348/14.12.11 - Dodání zboží, resp. pořízení zboží z jiného členského státu Evropské unie, které je předmětem spotřební daně, včetně poskytnutí služeb, které se vztahují k dodání či k pořízení vybraných výrobků, od 1. 4.2011

Koordinační výbor / KV GFŘ; Komora daňových poradců (KDP); Šulc, Ivo; Tomíček, Milan Vydáno:
348/14.12.11 Dodání zboží, resp. pořízení zboží z jiného členského státu Evropské unie, které je předmětem spotřební daně, včetně poskytnutí služeb, které se vztahují k dodání či k pořízení vybraných výrobků, od 1. 4.2011
PŘÍSPĚVEK UZAVŘEN
Ing.
Ivo
Šulc
daňový poradce, číslo osvědčení 10
Mgr.
Milan
Tomíček
daňový poradce, číslo osvědčení 1026
Dotčená ustanovení:
-
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty ve znění platném od 1. 4.2011, dále jen „ZDPH“, zaměřený na ustanovení § 36 odst. 1 a 3, § 38 a § 41.
-
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „ZSpD“
Cílem tohoto příspěvku je sjednotit výklad na aplikaci částky spotřební daně pro stanovení základu daně pro výpočet daně z přidané hodnoty u zboží, které podléhá spotřební dani (dále jen „vybrané výrobky“) po novele dotčených ustanovení ZDPH1.
Preambule
Poslanec Poslanecké sněmovny Michal Doktor navrhl počátkem roku 2011, v rámcizamezení daňových úniků, režim, který, citujeme: „administrativně jednoznačnějšímzpůsobem popíše povinnosti, resp. stanovení základu daně a povinnosti subjektůsouvisející s odvodem daně právě v oblasti pohonných hmot.“ Poslanec MichalDoktor nově naformuloval ustanovení, která se v jednom případě týkají § 36 ZDPH (nově formulovaného znění odstavce číslo 1) a ve druhém případě ustanovení § 41 ZDPH (zejména pak odstavec číslo 3). Tyto formulace byly přijaty jako nová zákonná ustanovení prostřednictvím novely ZDPH, zákona č. 47/2011 Sb.
Z odůvodnění pozměňovacího návrhu, který předkládal poslanec Michal Doktor, citujeme:
„Na tom návrhu je, myslím, důležité to, že postupuji ve shodě s Ministerstvem financí,a je zřejmé, že úprava, ke které takto dojde, byť je to individuální reakcí na zjištěnýfakt, tak nynější právní stav je takový, že při dodání zboží, které se nachází v režimupodmíněného osvobození od spotřební daně, tzv. daňový sklad, a v souvislostis tímto dodáním není uvedeno do volného daňového objemu (měj na mysli „oběhu“ –pozn. autora), do základu DPH, nevstupuje tedy hodnota samotné spotřební daně. To je ten konflikt, kdy dodavatelé a obchodníci pohonných hmot mohou hrát a hrajíse státem takovou tu nepřehlednou hru, kdy ne zcela jasně zákon upravoval konstrukci daňového základu, a toto je napříště napraveno.“ Tolik citace z odůvodnění předmětného návrhu2.
Jde tedy o změnu zákona ve vztahu na obchodní případy, při kterých je dodáván vybraný výrobek za úplatu osobou povinnou k dani v rámci uskutečňování ekonomické činnosti, s místem plnění v tuzemsku, pořizován z jiného členského státu, či dovážen do tuzemska.
S cílem předejít možným diskusím souvisejícím s výše uvedenou novelou zákona o DPH tento příspěvek shrnuje možné varianty plnění, které jsou více, či méně vázány na vybrané výrobky. Přitom nejde jen o samotné dodání, či pořízení vybraných výrobků, ale i o poskytování služeb, které se vztahují k těmto vybraným výrobkům. Půjde zejména o případy,
i)
kdy je vybraný výrobek dodáván, a to včetně jeho dodání do jiného členského státu, v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně,
ii)
kdy je vybraný výrobek dodáván v režimu osvobození od spotřební daně3,