Dne 11. 6. 2025 byl Senátem schválen senátní tisk č. 98, pro který se vžil název „celnický balíček“. Přinesl mj. obsáhlou novelizaci zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen „daňový řád“ nebo „DŘ“). Svým rozsahem se jedná o srovnatelný zásah jako v roce 2021, kdy nabyla účinnosti poslední velká novela daňového řádu. Současná novela má rozdělenou účinnost na 1. 7. 2025 a 1. 1. 2026. Změny, které přináší, jsou zejména reflexí judikatury a potřeb správní praxe. V článku se zaměřím na významnější zásahy. Změny kosmetické nebo v oblasti vymáhání daňových nedoplatků uvádím výčtem.
|
Poznámka redakce: Novela vyšla ve Sbírce zákonů pod č. 218/2025 Sb. |
1. Změna v oblasti procesní způsobilosti správce daně (§ 10 odst. 3)
Novela přináší reakci na praktické obtíže při aplikaci stávajícího znění § 10 odst. 3 daňového řádu. Tento řeší způsobilost správce daně účastnit se občanského soudního řízení. Nicméně správce daně se účastní nejen občanského soudního řízení, ale též řízení trestního, insolvenčního, správního či řízení před správními soudy. Způsobilost správce daně se nyní odvozuje buď z příslušných předpisů upravujících danou oblast, anebo výkladem. Novelizované znění nově explicitně uvádí, že
správce daně má způsobilost vystupovat v postavení věřitele, dlužníka, poškozeného nebo v postavení jim obdobném ve věcech souvisejících se správou daní
. Cílem zákonodárce je poskytnout správci daně obecnou možnost účastnit se všech řízení, které se správou daní souvisí, a přitom nespoléhat na znění předpisů tyto speciální oblasti upravující.2. Změna v oblasti doručování zásilek do zahraničí (§ 47, 49, 53)
Novela přináší
rozšíření schopnosti správce daně doručovat do zahraničí, a to zásilkou.
Stávající znění daňového řádu doručování do zahraničí explicitně neupravuje. Možnosti, jak doručovat do zahraničí, jsou dvě.a)
Existence mezinárodní úpravy. Správce daně využije tuto úpravu. Příkladem mohou být smlouvy o omezení dvojího zdanění anebo Nařízení Rady EU č. 904/2010 ze dne 7. října 2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z přidané hodnoty.
b)
Standardní zásilka. Při absenci mezinárodní úpravy využije správce daně standardní doručení zásilkou, avšak daňový řád mu ukládá povinnost zajistit zákonem stanovená pravidla pro doručování. To je však v podmínkách jiných právních řádů složité, ne-li nemožné.
Novela přináší rozvolnění podmínek, které musí správce daně při doručování do zahraničí zásilkou zajistit.
Nově se uvádí, že „
lze-li při doručování zásilky do ciziny prokázat dodání zásilky podle právních předpisů dané země, považuje se zásilka za dodanou odpovídajícím způsobem“
. Jinými slovy, správce daně může využít tuzemského či zahraničního provozovatele poštovních služeb, přičemž jedinou podmínkou je, aby tento dodržel pravidla pro doručování platná v příslušném státu doručení. Jiný právní řád může upravovat odlišně osoby oprávněné zásilku převzít, podmínky pro vyrozumění nebo uložení písemnosti. Otázkou pak zůstává, zda bude možné z jiného právního řádu převzít jinou než 10denní fikci doručení. S ohledem na zařazení novelizovaného znění do § 47 odst. 7, tj. za pravidlo stanovující 10denní fikci doručení, to není vyloučeno. Nicméně předpokládám, že tato otázka bude ještě předmětem metodických výkladů správců daně.Změn doznala i část zákona upravující
doručení veřejnou vyhláškou
, když vyhlášku lze využít nově v případech, kdy se prokazatelně nedaří doručovat na adresu bydliště nebo sídla daňového subjektu v cizině. Zde se bude jednat o situace dvojího druhu. V prvé řadě půjde o obdobu znění § 49 odst. 1 písm. a) daňového řádu. Zde je uvedeno, že osobě neznámého pobytu nebo sídla se ustanoví zástupce, popř se této osobě doručuje veřejnou vyhláškou. V druhém případě se bude jednat o situace, kdy se opakovaně nebude dařit v zahraničí doručit, resp. bude doručováno fikcí.3. Změny v oblasti přijímání elektronických podání (§ 56, 72, 74)
