Ministerstvo financí vydalo v lednu 2025 metodiky ke změnám v rozpočtové skladbě. Koncepční změna je v režimu přesunu náhrad z výdajů do příjmů, a to do transferů. Článek se věnuje zejména náhradám a zatřídění termínových vkladů a spořících účtů.
Změny v rozpočtové skladbě od roku 2025
Ing.
Ivana
Schneiderová
Přehled významnějších změn pro obce
1. Koncepční změna od roku 2025 se týká charakteru náhrad za nezpůsobenou újmu, jsou vráceny zpět do transferů.
Změna se týká nových příjmových transferových položek 4171 a 4172 a výdajové položky 5811, dále byly kvůli převodům náhrad za nezpůsobenou újmu do transferů upraveny pojmy v pokynu v bodě 10 a 75 a zásady v odst. 4, 6, 8.
Poznámka:
Prosím pozor, změna se týká nejen položek ale i UZ, mají se značit, ale do výkazu FIN 2 |
12 budou vstupovat až od roku 2026.
|
Účetní příklady na použití položky 4171 a 5811 od 1. 1. 2025 (náhrady za nezpůsobenou újmu):
Poznámka:
Ministerstvo financí (MF) dne 23. 1. 2025 vydalo metodiku k náhradám za nezpůsobenou újmu, metodika je citována níže. |
Materiál slouží jako obsáhlejší komentář k položkám 4171 a 5811 dle jejich náplně k roku 2025.
V materiálu jsou řešeny případy dle položky 5811 odst. 2, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 19.
V materiálu není řešeno:
položka 5811, odst. 3, omezení hospodaření kvůli ochraně přírody – neznáme u obcí příklady z praxe,
položka 5811, odst. 7 (poslanci) a odst. 8 (dopravci regulované ceny) – netýká se obcí,
položka 5811, odst. 14 (náhrada poskytovatelům zdravotních služeb), odst. 15 (nepoužitá léčiva) – týká se jen krajů,
položka 5811, odst. 16 (škody chovatelům), odst. 18 (vzdělávání – náklady s konáním zkoušek) – neznáme u obcí příklad z praxe, u obcí by se mělo jednat o průtok pro zřizovaná PO, nevíme však, zda jsou tyto náhrady řešeny průtokově přes obce.
ÚVOD
U obcí je používání položek 5811 a 4171 složitější než u jiných ÚSC.
1.
Musí se rozlišovat, zda se jedná o náhradu za újmu
způsobenou
, či
nezpůsobenou
, na položkách 4171 a 5811 se řeší jen náhrada za
nezpůsobenou
újmu.Příklad na způsobenou újmu
V náplni položky 5192 v odst. 7 se řeší náhrada zaměstnavateli za uvolnění vojáka v záloze od Vojenského správního úřadu. V tomto případě se dle výkladu MF jedná o náhradu za způsobenou újmu zaměstnavateli. Obec zaúčtuje na účet 649 D a při příjmu náhrady zvolí položku 2324 (v komentáři u položky 2324 je příklad uveden).
1.
U obcí musíme volit zaúčtování dle jednotlivých případů, podle toho, zda je obec
konečným příjemcem náhrady nebo zda je v pozici zprostředkovatele průtokového transferu
(konečným příjemcem jsou jiné subjekty – jiné fyzické nebo právnické osoby). Může dojít k tomu, že se přijaté náhrady a k nim vzniklé výdaje budou účtovat odlišně, i když se jedná o stejný typ náhrady. Specifickým příkladem je pořizování lesních hospodářských osnov. Příklady jsou níže uvedeny.POZNÁMKA K METODICE MF K TŘÍDĚNÍ RS:
Otázkou je použití UZ:
MF v metodice uvádí, že do výkazu FIN 2-12 M budou vstupovat UZ až od roku 2026 a že v
roce 2025 tak nebudou prováděny kontroly na rovnost poskytnutých a přijatých náhrad mezi poskytovatelem a příjemcem podle bodu 8 Přílohy č. 1 k vyhlášce č. 5/2014 Sb.
„S přihlédnutím k této informaci i k minusování položky 4171 u průtokových transferů a dále i k metodice MF, kde je v případě
průtoku
transferu fyzickým osobám uvedeno u krajů, že náklady hradí osobám stát, tedy bez použití UZ, tak by se mělo postupovat analogicky a UZ k průtokovým výdajům ani příjmům u obcí nedávat. Dále je v metodice uvedeno, že kraj může zvolit u předem poskytovaných náhrad položku 5811 a v roce n + 1 přijatou náhradu výdaje dát na položku 4171 b