Káva a DPH

Vydáno: 9 minut čtení

Od 1. 1. 2024 začaly platit změny v oblasti uplatňování DPH na kávu, které mají dopad na spotřebitele i podnikatele. Ať už kupujete kávu jako produkt v obchodech nebo ji objednáváte v rámci stravovací služby, je důležité znát nová pravidla. Jak přesně budou tyto změny aplikovány v praxi a jaký dopad mají na různé formy prodeje kávy? Dozvíte se také, jak je to se sazbou daně a pravidlem v oblasti nápojů – sazba je totiž rozdílná pro kávu dodávanou jako nápoj a jako součást stravovací služby.

 

Káva a DPH
Ing.
Václav
Benda
 
Dodání kávy jako zboží
Podle § 2 odst. 1 písm. a) zákona o DPH je dodání zboží předmětem daně tehdy, , pokud jej za úplatu provádí osoba povinná k dani, která přitom jedná v rámci své ekonomické činnosti. Zároveň musí jít o
dodání zboží s místem plnění v tuzemsku
. Vymezení pojmu zboží pro účely DPH přitom vyplývá z § 4 odst. 2 písm. a) zákona o DPH, podle něhož se zbožím pro účely DPH rozumí hmotná věc ve smyslu občanského zákoníku. V § 13 zákona o DPH je pak dodání zboží definováno jako
převod práva nakládat se zbožím jako vlastník
. V tomto kontextu se tedy neklade důraz na formální právní převod vlastnictví, ale na jeho ekonomické pojetí. Na toto chápání pojmu dodání zboží navazují pravidla vyplývající z § 20a a § 21 zákona o DPH. Podle § 20a zákona o DPH vzniká obecně povinnost přiznat daň při dodání zboží nebo poskytnutí služby ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, který je vymezen v navazujícím § 21 zákona o DPH. Je-li před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, vzniká povinnost přiznat daň z takto přijaté částky ke dni přijetí této úplaty. Tato povinnost však neplatí, není-li zdanitelné plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě. Podle § 21 odst. 1 zákona o DPH se při prodeji zboží považuje zdanitelné plnění za uskutečněné dnem dodání zboží podle § 13 odst. 1 zákona o DPH, tj. dnem převodu práva nakládat se zbožím jako vlastník.
 
Káva se sazbou daně 12 %
Je-li dodávána káva jako zboží postupuje se při uplatňování DPH podle výše uvedených obecných pravidel. Při uplatnění sazby DPH je třeba rozlišovat, zda se jedná o dodání kávy jako
potraviny nebo o dodání kávy jako nápoje
. Jedná-li se o dodání
kávy jako potraviny
, tj. ve formě zrnkové či mleté kávy nebo kávy instantní,
uplatní se snížená sazba daně ve výši 12 %
, protože potraviny, včetně kávy jsou vedeny příloze č. 3 k zákonu o DPH, v níž je uveden seznam zboží podléhající snížené sazbě daně.
 
Káva se sazbou daně 21 %
Od 1. 1. 2024 však neplatí snížená sazba daně pro nápoje, vyjma vybraných nápojů a pitné vody dodávané vodovodem. Vybranými nápoji se pro účely DPH přitom rozumí mléko a tekuté mléčné nápoje. Je-li tedy
káva jako zboží dodávána ve formě nápoje
, uplatní se u ní
základní sazba daně 21 %
. Základní sazba 21 % se uplatní jak při prodeji kávy jako nápoje v obchodech, např. ledová káva, tak při jejím prodeji v restauracích, stáncích, cukrárnách, kavárnách či na čerpacích stanicích, kdy si kávu, např. v kelímku odnáší zákazník s sebou. Výše uvedená pravidla potvrzuje Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 1. 2024.
 
Káva v prodejních automatech
Specifická pravidla z hlediska vzniku povinnosti přiznat daň platí pro prodej kávy jako nápoje
v prodejních automatech
. Podle § 21 odst. 5 zákona o DPH se stanoví den uskutečnění zdanitelného plnění u zdanitelných plnění uskutečněných prostřednictvím automatů, kdy nelze prokazatelně zjistit přesně den dodání zboží či poskytnutí služby, ani okamžik přijetí úplaty. Zdanitelné plnění se v těchto případech považuje za uskutečněné až dnem, kdy plátce daně vyjmutím peněz, nebo známek nahrazujících peníze z přístroje nebo jiným způsobem zjistí výši obratu. Prakticky to znamená, že plátce, která prodává kávu jako nápoj prostřednictvím nápojového automatu, je povinen přiznat daň v
základní sazbě daně 21 %,
a to
ke dni, kdy zjistí výši obratu za kávu prodanou tímto způsobem.
 
