Judikaturní závěry v oblasti podvodů na DPH

Vydáno: 16 minut čtení

V rámci své praxe se setkávám s různými typy sporů na DPH. Nejčastěji se jedná o spory ohledně správného uplatnění nároku na odpočet daně dle § 72 a 73 zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH “). Tyto spory se mezi správcem daně a daňovým subjektem někdy překlenou až do zkoumání, zda byl odpočet daně z přijatého zdanitelného plnění uplatněn v souladu se smyslem a účelem směrnice Rady č. 2006/112/ES ze dne 28. 11. 2006, o společném systému DPH (dále jen „Směrnice“). Jinými slovy se řeší to, zda se daňový subjekt přijetím zdanitelného plnění od svého dodavatele účastnil podvodu na DPH, o kterém věděl či vědět měl a mohl. Obecně lze totiž z judikatury odvodit, že nárok na odpočet daně nesmí být omezen a po splnění hmotněprávních a formálních podmínek musí být přiznán. Výjimku z tohoto principu ovšem představuje situace, kdy daňový subjekt uplatňuje nárok na odpočet daně podvodně nebo zneužívajícím způsobem 1) . Boj proti podvodu, vyhýbání se daňové povinnosti a případným zneužitím je totiž cílem, který je unijním právem uznán a podporován 2) .

 

Judikaturní závěry v oblasti podvodů na DPH
Ing.
Petr
Kupčík,
Ph.D.,
Odvolací finanční ředitelství
Nahlédl jsem do materiálu Evropské komise3), který se zabýval mezerou ve výběru DPH, resp. rozdílem mezi očekávánými příjmy z DPH a skutečnými příjmy, u jednotlivých členských zemí EU. Zajímala mě především aktuální data týkající se České republiky. Zjistil jsem, že
Česká republika má mezeru ve výběru DPH ve výši 35 mld. Kč
(za rok 2021). Hodnocení tohoto čísla je složité, nicméně jistý pohled na věc nám umožní srovnání za roky minulé, kdy Česká republika vykazovala v minulých letech dvojnásobné hodnoty (tedy na úrovni 60 až 70 mld. Kč). V tomto směru tedy vidíme, že morálka daňových subjektů a činnost Finanční správy České republiky se ubírá správným směrem. I přesto si dovolím dodat, že je stále co zlepšovat. Na českém (evropském) trhu zboží a služeb, jak vidno výše, stále působí daňové subjekty zapojené do daňových podvodů. Pojďme si tedy k tomuto říci více, protože se zapojením (i z nedbalostního pohledu) do daňového podvodu jsou spojeny značné finanční náklady související s později neuznaným odpočtem daně, s penále, příp. s úroky z prodlení.
 
