Daňové přiznání k dani silniční za rok 2018

Vydáno: 16 minut čtení

Přestože v letošním roce nebyla přijata žádná legislativní změna zákona o dani silniční , pojďme se společně v krátkosti poohlédnout po všem důležitém, čemu věnovat pozornost při vyplňování daňového přiznání k této dani, neboť termín pro jeho podání i zaplacení této daně, resp. doplacení případného rozdílu mezi výší již zaplacených záloh a konečnou výší daňové povinnosti k této dani, se opět, jako již tradičně každý rok, blíží.

Daňové přiznání k dani silniční za rok 2018
JUDr.
Zdeňka
Tesařová,
LLM
Úvodem si připomeňme poslední novelu zákona o dani silniční. Jde o zákon č. 63/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, v jehož druhé části je obsažena novela zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů. Stručně lze uvést, že šlo o novelu legislativně technického charakteru, jejímž cílem bylo sjednocení vybrané terminologie s pojmy užívanými v právních předpisech platných v oblasti provozování vozidel na pozemních komunikacích, rovněž bylo reagováno na změny ve způsobu zápisu některých údajů v technickém průkazu vozidla aj.
Konkrétně došlo k upřesnění pojmů užívaných v § 2 odst. 3 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“), a sice dřívější obecná formulace „vozidla určená výlučně k přepravě nákladů“ byla sjednocena s terminologií užívanou v oblasti druhů a kategorií vozidel. Obdobně bylo reagováno také v § 6 odst. 9 a 10 zákona o dani silniční. Dále došlo k legislativně technické změně spočívající ve vypuštění části určitých částí textu ustanovení týkajících se vymezení některých podmínek pro vybraná osvobození od daně silniční, např. v § 3 písm. a) zákona o dani silniční byla pro nadbytečnost vypuštěna část textu dříve charakterizující kategorii L vozidel, či v § 3 písm. f) zákona o dani silniční v bodech 3 a 4 (rovněž pro nadbytečnost) byl vypuštěn text popisující způsob zápisu druhu paliva v technickém průkazu vozidla v případě zkapalněného ropného plynu, stlačeného zemního plynu a paliva E85.
Jak již bylo výše zmíněno, šlo o legislativně technickou novelu, jejímž cílem nebylo přinést věcné změny.
Připomeňme si nyní některé významné aspekty týkající se daně silniční jako takové, i se zaměřením na povinnost podat daňové přiznání k této dani.
 
Termín pro podání daňového přiznání k dani silniční za rok 2018
Řádné daňové přiznání k dani silniční je poplatník povinen podat nejpozději do konce měsíce následujícího po skončení zdaňovacího období, kterým je kalendářní rok. Tedy poplatník je povinen podat toto přiznání nejpozději do 31. 1. kalendářního roku následujícího po uplynutí kalendářního roku, za který se daňové přiznání podává. Konkrétně v případě zdaňovacího období 2018 platí, že daňové přiznání k dani silniční musí být podáno místně příslušnému správci daně nejpozději do 31. 1. 2019.
Protože v roce 2019 poslední den lhůty pro podání řádného daňového přiznání k dani silniční připadá na pracovní den, je posledním dnem této lhůty čtvrtek
31. 1. 2019
. Je třeba však nezapomenout, že tato lhůta platí i v případě, kdy za poplatníka zpracovává přiznání k dani silniční daňový poradce.
 
