Skrytá daňová kontrola - výběr zajímavých situací a jejich posouzení soudy

Vydáno: 41 minut čtení

Rozhodl jsem se, že je na čase navázat na můj dva roky starý expertní příspěvek (Mapování terénu správcem daně a jeho limity 1) ), který si kladl za cíl identifikovat charakteristické znaky, které soudobá tuzemská judikatura vnímala jako indicie svědčící o tom, že správce daně v rámci vyhledávací činnosti překročil meze pouhého sběru podkladových informací (resp. mapování terénu) a fakticky ověřoval správnost daňové povinnosti daňového subjektu skrze místní šetření. Závěry mých prvních zjištění se týkaly toho, že je nezbytné citlivě posuzovat případy, ve kterých správce daně v průběhu daňové kontroly žádné důkazy nehodnotil, jen se snažil formálně či neformálně získat určité penzum důkazů. Posuzování těchto případů v soudních sporech je pak zejména založeno na subjektivních názorech příslušných osob. Díky tomu je pak osud těchto řízení dost nepředvídatelný, což představuje značný diskomfort, jak pro daňové subjekty, tak i pro správce daně (a to zvlášť s ohledem na další procesní provázanosti, viz např. ust. § 148 daňového řádu ). Rovněž jsem zmiňoval i paralýzu místního šetření, které má dle mého názoru velmi důležitou roli v rámci vyhledávací činnosti. Závěrem jsem doplnil, že efektivnější výběr daňových subjektů ke kontrole jde ruku v ruce s hlubší vyhledávací činností. Pro úplnost ještě dodám, že výše zmíněný článek jsem psal v návaznosti na zjištění vyplývající z článku 2) pana Mgr. Tomáše Rozehnala, Ph.D. (Místní šetření jako zastřený kontrolní postup?).

 

Poznámka:
Názory autora tohoto článku představují jeho soukromé názory, nikoli názory organizace, kde pracovně působí.
Dále reflektuji nedávno vydaný odborný příspěvek Ing. Jiřího Pšenčíka, Ph.D. (na téma Skrytá daňová kontrola3)), ve kterém poukázal mj. na důsledky vyprázdnění vyhledávací činnosti (popisované ve vztahu k příslušenství daně) a také na praktická úskalí při posuzování konkrétních případů. S tímto autorem se shoduji v hodnocení důsledků této judikaturní oblasti do daňových řízení, neboť je nepochybné, že tento vývoj povede k útlumu vyhledávací činnosti ve prospěch namátkových daňových kontrol. To pak logicky povede k vyššímu počtu tzv. nulových daňových kontrol, při kterých bude správce daně požadovat od daňového subjektu plnou součinnost, avšak ve výsledku nedoměří žádnou daň. Logickým důsledkem vyprazdňování vyhledávací činnosti pak je to, že procesně nejsilnější nástroj pro kontrolu údajů v daňových tvrzeních bude užíván častěji, což zatíží nejen správce daně, ale i samotné daňové subjekty.
Na počátku psaní tohoto článku jsem si vymezil následující otázku: Kde končí hranice mapování terénu v rámci vyhledávací činnosti, jejíž překročení procesně znamená, že se již správce daně pohybuje „na poli“ daňové kontroly? Po dopsání článku jsem zjistil, že jsem si stanovil nelehký úkol. Níže v textu naleznete výběr tuzemské judikatury, která řešila oblast skryté daňové kontroly. Můžete se těšit (nejen) na situace, kdy správce daně prováděl dlouhotrvající postup k odstranění pochybností (připomínající daňovou kontrolu), vydával v rámci vyhledávací činnosti výzvy k poskytnutí údajů dle § 57 daňového řádu, hodnotil v rámci vyhledávací činnosti zjištěné informace, ale i např. ověřoval nesoulady v kontrolních hlášeních a ve VIES. Analýzu rozsudků jsem prováděl tím způsobem, že jsem nejdříve popsal skutkovou situaci z pohledu daňového subjektu a následně jsem připojil pohled soudu doplněný o moje komentáře.
 
Tuzemská judikatura řešící skrytou daňovou kontrolu
Úvodem připomínám, že dokazování je možné provádět pouze v průběhu daňové kontroly (tzn. ne v rámci vyhledávací činnosti). Pro vyhledávací činnost je charakteristické zjišťování a sběr podkladových informací a „mapování“ terénu. Při vyhledávací činnosti zásadně nedochází k hodnocení důkazních prostředků, proto během této činnosti nedochází ke zjištění a ověření správnosti naposledy stanovené daňové povinnosti.
 
Rozsudek NSS ze dne 17. 5. 2023 čj. 10 Afs 118/2021-74 ve věci S.O.S. DIFAK
Zde desátý senát NSS posuzoval situaci, kdy v dubnu 2015 proběhlo místní šetření realizované místně příslušným správcem daně, v září 2015 místně příslušný správce daně dožádal jiného správce daně, aby provedl daňovou kontrolu u daňového subjektu. Dne 11. 12. 2015 byla u daňového subjektu zahájena daňová kontrola a dne 16. 12. 2015 proběhlo ústní jednání, kdy daňový subjekt předal (aktivnímu) správci daně účetní deník.
V předmětném rozsudku desátý senát NSS se zabýval námitkou
prekluze
dle § 148 daňového řádu, jelikož lhůta pro stanovení daně dle daňového subjektu počala běžet již od provedení místního šetření v dubnu 2015 (a tedy i logicky dříve uplynula). Tato námitka je věcně posouzena v odst. 18, kde se soud blíže zabýval obsahem dožádání. Důraz byl kladen na to, zda z dožádání vyplývá, že již proběhly úkony, které by bylo možné považovat za daňovou kontrolu. Výsledkem bylo, že takovéto úkony nebyly zjištěny. Dožádání tedy evidentně neobsahovalo hodnocení skutečností zjištěných během místního šetření. Dále bylo zdůrazněno, že
účetní data byla předána až v reakci na formálně zahájenou daňovou kontrolu
.
Z teoretického pohledu nám desátý senát v odst. 16 připomněl, jaké podmínky musí být splněny pro zahájení daňové kontroly:
„NSS uvádí, že § 87 daňového řádu stanoví pro zahájení daňové kontroly tři podmínky, které je třeba splnit současně: 1. Správce daně
musí učinit úkon vůči daňovému subjektu
. Aktivita vůči daňovému subjektu je nezbytná, stejně jako fakt, že daňový subjekt musí být o tomto úkonu vyrozuměn. 2. Obsahem úkonu musí být vymezení předmětu a rozsahu daňové kontroly. 3. Správce daně skutečně začne zjišťovat daňovou povinnost či prověřovat tvrzení daňového subjektu. Nesplní-li správce daně všechny tři podmínky nezbytné pro zahájení daňové
kontroly při jednom úkonu
, bude daňová kontrola zahájena splněním podmínky časově poslední (Lichnovský, O., Ondrýsek, R. a kolektiv.: Daňový řád. Komentář. 3. Vydání. Praha: C. H. Beck, 2016).“
(Zvýrazněno autorem.) V následujícím odstavci pak desátý senát konkretizoval, jak mohou vypadat úkony, kterými již začneme prověřovat tvrzení daňového subjektu (kladení otázek daňovému subjektu, specifikace dokladů, které je nutné předložit, a stanovení termínu do kdy, provedení prohlídky zázemí daňového subjektu atp.). Zmíněné úkony mohou mít ústní či písemnou podobu. Tady je dle mého názoru třeba doplnit, že popis a charakteristika těchto úkonů byla učiněna za předpokladu, kdy již máme formálně zahájenou daňovou kontrolu (tzn. že by tento text neměl vést k dojmu, že pokud během místního šetření položíme daňovému subjektu nějakou otázku a budeme chtít předložit záznamní evidenci, tak by to již mělo představovat skryté provádění daňové kontroly). Mimo to je třeba zde vnímat i historický kontext, který je popsán v závěru tohoto článku.
 
