Výdaje
Máme zaměstnance na týdenní úvazek 10 hodin týdně (2 hodiny denně) a dále zaměstnance na DPP celkem 24 hodin měsíčně. Kdybychom chtěli těmto dvěma zaměstnancům zajistit stravování (dovoz jídla). U prvního zaměstnance není splněna podmínka 3 hodiny na směně, takže dojde k dodanění k hrubé mzdě (soc., zdrav. pojištění i daň ze zvýšené hrubé mzdy). Jak by to bylo u dohodáře? Nárok by měl pouze za den, kdy odpracuje 3 hodiny. Jeho hrubá mzda je 4.800,- Kč. Kdyby bylo např. neosvobozeno stravování ve výši 600 Kč za měsíc (neodpracuje 3 hodiny denně), tak jeho hrubá mzda bude 5 400 Kč a zaplatí pouze zvýšenou srážkovou daň, ale soc. a zdrav. pojištění neplatí, protože je pod limitem 11 499 Kč? Nebo ho musíme přihlásit k soc. a zdrav. poj. a z 600 Kč zaplatit pojištění? U zaměstnavatele by se jednalo o daňově uznatelný výdaj?
Italský občan postavil v ČR dům svépomocí v roce 2025, ve kterém následně bydlel, ale v tom samém roce ho prodal. Doklady k pořízení nedokáže vyčíslit, lze tedy pro zdanění použít odborný odhad vstupní ceny? Část peněz z prodeje však opět použil na výstavbu jiného dalšího domu pro vlastní bydlení.
Zbytek peněz z prodeje tedy bude muset zdanit a bude danit v tuzemsku?
Podnikatel, s.r.o., pracuje jako IT specialista. Sídlo podnikání má kanceláři, ale často pracuje i z bytu, kde bydlí.
Je možné vyčlenit v bytě, kde bydlí jednu místnost, kterou bude využívat pro podnikání? Může dát na nákladů část nájmu, případně energie?
V roce 2020 jsem koupila družstevní byt za 4 000 000 Kč. V roce 2023 byl po splacení celkové anuity převeden do osobního vlastnictví. Nyní bych ho chtěla v roce 2025 prodat. Mohu si v § 10 uplatnit jako výdaj pořizovací cenu družstevního bytu ve výši 4 00 000 Kč?
OSVČ vedoucí účetnictví má v majetku plně elektrický automobil. Nabíjení probíhá výhradně v soukromém domě podnikatele. Automobil se splácí úvěrem, není možné uplatnit paušální výdaj na PHM.
Jakým způsobem můžeme tedy uplatnit výdaje na PHM z nabíjení ?
Občan (soukromá osoba/nepodnikatel) sjednal, s investiční společností, zhodnocení vlastních finančních prostředků, formou termínovaného vkladu. Své vlastní finanční prostředky, v hodnotě 100.000 Kč, dle Smlouvy o TV řádně odeslal. Po sjednané době se mu nevrátily investované prostředky, ani jejich sjednané zhodnocení. Tuto svou pohledávku se rozhodl úplatně postoupit za 30.000 Kč. Jaké plynou občanovi daňové povinnosti, z titulu postoupení pohledávky?
Fyzická osoba podnikající, plátce DPH podniká v oboru izolací střech. Své příjmy rozděluje na manželku jako spolupracující osobu. Mají chatu, která je v SJM. Tuto chatu chtějí pronajímat krátkodobě (většinou na týden). Neposkytují žádné dodatečné služby jako úklid, povlečení atd.. (jen čistě pronájem s tím, že si musí nájemce vždy po sobě uklidit). Budou tyto příjmy z pronájmu chaty muset být zdaňovány v §7? Může tyto příjmy zdaňovat manželka, když je evidovaná jako spolupracující osoba? Manželka jiné příjmy nemá, než příjmy v §7 plynoucí ze spolupracující osoby manžela. Není ani plátce DPH. Pokud budou muset být příjmy zdaňované v §7, může manželka zřídit tedy živnostenské oprávnění a současně mít příjmy uváděné v příloze č. 1 v řádku 109 přiznání dani z příjmů fyzických osob (a současně k tomu řádek 110 výdaje spolupracující osoby) a při tom mít příjmy z pronájmu chaty (asi tedy ubytovací služby) uváděné v řádku 101 přílohy č. 1 přiznání k dani z příjmů fyzických osob a k tomu uplatnit paušální výdaje ve výši 60%? Nebo nemůže mít současně příjmy z §7 a část příjmů jako spolupracující osoba?