Kdo má povinnost podat daňové přiznání k dani silniční
Daňové přiznání k dani silniční podává poplatník této daně, tj. ten, komu v průběhu příslušného zdaňovacího období roku 2018 vznikla, resp. trvala, příp. zanikla u vozidla daňová povinnost k dani silniční.
Poplatník daně silniční je vymezen v § 4 zákona o dani silniční. Vzhledem k tomu, že nedošlo ke změně této úpravy, je poplatníkem daně silniční i pro zdaňovací období 2018:
ten, kdo je zapsán
v technickém průkazu vozidla jako provozovatel vozidla.
Dá se říci, že v praxi se tato úprava aplikuje asi nejčastěji. Nicméně nemusí tomu tak být vždy, neboť poplatníkem daně silniční je při splnění zákonných podmínek rovněž:
zaměstnavatel
, a to za podmínky, že vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla a daňová povinnost nevznikla již provozovateli tohoto vozidla.
Zde je vhodné rovněž zmínit pokyn D-127 o postupu při uplatňování silniční daně, který uvádí, že poplatníkem silniční daně za osobní automobily nebo jejich přípojná vozidla používaná „zaměstnanci“, tj. fyzickými osobami, které mají postavení osob s příjmy ze závislé činnosti nebo funkčních požitků ve smyslu § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“), je „zaměstnavatel“, pro kterého „zaměstnanci“ vykonávají práci s použitím osobních automobilů nebo jejich přípojných vozidel, pokud za jejich použití vyplácí cestovní náhrady. Přitom pro účely silniční daně není rozhodující a není nutné zjišťovat, zda „zaměstnavatel“ skutečně vyplácí „zaměstnanci“ v průběhu zdaňovacího období příjmy podle § 6 zákona o daních z příjmů.
Dále je poplatníkem daně také:
ten, kdo
užívá vozidlo
, v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena,
organizační složka osoby
se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí; pro účely daně silniční se za organizační složku považuje také stálá provozovna osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí podle zákona o daních z příjmů.
Pro úplnost lze doplnit, že pojem „stálá provozovna“ je vymezen v § 22 odst. 2 zákona o daních z příjmů.
Konečně poplatníkem daně silniční je rovněž:
osoba, která používá vozidlo
registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba.
Daňové přiznání nepodávají pouze poplatníci, kteří jsou provozovateli vozidla se sníženou sazbou podle § 6 odst. 9 zákona o dani silniční, nemají-li daňovou povinnost u dalšího vozidla.
 
Jaká vozidla podléhají dani silniční – předmět daně
Z hlediska ustanovení o vymezení předmětu daně silniční (§ 2 zákona o dani silniční), žádná změna nebyla v letošním roce přijata, proto pro zdaňovací období 2018 platí shodné vymezení předmětu daně jako pro zdaňovací období 2017.
Připomeňme si tedy, že předmětem daně silniční jsou:
I.
silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla za podmínek, že vozidlo je
registrováno
a
provozováno
v České republice a současně
používáno
:
-
poplatníkem daně z příjmů právnických osob (s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů), nebo
-
poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona o daních z příjmů.
Jde o kumulativně stanovené podmínky, u nichž je nezbytné, aby byly splněny u vozidla současně.
II.
nákladní automobily s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice, a to vždy.
Pokud se týče negativního výčtu vozidel, tj. úpravy, která stanoví výčet vozidel nepodléhajících dani silniční nikdy, rovněž nedošlo k žádné změně. Výčet těchto vozidel je uveden v § 2 odst. 4 zákona o dani silniční. Jde konkrétně o:
speciální pásové automobily,
zemědělské a lesnické traktory a jejich přípojná vozidla a další zvláštní vozidla ve smyslu zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. (dále jen „zákon č. 56/2001 Sb.),
vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka dle zákona č. 56/2001 Sb. a
ostatní vozidla ve smyslu zákona č. 56/2001 Sb.
Krom úlevy ve formě vynětí z předmětu daně, zákon o dani silniční zakotvuje také podmínky pro aplikaci
osvobození
od daně,
snížení sazby
daně (zde pozor zákon rovněž upravuje zvýšení sazby daně) a
slevy
na dani.
Pokud se týče
možnosti uplatnění osvobození
od daně silniční, zákonné podmínky a jednotlivé právní tituly jsou zakotveny v § 3 zákona o dani silniční. Jde například o vozidla kategorie L a jejich přípojná vozidla, nebo vozidla pro dopravu osob nebo vozidla pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun, která mají elektrický pohon či hybridní pohon, dále vozidla, která používají jako palivo zkapalněný ropný plyn nebo stlačený zemní plyn nebo jsou vybavena motorem určeným jeho výrobcem ke spalování automobilového benzínu a ethanolu 85 a další. Blíže viz § 3 zákona o dani silniční.
Institut
snížení sazby daně
je zakotven v § 6 zákona o dani silniční, konkrétně v odst. 5, 6, 9 a 10 tohoto ustanovení. Například dle § 6 odst. 6 zákona o dani silniční se roční sazba daně stanovená v § 6 odst. 1 a 2 tohoto zákona u vozidel snižuje o:
48 % po dobu následujících 36 kalendářních měsíců od data jejich první registrace a
40 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců a
25 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců.
Nárok na příslušné snížení sazby daně vzniká počínaje kalendářním měsícem prvé registrace vozidla a končí u téhož vozidla po 108 kalendářních měsících. Je třeba však pamatovat na to, že při změně provozovatele vozidla s nárokem na snížení sazby daně lze u nového provozovatele uplatnit příslušné snížení sazby daně nejdříve v kalendářním měsíci zápisu změny provozovatele v technickém průkazu. Pro úplnost lze dodat, že zákon o dani silniční rovněž doplňuje, že u vozidla nelze nepoužít současně snížení sazby daně podle § 6 odst. 6 a 5. Nejde však o jediný zákaz kombinace, blíže viz dále.
Pokud se týče úlevy ve formě slevy na dani, jde o daňové zvýhodnění vozidel používaných v kombinované dopravě. Konkrétní výše této úlevy se stanoví dle konečného počtu uskutečněných jízd vozidlem v kombinované dopravě. Je však třeba, aby byly naplněny všechny zákonné předpoklady. Blíže viz § 12 zákona o dani silniční.
 