Rozsudek NSS ze dne 30. 3. 2023 čj. 10 Afs 101/2022-67 ve věci Cardora Invest
Zde desátý senát posuzoval následující úkony:
Dne 30. 8. 2013 podal daňový subjekt daňová přiznání za 1. a 2. čtvrtletí roku 2013.
V průběhu října 2013 a prosince 2013 byly provedeny dvě místní šetření.
V listopadu 2013 bylo zasláno mezinárodní dožádání do Německa.
Dne 12. 12. 2013 správce daně vydal výzvy k odstranění pochybností, které měl o obsahu obou přiznání, a zahájil tím postup k odstranění pochybností.
Dne 15. 1. 2014 proběhlo ústní jednání, na kterém daňový subjekt předložil faktury a účetnictví pro účely DPH.
Dne 28. 5. 2014 správce daně zaslal několik mezinárodních dožádání do Německa, Polska a Belgie na prověření několika odběratelů daňového subjektu. Poslední odpověď na tato dožádání obdržel správce daně v březnu 2015.
Dne 17. 3. 2015 zahájil správce daně daňovou kontrolu. V jejím průběhu daňový subjekt předložil některé důkazy a proběhla s ním jednání.
Tento případ je zajímavý tím, že se správce daně sice rozhodl dokazovat skrze zvolený kontrolní postup (v našem případě postup k odstranění pochybností), nicméně dle námitky daňového subjektu
„správce daně uměle protahoval postup k odstranění pochybností. Daňová kontrola proto fakticky začala dříve, buď v lednu 2014 (ústní jednání se stěžovatelkou, které správci daně jeho pochybnosti neodstranilo), nebo v květnu 2014, kdy správce daně podal další sérii mezinárodních dožádání“
. Z tohoto pohledu se jedná o logickou námitku, pakliže postup k odstranění pochybností by měl být užíván pro případy, kdy panuje pochybnost o dílčích tvrzeních a předpokládá se (časově) krátké dokazování. Přitom ve zde řešené věci trval více než jeden rok. Ostatně výše uvedené potvrzuje v odst. 25 desátý senát, když uvádí, že postup k odstranění pochybností nemá vést k dlouhému, rozsáhlému, časově a personálně náročnému dokazování, neboť to je něco, co již patří do daňové kontroly.
Daňový řád proto nedává správci daně volnou ruku ve výběru procesního postupu – každý z nich má v procesu výběru daní odlišný účel (viz např. rozsudky ze dne 25. 6. 2014, čj. 1 Aps 20/2013-61, MPM Invest, bod 32, č. 3091/2014 Sb. NSS, ze dne 18. 12. 2014, čj. 10 Afs 79/2014-45, EKO Logistics, body 43–46, či ze dne 9. 5. 2016, čj. 8 Afs 76/2015-58, HAPPY TUBE, body 37 a 38)“
. Mnohdy ovšem na počátku řízení je velmi těžké určit náročnost budoucího dokazování, proto
judikatura
považuje za zcela normální, pokud se v průběhu postupu k odstranění pochybností přejde do daňové kontroly (§ 90 odst. 3 daňového řádu).
„Pokud se nakonec ukáže, že postup k odstranění pochybností nepostačil k objasnění věci, a proto nakonec správce daně musel zahájit daňovou kontrolu, nelze na tom bez dalšího vidět nic špatného.“
Věcně je problematika skryté daňové kontroly řešena v odst. 29 až 33. Na těchto místech desátý senát zdůraznil tyto okolnosti:
Správce daně
nebyl nečinný
(ze samotné délky řízení nelze dovozovat bez dalšího překročení určité meze).
Správce daně měl ve výzvě k postupu k odstranění pochybností
konkrétní pochybnosti
o nároku na odpočet daně a o uplatnění osvobození od DPH.
Identifikované pochybnosti daňový subjekt během ústního jednání neodstranil, proto správce daně vydal sérii mezinárodních dožádání. Po zaslaných odpovědí na mezinárodní dožádání správce daně dospěl k tomu, že musí být provedeno další rozsáhlejší dokazování.
Ihned
došlo k zahájení daňové kontroly.
Existoval rozumný předpoklad, že po získání odpovědí na mezinárodní dožádání budou pochybnosti odstraněny a věc vyřízena
„aniž by bylo třeba zahajovat daňovou kontrolu, tedy nejvíce intenzivní zásah do stěžovatelčiny právní sféry“
.
Dále desátý senát potvrdil, že během postupu k odstranění pochybností lze provádět mezinárodní dožádání. K tomu si dovolil zdůraznit, že je důležité, aby tato dožádání stále svým rozsahem (zjišťovanými skutečnostmi) odpovídala postupu k odstranění pochybností.
Při postupu k odstranění pochybností je tak možné mezinárodně zjišťovat jednotlivé konkrétní pochybnosti
. Závěrem bylo vhodně poukázáno i na odlišnosti jiného případu (Erament Trading), kde ovšem dospěl NSS k jinému závěru stran skryté daňové kontroly.
„Například ve stěžovatelkou zmíněné věci 2 Afs 174/2014, Erament Trading, NSS upozornil, že správce daně postup k odstranění pochybností nezaměřil na jednotlivé či dílčí pochybnosti, ale daňový subjekt nejprve obecně vyzval k odůvodnění nárůstu plnění, aniž pochybnosti konkretizoval (srov. bod 23 rozsudku Erament Trading).
Ve věci Erament Trading tak neměl správce daně žádné konkrétní pochybnosti, na rozdíl od věci nynější.
 
