Daň z příjmů
363/04.04.12 Licenční poplatky a úroky vyplácené nerezidentům a okamžik srážky daně
u renegociovaných smluv o zamezení dvojího zdanění
Předkládají: Mgr. Magdaléna Vyškovská, daňový poradce ev. č. 2371
Ing. Simona Hornochová, daňový poradce ev. č. 2550
1. Úvod
Tento příspěvek se zabývá následujícími otázkami:
1. Stanovením okamžiku, kdy má plátce daně povinnost provést srážku daně z
licenčních poplatků a úroků vyplácených daňovým nerezidentům. Speciálně se tento příspěvek zaměřuje
na okamžik, kdy má být provedena srážková daň v případě, kdy je renegociována smlouva o zamezení
dvojího zdanění.
2. Potvrzením, že okamžik, ke kterému se stanoví daň vybíraná srážkou, je pouze
jeden. Následná úhrada licenčních poplatků a úroků představuje pouze splnění závazkové platební
povinnosti a nemá vliv na výši daně vybírané srážkou.
2. Vymezení problému
Česká republika některé již uzavřené smlouvy o zamezení nahrazuje smlouvami
novými.
U některých renegociovaných smluv o zamezení dvojího zdanění se maximální sazba
srážkové daně, kterou může Česká republika uplatnit, liší od maximální sazby daně v původních
smlouvách. Jedná se například o smlouvu o zamezení dvojího zdanění uzavřenou mezi Českou republikou
a Kyprem publikována pod č. 120/2009 Sb.m.s., podle níž může Česká republiky vybrat srážkovou daň ve
výši 10% z vyplácených licenčních poplatků, zatímco podle dříve platné smlouvy o zamezení dvojího
zdanění uzavřené mezi Českou republikou a Kyprem maximální sazba srážkové daně, kterou mohla Česká
republika vybrat z placených licenčních poplatků, činila 5%. Obdobný případ nastane po vstupu do
účinnosti nové smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi Českou republikou a Polskou republikou, která
je aktuálně projednávána Poslaneckou sněmovnou pod č. 522/0, podle níž se sazba daně u licenčních
poplatků podle článku 12 zvyšuje z aktuálně platných 5% na 10% z hrubé částky licenčních poplatků
vyplácených polskému daňovému rezidentovi.
Obdobná situace nastává u renegociované smlouvy o zamezení dvojího zdanění mezi
Českou republikou a Čínou například u úrokových příjmů.
Problematika je dále podrobněji rozebrána pro případ vyplácených licenčních
poplatků. Vzhledem k tomu, že ustanovení čl. 11 odst. 1 a 2 nové smlouvy o zamezení dvojího zdanění
mezi Českou republikou a Čínou, upravující zdanění úroků, jsou formulována obdobně jako dále
komentovaná ustanovení čl. 12 smlouvy o zamezení dvojího zdanění uzavřené mezi Českou republikou a
Kyprem, platí níže uvedené závěry pro úrokové příjmy obdobně.
V praxi se vyskytly různé názory na to, jak postupovat v případě, kdy byl závazek z
titulu licenčních poplatků