Aktuální tiskopisy k dani silniční
Vzhled tiskopisu daňového přiznání k dani silniční za zdaňovací období 2018 se ve srovnání s daňovým přiznáním za rok 2017 nemění. Stejně tak to platí v případě
přílohy
daňového přiznání. K drobným úpravám a upřesnění došlo v tiskopisu
pokynů k vyplnění
daňového přiznání k dani silniční.
Pro zdaňovací období 2018 jsou platné tyto tiskopisy:
daňové přiznání
(tiskopis 25 5407 MFin 5407 –
vzor č. 16
),
příloha
daňového přiznání (tiskopis 25 5407/1 MFin 5407/1 –
vzor č. 15
),
pokyny
k vyplnění daňového přiznání za zdaňovací období 2017 nebo jeho část (tiskopis 25 5408 MFin 5408 –
vzor č. 26
).
 
Způsob podání daňového přiznání k dani silniční
Daňové přiznání k dani silniční lze podat v listinné podobě, anebo elektronicky. Avšak pozor, je nezbytné, aby ti, kdo mají zákonem stanovenou povinnost podat daňové přiznání elektronicky, tuto formu v takovém případě dodrželi.
Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je dle § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009, daňový řád (dále jen „daňový řád“), povinen daňové přiznání podat pouze datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu, tj. datovou zprávu podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu nebo datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
Aktuální tiskopisy jsou ke stažení na internetových stránkách Finanční správy ČR (https://www.financnisprava.cz/cs/danove-tiskopisy/databaze-aktualnich-danovych-tiskopisu).
Dle § 71 odst. 3 daňového řádu, platí, že účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy, která není podepsána způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu, nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 daňového řádu.
 