V oblasti elektronických podání dojde k reflexi judikatury správních soudů. Je tomu tak i v případě nové
možnosti správce daně zvolit si elektronickou adresu své podatelny a jaké podání lze na elektronickou adresu přijmout
. Zde se promítají závěry rozsudku NSS 5 Afs 373/2021. NSS uzavřel, že správce daně musí přijmout podání, které splňuje požadavky stanovené § 71 odst. 1, když v soudem řešeném případu se jednalo o podání učiněné e-mailem. Dle NSS daňový řád neumožnuje volbu správce daně v tom smyslu, že by podání e-mailem mohl odmítnout. Novela naopak volbu zavádí, a to novým zněním § 56. Správce daně prvně zveřejní adresu elektronické podatelny nebo podatelen. V praxi Finanční správy se tak může jednat o e-mailovou adresu podatelny, portál Moje daně apod. Následně správce daně určí, resp. vyloučí podání, která si nepřeje na konkrétní adresy přijímat, např. z důvodu absence automatizovaného zpracování. Typicky se bude jednat o vyloučení možnosti podat daňové přiznání či kontrolní hlášení e-mailem.Další změnou je nová úprava
zveřejnění obsahu, formátu a struktury formulářových podání
. Konkrétně se jedná o úpravu § 72 DŘ. Tento již v minulosti prošel novelizací, která měla za cíl sladit text zákona s judikaturními požadavky. Dle nich je nezbytné, aby obsah daňových formulářů byl alespoň rámcově stanoven právním předpisem, minimálně v podobě vyhlášky (Pl. ÚS 19/17). Novela účinná v roce 2021 pak přinesla zcela nový obsah § 72, když nejen že stanovila základní obsah formulářových podání, ale zakotvila též zmocnění Ministerstva financí pro vydání příslušných vyhlášek. Shodně bylo uzákoněno, že minimálně podzákonným předpisem je nezbytné stanovit i formát formulářového podání. Prakticky tak Ministerstvo financí vydalo vyhlášky, jejichž obsahem byl daňový formulář (například formulář přiznání k DPH), pokyny k jeho vyplnění a bylo v nich též uvedeno, že povinným formátem je xml. Avšak i přes novelizaci se ukázalo, že stávající právní úprava není dostatečná. NSS totiž rozhodl, že obsahem podzákonného právního předpisu má být i zveřejnění struktury podání (2 Afs 395/2020, 2 Afs 210/2022). Například v praxi Finanční správy se jedná o xsd. schéma. Dle NSS je smyslem dodržení povinné struktury možnost automatizovaného zpracování dat správcem daně. Zároveň NSS chápe strukturu jako „
uspořádání obsahu prostřednictvím předem připravených položek, přičemž tyto „kolonky“ je nutné určitým způsobem vyplnit. Tento způsob určují pravidla pro vyplnění položek, např. takové pravidlo, že do určité položky lze zařadit jen čísla, nikoliv písmena
“. Stávající absence požadavku na zveřejnění struktury podání prostřednictvím právního předpisu tak dávala smysl, jelikož otázka struktury je víceméně otázkou technickou, když se jedná o pravidla, jak má datová zpráva vypadat, resp. jaká data smí obsahovat, v jakém formátu, v jakém pořadí apod.Novelizované znění přináší
rozlišení mezi obsahovou a datovou strukturou
. Nově bude obsahem vyhlášek Ministerstva financí pouze struktura obsahová. Jedná se prakticky o uspořádání kolonek daňového formuláře a jejich obsahová náležitost. Datová struktura bude oproti tomu zveřejněna pouze na úřední desce, popřípadě způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zákonodárce se tak snaží legalizovat stávající stav, kdy datová struktura obsahem vyhlášek nebyla. Otázkou do budoucna je, zda i novelizovaná úprava projde soudním testem. Další zajímavou otázkou je samotné rozlišení obsahové a datové struktury. Že se nejedná o jednoduchou problematiku, ukazuje aktuální
judikatura
(NSS 7 Afs 136/2024). Nezbývá než dodat, že chybná struktura, a to jak obsahová, tak datová, bude chybou podání dle § 74 odst. 1 písm. d). Avšak v případě formulářových podání na DPH se bude jednat o vadu podání, která bude způsobovat neúčinnost podání přímo ze zákona, bez vydání výzvy dle § 74.Změny vyvolané touto částí novely nabudou účinnosti až 1. 1. 2026.