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 26. 4. 2023 čj. 9 Af 15/2020-106 ve věci HOSTLINK
Daňový subjekt ve zde řešené věci namítal faktické zahájení daňové kontroly již dne 7. 2. 2017, kdy se ke správci daně dostavil daňový subjekt k podání vysvětlení a předložení dokladů týkajících se DPH za zdaňovací období listopad a prosinec 2015 a červenec 2016. Během tohoto ústního jednání byl daňový subjekt poučen o svých procesních právech a úřední osoby pokládaly daňovému subjektu dotazy, které byly zodpovězeny. Podle názoru daňového subjektu správce daně tak učinil první úkon vůči žalobkyni dne 7. 2. 2017 tím, že požadoval předložit evidence pro účely DPH, daňové doklady č. 159901-159907, doklady o úhradě a další listiny, které se vztahují k nároku na odpočet DPH (doklady, evidence, kupní smlouvy a předávací protokoly byly předány částečně, zbývající podklady doplnil o dva dny později). Daňový subjekt přitom zdůraznil, že ještě týden před ústním jednáním dne 7. 2. 2017 došlo ke (zřejmě k telefonickému) kontaktu mezi statutárním ředitelem daňového subjektu a správcem daně. Předmětem (telefonického) sdělení bylo datum (kdy se má daňový subjekt dostavit ke správci daně), čeho se projednávaná věc má týkat a jaké listiny má přinést. Předmět daňové kontroly byl dle daňového subjektu vymezen jako daňová povinnost ve vztahu ke zdaňovacím obdobím listopad 2015, prosinec 2015 a červenec 2016. Rozsah daňové kontroly byl tedy dle daňového subjektu jasně vymezen obchodní transakcí definovanou právě ve zmíněných kupních smlouvách. Formálně byla daňová kontrola zahájena dne 27. 2. 2017. V mezidobí, kdy správce daně získal podklady od daňového subjektu a kdy byla formálně zahájena daňová kontrola, byla vydána výzva k poskytnutí údajů bankou a daňovému subjektu bylo doručeno oznámení o dostavení se ke správci daně za účelem zahájení daňové kontroly. Ve zmíněném „mezidobí“ bylo u daňového subjektu ještě provedeno místní šetření.
V odst. 73 městský soud k výše uvedenému sdělil, že:
„Podle § 87 odst. 1, věta první je daňová kontrola zahájena prvním úkonem, při kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly a
při kterém správce daně začne zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně
.“
(Zvýrazněno autorem.) Městský soud v tomto ohledu kladl důraz na to, že předmětem jednání dne 7. 2. 2017 bylo podání vysvětlení a předložení specifikovaných podkladů. Během tohoto jednání byla zodpovězena jedna otázka:
„... co bylo konkrétně předmětem plnění na předkládaných dokladech?“
Výše uvedené nesvědčí tomu, že by se v tomto případě jednalo o prověřování správnosti daňové povinnosti. Dle městského soudu je evidentní, že správce daně neměl o tvrzeních daňového subjektu žádné pochybnosti.
„Až na
základě prověřování těchto dokladů
správce daně nabyl pochybnosti, což následně vedlo k zahájení daňové kontroly. Dne 7. 2. 2017 správce daně nic neověřoval, nezpochybňoval, nerozporoval ani nevyvracel. Úkony činěné správcem daně od 7. 2. 2017 až do zahájení daňové kontroly dne 27. 2. 2017 byly dle svého obsahu úkony prováděnými v rámci vyhledávací činnosti ve smyslu § 78 DŘ, kdy správce daně ověřuje úplnost evidence či registrace daňových subjektů, zjišťuje údaje týkající se příjmů, majetkových poměrů a dalších skutečností rozhodných pro správné zjištění, stanovení a placení daně, shromažďuje a zpracovává informace a využívá informační systémy v rozsahu podle § 9 odst. 3 DŘ, opatřuje nezbytná vysvětlení a provádí místní šetření.“
(Zvýrazněno autorem.)
 
K zahájení daňové kontroly proto došlo až dne 27. 2. 2017, neboť až toho dne byl vymezen předmět a rozsah daňové kontroly a došlo ke zjišťování daňové povinnosti a prověřování tvrzení daňového subjektu.
Za zmínku rovněž stojí skutečnost, že městský soud v této věci přisoudil význam formě projevu vůle zahájit daňovou kontrolu, viz odst. 74:
„... [z] úkonu, jímž se daňová kontrola zahajuje, tak musí být v prvé řadě bez jakýchkoliv rozumných pochybností zřejmé, že jeho účelem je zahájit daňovou kontrolu.“
Dle mého názoru se jedná o velmi důležitý poznatek, protože od zahájení daňové kontroly se určuje počátek běhu lhůty pro stanovení daně, což je jedna z nejdůležitějších lhůt upravená daňovým řádem. Dále bylo zdůrazněno, že
„tento projev vůle přitom musí být v úkonu obsažen
určitě a srozumitelně
, aby s ohledem na konkrétní okolnosti daného případu nemohl být nikdo na pochybách, co je jeho obsahem, tedy jaké základní účinky má vyvolat (adresátovi úkonu jistě nemusí být zřejmé, jaké všechny dílčí následky jsou se zahájením daňové kontroly spojeny, postačí, že z obsahu úkonu bez rozumných pochybností dovodí, že jím je zahajována daňová kontrola)“
. (Zvýrazněno autorem.) Poznatky v tomto odstavci nejsou jen názorem městského soudu, ale jsou postaveny i na rozsudku NSS ze dne 15. 6. 2021 čj. 3 Afs 348/2019-34.
Tato věc byla městským soudem posouzena velmi citlivě, neboť v rámci vyhledávací činnosti byly získány doklady a související listiny, ty byly prověřeny (viz výše uvedená citace) a následně (bez časových prodlev) bylo přistoupeno k zahájení daňové kontroly. Přitom úkonů ve zde řešené věci bylo učiněno „dost“. Leckdo by mohl „jednoduše“ poukázat na množství požadovaných podkladů. Je chvályhodné, že se městský soud „nebál“ ve zde řešené věci hovořit o „prověření dokladů“ v rámci vyhledávací činnosti, neboť jak jinak by měl správce daně se získanými doklady naložit? Jen náhled na tyto doklady a určitý myšlenkový proces může relevantně odůvodnit rozhodnutí, zda se zahájí kontrolní postup, nebo se věc prostě kontrolovat nebude. Tato myšlenková úvaha nestojí osamoceně, ale je možné ji odvodit z rozsudku NSS ze dne 9. 8. 2022 čj. 9 Afs 60/2020-60, ve věci Select Automotive, kde je uvedeno, že
„získáním předběžných informací může shromažďování podkladů bez dalšího skončit, anebo může naopak správce daně vést k zahájení daňové kontroly a k podrobnému prošetření správnosti tvrzené daňové povinnosti“
. Z tohoto citovaného textu je evidentní, že i v rámci vyhledávací činnosti musí správce daně realizovat určitou analýzu shromážděných podkladů, protože jinak by se nikdy nemohl racionálně rozhodnout, zda má zahájit daňovou kontrolu, či ukončit shromažďování podkladů.
 
Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 1. 6. 2023 čj. 55 Af 18/2021-88 ve věci EKO Logistics
Daňový subjekt v této věci namítal, že kontrola daně z přidané hodnoty za zdaňovací období srpen 2012 byla fakticky zahájena nejpozději dne 8. 8. 2013, kdy bylo z odpovědi slovenské daňové správy zřejmé vše podstatné pro doměření DPH za toto zdaňovací období. Formálně byla daňová kontrola zahájena dne 10. 11. 2014. Specifikum tohoto případu je v tom, že správce daně sice kontroloval plnění za říjen 2012 (nejprve postupem k odstranění pochybností), nicméně dle daňového subjektu při této kontrole ověřoval skutečnosti, které s tímto zdaňovacím obdobím nesouvisely (naopak se týkaly právě srpna 2012). Daňový subjekt v tomto ohledu poukazoval na obsah dožádání (kde byl označen doklad ze srpna k ověření) a na řadu svědeckých výpovědí.
K výše uvedenému krajský soud nejprve odkázal na znění ust. § 87 daňového řádu, a to v tom smyslu,
„že zahájení daňové kontroly nastane jakýmkoli prvním úkonem správce daně vůči daňovému subjektu, písemným či ústním, který materiálně naplní tři zákonem předepsané náležitosti – je při něm vymezen (a) předmět a (b) rozsah daňové kontroly a (c) správce daně při něm současně začne provádět konkrétní kontrolní úkony“
. Následně doplnil, že názor daňového subjektu stran materiálního zahájení daňové kontroly je nesprávný, jelikož pro stanovení skutečného počátku daňové kontroly
„není rozhodné, kdy se jaké (daňově
relevantní
) údaje správce daně dozvěděl, ale jakým způsobem vymezil předmět a rozsah svého úkonu (daňové kontroly) a zda začal současně provádět konkrétní kontrolní úkony“
. K tomuto krajský soud ještě doplnil, že
vlastní získání určitého množství daňově relevantních informací o daňovém subjektu nemá za následek faktické zahájení daňové kontroly, ale případně povinnost správce daně vyzvat daňový subjekt k podání dodatečného daňového tvrzení
. K dotazům na svědky, které se týkaly srpna 2012, krajský soud poznamenal, že se jednalo o doplňkové dotazy.
Zde řešená věc je v praxi zcela běžná, jelikož kontrola určitého plnění za určitý měsíc může mít logické návaznosti spadající do předcházejících období (pakliže obchodní transakce „nákup–prodej“ si vyžádala větší časový fond). To byl právě případ výše uvedený, protože informace, které získával správce daně za období srpen 2012, souvisely zejména se skutečností, že prověřovaný obchod daňového subjektu (období říjen 2012) navazoval na již dřívější spolupráci zasahující i do jiného zdaňovacího období, tj. do srpna 2012. Nicméně úkony, které správce daně prováděl v rámci postupu k odstranění pochybností za zdaňovací období říjen 2012, nesměřovaly k zevrubné kontrole daňové povinnosti i za období srpen 2012. Krajský soud se rovněž elegantně vypořádal se situací, kdy byl správce daně dožádán o informace k dokladu ze srpna 2012. Dle krajského soudu
„dotaz na konkrétní listinu vyhotovenou v jiném zdaňovacím období, než v rámci kterého probíhal postup k odstranění pochybností, nepřekračuje vyhledávací činnost správce daně a neznamená materiální zahájení daňové kontroly pro jiné zdaňovací období. Opačný výklad by vedl k absurdním důsledkům, že jakákoli zmínka o jakémkoli dokladu přesahujícím kontrolované období by zahajovala daňovou kontrolu u daňového subjektu“
. S tímto nelze nic jiného než souhlasit. Takový výklad by totiž fakticky znemožňoval správcům daně provádět vyhledávací činnost, neboť by své dotazy nemohly spojovat s konkrétními dokumenty nebo skutečnostmi. Zároveň takový výklad ani neodpovídá pojetí daňové kontroly, jejíž kvalitativní znaky mají vliv na její zahájení.
 
Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 30. 5. 2023 čj. 57 Af 6/2022-135 ve věci Lamontex
Daňový subjekt v této věci tvrdil, že k faktickému zahájení daňové kontroly došlo nejpozději dne 11. 7. 2016, kdy správce daně fakticky zahájil rozsáhlé prověřování u daňového subjektu (jednalo se o telefonickou žádost o předložení důkazních prostředků, která navazovala na předchozí požadavek správce daně ze dne 24. 6. 2016, kdy správce daně požadoval předložit evidence za leden až březen 2016). Správce daně nejméně od 24. 6. 2016 spolu s kontrolou daně z přidané hodnoty za zdaňovací období duben 2016
prováděl další kontrolní úkony ve shodném rozsahu a za použití shodných kontrolních postupů i za předmětná zdaňovací období leden až březen 2016
. Přitom ale pro období leden až březen 2016 nezahájil daňovou kontrolu protokolem o zahájení daňové kontroly, jako tomu bylo v případě zdaňovacího období duben 2016. Správce daně své kontrolní postupy a prověřování skrýval pod vyhledávací činnost. Správce daně v září 2018 vyzval daňový subjekt k podání dodatečných daňových přiznání k DPH za leden až duben 2016. Dle reakce daňového subjektu lze usoudit, že s tímto postupem nesouhlasil, proto správci daně nezbylo nic jiného než zahájit dne 20. 3. 2019 kontrolu daně z přidané hodnoty za leden až březen 2016.
Krajský soud při hodnocení výše popsané situace zdůraznil, že z jednání správce daně je znát snaha o prověření údajů za leden až březen 2016, neboť nejprve skrze telefonický požadavek ze dne 24. 6. 2016 na předložení evidencí zmapoval terén a poté si účelně vyžádal vybrané doklady, přičemž telefonické jednání s daňovým subjektem ze dne 11. 7. 2016 popsal jako:
„předložení důkazních prostředků vztahujících se k předmětným přijatým zdanitelným plněním uvedeným výše v tabulce“
. Po předložení důkazních prostředků správce daně přistoupil k ověření údajů u dodavatelských korporací, pročež využil výzvy k poskytnutí údajů dle § 57 daňového řádu. Požadované údaje ve výzvě se týkaly zdaňovacích období leden až duben 2016. Poté ještě správce daně provedl místní šetření v provozně daňového subjektu a ověřil údaje dodavatelské
korporace
o zaměstnancích u České správy sociálního zabezpečení (opět za zdaňovací období leden až duben 2016). Za pozornost v této věci stojí to, že onen úkon ze dne 11. 7. 2016 (telefonát) neobsahuje vymezení předmětu a rozsahu daňové kontroly. Jak si tedy s tímto krajský soud poradil?
Krajský soud předmět a rozsah odvodil z úředního záznamu ze dne 13. 7. 2016, ve kterém byl zachycen postup správce daně vůči daňovému subjektu předcházející výzvě ze dne 11. 7. 2016, jakož i obsah předmětné výzvy. Z úředního záznamu dle krajského soudu jednoznačně plyne, že správce daně vůči daňovému subjektu přesně vymezil předmět i rozsah prověřované daňové povinnosti, a to tím, že uvedl jak prověřované zdaňovací období (tj. leden až březen 2016), tak i prověřovanou daňovou povinnost (tj. daň z přidané hodnoty od konkrétních dodavatelů, kteří byli uvedeni v tabulce obsažené v daném úředním záznamu). Reakce daňového subjektu, která obsahovala správcem daně požadované doklady, pak jen potvrdila závěry krajského soudu, že
předmět a rozsah daňové kontroly musel být znám i daňovému subjektu
.
V odst. 67 krajský soud uvedl, že
„Lze připustit, že telefonická výzva správce daně zpravidla bude působit méně formálně a nebude dosahovat intenzity výzvy písemné (byť rozdíl mezi telefonickou a e-mailovou formou, kterou Nejvyšší správní soud ve výše citovaném rozsudku považoval za dostačující, již není tak výrazný). V poměrech projednávané věci však soud přihlédl k tomu, že správce daně již v době, kdy dne 11. 7. 2016 učinil předmětnou telefonickou výzvu, s žalobkyní
vedl postup k odstranění pochybností ohledně DPH za období duben 2016
, tedy období bezprostředně navazující na předmětná období leden až březen 2016.
Žalobkyně mohla důvodně nabýt přesvědčení, že telefonické výzvy správce daně směřující k prověřování stejné daňové povinnosti, byť za předcházející období
, než byl veden postup k odstranění pochybností, a že
jsou pro ni závazné
.“
(Zvýrazněno autorem.) Mám za to, že zde popsanou velmi specifikou situaci (k zahájení daňové kontroly za leden až březen 2016 došlo po telefonu) značně ovlivnila situace, kdy obdobné úkony vůči obdobím leden až březen 2016 prováděl správce daně v rámci vyhledávací činnosti, přičemž ty samé úkony realizoval i v rámci postupu odstranění pochybností za duben 2016. Krajský soud pak zohlednil i to, že telefonická výzva nebyla
„jednorázovým excesem“
ve vyhledávací činnosti, neboť z rekapitulace úkonů správce daně lze vidět systematickou činnost typickou pro daňovou kontrolu.
Nemělo by ujít pozornosti, že krajský soud se na konci svého odůvodnění zaobíral tím, zdali v posledním roce lhůty pro stanovení daně, jejíž výpočet se odvíjel od faktického zahájení daňové kontroly, nenastaly okolnosti mající za následek prodloužení lhůty pro stanovení daně.
„Zbývalo posoudit, zda v průběhu právě uvedené lhůty (tedy v rozmezí od 11. 7. 2016 do 11. 7. 2019) nenastala jiná skutečnost či událost, se kterou zákon spojuje přetržení, prodloužení či pozastavení prekluzivní lhůty pro stanovení daně.“
Výše uvedená pasáž otvírá prostor dle mého názoru pro situace, kdy v případě předsunutí okamžiku počátku daňové kontroly se doručené rozhodnutí o stanovení daně nově dostane do časového pásma, kdy je možné uvažovat o prodloužení lhůty pro stanovení daně o jeden rok (viz § 148 odst. 2 daňového řádu).
 
