě uplatněné reklamace dojde k vrácení části nebo celé dodávky zboží zpět dodavateli? Jaké následné kroky a opravy je povinen udělat dodavatel a jaké naopak druhá strana, tj. odběratel? Celým tímto procesem, jak z pohledu dodavatele, tak odběratele, vás provede náš chytrý checklist.