4. Změna v oblasti postoupení podání (§ 75)
Zde novela přináší drobnou
změnu ve vyrozumění o postoupení podání
dle § 75 DŘ. Dosud platí, že nepříslušný správce daně postoupí podání správci daně příslušnému a o tomto podatele vyrozumí. Nově bude správce daně vyrozumívat pouze v případě, že účelu vyrozumění nebude dosaženo jinak. Typicky se nebude vyrozumívat tam, kde je očekávaná reakce správce daně na postoupené podání. Příkladem může být žádost o posečkání dle § 156, na kterou musí správce daně vždy reagovat.5. Změny v opravných a dozorčích prostředcích ochrany
Novela přináší tři novinky:
a)
Námitka (§ 103, 108)
Námitce přiznává
status
řádného opravného prostředku
, a to pokud směřuje proti rozhodnutí správce daně (námitku lze jinak uplatnit i proti jiným úkonům, než jen rozhodnutí). Nutno podotknout, že o shodnou věc se zákonodárce pokusil již v roce 2021. Nicméně z omylu jej vyvedl NSS v rozsudku 8 Afs 59/2023, kde konstatoval, že pokud námitka nedisponuje odkladným účinkem, nemůže jí být
status
řádného opravného prostředku přiznán. Proč by vlastně
status
řádného opravného prostředku měla mít? Je tomu tak z důvodu naplnění principu subsidiarity správního soudnictví, který pro řádné podání správní žaloby vyžaduje vyčerpání řádných opravných prostředků. Není-li námitka tímto prostředkem, je možné rozhodnutí správce daně přímo žalovat. Příkladmo u exekučního příkazu. Žalobce nečeká na vyřízení námitky, potažmo ji vůbec nepodává a volí přímou cestu ke správnímu soudu. Tento nežádoucí stav bude odstraněn novelizací § 103 a 108, když námitce bude odkladný účinek, tj. oddálení právní moci, přiznán. Na druhou stranu, zákonodárce v této souvislosti na některých místech odepírá možnost námitku podat, a to konkrétně tam, kde je odkladný účinek nevhodný. Příkladmo nově dochází k odepření námitky v případě exekučního příkazu (§ 178 odst. 4). Dle přechodných ustanovení novely se nová pravidla uplatní pouze v případě námitek podaných po 1. 7. 2025.a)
Zvláštní přezkumné řízení (§ 124)
Novela vyjasňuje
status
přezkumného řízení dle § 124 DŘ. Jedná se o řízení, které je vyvolané správcem daně v průběhu soudního řízení a jeho cílem je uspokojit žalobce vydáním pro něj pozitivního rozhodnutí. V praxi panovaly spory o to, zda se jedná o
přezkumné řízení v pravém slova smyslu
, a to zejména ve vztahu ke stavění běhu prekluzivní lhůty dle § 148 a 160. Novela na otázku odpovídá kladně, a to novelizací znění § 108.b)
Nová úprava § 124a
Zákonodárce
zpřesňuje text zákona tak, aby odpovídal správní praxi
. Jedná se o ustanovení, které řeší vliv rozhodování NSS na stav daňového řízení. Občas se stane, že krajský soud zruší rozhodnutí správce daně. Správce daně následně podá kasační stížnost k NSS, avšak tato obecně nemá odkladný účinek. Pod hrozbou nečinnosti pak správce daně vydá nové rozhodnutí ve věci, které respektuje právní názor krajského soudu. Problém nastane, když NSS kasační stížnosti vyhoví a zrušující rozsudek krajského soudu zruší. Zde může NSS volit mezi zrušením a vrácením věci soudu zpět, popřípadě zrušením věci a rozhodnutím namísto nižšího soudu. V obou případech je třeba vyřešit, co dělat s novým rozhodnutím správce daně, když rozsudek, který zrušil původní zrušující rozhodnutí, již neexistuje.
Aby v jeden okamžik neexistovaly vedle sebe dvě rozhodnutí správce daně v jedné věci, stanoví novela přesně okamžiky pozbytí účinnosti nového rozhodnutí správce daně a obnovení účinnosti původního rozhodnutí.
Novela vlastně zpřesňuje text zákona, protože tento původně neobsahoval pravidlo pro případ, kdy NSS rozhodne ve věci namísto krajského soudu sám. Zajímavostí je, že plánovaná novela zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, má ambici tuto oblast upravit samostatně. Pokud dojde k jejímu schválení, bude se od její účinnosti postupovat právě dle soudního řádu správního.6. Změny v oblasti prekluzivních lhůt (§ 148, 160, 171)
Novela přináší rozšíření možnosti stanovit daň i po uplynutí prekluzivních lhůt dle § 148 DŘ.