Podvod na DPH není popsán v ZDPH
Zvídaví čtenáři jistě otevřeli ZDPH a pročetli si jednotlivá ustanovení, aby zjistili, jak je podvod na DPH definován, kdo jej prokazuje a co to vlastně obnáší. Jaký byl výsledek? Můžete listovat hodiny sem a tam, ale v ZDPH zmínku o podvodu na DPH nenaleznete. Přitom zkušenější z vás ví, že daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Rovnou k tomu uvedu, že ZDPH sice neobsahuje výslovnou formulaci, že k odmítnutí nároku na odpočet má dojít, je-li na základě objektivních okolností prokázáno, že osoba povinná k dani věděla nebo měla vědět, že se plněním uplatňovaným ke vzniku daného nároku na odpočet DPH podílela na podvodu na DPH, který byl spáchán v dodavatelském řetězci, nicméně výše uvedené představuje výsledek výkladu Směrnice, k němuž dospěl Soudní dvůr Evropské unie4). Podle Soudního dvora nejen osoba povinná k dani, která věděla, ale i osoba, která měla vědět, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu na DPH, musí být považována za osobu účastnící se podvodu, a to bez ohledu na to, zda má z následného prodeje zboží prospěch, či nikoli. V takové situaci totiž pomáhá pachatelům podvodu a stává se jejich „spolupachatelem“ (viz rozsudek Soudního dvora ze dne 6. 7. 2006 ve spojených věcech C-439/04 a C-440/04, Axel Kittel, body 56. a 57.).
Judikatura
Soudního dvora je v této oblasti pro Českou republiku závazná, proto ji převzala i tuzemská
judikatura
, která se neustále vyvíjí a nabízí nové výklady dílčích okolností. Podvod na DPH si vysvětlovat v tomto článku nebudeme, neboť to jsem již udělal v článcích v minulosti, ale zaměříme se na zajímavé rozsudky v této oblasti.
Je možné, že se mezi vámi najdou kritici výše uvedeného závěru. Mohou totiž mít za to, že paušálním používáním judikatury SDEU za existence § 109 odst. 1 ZDPH dochází k obcházení vůle zákonodárce a upřednostňování judikatury Soudního dvora Evropské unie nad psaným vnitrostátním právem. Co je tím myšleno?
Dle § 109 odst. 1 ZDPH totiž platí, že plátce, který přijme zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku uskutečněné jiným plátcem nebo poskytne úplatu na takové plnění, ručí za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud v okamžiku uskutečnění zdanitelného plnění nebo poskytnutí úplaty na takové plnění
věděl nebo vědět měl a mohl
, že
a)
daň uvedená na daňovém dokladu nebude úmyslně zaplacena,
b)
plátce, který uskutečňuje toto zdanitelné plnění nebo obdrží úplatu na takové plnění, se úmyslně dostal nebo dostane do postavení, kdy nemůže daň zaplatit, či
c)
dojde ke zkrácení daně nebo vylákání daňové výhody.
Máme-li tedy v ZDPH od zákonodárce ustanovení popisující ručitelský vztah odběratele související „s narušením neutrality daně“ u poskytovatele plnění, nemělo by se prioritně aplikovat toto ustanovení namísto judikatury SDEU? Tohoto času již platí judikaturně ustálený názor, že nemělo. Důvodů je několik.
Institut ručení systematicky spadá do fáze placení daní
. V rámci této fáze správy daní pak funguje jako
akcesorický
a subsidiární prostředek zajištění úhrady daně již stanovené jinému daňovému subjektu (odborná literatura v této souvislosti často uvádí, že ručení míří na nedoplatek, tedy na stanovenou, splatnou a neuhrazenou daň). Výše uvedené dokládá i rozsudek NSS ze dne 15. 2. 2018, čj. 5 Afs 78/2017-33, ve věci KOVÁŘ plus s. r. o., podle něhož
„[i] pro ručení zakotvené v § 109 zákona o dani z přidané hodnoty platí obecná východiska právní teorie.
Je institutem zajišťovacím
a přistupuje k hlavnímu závazku, má
akcesorický
charakter, a proto je existenčně vázán na zajištěný hlavní závazek a sleduje jeho osud; rozsah ručení je odvozen od hlavního závazku; zaniká společně se závazkem hlavním, není-li zákonem stanoveno jinak (§ 171 odst. 2 daňového řádu). Dalším znakem ručení je jeho
subsidiární povaha
; může nastoupit až v okamžiku, kdy dlužník nesplní svůj dluh (nebo jeho část), který je ručením zajištěn“.
(Vyznačení provedl autor článku.)
Obdobně lze poukázat i na
recentní
rozsudek NSS ze dne 23. 2. 2024, čj. 5 Afs 36/2023-42, ve věci SOLIDFIN PRO s. r. o., kde je v odst. 24 uvedeno:
Ručení a neuznání nároku na odpočet daně představují dva samostatné instituty mající své místo v jiných fázích daňového řízení
. Neuznání nároku na odpočet spadá do nalézacího řízení, kdežto ručení se používá při placení daní. V obecné rovině tedy nemá institut ručení přednost před neuznáním nároku na odpočet DPH z důvodu, že dodavatel či subdodavatel daňového subjektu daň podvodně nepřiznal či neodvedl. Ustanovení § 109 odst. 1 zákona o dani z přidané hodnoty představuje zvláštní případ ručení jako zajišťovacího institutu majícího své místo v dílčím daňovém řízení při placení daní, nikoliv obecnou úpravu reakce na veškeré myslitelné daňové podvody.“
(Vyznačení provedl autor článku.)
Dle mého názoru rovněž nelze přehlédnout ani praktické obtíže spojené s výkladem opačným. Pokud by správce daně v rámci daňové kontroly zjistil, že kontrolovaný subjekt je součástí podvodu na DPH a je přitom naplněna některá z podmínek ručení (dle § 109 odst. 1 ZDPH), byl by povinován daňovou kontrolu ukončit bez doměření daně (daňový řád v dokazování předestřenou situaci nezná). Následně by pak správce daně musel přistoupit ke stanovení daně osobě, za kterou by měl následně kontrolovaný subjekt ručit (nebyla-li tato ještě stanovena), a poté činit kroky opravňující jej k aplikaci ručení (upomenout dlužníka, pokusit se na něm vymáhat atd.). Až po těchto úkonech by se mohl správce daně „vrátit“ k původně kontrolovanému subjektu, který by nadto byl povinen z titulu ručení ve smyslu § 109 odst. 1 ZDPH zaplatit „daň nezaplacenou svým dodavatelem“, tedy částku, jejíž výše by byla zcela mimo sféru jeho vlivu. V důsledku uvedeného postupu by přitom mohlo dojít k tomu, že by z důvodu uplynutí lhůty pro stanovení daně dle § 148 daňového řádu již nebylo možné doměřit daň u subjektu, který ji neodvedl, a návazně by již nebylo možné aplikovat ani
akcesorický
institut ručení.
 