Právnická osoba vlastní nákladní automobil, havarijní i povinné ručení tohoto automobilu je z důvodu nižší ceny za bonusovost uzavřeno na soukromou osobu - jediného jednatele této právnické osoby.
Jsou pro s.r.o., která je tedy vlastníkem a provozovatelem vozidla, částky vyplacené jednateli za úhrady povinného a havarijního pojištění daňově uznatelným nákladem?
Obchodní zástupce kontaktuje nové zákazníky s cílem prodeje a umístění sortimentu na prodejní místo zákazníka. Jako podporu prodeje v případě větší objednávky zákazníka obdrží zákazník také od obchodního zástupce společnosti poukaz v max. hodnotě 500 Kč. Vše je na základě letáku s promoční akcí, kde je uvedeno, při nákupu zboží v takové a takové hodnotě bude poskytnut poukaz ve výši 500 Kč. Jedná se o daňově účinný náklad pro společnost, která poskytne takto přes letákovou akci poukaz jako podporu prodeje? Poukazy budou v hodnotě 500 Kč budou poukázkami na nákup v Lidlu nebo v Tescu, tzn. budou uplatněny mimo společnost, která takto přes letákovou akci tyto poukazy rozdá.
Máme smlouvu s poskytovatelem reklamy, kdy poskytovatel je povinen nám poskytnout reklamu na sportovních utkáních i v prostorách VIP salonku, kde bude také zajištěna reklama. Tyto prostory VIP budou pouze pro naši společnost za sezonu. Prostory VIP lze využít také jako prostory pro obchodní schůzky a setkání s obchodními partnery. Reklamní plnění se skládá z: a) zobrazení reklamního spotu objednavatele na obrazovkách ve VIP Silver v délce 20 vteřin – TV smyčka.. b) odměnu za členství objednavatele ve VIP Silver .. c) odměnu za cateringové služby .. d) odměnu za jedno parkovací místo v zóně VIP parking .. e) odměnu za 4 kusy permanentek v celkové ceně.. Za každé plnění (a-e ) je přesně stanovená částka, kterou platíme za danou službu. Můžeme uvedené plnění brát jako celek, tz. službu za provedenou reklamu a tedy lze vše dát do daňových nákladů ? Pokud se ve VIP salonku budou konat porady nebo jednání s obchodními partnery, co se doporučuje jako důkazní prostředek ? Pokud se účastní zaměstnanci sportovního utkání ve VIP salonku (bez porady) , musí být vedena evidence na zaměstnance vzhledem k limitům pro osvobození u benefitu pro zaměstnance?
Klient FO má příjmy dle §6 a ŽL na poskytování ubytování. Tuto činnost poskytuje ve vlastním RD, ve kterém i bydlí. Poměr užívání je 50:50 a vede DE. Klient uplatňuje skutečně vynaložené výdaje. Ale vzhledem k tomu že RD není v OM, nejsem si jistá některými výdaji. Prosím o posouzení správnosti hodnocení daňových výdajů v souvislosti s živností. Mobiliář pro ubytovací činnost je jednoznačným daňovým výdajem? Služby jako energie, internet uplatníme ve výši 50%? Jak uplatnit náklady na opravu elektroinstalace či opravu topení? Je obhajitelné uplatnění poměrné části daného výdaje? Pokud by se tyto výdaje týkaly TZH na RD jak zařadíme RD do OM? Poměrnou částí, tedy 1/2 ve výši reprodukční ceny?
Fyzická osoba (Manželé v režimu odděleného jmění) prodala v roce 2024 pozemek, který nelze osvobodit od daně z příjmu FO. Výdaje na jeho prodej (právní služby, poplatky, apod.) však vynaložil druhý z manželů a podklady znějí na jeho jméno. Omezuje "oddělené jmění" možnost využití těchto dokladů jako výdaje při zdanění prodeje pozemku?
Pracovní agentura provádí nábor pracovníků na Filipínách, zde si vyřídí vízum. např. datum dokladu za vyřízení víz je z 11/2024. Pracovní agentura tento náklad proplatí až v roce 2025. Do kterého roku patří správně náklad zaúčtovat?