Konkrétně se jedná o
odst. 6
, který umožňuje stanovení daně do konce roku následujícího po právní moci rozsudku soudu o spáchání daňového trestného činu. Zde zákon nově stanoví, že daň lze stanovit i v případě,
že trestný čin spáchala osoba odlišná od daňového subjektu
, a toto jednání má přímý dopad na daň daňového subjektu. Konkrétně se může jednat o propojení daňových subjektů v podobě právnické osoby a jejího jednatele anebo o propojený řetězec daňových subjektů, typicky v případě spojených osob či řešení podvodného jednání na DPH. Vždy však bude na správci daně, aby prokázal naplnění podmínky přímého dopadu na daňovou povinnost daňového subjektu. Nejedná se o úplnou novinku, jelikož tímto směrem se již ubírala správní praxe. Ostatně podobné rozšíření mimo sféru daňového subjektu s přímým dopadem na něj je známo už z judikatury ke stavění prekluzivní lhůty v souvislosti se stíháním pro daňový trestný čin (NSS 4 Afs 373/2023).Mimo novelizaci § 148 odst. 6 DŘ se v rámci pozměňovacího návrhu novelizuje i
odst. 7
, který umožňuje podat daňové tvrzení a stanovit daň po uplynutí prekluzivních lhůt v případě, kdy je toho třeba pro naplnění podmínek účinné lítosti dle trestního zákoníku. Odst. 7 bude nově využíván, mimo účinné lítosti,
i pro účely jiných jednání pachatele trestného činu, která povedou ke zmírnění trestněprávních dopadů jeho jednání
. Jedná se například o zastavení trestního stíhání podle § 172 odst. 2 písm. c) trestního řádu, rozhodnutí o schválení narovnání podle § 309 trestního řádu, uzavření dohody o vině a trestu dle § 175a a násl. trestního řádu.Rozšíření se dočkal
§ 160 odst. 4
, kde je nově stanoveno, že
prekluzivní lhůta
neběží po dobu
restrukturalizačního řízení
, pokud se správce daně stal dotčenou stranou podle zákona č. 284/2023 Sb., upravujícího preventivní restrukturalizaci. Stavění lhůty nastane dle přechodných ustanovení od 1. 7. 2025 a bude se týkat i lhůt rozběhnutých před účinností novely.Mezi změny týkající se prekluzivních lhůt je možné zařadit i
prodloužení lhůty, v rámci které lze vydat ručitelskou výzvu dle § 171 DŘ
. Tuto lze dle § 171 odst. 3 nově vydat i po uplynutí prekluzivní lhůty pro stanovení daně, pokud neuplynula lhůta pro placení daně. Myšleno lhůta pro placení daně dle § 160 a náležející daňovému subjektu (ne ručiteli).7. Změny v oblasti podávání daňového tvrzení ve zvláštních případech (§ 239a, 240e, 245)
V této části se novela dotýká
práv dědiců
. Dochází k potvrzení správní praxe, když nově je stanoveno, že
na dědice nepřechází závazky týkající se penále a
pokut
. Je tomu tak z důvodu, že se jedná o prostředky správního trestání a tyto by měly být ze zásady věci nepřenosné. Zatímco tak například příslušenství v podobě úroků z prodlení a posečkání bude i nadále na dědice přecházet, penále a pokuty jakéhokoliv druhu (pořádkové, za nesplnění nepeněžitého plnění, za opožděné tvrzení daně, v souvislosti s kontrolním hlášením či hlášením osvobozených příjmů) ne.Nově jsou též stanovena
pravidla pro podávání daňových tvrzení v případě zániku svěřenského fondu
. Shodně jako např. v případě insolvence je stanovena lhůta pro podání daňového tvrzení v případě ukončení správy fondu a též v případě samotného zániku fondu. Stejně tak se uplatní i § 245 DŘ řešící sjednocení lhůt. Novela přenáší odpovědnost za vyrovnání daňových povinností fondu na osoby, které přijaly majetek z tohoto fondu a případnou možnost správce daně takové osoby určit rozhodnutím, proti kterému je přípustné odvolání s odkladným účinkem.8. Změny v oblasti pokuty za opožděné tvrzení daně (§ 250)
Zde lze novelu rozdělit na dvě části. V první dochází k
zákonnému zakotvení správní praxe při výpočtu pokuty