Daňové orgány by měly upozornit plátce na rizikové dodavatele
Doufám, že jsem tímto nadpisem nevyděsil všechny čtenáře z řad Finanční správy České republiky. Pravdou je, že požadavek zmíněný v nadpisu se velmi často objevuje v podáních subjektů s tím, že pakliže jsme v digitální době, kdy již delší dobu funguje kontrolní hlášení, tak správci daně nic nebrání v tom, aby poctivé podnikatele upozornil na rizikové obchody. K tomuto požadavku věcně uvedu, že
takováto povinnost správce daně netíží
. Dovolím si odkázat na odst. 73 rozsudku NSS ze dne 11. 7. 2013, čj. 1 Afs 59/2013-34, ve věci PRIMOSSA a. s., kde je uvedeno, že
„Stěžovatelka se přitom fatálně mýlí, pokud uvádí, že daňové orgány jí měly na podezření z daňových podvodů upozornit, a to dokonce kvalifikovaně. Taková povinnost daňovým orgánům nevyplývá ze žádného právního předpisu a hrozba obchodního styku se subjekty, které si řádně neplní své daňové či jiné povinnosti je součástí onoho podnikatelského rizika každého jednotlivého podnikatele“
. Na druhou stranu ještě doplním, že finanční správa není v tomto směru nečinná, ale reaguje na situaci na trhu a v případě, kdy je nějaká
komodita
silně zasažena podvody na DPH, tak vydá na svém webu upozornění pro plátce5).
Mimo to je třeba dodat, že správce daně v okamžiku realizace obchodní transakce (tj. okamžik, kdy vznikne záměr provést daňový podvod) ani ještě neví, že nějaký subjekt selže při placení DPH, neboť daňové přiznání k DPH se podává ve lhůtě do 25 dnů po skončení zdaňovacího období (viz ust. § 136 odst. 4 daňového řádu) a v poslední den lhůty je také daň splatná (viz ust. § 135 odst. 3 daňového řádu). Správce daně tedy nejdříve měsíc po skončení zdaňovacího období může zjistit nedoplatek na osobním daňovém účtu nějakého subjektu. Pakliže by tedy až v tomto okamžiku správce daně informoval daňový subjekt o tom, že nějaká plnění od určitého dodavatele mohou být zasažena podvodem na DPH, bylo by to pozdě, protože podvod v té době již byl realizován.
V předchozím odstavci jsem uvedl, že finanční správa upozorňuje daňové subjekty na rizikové komodity (např. zmražené kuřecí maso či poskytnutí pracovní síly). Jsou si všichni plátci rovni ve smyslu rozeznávání určitých indicií a reagování na ně skrze přijatá opatření k zamezení účasti na daňovém podvodu, a to bez ohledu na to, s jakou komoditou obchodují? Odpověď je zřejmá: nejsou. V situaci, kdy zkušený plátce obchoduje s rizikovou komoditou a tento plátce ví o tom, že se jedná o rizikovou komoditu (např. z informace správce daně na webu či z adresného sdělení správce daně), tak lze na něj klást vyšší nároky na přijetí opatření, aby se případnému podvodu na DPH vyhnul (viz např. citace z rozsudku NSS ze dne 10. 4. 2008, čj. 2 Afs 35/2007-111, ve věci SOLITER, a. s., kde je uvedeno:
„Obecně lze říci, že vyšší nároky bude možno klást na subjekty na trhu zavedené a s touto v České republice objektivně existující problematikou podvodů na dani z přidané hodnoty prokazatelně seznámené.“
).
 