Krajský soud v Hradci Králové ze dne 19. 7. 2023 čj. 31 Af 6/2023-81 ve věci MZ Liberec
Daňový subjekt v této věci poukázal na to, že k faktickému zahájení daňové kontroly za dotčená zdaňovací období došlo již dne 14. 8. 2019. Tehdy správce daně provedl v sídle daňového subjektu místní šetření, při němž prověřoval jeho další spolupráci s dodavatelem (místní šetření se ovšem vztahovalo k daňové kontrole týkající se jiných zdaňovacích období). Při uvedeném místním šetření správce daně obdržel stejnou smlouvu jako při daňové kontrole za jiná zdaňovací období, provedl účastenský výslech zástupce daňového subjektu a položil mu konkrétní otázky směřující ke zjištění skutečného průběhu a realizace deklarované zprostředkovatelské činnosti.
Věcně je tento případ zajímavý v tom, že argumentace zde popsaná je v praxi často užívaná. Jde o to, že zmíněné místní šetření bylo zpětně posouzeno jako faktické zahájení daňové kontroly za období listopad a prosinec 2018. V těchto obdobích byla ověřována obchodní spolupráce s určitým dodavatelem, který měl ovšem přesah i do dalších období. Pokud by správce daně zahájil daňovou kontrolu za jedno zdaňovací období a získal v ní určité listiny vztahující se k obchodování s dlouhodobým partnerem, pak by to dle výkladu daňového subjektu znamenalo automatické zahájení daňových kontrol i za další zdaňovací období, ve kterých daňový subjekt spolupracoval s tímto obchodním partnerem. Krajský soud při hodnocení této situace konstatoval, že přijetí názoru daňového subjektu v této věci stran faktického zahájení daňové kontroly i za další období, ve kterých daňový subjekt s dotčeným dodavatelem obchodoval, by vedlo k absurdním důsledkům. V odst. 34 pak krajský soud upřesnil, že
„kontroluje-li správce daně u daňového subjektu časově omezený výsek jeho dlouhodobé spolupráce s určitým obchodním partnerem a
získá-li při tom poznatky týkající se také jiných zdaňovacích období, nelze dovozovat, že tím automaticky byla zahájena daňová kontrola i za tato další zdaňovací období
. Takový výklad by skutečně nijak neposílil právní jistotu daňových subjektů, právě naopak“
.
 
(Zvýrazněno autorem.)
 
Rozsudek Městského soudu v Praze čj. 5 Af 4/2021-79 ve věci CENTRIVIT
Daňový subjekt namítl, že správce daně zahájil daňovou kontrolu fakticky již dne 7. 11. 2016, kdy došlo k doručení výzvy k poskytnutí důkazních prostředků, když ve výzvě požadoval po daňovém subjektu předložit veškeré daňové doklady a s nimi spojené objednávky, smlouvy, korespondenci atp. od společnosti KERIMA a uvést způsob úhrady těchto faktur; taktéž požadoval předložit listiny, z nichž vyplývá, kdo a kde dodavateli KERIMA předal (a kdo přebral) hotovost. Pro úplnost doplním, že formálně byla daňová kontrola zahájena dne 2. 3. 2017.
Nastíněná situace popisuje riziko toho, že takovýto rozsah výzvy k poskytnutí důkazních prostředků dle § 93 daňového řádu by mohl odpovídat provádění skryté daňové kontrole, neboť si správce daně výzvou vyžádal kompletní podklady k dodavateli KERIMA. V odst. 28 městský soud k tomuto sdělil, že z předmětné výzvy je patrné, že požadované listiny
„jsou potřebné pro (jiné) daňové řízení vedené s daňovým subjektem INECO s. r. o.“
. Z této informace pak
městský soud vyvodil, že se nejedná o výzvu, jakkoliv spojenou s nyní přezkoumávaným daňovým řízením vedeným s daňovým subjektem
, proto doručením této výzvy nedošlo k faktickému zahájení daňové kontroly. Závěr soudu k výše uvedenému lze označit za zcela logický. Osobně by mě zajímalo posouzení situace, kdyby z výzvy nebylo na první pohled patrné, že zmíněné podklady jsou požadovány pro potřeby jiného řízení.
Jelikož mě to zajímalo opravdu hodně, tak jsem našel jeden rozsudek, který tuto situaci posuzoval. Jedná se o rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 24. 1. 2024 čj. 8 Af 15/2022-62 ve věci S.A.T.Y., kde byla tamnímu daňovému subjektu doručena výzva k poskytnutí údajů a informací (dne 12. 2. 2018), v níž správce daně vyzval k
„zaslání veškerých písemností za zdaňovací období listopad 2017 (vydané daňové doklady, přijaté daňové doklady, dodací listy, objednávky, smlouvy atd.), které se týkají obchodních vztahů mezi Vámi a obchodní korporací StarPro Services, s. r. o., Kotlaska 2414/5a, 180 00 Praha 8 – Libeň, DIČ: CZ24684236)“
. Správce daně tedy vyzval daňový subjekt, aby mu předložil značný počet listin a písemností. Fakticky požadoval vše, co k věci, která se následně stala předmětem formálně zahájené daňové kontroly dne 23. 7. 2018. O dva týdny později pak správce daně zaslal daňovému subjektu ještě jednu výzvu k poskytnutí údajů a informací s obdobným obsahem, avšak zaměřenou na obchodní vztah s dodavatelem Grenwille. Městský soud při hodnocení této situace shrnul informace a komentáře k výzvě k poskytnutí informací a k zahájení daňové kontroly. Dospěl k závěru, že
pro zahájení daňové kontroly má zásadní význam respektování zásady spolupráce
. Vzájemná spolupráce daňového subjektu se správcem daně je předpokladem, aby daňová kontrola mohla být zahájena. V odst. 44 pak městský soud konstatoval:
„z uvedeného je zřejmé, že daňová kontrola je formálně zahájena doručením oznámení o zahájení daňové kontroly, nezbytnou součástí daňové kontroly je však spolupráce daňového subjektu, která představuje materiální stránku zahájení daňové kontroly.
Výzva podle § 57 daňového řádu nezahrnuje ani formální ani materiální složku daňové kontroly
, slouží správci daně v rámci jeho vyhledávací činnosti k detekci signálů naznačujících nikoli řádné plnění daňových povinností ze strany daňového subjektu“
. (Zvýrazněno autorem.)
Výzva k poskytnutí informací dle § 57 daňového řádu byla městským soudem v dalším textu ještě obecně porovnána s místním šetřením, přičemž závěrem bylo, že místní šetření podstatně citelnější měrou zasahuje do práv daňového subjektu než
„prostá výzva dle § 57 daňového řádu
. Můžeme tak uzavřít zde diskutovanou věc, že doručení výzev k poskytnutí informací by bez dalšího nemělo materiálně představovat zahájení daňové kontroly.
 
