Změny platné od zdaňovacího období roku 2025
S platností pro celé zdaňovací období roku 2025 byla
snížena výše daně
pro zdanitelná
vozidla kategorie N
s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobily), BB (skříňové automobily), BC (tahače návěsu) a BD (silniční tahače a tahače přívěsu)
vybavená vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem
. Snížené sazby výše daně byly současně upraveny tak, že jejich hodnota je dělitelná dvanácti bez desetinných míst. U ostatních vozidel kategorie N, která nejsou vybavena vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem, se tyto změny výše daně pro zdaňovací období roku 2025 nepoužijí a použijí se sazby výše daně platné před nabytím účinnosti uvedeného zákona č.
218/2025 Sb.
Pro použití snížené sazby výše daně silniční postačuje, když je vzduchovým závěsem nebo jeho ekvivalentem vybavena alespoň jedna hnací náprava příslušného vozidla (viz
§ 5 odst. 5 ZDSIL). Ostatní nápravy mohou být vybaveny jakýmkoli druhem odpružení. Rozhodující je stav na začátku příslušného zdaňovacího období, příp. stav v okamžiku první registrace vozidla v registru silničních vozidel v ČR. Ke změnám stavu vybavení hnacích náprav v průběhu zdaňovacího období se nepřihlíží.
Podle důvodové zprávy k předmětné novele vychází vymezení vzduchového závěsu ze Směrnice Rady 96/53/ES, kterou se stanoví maximální povolené rozměry pro určitá motorová vozidla ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě v rámci ES a celková hmotnost v mezinárodní dopravě. V bodu 1 Přílohy II uvedené Směrnice je v zásadě uvedeno, že za vzduchový (pneumatický) závěs je považován systém zavěšení, jestliže nejméně 75 % účinku odpružení je způsobováno pneumatickým odpružením. Podmínky pro rovnocennost s pneumatickým zavěšením jsou stanoveny v bodu 2 uvedené přílohy.
To, zda je vozidlo vybaveno pneumatickým závěsem hnací nápravy, se zjistí z technických dokladů k příslušnému vozidlu. Údaj o způsobu odpružení hnací nápravy by měl být uveden v prohlášení o shodě