. V aplikaci současného znění zákona se objevovaly dva výklady, resp. postupy pro výpočet pokuty. Tyto se dají rozdělit na více a méně příznivější pro daňový subjekt. Méně příznivější výpočet vycházel z postupu, kdy správce daně vypočítá výši pokuty dle znění § 250 odst. 1 nebo 2. Při tomto výpočtu není limitován minimální a maximální výší pokuty (1000 Kč a 300 000 Kč). Může tak dojít k situaci, kdy mezitímní výpočet dosáhne např. částky 500 000 Kč. Teprve poté dochází k aplikaci změkčujících pravidel jako např. odst. 7, který umožňuje snížit pokutu až o jednu polovinu. V případě částky 500 000 Kč by došlo ke snížení na 250 000 Kč. Příznivější výklad/výpočet vychází z dřívější aplikace spodního a horního stropu pokuty. Ve shodném případě by tak správce daně nikdy nedošel k částce 500 000 Kč, ale snížení pokuty o polovinu by uplatnil vůči částce 300 000 Kč, výsledná pokuta by tak činila 150 000 Kč. Novelizované znění přichází s podporou výkladu méně příznivějšího pro daňový subjekt, tj. v našem případě by pokuta po novele činila zmíněných 250 000 Kč.Druhá část novely
představuje odmítnutí judikatury NSS
(např. 6 Afs 130/2020). NSS totiž judikoval, že již jednou uložená pokuta je příslušenstvím daně, a tudíž musí sledovat osud této daně. Dojde-li tak např. k následnému doměření daně, ať už vyšší nebo nižší, musí správce daně změnit i původně uloženou výši pokuty. NSS též uvedl, že v případě dvou opožděně podaných daňových tvrzení ke shodné daňové povinnosti, tj. řádného a poté dodatečného, nemůže dojít k uložení dvou pokut, ale pouze jedné. Zákonodárce za účelem vyloučení zmíněných právních názorů NSS zformuloval nový odst. 8, kde explicitně uvádí, že každá pokuta je samostatná a není možné jejich vzájemné ovlivnění.9. Změny v oblasti úroků (§ 251a, 251c, 252)
Zde novela přináší několik změn.
Změna technického charakteru se týká způsobu výpočtu úroků.
Novela z roku 2021 totiž výpočet úroků navázala čistě na občanský zákoník, resp. prováděcí nařízení vlády č. 351/2013 Sb. Nicméně to okamžitě přineslo výkladové pochybnosti. Nařízení váže výši úroku na jednu konkrétní skutečnost, která je pak v průběhu běhu času neměnná. Daňový řád však vznik úroku váže na každý den prodlení. Dojde-li tak ke změně repo sazby ČNB, změní se i výše vznikajícího úroku, a to právě z důvodu speciality daňového řádu vůči nařízení. Alespoň tak zní oficiální výklad (viz Pokyn č. MF-18). Zákonodárce, za účelem odstranění výkladových pochybností, nově stanovil, že
„je-li při výpočtu výše úroku zohledňována výše repo sazby stanovené Českou národní bankou, použije se výše této sazby platná pro první den kalendářního pololetí, do něhož spadá daný jednotlivý den, kdy úrok vzniká“.
Další změna nepotěší daňové subjekty, když v § 251c odst. 5 písm. b) DŘ se nově stanoví, že
úrok hrazený správcem daně nevzniká z úroku hrazeného správcem daně
. Dochází tak k uzavření dlouholeté soudní ságy na téma, zda je v daňovém právu přípustný úrok z úroku. Byť
judikatura
NSS naznačuje, že ano (3 Afs 194/2022), zákonodárce se staví proti. Konkrétně se bude jednat o úrok z nesprávně stanovené daně dle § 254 DŘ, kterým by se úročil buď ten samý úrok anebo úrok z vratitelného přeplatku (§ 253a) či daňového odpočtu (§ 254a). Dle přechodných ustanovení dnem 1. 7. 2025 přestane úrok z úroku vznikat.Poslední změna se dotýká problematiky
tzv. vykusování přeplatků
. Takto je označována situace, kdy je zapovězeno úročit nedoplatek z důvodu současné existence přeplatku. Typicky k vykusování dojde v případě doměření daně vyšší, která se doměřuje zpětně k poslednímu dni pro podání řádného daňového tvrzení. Vznikne tak nedoplatek, který se zpětně úročí. Nicméně při úročení musí správce daně zohlednit případnou existenci přeplatků evidovaných po dobu zpětného úročení. Při souběhu přeplatku a nedoplatku nedochází po dobu tohoto souběhu k úročení. Novelizace reaguje na judikaturu NSS (1 Afs 164/2022, 2 Afs 407/2020), která stanovuje, že správce daně má za určitých podmínek zohlednit existenci přeplatku u jiného správce daně (v případě, kdy disponuje dostatečnými technickými možnostmi existenci nedoplatku zjistit) a dokonce i u jiného věcně nepříslušného správce daně (např. finanční úřad zohlední přeplatek evidovaný u celního úřadu).
Novelizované znění vylučuje možnost zohlednit existenci přeplatku u jiného věcně nepříslušného správce daně.