Kdy a jak uhradit daň silniční
Obecně platí, že poplatník je povinen:
v daňovém přiznání uvést všechny
relevantní
údaje ke stanovení daně,
daň silniční sám v daňovém přiznání vypočítat a
ve lhůtě pro podání daňového přiznání tuto daň také zaplatit, resp. případně doplatit rozdíl mezi výší zaplacených záloh a konečnou výší daně silniční za uplynulé zdaňovací období.
Při každé platbě daně musí být jednoznačně identifikován daňový subjekt, který daň platí, zvýšenou pozornost je proto třeba věnovat vyplňování správného variabilního symbolu. Dále je třeba upozornit, že každý finanční úřad má vlastní číslo bankovního účtu (blíže viz matriková část) a každá daň, k jejíž úhradě je platba činěna, je identifikována příslušným předčíslím. Pro konkrétní druh daně je předčíslí vždy shodné pro všechny finanční úřady. V případě daně silniční je stanoveno předčíslí 748.
Daň může být uhrazena buď prostřednictvím
poštovní poukázky typu A
, anebo bezhotovostně prostřednictvím
bankovního příkazu k úhradě
, anebo formou
internetového bankovnictví
.
Za den platby daně se považuje den, kdy je částka připsána na bankovní účet příslušného správce daně (finančního úřadu) vedený v České národní bance.
Podrobné informace o placení daní finančním úřadům jsou uveřejněny na internetu Finanční správy ČR (blíže viz „Jak správně zaplatit daň finančnímu úřadu v roce 2018“ (https://www.financnisprava.cz/cs/dane/placeni-dani/jak-spravne-zaplatit-dan/2018/2018-jak-spravne-zaplatit-dan-fu-8985).
V případě, že poplatník nesplní svou povinnost podat daňové přiznání a zaplatit daň silniční včas ve stanoveném termínu, vystavuje se nebezpečí vzniku případných sankcí dle příslušných ustanovení daňového řádu.
 
Několik poznámek závěrem
Chystáte-li se k vyplňování daňového přiznání k dani silniční a vypočítání konečné výše vaší daňové povinnosti k této dani, nezapomeňte na to, že:
pro účely daně silniční jsou rozhodující údaje uvedené v technickém průkazu vozidla;
registrační značku vozidla uveďte v daňovém přiznání vždy bez použití pomlček a mezer;
je-li poplatníkem daně silniční zaměstnavatel:
může při výpočtu daně v daňovém přiznání změnit postup zvolený pro účely placení záloh. Vyloučena je však možnost kombinace roční sazby a denní sazby u téhož vozidla. Jinými slovy u každého takového vozidla musí být jednoznačně zvoleno, zda je uplatňována příslušná roční sazba daně nebo denní sazba daně, dále
je-li u „zaměstnaneckého“ vozidla zvolena denní sazba, přičemž současně není uplatňován nárok na osvobození od daně, je třeba uvést odlišný zápis v daňovém přiznání, a sice na poslední řádek v II. oddíle se uvádí písmeno „Z“ a v závorce počet vozidel, přičemž je třeba rozlišit samostatně osobní automobily a samostatně jejich přípojná vozidla;
u každého vozidla vždy uveďte správný kód druhu vozidla;
v daňovém přiznání je třeba uvést také vozidla, která jsou osvobozena od daně (s výjimkou vozidel kategorie L, včetně jejich přípojných vozidel, a dále vozidel diplomatických misí a konzulárních úřadů, je-li zaručena vzájemnost – tato vozidla se do daňového přiznání neuvádějí);
pokud ve zdaňovacím období došlo ke kombinaci několika nároků na osvobození, uveďte v daňovém přiznání písmeno toho nároku na osvobození, který nastal dříve;
bylo-li vozidlo vyřazeno z provozu podle § 12 zákona č. 56/2001 Sb. po celé zdaňovací období, do daňového přiznání se neuvádí;
bylo-li vozidlo vyřazeno z provozu podle § 12 zákona č. 56/2001 Sb. pouze na část zdaňovacího období (resp. pouze po dobu jen některých kalendářních měsíců či měsíc), uvádí se za takový celý kalendářní měsíc nula;
u téhož vozidla nelze současně použít snížení (popř. zvýšení) sazby daně podle § 6 odst. 6 a 5, resp. odst. 6 a 10, resp. odst. 8 a 10;
daň (stejně tak záloha na daň) a sleva na dani se zaokrouhlují na celé koruny nahoru, avšak pozor částka vypočítaná ve sl. 24 daňového přiznání k dani silniční (Daň silniční v Kč bez uplatnění osvobození a slevy) se nezaokrouhluje, zápis se uvádí max. na 2 desetinná místa.