Skrytá daňová kontrola - výběr zajímavých situací a jejich posouzení soudy

Vydáno: 41 minut čtení

Rozhodl jsem se, že je na čase navázat na můj dva roky starý expertní příspěvek (Mapování terénu správcem daně a jeho limity 1) ), který si kladl za cíl identifikovat charakteristické znaky, které soudobá tuzemská judikatura vnímala jako indicie svědčící o tom, že správce daně v rámci vyhledávací činnosti překročil meze pouhého sběru podkladových informací (resp. mapování terénu) a fakticky ověřoval správnost daňové povinnosti daňového subjektu skrze místní šetření. Závěry mých prvních zjištění se týkaly toho, že je nezbytné citlivě posuzovat případy, ve kterých správce daně v průběhu daňové kontroly žádné důkazy nehodnotil, jen se snažil formálně či neformálně získat určité penzum důkazů. Posuzování těchto případů v soudních sporech je pak zejména založeno na subjektivních názorech příslušných osob. Díky tomu je pak osud těchto řízení dost nepředvídatelný, což představuje značný diskomfort, jak pro daňové subjekty, tak i pro správce daně (a to zvlášť s ohledem na další procesní provázanosti, viz např. ust. § 148 daňového řádu ). Rovněž jsem zmiňoval i paralýzu místního šetření, které má dle mého názoru velmi důležitou roli v rámci vyhledávací činnosti. Závěrem jsem doplnil, že efektivnější výběr daňových subjektů ke kontrole jde ruku v ruce s hlubší vyhledávací činností. Pro úplnost ještě dodám, že výše zmíněný článek jsem psal v návaznosti na zjištění vyplývající z článku 2) pana Mgr. Tomáše Rozehnala, Ph.D. (Místní šetření jako zastřený kontrolní postup?).

 

Poznámka:
Názory autora tohoto článku představují jeho soukromé názory, nikoli názory organizace, kde pracovně působí.
Dále reflektuji nedávno vydaný odborný příspěvek Ing. Jiřího Pšenčíka, Ph.D. (na téma Skrytá daňová kontrola3)), ve kterém poukázal mj. na důsledky vyprázdnění vyhledávací činnosti (popisované ve vztahu k příslušenství daně) a také na praktická úskalí při posuzování konkrétních případů. S tímto autorem se shoduji v hodnocení důsledků této judikaturní oblasti do daňových řízení, neboť je nepochybné, že tento vývoj povede k útlumu vyhledávací činnosti ve prospěch namátkových daňových kontrol. To pak logicky povede k vyššímu počtu tzv. nulových daňových kontrol, při kterých bude správce daně požadovat od daňového subjektu plnou součinnost, avšak ve výsledku nedoměří žádnou daň. Logickým důsledkem vyprazdňování vyhledávací činnosti pak je to, že procesně nejsilnější nástroj pro kontrolu údajů v daňových tvrzeních bude užíván častěji, což zatíží nejen správce daně, ale i samotné daňové subjekty.
Na počátku psaní tohoto článku jsem si vymezil následující otázku: Kde končí hranice mapování terénu v rámci vyhledávací činnosti, jejíž překročení procesně znamená, že se již správce daně pohybuje „na poli“ daňové kontroly? Po dopsání článku jsem zjistil, že jsem si stanovil nelehký úkol. Níže v textu naleznete výběr tuzemské judikatury, která řešila oblast skryté daňové kontroly. Můžete se těšit (nejen) na situace, kdy správce daně prováděl dlouhotrvající postup k odstranění pochybností (připomínající daňovou kontrolu), vydával v rámci vyhledávací činnosti výzvy k poskytnutí údajů dle § 57 daňového řádu, hodnotil v rámci vyhledávací činnosti zjištěné informace, ale i např. ověřoval nesoulady v kontrolních hlášeních a ve VIES. Analýzu rozsudků jsem prováděl tím způsobem, že jsem nejdříve popsal skutkovou situaci z pohledu daňového subjektu a následně jsem připojil pohled soudu doplněný o moje komentáře.
 
Tuzemská judikatura řešící skrytou daňovou kontrolu
Úvodem připomínám, že dokazování je možné provádět pouze v průběhu daňové kontroly (tzn. ne v rámci vyhledávací činnosti). Pro vyhledávací činnost je charakteristické zjišťování a sběr podkladových informací a „mapování“ terénu. Při vyhledávací činnosti zásadně nedochází k hodnocení důkazních prostředků, proto během této činnosti nedochází ke zjištění a ověření správnosti naposledy stanovené daňové povinnosti.
 
Rozsudek NSS ze dne 17. 5. 2023 čj. 10 Afs 118/2021-74 ve věci S.O.S. DIFAK
Zde desátý senát NSS posuzoval situaci, kdy v dubnu 2015 proběhlo místní šetření realizované místně příslušným správcem daně, v září 2015 místně příslušný správce daně dožádal jiného správce daně, aby provedl daňovou kontrolu u daňového subjektu. Dne 11. 12. 2015 byla u daňového subjektu zahájena daňová kontrola a dne 16. 12. 2015 proběhlo ústní jednání, kdy daňový subjekt předal (aktivnímu) správci daně účetní deník.
V předmětném rozsudku desátý senát NSS se zabýval námitkou
prekluze
dle § 148 daňového řádu, jelikož lhůta pro stanovení daně dle daňového subjektu počala běžet již od provedení místního šetření v dubnu 2015 (a tedy i logicky dříve uplynula). Tato námitka je věcně posouzena v odst. 18, kde se soud blíže zabýval obsahem dožádání. Důraz byl kladen na to, zda z dožádání vyplývá, že již proběhly úkony, které by bylo možné považovat za daňovou kontrolu. Výsledkem bylo, že takovéto úkony nebyly zjištěny. Dožádání tedy evidentně neobsahovalo hodnocení skutečností zjištěných během místního šetření. Dále bylo zdůrazněno, že
účetní data byla předána až v reakci na formálně zahájenou daňovou kontrolu
.
Z teoretického pohledu nám desátý senát v odst. 16 připomněl, jaké podmínky musí být splněny pro zahájení daňové kontroly:
„NSS uvádí, že § 87 daňového řádu stanoví pro zahájení daňové kontroly tři podmínky, které je třeba splnit současně: 1. Správce daně
musí učinit úkon vůči daňovému subjektu
. Aktivita vůči daňovému subjektu je nezbytná, stejně jako fakt, že daňový subjekt musí být o tomto úkonu vyrozuměn. 2. Obsahem úkonu musí být vymezení předmětu a rozsahu daňové kontroly. 3. Správce daně skutečně začne zjišťovat daňovou povinnost či prověřovat tvrzení daňového subjektu. Nesplní-li správce daně všechny tři podmínky nezbytné pro zahájení daňové
kontroly při jednom úkonu
, bude daňová kontrola zahájena splněním podmínky časově poslední (Lichnovský, O., Ondrýsek, R. a kolektiv.: Daňový řád. Komentář. 3. Vydání. Praha