Na druhou stranu to však znamená, že je možné/nutné zohlednit existenci přeplatku v rámci sítě věcně příslušných správců daně (např. v rámci Finanční správy). Zde však novela jde nad rámec judikatury, když tuto povinnost zohlednění přeplatku navázala právě na prokazatelnou existenci technických možností, konkrétně druhý senát uvedl, že „
pokud bude mít do příslušné evidence přístup, nebo takový přístup nebude spojen s většími překážkami, náklady či komplikacemi… Z výše uvedeného tedy soud dovozuje, že povinnost postupu dle § 154 odst. 4 daňového řádu se aktivuje v případě, že správce daně má relativně nekomplikovanou možnost se dozvědět o přeplatcích daňového subjektu u jiných správců daně, tedy má přístup do takové příslušné evidence přímý nebo alespoň poměrně snadný…“.
S velkou pravděpodobností tak při neexistenci snadného technického řešení bude na daňovém subjektu, aby správce daně na existenci přeplatku upozornil a snížil si tak předepsanou výši úroku.10. Změny v oblasti promíjení daně a příslušenství (259a, 260, 260a)
Odbornou veřejností hojně diskutovanou novinkou je
možnost prominutí penále, a to v plné výši.
Stávající právní úprava umožňuje prominutí penále pouze do výše 75 %, a to na základě posouzení míry součinnosti daňového subjektu v průběhu daňového řízení. Novelizace přináší další kritérium k posouzení, kterým je
tzv. ospravedlnitelný důvod
. Správce daně při posuzování rozsahu prominutí nově přihlédne nejen k rozsahu součinnosti, ale též k faktu, zda ke vzniku penále došlo z důvodu, který lze s ohledem na okolnosti ospravedlnit. Dle důvodové zprávy novelizace míří zejména na případy nepřípustně podaného dodatečného daňového tvrzení (§ 145a DŘ). Příkladem může být dodatečné daňové tvrzení a na jeho základě zahájené doměřovací řízení. Zjistil-li daňový subjekt, že údaje v podaném dodatečném daňovém tvrzení nejsou správné a již nelze podat opravné tvrzení, nezbývá mu než podat dodatečné daňové tvrzení další, tentokrát se správnými údaji. Správce daně sice posoudí takové tvrzení jako nepřípustné, avšak využije údaje v něm uvedené. Pokud tyto povedou k doměření daně (a vzniku penále) nad rámec chybného dodatečného daňového tvrzení, bude na místě uvažovat o prominutí penále v plné výši. Došlo totiž k naplnění podmínky součinnosti i ospravedlnitelného důvodu. Nicméně vždy bude záležet na konkrétní situaci. Předpokládám, že nové kritérium bude zapracováno do pokynu řady D k promíjení příslušenství daně (nyní pokyn GFŘ-D-67). To však nebrání daňovým subjektům, aby v případné žádosti o prominutí tvrdili důvody jdoucí nad rámec pokynu. Zbývá dodat, že dle přechodného ustanovení se rozšířená možnost prominutí penále využije až u penále vzniklého po 1. 7. 2025, tzn. že bude rozhodovat okamžik vydání dodatečného platebního výměru.Penále se týká i novinka vložená do novely pozměňovacím návrhem, a to možnost plně
prominout penále v případě, kdyby toto bylo uloženo v rozporu se zásadou
.
Jedná se o reflexi judikatury NSS 10 Afs 26/2024. Zde NSS uvedl, že penále se musí předepsat i v případě, kdyby daňový subjekt již byl za stejné jednání trestán v rámci trestního práva. Odstranění penále NSS navázal právě na institut prominutí. Nicméně stávající textace zákona takové prominutí vylučovala.ne bis in idem
Další novinkou je změna v případě
hromadného promíjení daně nebo příslušenství.