Fyzická osoba nakoupila a prodala v průběhu roku 2024 bitcoin u Revolutu. Při nákupu i prodeji si Revolut strhl poplatky. Lze přičíst jak poplatek při nákupu, tak poplatek při prodeji k pořizovací ceně bitcoinu a snížit o ně realizovaný zisk zdaňovaný v DPFO 2024?
Manželé ve SJM vlastní bytový dům, který pronajímají. Nájemné z domu přiznává ve svém přiznání, v souladu se ZDP, pouze manželka jako příjem dle § 9 ZDP. K příjmům uplatňuje skutečné výdaje. Manžel nabyl z dědického odkazu další nemovitost, kde je 100% vlastníkem pouze on. Také tato nemovitost slouží k pronájmu. Příjem z pronájmu této nemovitosti přiznává manžel ve svém přiznání jako příjem dle § 9 ZDP. Může manžel v tomto případě k příjmům z nájmu ve svém přiznání uplatnit paušální výdaje ve výši 30 % z příjmů?
Sourozenci vlastní nemovitost, z které jim plyne nájem. Každý z nich vlastní ideální polovinu - spoluvlastnický podíl 50 %. Mohu uplatnit na tyto příjmy paušální výdaj ve výši 30 % v případě, že rozdělím příjmy jinak než dle spoluvlastnického podílu (na základě dohody poplatníků, např. příjmy 80 % a 20 %)? Nebo lze rozdělit příjmy jinak než dle spoluvlastnického podílu jen v případě použití skutečných výdajů? Mohu tyto podmínky měnit pro každé zdaňovací období jinak?
Jsme 3 spoluvlastníci pole. Dříve jsme danili příjem z nájmu a uplatňovali výdaje procentem z příjmu. Za rok 2024 však daň nemovitých věcí tvojí již více než třetinu příjmu a tak bychom rádi jako výdaj uplatnili celou výši daně z nemovitých věcí jako výdaj. Daň z nemovitých přiznává a hradí FÚ za všechny spoluvlastníky pouze jeden z nich. Můžeme si daň z nemovitých věcí rozpočítat dle podílů a použít jako náklad, i když ji hradí na FÚ jen jeden?
Nepodnikatel, mající pouze příjmy ze závislé činnosti, má fenku, které se narodila štěňata. Tato štěňata v roce 2024 prodal za 58 000 Kč. Je tento příjem osvobozený? Jestliže není, lze uplatnit 80% paušální výdaje?
Fyzická osoba nepodnikatel zapůjčila právnické osobě částku 100. Nyní tuto pohledávku včetně nevyplacených úroků v hodnotě 5 postupuje za souhrnnou částku 100. Bude u fyzické osoby hodnota nevyplacených úroků 5 předmětem daně podle § 23 odst. 13 zákona o daních z příjmů? Byl by jiný pohled na zdanění, pokud by ve smlouvě bylo uvedeno, že se jistina postupuje za 95 a úrok za 5?
Jsem jednatel společnosti s.r.o., která má sídlo na virtuální adrese v Praze. Provoz kanceláře a prostory pro sestavování PC však máme v mém rodinném domě. Rád bych se zeptal na následující:
1. Uplatnění nákladů na energie a další služby: Jakým způsobem mohu uplatnit náklady na energie, vodu, topení apod., když část domu využívám k podnikání? Stačí rozdělit náklady podle poměrné části užívané plochy?
2. Formální nájemní vztah: Je nutné uzavřít mezi mnou jako fyzickou osobou (vlastníkem domu) a společností s.r.o. nájemní smlouvu, aby byly náklady daňově uznatelné? Pokud ano, co by měla taková smlouva obsahovat a jak se řeší příjem z nájmu z pohledu daně z příjmů fyzických osob?
3. Další uznatelné náklady: Jaké další náklady spojené s provozem kanceláře v rodinném domě lze uplatnit (např. internet, údržba prostor, vybavení kanceláře)?
4. Důkazní povinnost: Jaké podklady je třeba mít připravené v případě daňové kontroly (např. plánek domu, faktury na energie, atd.)?
Budu rád za konkrétní doporučení, jak tuto situaci správně nastavit, aby vše bylo v souladu s daňovými předpisy.