Změny v dani silniční

Vydáno: 7 minut čtení

Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDSIL“). Po výrazných změnách provedených zákonem č. 349/2023 Sb. , kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, se od 1. 1. 2022 daň silniční prakticky týká pouze některých nákladních automobilů a jejich některých přípojných vozidel. Poslední novela ZDSIL byla provedena zákonem č. 218/2025 Sb. , kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb. , o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně. Touto novelou byly provedeny změny ve výši daně pro některá zdanitelná vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BA, BB, BC a BD a změny ve využití slevy na dani při použití vozidla v kombinované dopravě. Některé změny jsou platné pro celé zdaňovací období roku 2025, jiné jsou účinné až od 1. 1. 2026.

 

Změny v dani silniční
Ing.
Karel
Janoušek
 
Změny platné od zdaňovacího období roku 2025
S platností pro celé zdaňovací období roku 2025 byla
snížena výše daně
pro zdanitelná
vozidla kategorie N
s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobily), BB (skříňové automobily), BC (tahače návěsu) a BD (silniční tahače a tahače přívěsu)
vybavená vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem
. Snížené sazby výše daně byly současně upraveny tak, že jejich hodnota je dělitelná dvanácti bez desetinných míst. U ostatních vozidel kategorie N, která nejsou vybavena vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem, se tyto změny výše daně pro zdaňovací období roku 2025 nepoužijí a použijí se sazby výše daně platné před nabytím účinnosti uvedeného zákona č. 218/2025 Sb.
Pro použití snížené sazby výše daně silniční postačuje, když je vzduchovým závěsem nebo jeho ekvivalentem vybavena alespoň jedna hnací náprava příslušného vozidla (viz § 5 odst. 5 ZDSIL). Ostatní nápravy mohou být vybaveny jakýmkoli druhem odpružení. Rozhodující je stav na začátku příslušného zdaňovacího období, příp. stav v okamžiku první registrace vozidla v registru silničních vozidel v ČR. Ke změnám stavu vybavení hnacích náprav v průběhu zdaňovacího období se nepřihlíží.
Podle důvodové zprávy k předmětné novele vychází vymezení vzduchového závěsu ze Směrnice Rady 96/53/ES, kterou se stanoví maximální povolené rozměry pro určitá motorová vozidla ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě v rámci ES a celková hmotnost v mezinárodní dopravě. V bodu 1 Přílohy II uvedené Směrnice je v zásadě uvedeno, že za vzduchový (pneumatický) závěs je považován systém zavěšení, jestliže nejméně 75 % účinku odpružení je způsobováno pneumatickým odpružením. Podmínky pro rovnocennost s pneumatickým zavěšením jsou stanoveny v bodu 2 uvedené přílohy.
To, zda je vozidlo vybaveno pneumatickým závěsem hnací nápravy, se zjistí z technických dokladů k příslušnému vozidlu. Údaj o způsobu odpružení hnací nápravy by měl být uveden v prohlášení o shodě