Stávající právní úprava svěřuje tuto pravomoc do rukou ministra financí. Novela pravomoc přesouvá na vládu, když ministra financí staví nově do role navrhovatele. Novela nepřináší změnu v potenciálních důvodech prominutí, avšak mění proces prominutí a nově umožňuje vedle prominutí daň nebo příslušenství hromadně posečkat. Při hromadném posečkání bude možné stanovit, že po dobu posečkání nevzniká úrok z posečkané částky. Z hlediska procesu se nebude promíjet či posečkávat rozhodnutím, avšak opatřením obecné povahy dle § 171 a násl. správního řádu. Při vydávání opatření však není třeba postupovat plně dle správního řádu, protože novela stanoví, že vydávání opatření se obejde bez řízení, tj. bez procesu předvídaného správním řádem pro vznik opatření. Kontrola zákonnosti opatření probíhá v přezkumném řízení dle § 174 správního řádu, popřípadě skrze soudní moc. Opatření obecné povahy bude zveřejněno ve Finančním zpravodaji a způsobem umožňujícím dálkový přístup.11. Změny v oblasti dělené správy (§ 161, 162, 162a, 175)
Novelizace ustanovení týkajících se dělené správy je úzce provázána s novelizací § 106 správního řádu a § 175 daňového řádu. § 106 správního řádu po novelizaci ve zkratce stanoví, že pro správu placení peněžitého plnění se uplatní postup pro správu daní bez ohledu na to, zda je toto peněžité plnění příjmem veřejného rozpočtu podle daňového řádu. Dále § 106 obsahuje tezi, že správu placení peněžitého plnění namísto správního orgánu, který toto peněžité plnění uložil, vykonává obecný správce daně. Obecným správcem daně je celní úřad. Správní řád následně z tohoto pravidla stanovuje výjimky, přičemž stejně tak mohou činit předpisy upravující jednotlivá peněžitá plnění. Správní řád tedy obecně přesouvá správu placení, tj. jak dobrovolného, tak nedobrovolného (zajištění, vymáhání) do režimu daňového řádu. Od § 106 správního řádu se pak dostáváme do § 161 a násl. daňového řádu, které § 106 provádí.
Konkrétně je v daňovém řádu nově definována
dělená správa procesní a věcná
. Procesní dělenou správou se rozumí situace, kdy stejný orgán peněžité plnění ukládá (v režimu správního řádu jako správní orgán) a zajišťuje i jeho placení (dobrovolné i nedobrovolné) jako správce daně dle daňového řádu. Věcná dělená správa je pak charakteristická změnou příslušného orgánu. Jinými slovy, správní orgán peněžité plnění uloží, avšak jiný správní orgán, v postavení správce daně zajišťuje část placení. Zde může docházet ke dvojí situaci, kdy správce daně přebírá peněžité plnění již ve fázi dobrovolného placení nebo až ve fázi placení nedobrovolného, tj. zajišťuje jeho vymáhání. Není vyloučeno, že dojde k souběhu procesní a věcné dělené správy. K dělené správě věcné totiž může dojít jak v případě, kdy je plnění ukládáno dle správního řádu, tak v případě, kdy je ukládáno dle řádu daňového.Novelizované znění zákona přináší, kromě jasné definice věcné a procesní dělené správy, nový způsob vymáhání, a to předáním nedoplatku obecnému správci daně (§ 175). Jedná se o nedoplatky čerpající svůj původ z peněžitých plnění směřujících do veřejných rozpočtů dle § 2 odst. 2 písm. a) až d) daňového řádu [výslovně je tak vyloučeno písm. e), tj. veřejné rozpočty, kterým je
status
veřejnosti přiznán zákonem, např. rozpočet zdravotní pojišťovny]. Kromě
obligatorní
dělené správy založené § 106 správního řádu tak nastupuje dělená správa dobrovolná. Zde se může správní orgán nebo správce daně rozhodnout k předání peněžitého plnění obecnému správci daně, tj. celnímu úřadu. Důvody mohou být různého charakteru, nicméně základním bude existence/neexistence vlastního systému vymáhání. V návaznosti na to pak novela upravuje podmínky pro předání (§ 162a) peněžitého plnění s tím, že základním principem je komplexní převod
kompetence
k realizaci placení peněžitého plnění. Dojde-li k předání vymáhání nedoplatku obecnému správci daně, přejde na něj nevratně též
kompetence
k jeho dobrovolnému vybrání, a to nevratně. Předávající orgán ztratí veškerou kompetenci pro správu plnění, stane se tedy věcně a místně nepříslušným.Praktickou stránku dělené správy z pohledu sankcí pak pokrývá § 162a odst. 3, který stanoví, že orgán veřejné moci, který pozbyl příslušnost ke správě placení peněžitého plnění nebo vymáhání v rámci dělené správy, je povinen příslušnému správci daně uhradit hotové výdaje, úroky hrazené správcem daně a přiznanou náhradu škody, pokud tento orgán veřejné moci způsobil jejich vznik. Zde novela stanovuje kompenzaci škod způsobených předávajícím orgánem v rámci dělené správy věcné. K tomu je vhodné dodat, že naopak u dělené správy procesní (ať už v čisté podobě nebo kombinované s dělenou) jsou naopak vyloučeny úroky, a to jak úroky z prodlení, tak z nesprávně stanovené daně (§ 252 a 254). Je tomu tak z důvodu, že sankcionování se ponechává na předpisu, na základě kterého došlo k uložení peněžitého plnění.
12. Další změny
–
Formulář Oznámení o změně registračních údajů se vztahuje i na žádost o zrušení registrace (§ 127 DŘ).