Má smysl kontrolovat, zda dodavatel má webové stránky?
Odpověď je jednoduchá, ano má. Díky tomuto ověření jednak zjistíte, zda webové stránky vůbec existují, a pokud ano, tak na nich případně můžete najít reference na poskytované služby či jiné informace o poskytovateli.
Korporace
typu missing trader (nespolupracující se správcem daně a selhávající při placení daní) a buffer (z počátku spolupracující se správcem daně), které jsou organizátory podvodů zapojeny do obchodních transakcí, zpravidla vlastní webové stránky nemají. Proč? Protože to představuje pro organizátory podvodu další náklady navíc, ztrátu času ve smyslu web zajistit, a také to, že organizátor podvodu nepotřebuje, aby byl určitý subjekt snadno dohledatelný. Tyto
korporace
nemají potřebu sebeprezentace, resp. nepotřebují, aby byly na vyhledávačích nalezeny jejich webové stránky, kde by nabízely své služby či produkty, protože plně jim dostačí, když splní svá zadání a poskytnou určená plnění vybraným korporacím.
Výše uvedené mj. vyplývá z odst. 46 rozsudku NSS ze dne 9. 9. 2022, čj. 5 Afs 203/2021-43, ve věci MARWELL, s. r. o., kde je uvedeno, že
„i v řetězci podnikajících subjektů absenci internetových stránek přijímá jako objektivní okolnosti svědčící o podvodu, o nichž daňový subjekt má vědět – srov. např. rozsudek NSS ze dne 25. 7. 2019, čj. 10 Afs 182/2018-42, podle něhož
absence jakékoliv prezentace na internetu ‚svědčí o tom, že k obchodování spíše docházelo v uzavřeném kruhu společností
. Noví potenciální obchodní partneři nemají – měřeno standardy druhé dekády 21. století – jak získat informace o těchto společnostech‘“.
(Vyznačení provedl autor tohoto článku.)
 
Platím až po převzetí plnění – jsem z obliga
Nikoli. Rozumím té myšlence, kdy daňový subjekt přijme plnění od „kohokoli“ a řekne si, že až převezme zboží, tak si zkontroluje kvalitu plnění a podle výsledku dodavateli zaplatí smluvenou úplatu. Pokud takto nějaký daňový subjekt jedná, vykrývá si pouze
obchodní riziko
, nijak ovšem nereaguje na riziko možné účasti na daňovém podvodu.
I v této věci si dovolím odkázat na judikaturu, která toto řešila. Jedná se o odst. 30 rozsudku NSS ze dne 13. 5. 2021, čj. 7 Afs 265/2020-61, ve věci ARMOSTAV MÍSTEK, s. r. o., kde je uvedeno:
„Za adekvátní opatření v nynější situaci nelze považovat to, že stěžovatel zboží kontroloval a platil za něj bezhotovostně a až po jeho převzetí. Uvedeným postupem stěžovatel předně snižoval své obchodní riziko, tj. riziko, že mu zboží nebude dodáno, nebo bude dodáno např. poškozené. Nesnižoval však riziko svého zapojení do podvodu na DPH. V rámci podvodných řetězců na DPH totiž dochází k faktickému dodání zboží či služeb (řetězec je však ‚zasažen‘ chybějící daní).“
 