Poskytnutí kávy jako součást stravovací služby
Podle § 2 odst. 1 písm. b) zákona o DPH je předmětem daně poskytnutí služby, pokud ji poskytujte za úplatu osoba povinná k dani, která jedná jako taková, tj. jako osoba povinná k dani uskutečňující ekonomickou činnost. Musí se přitom jednat o poskytnutí služby zboží s místem plnění v tuzemsku. Místo plnění se u stravovacích služeb stanoví podle § 10c zákona o DPH, podle něhož je místem plnění místo, kde je stravovací služba skutečně poskytnuta. V praxi to znamená, že pokud plátce DPH poskytne stravovací službu
v restauraci nacházející se na území České republiky
, je
místem plnění vždy tuzemsko
– a to
bez ohledu na to, kdo je zákazníkem
. Poskytovatel této služby je proto povinen účtovat zákazníkovi cenu včetně DPH a daň na výstupu odvádí jako poskytovatel služby s místem plnění v tuzemsku. Speciální úprava platí pro určení místa plnění při poskytnutí stravovací služby
na palubě lodi nebo letadla
anebo
ve vlaku během úseku přepravy osob
uskutečněného na území
Evropské unie
. V tomto případě je
místem plnění místo zahájení přepravy osob
.
Poskytnutí služby a stravovací služby podle ZDPH
Poskytnutím služby jsou pro účely DPH podle § 14 odst. 1 zákona o DPH obecně všechny činnosti, které
nejsou dodáním zboží
. Poskytnutím služby se dále podle tohoto odstavce rozumí ve vazbě na občanský zákoník také
pozbytí nehmotné věci
, tj. prakticky poskytnutí licence nebo práva, např. poskytnutí práva umístit ve veřejně přístupném prostoru
nápojový automat na kávu
. Službou ve smyslu terminologie občanského zákoníku přenechání věci k užití jinému. V praxi se může jednat jak o nájem nemovité věci, tak i nájem movité věci, např. pronájem nápojového automatu na kávu. Poskytnutím služby se rozumí také zřízení, trvání a zánik věcného břemene a zavázání se k povinnosti zdržet se určitého jednání nebo strpět určité jednání nebo situaci.
Definice stravovací služby pro účely DPH není přímo v zákoně o DPH zakotvena, ale podle judikátu Soudního dvora EU v kauze C–231/94 Faabor je třeba stravovací službu
chápat jako dodání hotového jídla a nápojů k přímé konzumaci
jako
důsledek série služeb
od přípravy pokrmu, až k jeho dodání zákazníkovi, se zajištěním podmínek pro jeho
konzumaci na místě
. Z hlediska klasifikace produkce CZ-CPA, se kterou zákona o DPH pracuje v příloze č. 2 k tomuto zákonu je stravovací služba chápána zejména jako služba zahrnující přípravu jídel a souvisejících nápojů v restauracích, kavárnách a podobných stravovacích zařízeních, dopravních prostředcích, včetně servírování jídel ve vymezených a samoobslužných zařízeních poskytujících sezení u stolů, ale bez obsluhy. Dále také poskytování jídel v zařízeních bez obsluhy, která nenabízejí sezení a také závodní stravování. Podle právního názoru GFŘ patří mezi stravovací služby zařazené do číselného kódu klasifikace produkce CZ-CPA 56 veškeré restaurační, cateringové a ostatní stravovací služby a služby podávání nápojů. Obdobně jako při dodání kávy jako zboží i v případě
poskytnutí kávy v rámci stravovací služby
vzniká povinnost přiznat daň podle § 20a zákona o DPH ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, který je vymezen v navazujícím § 21 zákona o DPH. Je-li před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, vzniká povinnost přiznat daň z takto přijaté částky ke dni přijetí této úplaty. Tato povinnost však neplatí, není-li zdanitelné plnění ke dni přijetí úplaty známo dostatečně určitě. Podle § 21 odst. 3 zákona o DPH je možno vázat uskutečnění zdanitelného plnění při poskytování služeb na den poskytnutí služby nebo také na vystavení daňového dokladu, pokud je vystaven před datem poskytnutí služby, a to s výjimkou splátkového nebo platebního kalendáře či dokladu na přijatou úplatu. Dnem uskutečnění zdanitelného plnění je u stravovacích služeb obvykle den jejich poskytnutí, případně jím může být den vystavení daňového dokladu, pokud by byl daňový doklad vystaven před datem poskytnutí služby.
 
Změny od 1. 1. 2024
Od 1. 1. 2024 byla oproti dřívější právní úpravě nově upravena pravidla pro stanovení sazeb daně u stravovacích služeb. U podávání jídel v rámci stravovací služby se od tohoto data nadále uplatňuje snížená sazba daně ve výši 12 %. Pro podávání nápojů, a to jak alkoholických, tak i nealkoholických) se od 1. 1. 2024 uplatní
základní sazba daně 12 %,
a to bez ohledu na skutečnost, zda jsou nápoje podávány v rámci stravovací služby, odnosu jídla s sebou či samostatně. Výjimka z tohoto pravidla platí pro
podávání pitné vody
, tzv. kohoutkové pitné vody a podávání vybraných nápojů, u nichž se uplatní snížená sazba daně 12 %. Prakticky to znamená, že
základní sazba daně 21 %
se od 1. 1. 2024 uplatní při podávání kávy jako nápoje v rámci stravovací služby.
 
Mléčný koktejl s kávovou příchutí
Podle Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 1. 2024 se
snížená sazba 12 %
uplatní u
mléka či mléčného výrobku ochuceného přidaným výluhem kávy
, který má povahu
mléčného koktejlu s kávovou příchutí
, protože se jedná o vybraný nápoj. Podle této informace však káva, i když obsahuje přidané mléko či mléčnou pěnu (café macchiato, café latté, ledová káva apod.) není vybraným nápojem. Podle právního názoru GFŘ jsou tyto nápoje považovány za kávu jako takovou a mléko či mléčná pěna jsou pouze přísadou samotného nápoje, kterým je různým způsobem připravovaná káva. Základní
sazba daně 21 %
se tak uplatní např. u podání
kávy s mlékem
nebo se smetanou, či jinými přísadami.