Rozsudek NSS ze dne 21. 9. 2023 čj. 6 Afs 59/2023-52 ve věci JIP východočeská
Daňový subjekt považoval za skryté zahájení daňové kontroly okolnosti spojené s odstraňováním nesouladu u kontrolního hlášení (ve spise se nacházely výzvy k předložení důkazních prostředků a e-mailová korespondence mezi správcem daně a daňovým subjektem). Odstraňování nesouladů v údajích kontrolního hlášení patří mezi pravidelně se opakující činnost správce daně. Jak je tedy možné odstranit tyto nesoulady a nezabřednout do rizika skrytého provádění daňové kontroly?
Šestý senát k nastíněné situaci stran rozporů u kontrolního hlášení uvedl v odst. 18, že
„odstraňování rozporů v kontrolních hlášeních dle § 101g zákona o DPH představuje odlišné řízení oproti kontrolním postupům, včetně daňové kontroly“
. Současně ale ještě doplnil, že z hlediska posouzení, zda se (ne)jedná o zastřenou kontrolní činnost,
musíme vždy zkoumat konkrétní správcem daně učiněné úkony
, tedy zda již nezačal prověřovat a hodnotit konkrétní daňovou povinnost daňového subjektu. Vyžádané listiny dle šestého senátu skutečně
sloužily pouze k ověření údajů obsažených v kontrolních hlášeních
, proto výše popsané úkony správce daně nezahájily skryté provádění daňové kontroly.
 
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 21. 11. 2023 čj. 31 Af 28/2020-135 ve věci CZ VEHA
Daňový subjekt poukázal na prověřování pořízeného zboží z jiného členského státu ještě před formálně zahájenou daňovou kontrolou (správce daně identifikoval nesoulad ve VIES). V období od listopadu 2014 do prosince 2014 proběhlo vícero e-mailové komunikace mezi správcem daně a daňovým subjektem (tři odeslané zprávy a tři získané odpovědi). Dle obsahu těchto e-mailů správce daně požadoval soupis dodavatelů a daňový doklad o pořízení zboží a dále správce daně seznámil daňový subjekt s existencí nesouladu ve VIES, přičemž později jej informoval o tom, že pořízení zboží mělo být zahrnuto v daňovém přiznání, a proto by měl podat dodatečné daňové tvrzení. K formálnímu zahájení daňové kontroly přistoupil správce daně dne 29. 4. 2016.
Popsaný případ svým způsobem rozšiřuje a navazuje na problematiku z předchozího rozsudku šestého senátu, neboť nyní opět řešíme mantinely správce daně ve věci odstranění nesouladu z nějakého systému (nyní se jedná o VIES).
Krajský soud v odst. 50 a 51 zmínil okolnost, kterou považoval pro rozřešení této situace za stěžejní. Jednalo se o to,
kdy započalo prověřování základu daně
. Z tohoto úhlu pohledu krajský soud zdůraznil, že až po formálním zahájení daňové kontroly došlo k odeslání klíčových mezinárodních žádostí na Kypr a do Polska. Přičemž výzva k prokázání skutečností byla vydána až po obdržení odpovědi na mezinárodní dožádání. K informacím, které správce daně zjistil při odstraňování nesouladu ve VIES, krajský soud uvedl:
„Samotná informace, že
žalobce realizoval tři nákupy od uvedeného dodavatele v hodnotě 3 mil. EUR s dodací podmínkou FCA Rostock, SRN, a se stejnou podmínkou na stejném místě bylo zboží prodáno; nákup posoudil jako nákup mimo EU a do daňového přiznání nebyl zahrnut; prodej byl posouzen jako prodej mimo EU a byl zahrnut v daňovém přiznání na řádku 26; a poskytnutí tří faktur, to vše k žádosti správce daně bez dalšího prověřování ať už na Kypru nebo v Polsku či Německu nemohlo představovat prověřování základu daně. Správce daně mohl získat pouze
osvětlení skutečností
, které měly být uvedeny v daňových přiznáních, případně skutečností, o kterých se dozvěděl v rámci jiné vyhledávací činnosti.“
(Zvýrazněno autorem.)
Tento popsaný případ by mohl působit hraničně, např. z toho pohledu, že správce daně získané informace hodnotil (viz např. konstatování stran toho, že by měl daňový subjekt správně nějaké plnění do daňového tvrzení uvést). K tomuto krajský soud v odst. 52 přesvědčivě uvedl, že
„součástí vyhledávací činnosti nutně musí být určité
kritické zhodnocení zjištěných skutečností
, a to samo nemůže představovat skryté provádění daňové kontroly. Zjišťování podkladových informací, resp. ‚mapování terénu‘ vždy musí vést k přijetí dílčího závěru správce daně ohledně jeho dalšího postupu“
. Krajský soud těmito závěry souladně navázal na jiné rozsudky (ve věcech HOSTLINK či Select Automotive).
 
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 19. 6. 2023 čj. 31 Af 78/2021-88 ve věci R. K.
Daňový subjekt poukázal na extenzivní vyhledávací činnost správce daně. Konkrétně zmínil vydání čtyř výzev z období od června do října 2017. Formálně byla kontrola daně z příjmu fyzických osob zahájena dne ne 19. 10. 2017.
Krajský soud k výše uvedenému považoval za důležité úvodem sdělit, že úkony, na které daňový subjekt poukázal (výzvy), nebyly činěny v rámci vyhledávací činnosti, nýbrž zjevně v rámci probíhající daňové kontroly na dani z přidané hodnoty, která byla zahájena dne 16. 5. 2017.
Krajský soud se zabýval i obsahem těchto výzev, když zmínil, že směřují k získání informací potřebných pro kontrolu daně z přidané hodnoty
(např. správce daně se dotazoval na údaje o dni uskutečnění zdanitelného plnění či o výši základu daně, sazbě daně a výši daně, což jsou typické údaje pro daň z přidané hodnoty).
Dle mého názoru se jedná o další z důležitých příspěvků do balíčku judikatury stran skryté daňové kontroly, jelikož
prověřování skutečností na dani z přidané hodnoty nepředstavuje bez dalšího skryté zahájení kontroly na dani z příjmů fyzických osob
.
 