–
Záloha na daňový odpočet dle § 174a se zaokrouhluje na celé koruny nahoru (§ 146 DŘ).
–
Jako odůvodnění rozhodnutí o stanovení daně může sloužit sdělení výsledku postupu k odstranění pochybností nebo písemné vyhotovení tohoto výsledku, je-li oznámeno (§ 147 DŘ).
–
Možnost daňového subjektu nehradit daň na základě vyrozumění správce daně o nedoplatku pouze na osobní depozitní účet, ale na jakýkoliv, který si sám určí (§ 150 DŘ).
–
Potvrzení faktu, že dodatečné daňové přiznání na daň nižší se doměřuje k okamžiku účinnosti dodatečného platebního výměru, ne zpětně k původní splatnosti daně (§ 152 DŘ).
–
Úrok z nesprávně stanovené daně je vratitelným přeplatkem ze zákona [§ 155b odst. 4 písm. c) DŘ].
–
Ztráta statusu vratitelného přeplatku ze zákona v případě, kdy právnická nebo podnikající fyzická osoba nesdělí správci daně účet pro nezbytný pro vrácení přeplatku (§ 155b odst. 6 DŘ).
–
Potvrzení, že proti rozhodnutí o námitce nelze uplatnit další námitku (§ 159 odst. 4 DŘ).
–
Daňová pohledávka, od jejíhož placení je dlužník osvobozen rozhodnutím insolvenčního soudu dle § 414 insolvenčního zákona zaniká a nebude předmětem evidence daní (§ 243 odst. 5 DŘ).
13. Změny v oblasti zajištění a vymáhání
–
Rozhodnutí o stanovení daně je exekučním titulem, na základě kterého může bez přerušení pokračovat zahájená
exekuce
neuhrazené částky zálohy na daň (§ 174 odst. 7 DŘ).–
Upřesnění postupu při vzniku zástavního práva zřízeného na základě rozhodnutí správce daně (§ 170 DŘ).
–
Rozšíření způsobů vymáhání dle § 175 DŘ. Nově je možno vymáhat prostřednictvím obecného správce daně (viz část změny v oblasti dělené správy) a uplatněním pohledávky v řízení k tomu určeném (např. dědické, likvidace).
–
Potvrzení daňového řádu (§ 177 odst. 2) jako výlučného předpisu stanovícího exekuční pravomoci správce daně (zde zákonodárce vyjádřil nesouhlas s judikaturou NSS 10 Afs 33/2021).
–
Vyloučení námitky v případě exekučního příkazu (§ 178 odst. 4). Obrana dlužníka se tak odehrává v rovině návrhu na zastavení daňové
exekuce
nebo přímo u správního soudu.–
Nastavení pravidel pro převod nerozděleného výtěžku dražby do majetkové podstaty v případě insolvence a do likvidační podstaty v případě likvidace pozůstalosti (§ 194a DŘ).
–
Zavedena obecná informační povinnost poddlužníka v případě daňové
exekuce
postižením majetkových práv (§ 186 odst. 5 DŘ).–
Zavedení institutu chráněného účtu zřízeného správcem daně v rámci daňové
exekuce
přikázáním pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb (§ 190 odst. 4 a 5 DŘ).–
Nové oprávnění správce daně nařídit dražbu majetkového práva, např. při postižení družstevního podílu (§ 193a DŘ).
–
Vyloučení možnosti uplatnit výhradu proti příklepu v případě elektronické dražby (§ 194a odst. 5 DŘ).
–
Upraveny náležitosti dražební vyhlášky, zejména ve směru závad váznoucích na věci (§ 195 odst. 2 a 3 DŘ) a rozšíření jejich adresátů [§ 196 odst. 1 písm. c) DŘ].
–
Přehledná úprava práv, která zanikají nebo naopak nezanikají vydražením věci (§ 202a DŘ).
–
Správce daně může nově realizovat tzv. soupis na dálku v rámci
exekuce
prodejem movitých věcí (§ 206a DŘ).–
Možnost realizovat prodej živých zvířat mimo dražbu (§ 214 odst. 4 DŘ).
–
Stanoveny pravomoci správce daně v rámci
exekuce
prodejem movitých věcí v případě tzv. virtuálních aktiv a zároveň stanoven postup pro jejich zpeněžení (§ 215a DŘ).–
Nově upraven způsob ocenění věci za účelem dražby cenou obvyklou a pravomoc správce daně podat soudu návrh na zánik práva odpovídajícího závadě v případě tzv. excesivních závad (§ 221 DŘ).
–
Úprava výše nejnižšího podání při opakovaných dražbách (§ 255 odst. 2 a 3 DŘ).