Dívám se do registru DPH – jsem v bezpečí
Nikoli. Je třeba si uvědomit, že v případě registru k DPH platí, že v něm obsažené údaje o nespolehlivosti plátců jsou vždy
zobrazeny až s určitým časovým odstupem
, tzn. až se určitý plátce „dostatečně proviní“. Z podstaty věci tedy na tento údaj v registru nemohou daňové subjekty spoléhat v tom smyslu, že když obchodují se spolehlivým plátcem, tak tyto obchody nemohou být součástí daňového podvodu. Ono při hlubším zamyšlení v této věci inklinuji spíše k opačné myšlence. V případě, kdy se nějaký subjekt stane nespolehlivým plátcem DPH, tak jej spíše organizátor podvodu ze systému „stáhne“ a nahradí jiným dosud spolehlivým plátcem DPH (který na sobě ještě „cejch“ rizikovosti nemá, k tomu srov. odst. 13 rozsudku NSS ze dne 11. 2. 2020, čj. 10 Afs 253/2018-39, ve věci R & H, spol. s r. o., kde je uvedeno:
„Argumentace institutem nespolehlivého plátce svědčí o určitém nepochopení věci. Stěžovatelka zřejmě vychází z toho, že ten, kdo není uveden v evidenci nespolehlivých plátců, musí být považován za spolehlivého obchodního partnera. Ve skutečnosti tu ale platí obrácená logika: kdo je v evidenci, není spolehlivý – ovšem podvodného jednání se jistě mohou dopouštět i subjekty, které v evidenci nejsou či nebudou. Jinak řečeno: obezřetnost v obchodním styku se nevyčerpává nahlédnutím do evidence.“
).
 
Nárok na odpočet daně je omezen výší neodvedené daně v řetězci
Nikoli. V situaci, kdy je sporován odpočet daně u přijatelného zdanitelného plnění a je zkoumáno, zda tento odpočet daně byl uplatněn v souladu se smyslem a účelem Směrnice, tak platí, že v případě prokázání, že daňový subjekt věděl nebo vědět měl a mohl, že se účastní daňového podvodu, je
odpočet neuznán vždy v plné výši
. Žádným způsobem se zde nepromítne, že např. narušení neutrality daně v řetězci způsobil subjekt, který neuhradil vlastní daň ve výši jednotek tisíc korun, přitom sporovaný odpočet daně byl ve výši milionů korun.
Tento závěr jsem odvodil z odst. 40 rozsudku SDEU ze dne 24. 11. 2022, C-596/21, ve věci Finanzamt M, kde je uvedeno, že
„ (…) cíle by přitom nemohlo být účinně dosaženo, pokud by odepření nároku na odpočet bylo úměrně omezeno pouze na tu část částek zaplacených z titulu splatné DPH, která odpovídá částce, jež je předmětem daňového úniku, jelikož by tím byly osoby povinné k dani pouze nabádány k přijetí vhodných opatření za účelem omezení důsledků případného daňového úniku, ale nikoliv nezbytně k přijetí opatření umožňujících se ujistit, že se plněními, která uskutečňují, nebudou podílet na daňovém úniku, nebo jej usnadňovat“
.
V tomto článku jsem se snažil poukázat na zajímavá a sporná místa, která jsou často předmět argumentace daňových subjektů. Věřím, že jsem tím zase o malý kousek přiblížil problematiku daňových podvodů odborné veřejnosti.
1) Srov. rozsudek SDEU ze dne 21. 6. 2012, ve spojených věcech C-80/11 a C-142/11 Mahagében a Péter Dávid, dále jen „Mahagében“, bod 41.
2) Viz rozsudek SDEU ze dne 29. 4. 2004, ve spojených věcech C-487/01 a C-7/02 Gemeente Leusden a Holin Groep, bod 76.
3) European Commission, CASE, Poniatowski, G., Bonch-Osmolovskiy, M., Śmietanka, A., Sojka, A., VAT gap in the EU – Report 2023, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2023.
4) Srov. rozsudek ze dne 18. 12. 2014 ve spojených věcech C-131/13, C-163/13 a C-164/13, Schoenimport „Italmoda“ Mariano Previti vof, bod 62.