Závěr
Judikatura
stran faktického zahájení daňové kontroly vychází z předpokladu, že při posuzování úkonů správce daně je třeba vycházet ze skutečného obsahu takovéhoto úkonu.
Taková zásada ovšem není v daňovém řádu upravena ve vztahu k úkonům správce daně
. K tomuto připojuji názor třetího senátu uvedený v odst. 34 rozsudku NSS ze dne 15. 6. 2021 sp. zn. 3 Afs 348/2019 ve věci J. F., kde je uvedeno, že
„činí-li tyto úkony orgán veřejné správy, jenž je vysoce kvalifikován v oblasti daňového práva (hmotného i procesního), je třeba klást na jeho úkony přísné požadavky. Z hlediska ochrany práv osob, vůči nimž úkony správce daně směřují, se nelze oprostit od formální stránky úkonů a bezmezně upřednostnit jejich obsahovou stránku“
.
Vyřčení závěru o prováděné skryté daňové kontroly by pak mělo být pouze u excesivních případů
, kdy s ohledem na průběh a obsah úkonu (úkonů) se mohl daňový subjekt oprávněně domnívat, že je kontrolován.
K výše uvedenému ještě doplním, že § 87 odst. 1 daňového řádu (ve znění do 31. 12. 2020) sice zdůrazňuje, že úkonem, jímž se zahajuje daňová kontrola, je pouze úkon, při němž správce daně začne zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně, nicméně
jde o historickou reakci na dřívější praxi
, kdy k reálnému zahájení daňové kontroly docházelo až se značným časovým odstupem od jejího formálního zahájení. S touto skutečností se vyrovnala
judikatura
tak, že za okamžik zahájení daňové kontroly považovala až moment, kdy správce daně fakticky započal s prováděním kontroly (tím se má na mysli i právě ono „pouhé“ kladení otázek daňovému subjektu, nemusí se jednat nutně o analýzu daňových dokladů). Právě tato podmínka byla převzata do § 87 odst. 1 daňového řádu, aniž by tím ovšem mělo být popřeno, že
svůj význam má též formální úkon spočívající v zahájení daňové kontroly, neboť se jím daňový subjekt vyrozumívá o tom, že byla kontrola zahájena a co je jejím předmětem a rozsahem
.
V tomto článku jsem popsal řadu situací, kdy správce daně mapoval terén v rámci vyhledávací činnosti. Jak vidno z tohoto článku, tak se jedná jen o soudní případy z roku 2023 a je jich poměrně hodně. To je způsobeno tím, že námitka stran skryté daňové kontroly „nic nestojí“, a jelikož tato námitka souvisí se lhůtou pro stanovení daně, tak se s ní musí soudy vypořádat (z úřední povinnosti) i v situacích, kdy tato námitka byla prvně uplatněna až v kasační stížnosti. Výše uvedené pak způsobilo to, že zástupci daňových subjektů „vtlačili“ námitku realizované skryté kontroly i pro situace, kde se nejedná o žádný
exces
ze strany správce daně, ale jde o standardní vyhledávací činnost. Soudy se pak s touto námitkou musí logicky vypořádat, proto v posledních letech rapidně vzrostl počet rozsudků, kde je tato problematika řešena. Za mne je tato taktika zástupců daňových subjektů krátkozraká, jelikož z dlouhodobého pohledu to může vést ke zmenšení „prostoru“ vyhledávací činnosti, jejíž existence je ovšem
výhodná pro subjekty řádně si plnící své daňové povinnosti
.
 
Ve zde popsaných rozsudcích byly vzniklé situace rozhodnuty s nadhledem a náleží k nim řádné odůvodnění. Je vidět, že již tato oblast má za sebou určitou historii a
můžeme se opřít o základní pravidla
(či východiska) ve smyslu toho, že ověřování nesouladů v systémech kontrolního hlášení a VIES nepředstavuje skrytou kontrolu, pokud správcem daně definované dotazy a důkazní prostředky směřují k odstranění nesouladů v těchto „registrech“ (viz např. věc JIP východočeská a CZ VEHA), že v rámci vyhledávací činnosti je možné kriticky zhodnotit zjištěné skutečnosti a rozhodnout se o dalším postupu (viz např. věc HOSTLINK a Select Automotive), že je teoreticky možné při předsunutí počátku daňové kontroly aplikovat pravidla prodloužení lhůty pro stanovení daně dle § 148 odst. 2 daňového řádu (viz např. věc Lamontex), že při dodržení rámce postupu k odstranění pochybností lze provádět i časově náročnější dokazování (viz např. věc Cardora Invest), že daňová kontrola daně z přidané hodnoty automaticky bez dalšího nezahajuje i kontrolu daně z příjmů (viz např. věc R. K.), že snaha správce daně dostatečně zjistit skutkový stav o určitém obchodním případu nutně neznamená i zahájení daňové kontroly za jiná období, do kterých např. spadá prodej či nákup onoho plnění (viz např. věc EKO Logistics), že daňová kontrola zaměřená na jednoho dodavatele za jedno zdaňovací období nutně neznamená zahájení daňové kontroly za všechna období, ve kterých daňový subjekt s tímto dodavatelem obchodoval (viz např. věc MZ Liberec) a že u výzev k poskytnutí informací je jednak důležité hledisko, zda jsou vydávány pro potřeby řízení daňového subjektu, či nikoliv, ale také i to, jaké jsou následky pro daňový subjekt při nereagování na takovouto výzvu (viz např. věc CENTRIVIT a S.A.T.Y.). K posledně uvedenému doplním, že ze závěru městského soudu ve věci S.A.T.Y. lze odvodit, že soud si kladl správnou otázku: Co se stane, pokud daňový subjekt nebude reagovat na výzvu k poskytnutí informací? Z pohledu daňové kontroly dle mého názoru nic. Je teoreticky možné, že daňový subjekt obdrží pořádkovou pokutu za maření správy daní, ale správce daně jen těžko v důsledku nereagování daňového subjektu na onu výzvu doměří nějakou daň. Z okolností tohoto případu mi je známo, že daňový subjekt po termínu na tuto výzvu reagoval a o dva měsíce později bylo daňovému subjektu zasláno oznámení o zahájení daňové kontroly. Výše uvedené jen dokládá to, že tento případ (věc S.A.T.Y.) se netýkal situace, kdy by daňový subjekt vůbec nereagoval na výzvu k poskytnutí údajů a informací.
1) KUPČÍK, P. Mapování terénu a jeho limity [online].
DAUC.cz.
17. 11. 2022. Dostupné z: https://www.dauc.cz/clanky/10741/mapovani-terenu-spravcem-dane-a-jeho-limity.
2) ROZEHNAL, T. Místní šetření jako zastřený kontrolní postup? [online].
DAUC.cz.
7. 3. 2022. Dostupné z: https://www.dauc.cz/clanky/9931/mistni-setreni-jako-zastreny-kontrolni-postup.
3) PŠENČÍK, J. Skrytá daňová kontrola [online].
DAUC.cz.
1. 2. 2024. Dostupné z: https://www.dauc.cz/clanky/12985/skryta-danova-kontrola.