Důvodová zpráva k zákonu č. 24/2025 Sb., změna zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace a dalších souvisejících zákonů.

Vláda ČR; Poslanecká sněmovna PČR Vydáno:
Důvodová zpráva k zákonu č. 24/2025 Sb., změna zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace a dalších souvisejících zákonů.
OBECNÁ ČÁST
I. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
V reakci na migrační vlnu velkého rozsahu, která byla vyvolána vojenskou agresí Ruské federace na území Ukrajiny, byl Evropskou unií poprvé v historii aktivován čl. 5 směrnice Rady 2001/55/ES, na jehož základě byla v březnu 2022 vyhlášena na území Evropské unie dočasná ochrana pro osoby prchající z území Ukrajiny. V reakci na tento krok bylo v České republice přijato několik zákonů, které se souhrnně označují jako "
Lex
Ukrajina". Jejich cílem bylo upravit specifická pravidla v oblasti pobytu, sociálního zabezpečení, školství či zdravotního pojištění. Jedná se zejména o zákon č. 65/2022 Sb. (upravuje především pobytový režim vysídlených osob a specifické otázky zdravotního pojištění), zákon č. 66/2022 Sb. (obsahuje otázky spojené se zabezpečením vysídlených osob - humanitární dávka, příspěvek pro solidární domácnost) a zákon č. 67/2022 Sb. (úprava školské problematiky).
V době, kdy Rada Evropské unie rozhodla o aktivaci mechanismu dočasné ochrany, nebylo možné predikovat, kdy bude válečný konflikt (a s ním spojená migrační vlna) ukončen. Proto byla dočasná ochrana vyhlášena nejprve do 31. března 2023 a posléze prodloužena o jeden rok do konce března 2024, a to s odkazem na čl. 4 odst. 1 výše zmíněné směrnice. Poté byla podobným způsobem dočasná ochrana opět prodloužena, a to do konce března 2025. Dosavadní průběh konfliktu na Ukrajině však nenaznačuje, že by bylo možné hovořit o jeho blízkém ukončení a o možném návratu vysídlených osob do jejich domovů. Proto je již nyní velmi pravděpodobné, že dočasná ochrana bude Radou Evropské unie dále prodloužena, a to do konce března 2026. Na pracovních skupinách Rady Evropské unie panuje nad prodloužením dočasné ochrany až do března 2026 shoda. Návrh novely zákona výslovně počítá s podmínkou rozhodnutí Rady Evropské unie o prodloužení stávající dočasné ochrany, nebo s jejím novým zavedením s podobnými parametry, jako je stávající dočasná ochrana. S ohledem na časový rámec však není možné s legislativním procesem čekat až na oficiální rozhodnutí Rady Evropské unie.
Aby mohl proběhnout proces registrací obdobně jako v letošním roce i v roce příštím, je potřebné dosáhnout schválení novely zákona ještě v roce 2024. Zahájení legislativního procesu až po publikování rozhodnutí Rady EU v Úředním věstníku by takové načasování znemožnilo. Zákon však svou aplikaci podmiňuje rozhodnutím na evropské úrovni, zahájení legislativního procesu tak není nutné odkládat. V roce 2023 byla skutková situace obdobná. V případě, že by na unijní úrovni v budoucnu nebyla dočasná ochrana již prodloužena, bude třeba tuto situaci legislativně řešit. Předkládaný návrh se s ohledem na předčasnost této situace tomuto řešení nevěnuje.
Je tedy nezbytné přijmout úpravu, která bude navázána na rozhodnutí Rady EU, aby Česká republika nejen plnila povinnosti, které jí ukládá právo Evropské unie, ale bylo současně zajištěno, že osoby s dosud udělenou dočasnou ochranou budou mít tento pobytový
status
prodloužen, a tedy budou mít garantována i práva s ním spojená. Nejedná se přitom o malou skupinu osob. K 31. březnu 2024 dočasnou ochranu v České republice prodloužilo 320 tisíc osob. Do České republiky nicméně nadále přichází nové vysídlené osoby (cca. 1 500 týdně). Za předpokladu zachování stávající dynamiky jejich příchodů lze očekávat celkový roční přírůstek za rok 2024 na úrovni cca. 70 tisíc nově příchozích. Počet držitelů dočasné ochrany tak na konci roku 2024 dosáhne dle odhadů cca. 400 tisíc osob.
Navrhovaná právní úprava vedle prodloužení dočasné ochrany rovněž rozšiřuje možnosti přechodu držitelů dočasné ochrany do běžného imigračního režimu podle cizineckého zákona a to vytvořením tzv. "zvláštního dlouhodobého pobytu".
Přechod na jiné pobytové oprávnění stávající znění právní úpravy umožňuje pouze omezenému okruhu osob - rodinným příslušníkům občanů České republiky/Evropské unie či osob, které na území již dlouhodobě pobývají. "Zvláštní dlouhodobý pobyt" je koncipován jako nabídka dlouhodobého usazení v České republice a motivace k další integraci pro ty držitele dočasné ochrany, kteří jsou již natolik soběstační a dostatečně adaptováni, že nepotřebují ochranný
status
. "Zvláštní dlouhodobý pobyt" není pobytové oprávnění řešící pobyt po skončení dočasné ochrany, jedná se o doplňkovou variantu k trvající dočasné ochraně.
Institut dočasné ochrany tak, jak je zákony označovanými souhrnně jako
lex
Ukrajina nastaven, umožňuje jejím držitelům vykonávat všechny základní aktivity na území České republiky (možnost pracovat na základě volného přístupu na trh práce, podnikat i studovat). Garantuje poskytování zdravotní péče (včetně přístupu do veřejného zdravotního pojištění, které je vymezeným kategoriím osob hrazeno státem). Současně poskytuje ochranu i osobám, které ekonomicky soběstačné být samy nemohou (nárok na výplatu humanitární dávky nebo mimořádné okamžité pomoci) či po příchodu do České republiky nemají zajištěné vlastní ubytování (humanitární ubytování hrazené státem po dobu prvních 90 dnů po příchodu). V porovnání s postavením cizinců v běžném imigračním procesu je tak postavení osob s udělenou dočasnou ochranou v mnoha parametrech výhodnější. Důvodem je ochranná povaha a dočasnost statusu dočasné ochrany. Jako určitou nevýhodu institutu dočasné ochrany je možné vnímat dočasnost oprávnění pobývat na území České republiky a nutnost
status
pravidelně prodlužovat. Tato dočasnost však vyplývá ze samé podstaty tohoto institutu. Směrnice o dočasné ochraně předpokládá pouze roční platnost s možností opakovaného prodloužení a počítá s tím, že po ukončení poskytování dočasné ochrany má dojít k návratu do země původu. Podporu návratu svých občanů zpět na Ukrajinu prosazuje i politická reprezentace Ukrajiny.
Přechod do imigračního režimu je s ohledem na výše uvedené konstruován jako doplňková varianta, umožňující za jasně definovaných podmínek získat standardní pobytový
status
ve formě dlouhodobého pobytu podle zákona o pobytu cizinců (návrh zákona jej označuje jako"zvláštní dlouhodobý pobyt"), a to těm, kteří již ochranu nepotřebují a projeví zájem o dlouhodobé usazení v České republice. Ti, kdo podmínky nesplní nebo o přech

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 24/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců
435/2004 Sb., o zaměstnanosti
209/1992 Sb., o Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů
561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
20/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Zákon č. 75/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
454/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony